ج 10 فروردین 1403 ساعت 02:08

تخلیه مخزن سد داریان به سود اراضی عراق!/ساخت جاده عامل تخلیه مخزن سد

تخلیه مخزن سد داریان به سود اراضی عراق!/ساخت جاده عامل تخلیه مخزن سد

به گزارش سلام پاوه:منابع محلی از تخلیه سد حاشیه‌ساز داریان خبر دادند، اما عیسی بزرگ‌زاده، معاون فنی شرکت مدیریت منابع آب ایران، تخلیه سد را جزوی از برنامه این شرکت اعلام کرد. پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:سد داریان سدی خاکی است که به روی رودخانه سیروان در نزدیکی شهر پاوه ساخته شده است. مخزن این […]

به گزارش سلام پاوه:منابع محلی از تخلیه سد حاشیه‌ساز داریان خبر دادند، اما عیسی بزرگ‌زاده، معاون فنی شرکت مدیریت منابع آب ایران، تخلیه سد را جزوی از برنامه این شرکت اعلام کرد.سد داریان (2)

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:سد داریان سدی خاکی است که به روی رودخانه سیروان در نزدیکی شهر پاوه ساخته شده است. مخزن این سد ۳۳۸ میلیون مترمکعب بوده و سوم آذر ۹۴ با حضور فرماندار و امام جمعه پاوه آبگیری شد. آبگیری سد داریان با حاشیه‌های زیادی هم همراه بود. وجود سایت‌های تاریخی متعدد کاوش نشده و زیر آب رفتن چشمه بل که مردم منطقه آن را مقدس دانسته و دبی آب آن را تأمین‌کننده آب شرب حداقل دو میلیون نفر اعلام می‌کردند، باعث شد کمپینی در مخالفت با آبگیری سد داریان تشکیل شود. در زمان آبگیری شتابزده سد داریان، اعضای این کمپین در اعتراض به مجری یعنی شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران، طوماری امضا کردند، اما وزیر نیرو نیز در پاسخ به اعتراضات این کمپین، از آبگیری سد اظهار بی‌اطلاعی کرد.

آب داریان راهی عراق شد

مهم‌ترین دغدغه مردم محلی قبل از آبگیری سد داریان، زیر آب رفتن چشمه بل بود. به همین دلیل مجری پروژه سد داریان با صرف هشت میلیارد تومان اعتبار، عملیاتی را اجرا کرد که مظهر چشمه بل را به منطقه جدید منتقل کند. در آن مقطع کارگروه نجات چشمه بل، این اقدامات را غیرمنطقی دانست.مختار هاشمی

دکتر مختار هاشمی که آن روزها سرپرستی کارگروه ویژه نجات چشمه بل را به عهده داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از تخلیه مخزن سد داریان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد:نمی‌دانم چرا آبگیری سد با عجله انجام شده، اما تخلیه آن غیرعادی است.

هاشمی افزود:در روزهای گذشته به اتفاق خانواده قصد زیارت امامزاده عبیدالله برادر امام رضا(ع) را داشتم که با عبور از کنار سد متوجه تخلیه مخزن سد داریان شدم.

وی ادامه داد:از نظر علمی توجیهی برای این رفتار مجری سد ندارم و به مهندسان نیز دسترسی ندارم که دلیل اصلی تخلیه سد را جویا شوم، اما در فضای مجازی برخی کارشناسان گمانه‌هایی را درباره وجود اشکال در دریچه سد و یا فرار آب را مطرح کرده‌اند. این گروه بر این باورند که شرکت “آب نیرو” با هدف رفع مشکلات مخزن، آب پشت آن را تخلیه کرده است.

سرپرست کارگروه ویژه نجات چشمه بل بیان کرد:یکی از دستاوردهای بزرگ سد داریان، آبگیری آن بود و این عملیات بسیار با عجله انجام شد. تخلیه ناگهانی سد به مفهوم آن است که کل آب پشت سد را به عراق هدیه کرده‌اند.

دکتر هاشمی درباره وضعیت آبدهی چشمه بل یادآور شد: ایستگاه پمپاژ تعبیه شده برای این چشمه فعال بود و آبی که از داخل مظهر جدید خارج می‌شد، جلبک داشت. مردم محلی معتقدند آب چشمه کیفیت قبلی را ندارد، اما من در این باره نظر خاصی ندارم.

وی تأکید کرد: در شرایطی که کارگروه نجات بخشی چشمه بل معتقد بود به‌دلیل به طول انجامیدن تکمیل نیروگاه برق آبی سد داریان، بهتر است دولت عملیات آبگیری را دو سال به تأخیر اندازد تا برای نجات واقعی چشمه بل چاره‌اندیشی شود، پرسش این است که مجری سد چرا با عجله سد را آبگیری کرد که امروز آن را تخلیه کند.

