پ 09 فروردین 1403 ساعت 18:10

تقویت جایگاه شورا در برنامه ششم توسعه گامی درجهت تحقق مردم سالاری دینی ومدیریت یکپارچه شهری

تقویت جایگاه شورا در برنامه ششم توسعه گامی درجهت تحقق مردم سالاری دینی ومدیریت یکپارچه شهری

به گزارش سلام پاوه: سید مهدی طالقانی، رییس شورای اسلامی استان کرمانشاه در حاشیه دومین گردهمایی شهرداران استان کرمانشاه در پاوه طی مصاحبه ای با پایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه از آرزوی محقق شدن مدیریت یکپارچه شوراهای شهری گفت. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : سیدمهدی طالقانی دارای سه دوره عضویت درشورای استان و ریاست […]

به گزارش سلام پاوه: سید مهدی طالقانی، رییس شورای اسلامی استان کرمانشاه در حاشیه دومین گردهمایی شهرداران استان کرمانشاه در پاوه طی مصاحبه ای با پایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه از آرزوی محقق شدن مدیریت یکپارچه شوراهای شهری گفت.گفتگو با طالقانی

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : سیدمهدی طالقانی دارای سه دوره عضویت درشورای استان و ریاست در دورسوم وچهارم شورای استان می باشد. وی دبیر مقطع متوسطه آموزش وپرورش سنقر است و مدرک تحصیلی اش کارشناسی ارشد حقوق است. طالقانی مدیرنمونه کشوری سال85، رییس خانه ترویج نمونه کشوری وزارت جهادسازندگی سال77 و معاونت آموزش وپرورش شهرستان سنقروکلیایی ازسال85بمدت سه سال ونیم را در کارنامه دارد.

ریاست شورای اسلامی استان کرمانشاه با اظهار خرسندی از حضور در شهر پاوه و در جمع شهرداران استان گفت: شوراهای پایه شامل شوراهای شهر و روستا هستند ، شوراهای فرادست نیز شامل شوراهای بخش شهرستان،استان وعالی استانها می باشند.شورای اسلامی بخش و سپس شهرستان تشکیل میشود. پس ازتشکیل شورای اسلامی شهرستان شورای اسلامی استان وشورایعالی استانها شکل میگیرد و شورای اسلامی استان متشکل از نماینده گان شورای اسلامی شهرستانها و شورایعالی استانها از نماینده گان شورای اسلامی استانها تشکیل می شود.

وی ادامه داد: شورای اسلامی استان متشکل از نمایندگان شهرستانهای تابعه استان و به تعداد 14 نفرمیباشند . استان کرمانشاه دارای 29 بخش، 32 شورای شهر و شهردار و 14 شورای شهرستان است که در نهایت یک شورای اسلامی در استان فعالیت دارد.

جلسات شورای اسلامی استان در مرکز استان و در دبیرخانه شورا واقع در میدان مصدق و در جنب اداره کل تعاون تشکیل می شود.

طالقانی افزود: مجموع همکاران ما در شورای اسلامی شهر و روستای استان 5150 نفر می باشند و شورای اسلامی شهر و روستاهای استان، بزرگترین نهاد مدنی و مردم سالاری است که درسطح شهرستانهای استان فعالیت می کند.گفتگو با طالقانی

وی گفت: با توجه به اینکه در سال پایانی فعالیت شوراها هستیم متاسفانه آنگونه که انتظار می رفت و در قانون اساسی به صراحت به بحث شوراها پرداخته شده است، امروزه ما شاهد عملیاتی شدن اصول قانون اساسی در شوراها نیستیم. اصولی ازقانون اساسی از اصل یکصدم تا یکصد و هفتم بطور مستقیم به بحث شوراها می پردازد. و در این اصول درخصوص نحوه شکل گیری شوراها و واگذاری امور مردم به خود مردم از طریق انتخاب نماینده گان آنها یعنی شوراهای اسلامی شهر و روستاسخن میگوید. ولی شوراهای ما متاسفانه شوراهای شهرداری و در روستاها شورای دهیاری هستند، زمانی ما می توانیم ادعا کنیم که شورای خوبی هستیم که مدیریت یکپارچه شهری در همه شهرها حاکم بشود. منظور این است که واگذاری کار مردم به شوراها باعث می شود که دولت فراغت بال بیشتری داشته و کوچک تر شود و به مسائل کلی تر بپردازد.

طالقانی افزود : مدیریت یکپارچه شهری از آرزوهای دیرینه ماست، از مجمع نمایندگان استان و سایر نمایندگان در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که لایحه تقدیمی دولت درخصوص مدیریریت یکپارچه شهری رابارای قاطع خودبه تصویب برسانند. که بااین اقدام از وجود دستگاه های موازی کاسته می شود. کاری که شهرداری انجام می دهد، ادارات آبفا، مخابرات ،گازرسانی و… کارهایی مرتبط با شهر و خدمت رسانی را انجام می دهند که اگر یکپارچه سازی صورت پذیرد و به شورا و شهرداری سپرده شود، بودجه ها به هدر نمی رود و هم اتلاف وقت کم می شود، درآمدسازی درست صورت می گیرد.

