ج 10 فروردین 1403 ساعت 15:40

پاوه دارای پتانسیل های ممتازی برای توسعه پایدار است/هویت بومی شهرستان ها باید حفظ شود

پاوه دارای پتانسیل های ممتازی برای توسعه پایدار است/هویت بومی شهرستان ها باید حفظ شود

به گزارش سلام پاوه:ستاندار کرمانشاه گفت:شهرستان پاوه دارای پتانسیل های بسیار خوبی در حوزه های مختلف تجاری و بازرگانی، گردشگری و کشاورزی است که می تواند با بهره گیری از آن ها یک توسعه پایدار در منطقه ایجاد کرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:دکتر رازانی در جلسه شورای برنامه ریزی استان که صبح […]

به گزارش سلام پاوه:ستاندار کرمانشاه گفت:شهرستان پاوه دارای پتانسیل های بسیار خوبی در حوزه های مختلف تجاری و بازرگانی، گردشگری و کشاورزی است که می تواند با بهره گیری از آن ها یک توسعه پایدار در منطقه ایجاد کرد.رازانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:دکتر رازانی در جلسه شورای برنامه ریزی استان که صبح امروز برگزار شد اظهار کرد:شهرستان پاوه از قابلیت های بسیاری خوبی در حوزه های تجارت و بازرگانی، گردشگری، شیلات، باغداری و دامپروری برخوردار است که می توان از این مزیت ها به خوبی برای توسعه منطقه بهره برد.

بارندگی فراوان زمینه ای برای توسعه باغداری

این مدیر ارشد استان در ادامه بازندگی های فراوان را زمینه ای برای توسعه کشاورزی قلمداد کرد و گفت:متوسط بارندگی در شهرستان پاوه 730 میلی متر است و امسال نیز بیش از 1200 میلی متر بارندگی داشته است. این بارندگی های فراوان ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه منطقه ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت:بارندگی مناسب شرایط مساعدی برای توسعه باغداری و به ویژه باغات دیم فراهم کرده است. همچنین به لطف این بارندگی ها، منطقه از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار می باشد که این قابلیت بستر مناسبی را برای توسعه دامداری مهیا نموده است.

گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه منطقه

استاندار کرمانشاه در دنباله سخنانش به تشریح پتانسیل های منطقه در حوزه گردشگری پرداخت و گفت:پاوه از اقلیم طبیعی و باغات سبز بسیار زیبایی برخوردار است و گردشگری در این منطقه می تواند به تنهایی یکی از محورهای توسعه تلقی شود.

این مدیر ارشد اظهار داشت:با توجه به محدودیت های زیربنایی حوزه گردشگری در شهر پاوه می توان در باغات و روستاهای هدف گردشگری مراکز بین راهی ایجاد کرد.

وی در ادامه به وجود برخی گونه های نادر جانوری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: وجود گونه های نادری مانند گوزن زرد در منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل به تنهایی می تواند یک جاذبه گردشگری خوب محسوب شود.

دکتر رازانی همچنین به تشریح پتانسیل های گردشگری روستایی در منطقه پرداخت و گفت: در شمال ایران روستاهایی وجود دارند که به اندازه شهرها دارای جاذبه گردشگری هستند. این ویژگی در برخی روستاهای منطقه پاوه نیز قابل مشاهده است و با توجه به این قابلیت ها می توان برای توسعه گردشگری در این روستاها برنامه ریزی کرد.

استاندار کرمانشاه همچنین عنوان کرد:در فصل برداشت برخی محصولات مهم منطقه مانند انار و گردو می توان جشنواره های فرهنگی برگزار کرد که خود می تواند تبدیل به یکی از جاذبه های مهم گردشگری منطقه شود.

این مدیر ارشد بیان نمود:با توجه به قابلیت های توریستی ممتاز، طرح گردشگری پاوه به شکل ویژه تهیه می شود و در گام اول طرح مطالعاتی آن به زودی آغاز خواهد شد.

لزوم اصلاح قانون محدودیت حریم راه ها در مناطق کوهستانی

دکتر رازانی محدودیت های قانونی حریم راه ها را یکی از موانع جدی توسعه زیربنایی منطقه دانست و گفت: مقررات موجود در زمینه حریم راه ها برای دشت ها نوشته شده اند و در مناطق کوهستانی و صعب العبوری مانند پاوه این قوانین باید اصلاح شوند زیرا شرایط در اینجا کاملاً متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح قانون محدودیت حریم راه ها در مناطق کوهستانی از جمله اولویت هایی است که مدیریت ارشد استان با جدیت آن را دنبال خواهد کرد.

هویت بومی شهرستان ها باید حفظ شود

این مدیر ارشد در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: هر شهرستان دارای یک هویت طبیعی و فرهنگی مختص به خویش است و این ویژگی های هویتی باید همچنان حفظ شوند.سندهای توسعه کوتاه مدت شهرستان ها می بایست به شکلی تهیه شوند که هویت های بومی در آن کاملاً حفظ شوند.

استاندار کرمانشاه همچنین بر حفظ سیمای طبیعی و معماری منطقه تاکید کرد و گفت: در نسخه پیشنهادی توسعه شهرستان باید به گونه ای طرح ریزی شوند که معماری زیبای سنتی منطقه همچنان حفظ شود و سیمای منطقه دچار تغییرات نامطلوب نشود و ارایه نسخه های یکسان برای توسعه شهرستان ها را کاری کاملاً اشتباه دانست.

در این نشست برنامه کوتاه مدت توسعه شهرستان پاوه به عنوان هفتمین شهرستان مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

همچنین طرح جامع _ تفصیلی شهر نوسود توسط مهندسین مشاور ماد شار زاگرس ارایه گردید و به تصویب شورای برنامه ریزی استان رسید.

پایگاه استانداری کرمانشاه