ساخت جاده عامل تخلیه مخزن سد

در برابر پرسش‌های مطرح‌شده از سوی سرپرست کارگروه ویژه نجات چشمه بل درباره تخلیه آب سد داریان، عیسی بزرگ‌زاده معاون فنی شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا آنچه در داریان رخ داده را کاهش ارتفاع آب پشت مخزن سد اعلام کرد.

به گفته وی این کاهش ارتفاع از قبل برنامه‌ریزی شده بود و این عمل با هدف تکمیل بخش‌هایی از سازه‌های جنبی سد نظیر جاده و… که زیر تراز نرمال قرار می‌گیرند و برخی اقدامات تکمیلی، انجام شده است.

بزرگ‌زاده اظهار داشت:آبگیری یک فرآیند و بخشی از عملیات اجرایی سد است. آبگیری، مرحله‌ای قبل از بهره‌برداری است تا کنترل کیفیت سد انجام شود. آبگیری را انجام دادیم تا اثبات شود که پیمانکار سد کار خود را درست انجام داده است.

وی اضافه می‌کند:البته سطح آب پشت سدها همیشه به‌صورت نرمال بالا و پایین می‌شود و آب مخزن سد همیشه در تراز نرمال باقی نمی‌ماند.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) – لیلا مرگن

 

8 پاسخ برای “تخلیه مخزن سد داریان به سود اراضی عراق!/ساخت جاده عامل تخلیه مخزن سد

  • کارشناس فنی ابزار دقیق در تاریخ آبان 23, 1395 گفت:

    با سلام خدمت دوستان و همشهری گرامی. با توجه به شایعات و حرف های بدون پشتوانه علمی در مورد سد داریان لازم میدانم چند نکته را خدمت دوستان عرض کنم. روند آبگیری و تغییر تراز آب و در نهایت تخلیه آب دریاچه سد داریان کامل منطبق بر آبگیری علمی و مهندسی جهت بررسی عملکرد پروژه و نیز تعیین محل و میزان خطا و مشکل سد و برنامه ریزی در جهت رفع نواقص بوده است و به همه همیان عزیز اطمینان خاطر میدهم که پروژه سد داریان یکی از بهترین پروژه‌ای اجرا شده در ایران می باشد و روند رفع نواقص به نحو مطلوب در حال انجام می باشد.

  • هیوا در تاریخ شهریور 26, 1395 گفت:

    ببخشید .. ایانا رو با ایرنا اشتباه گرفتم

  • سعیدیانی در تاریخ شهریور 17, 1395 گفت:

    خوانندگان عزیز ، سد سازی و مراحل نگهداری آن کاری علمی و فنی است که متخصصین باید نظر بدهند لطفا از اظهار نظرهای غیر علمی و از ایجاد شایعه پرهیز نمایید.

  • سلیمانی در تاریخ شهریور 17, 1395 گفت:

    صحبت از پژمردن یک برگ نیست
    وای جنگل را بیابان میکنند ……

  • ناشناس در تاریخ شهریور 16, 1395 گفت:

    لطفا آب بل را به آزمایش بفرستید واز معدنی بودنش اطمینان پیدا کنیم

  • شهروند در تاریخ شهریور 16, 1395 گفت:

    اظهارنظردراین باره وظیفه متخصصان کارشناسان است ولی خداوندعاقبت همه رابخیرکند

  • آگاه در تاریخ شهریور 16, 1395 گفت:

    منابع آگاه خبرازنشست تدریجی سدداده اندبطوری که اگرتخلیه نمیشددیواره جلویی سدشکاف بزرگی برمیداشت.علت اصلی این مساله هنگام شن ریزی وتسطیح ان باغلطک زمان ودقت کافی بکارنبرده اند.تنهاراه حل آن اینست که پشت دیواره خاکی دیوارهای بتنی مستحکم ایجادشود وبکلی فنداسیون سدازشنی خاکی به بتنی تغییرکند.این یعنی هدررفتن بیت المال وکاردوباره!کارنیکوازپرکردنه نه دوباره کردن!

  • بل در تاریخ شهریور 16, 1395 گفت:

    با سلام و سپاس از اطلاع رسانی آن سایت وزین
    به دلیل شتابزدگی در آبگیری سد داریان، برخی از کارهای سازه ای که در محدوده مخزن سد تا تراز نرمال بایستی تکمیل می شد انجام نشد
    لذا پس از آبگیری کامل برای انجام آن قسمت از کارها اقدام به باز کردن دریچه تخلیه کننده تحتانی کردند که به دلیل رعایت نکردن استانداردها در زمان باز کردن دریچه، و فشار آب پشت آن، دریچه تخلیه کننده آسیب جدی دید، لذا پس از ماهها کار کارشناسی به این نتیجه رسیدند که تنها راه تعمیر دریچه که در خط القعر بالادست بدنه سد است تخلیه کامل آب دریاچه سد داریان است