طالقانی در ارتباط با جایگاه شوراها در سطح کشور گفت: در کشورهای اروپایی اگر یک بررسی صورت بگیرد،بعنوان مثال روسای جمهور فرانسه یا عضو شورا یاشهرداربوده وهستند. اما در کشور ما متاسفانه قانون شوراها برای شوراها عملیاتی نشده وحتی نیازبه تصویب قوانین جدیداحساس میشود. آنچه که ما انتظار داریم نماینده گان محترم مجلس شورای اسلامی ودستگاههای اجرایی شورا را بعنوان بازوان اجرایی خود تلقی کنند نه نقطه مقابل خود.

وی افزود : چنانچه شوراها تقویت شوند بسیاری از مشکلات مردم بدون مراجعه به دستگاههای اجرایی مرتفع می شود . در برنامه ششم توسعه آنچه ما انتظار داشته و داریم خواست شوراها محقق نگردیده واین باعث دلسردی 117هزار واحدشورایی در سطح کشور خواهدشد،الان لایحه استخدام شهرداران و کارمندان شهرداریها توسط دولت محترم تقدیم مجلس شده از نماینده گان محترم درخواست داریم که لایحه تقدیمی را بارای بالای خودبه تصویب برسانند،مضافا بحث استخدام دهیاریها هم در دولت درحال بررسی هست انتظارم داریم دولتمردان ما این لایحه را هم برای تصویب به مجلس ارسال کنند.

طالقانی افزود : مشکل اشتغال از مباحث کلیدی و مشکل اساسی و ریشه ای استان هست.جای تاسف دارد با وجود 900هزار هکتار زمین کشاورزی،وجود زیرساختها،ظرفیتها،پتانسیلها،مرزهای مشترک،بازارچه های مرزی، آثار متعدد میراث فرهنگی ،مناطق گردشگری بکر و فراوان،نیروی جوان،مستعد و خلاق بایستی رتبه نخست بیکاری را در سطح کشور داشته باشیم، انتظاری که میرود دولت و نماینده گان محترم درخصوص تبدیل منطقه قصرشیرین و اورامانت به مناطق ویژه اقتصادی و آزاد گامی در جهت حل مشکل اقتصادی مردم بردارند. اگر چه جا دارد از پیگیریهای جناب اقای دکتر رازانی استاندار محترم و مجمع نماینده گان استان در این خصوص تشکرنمایم.

طالقانی ادامه داد و گفت : پایان سخن الحق و الانصاف از زمانیکه جناب اقای دکتررازانی بعنوان استاندار استان کرمانشاه انتخاب و مشغول بکار شده اند تمام سعی و تلاش خود راجهت حل مشکل و معضل بیکاری و اشتغال جوانان مبذول داشته اند و از نظرتعامل و تشکیل جلسات با شورای اسلامی استان بصورت فصلی عملا ثابت کرده اند به نهادهای مردمی علی الخصوص نهادمقدس و مردم سالار شورا اعتقادقلبی دارند صمیمانه تشکرنمایم. ازجناب اقای مهندس نیک کردارمعاون محترم امورعمرانی استانداری،مدیرکل دفترشهری وشوراهای استانداری سرکارخانم مهندس هاشمی وهمکاران دفترشهری که بجد پیگیرمسائل و مشکلات شوراها و شهرداران هستند قدردانی بعمل اورم.

ازسایت وزین سلام پاوه وسایر سایتهای منطقه اورامانات و خبرنگاران محترم، خدمتگزاران گمنام و بی ادعای عرصه فرهنگ ورسانه که با ما تعامل بسیارخوبی دارندسپاسگزارم.چون این مصاحبه در پاوه شکل گرفته از نماینده معزز ولی فقیه در شهرستان و امام جمعه محبوب.مردمی و بررگوار پاوه حاجی ماموستا ملاقادرقادری. نماینده معزز مردم در مجلس شورای اسلامی جناب اقای نادری.فرماندار پرتلاش جناب مهندس ایده پور.بخشداران.نماینده شهرستان در شورای استان جناب اقای صالحی. اعضاء شورای اسلامی روستا.شهر.شهرستان.شهرداران و دهیاران کمال تشکروقدرانی بعمل اورم. همچنین لازم میدانم تبریک ویژه ای داشته باشم خدمت آقای شیرزاد صفری که مدتی در شورای شهرستان پاوه در خدمتش بودیم و در حال حاضر رئیس شورای شهر پاوه می باشند.

خدایاچنان کن سرانجام کار..توخشنودباشی ومارستگار.وسلام علی عبادالله الصالحین.

تهیه و تنظیم : کوثر فخری خبرنگار سلام پاوه 

یک پاسخ برای “تقویت جایگاه شورا در برنامه ششم توسعه گامی درجهت تحقق مردم سالاری دینی ومدیریت یکپارچه شهری

  • س... در تاریخ شهریور 16, 1395 گفت:

    خانم فخری بهت تبریک میگم.امیدوارم الگویی بشی برای زنهای منطقه.موفق باشی.و همچنین سایت وزینتون.آفرین