ج 10 فروردین 1403 ساعت 04:39

دومین گردهمایی شهرداران استان کرمانشاه در پاوه برگزار شد+ عکس

دومین گردهمایی شهرداران استان کرمانشاه در پاوه برگزار شد+ عکس

به گزارش سلام پاوه: امروز 14 شهریور ماه 1395 دومین گردهمایی شهرداران استان کرمانشاه در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان پاوه برگزار گردید. به گزارش خبرنگار سلام پاوه: دومین جلسه گردهمایی شهرداران استان کرمانشاه با حضور حاج ماموستا قادر قادری امام جمعه شهر پاوه، پرویز ایده پور فرماندار شهرستان پاوه، مهندس مجتبی نیک کردار معاون هماهنگی […]

به گزارش سلام پاوه: امروز 14 شهریور ماه 1395 دومین گردهمایی شهرداران استان کرمانشاه در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان پاوه برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: دومین جلسه گردهمایی شهرداران استان کرمانشاه با حضور حاج ماموستا قادر قادری امام جمعه شهر پاوه، پرویز ایده پور فرماندار شهرستان پاوه، مهندس مجتبی نیک کردار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه ، خانم مهندس هاشمی مدیرکل دفتر شهری استانداری، مهدی رضیئی مدیرکل دفتر فنی استانداری، شهرداران استان کرمانشاه و اعضای شورای اسلامی شهر پاوه برگزار شد.ماموستا قادری

حاج ماموستا ملاقادر قادری در همایش شهرداران استان کرمانشاه که در پاوه برگزار شد؛ خطاب به شهرداران مدعو، گفت: سعی کنید در شهرهایی که تشریف دارید کار و فعالیت جدی انجام دهید زیرا کارهای شهرداران در معرفی چهره شهرها به مهمانان و توریست ها مهم و اساسی است.

وی در آغاز سخنانشان با اشاره به آیه 35 سوره ابراهیم گفت: در این آیه خداوند به نقل از ابراهیم(ع) می فرماید: ” اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِنًا ” الهی این شهر را آمین و با امنیت بفرما ” در این آیه حضرت ابراهیم برای امنیت مکه دعا کرد ما هم از خداوند متعال درخواست داریم که امنیت دیار و وطن ما را مستدام بدارد و شهر و دیار و مملکت را از کید دشمنان مصون فرماید.

امام جمعه پاوه در ادامه به جایگاه شهر امن در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در قرآن مجید 19 بار اسم شهر را ذکر کرده است و پیامبران محبوب و بزرگواری چون حضرت ابراهیم(ع) و حضرت خاتم(ص) خیلی به امنیت شهرها توجه داشته اند و قرآن کریم روی این مسئله حساب خاصی باز کرده است.

وی اهمیت مقوله امنیت را یادآور شد و افزود: در آیه 126 سوره بقره و آیات دیگری در قرآن کریم لزوم امنیت را یادآور شده تا جایی که دینداری را در سایه امنیت معرفی کرده اند و پیام دعاهای حضرت ابراهیم(ع) این است که اول امنیت بعد مبارزه با انحرافات و حاکمیت ایدئولوژی های انحرافی و تامین رزق و روزی.

وی افزود: اضافه بر این موضوع خداوند متعال در چند آیه به شهر امن و بلد امین قسم یاد کرده است؛ خداوند متعال به هر موضوع و یا به هر اشیایی قسم یاد کند، نشانه اهمیت آن موضوع است پس باید همه ما نسبت به امنیت فیزیکی و اجتماعی شهرها غافل نباشیم.82217308-70992784

امام جمعه پاوه در ادامه سخنانش به مطلبی تحت عنوان ” شهرداران و نقش آنها در ایجاد تمدن” اشاره کرد و گفت: جامعه شناس معروف اسلامی ابن خلدون که نزدیک به 800 سال پیش زیسته است معتقد است تمدن شهرها و جامعه از 4 عنصر، اقتصادی، نظام سیاسی و اداری، فرهنگ و اخلاق و تقالید اجتماعی و هنر معماری مانند قلم زنی، نقاشی، چوب بری و تراشکاری و غیره تشکیل می شود.

حاج ماموستا ملا قادر قادری در ادامه با اشاره به مطلبی از دکتر حسن ابراهیم حسن صاحب کتاب تاریخ الاسلام گفت: وی معتقد است کتابخانه، مسجد، مدارس، حمام و دیوار کشی اطراف شهرها که سنت قدیمی بوده است جزء عناصر تشکیل دهنده تمدن هستند، که این خود پیامی برای شهروندان محترم دارد که نباید در کنار کارهای عمرانی از توجه به مساجد و کتابخانه ها غافل باشند.

امام جمعه پاوه در ادامه با اشاره به مطلبی از ساموئل هانتینگتون جامعه شناس و استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد و صاحب کتاب”برخورد تمدن ها” اشاره کرد و گفت: ایشان تمدنها را براساس ایدئولوژی در 9 بخش تقسیم بندی کرده است و تمدن اسلامی را در بخش ششم آورده است . ایشان معتقد است ریشه تمدن اسلامی دین است و ” دانش” و ” فرهنگ” و ” فولکلور” و “لغات حاکم” زبان اکثریت مردم آن جامعه هستند

وی افزود: ایران اسلامی ما جزء ممالکی است که 2700 سال سابقه تمدن دارد و یکی از 5 تمدن جهان قدیم یعنی تمدن های چین، عراق، سومری و مصر و هند و ایران است و از لحاظ تمدن ایران اسلامی ما کمبودی نداریم و اگر همان تمدن گذشته را حفظ کنیم، کار ارزشمندی کرده ایم.

حاج ماموستا قادری در ادامه سخنانش افزود: پیامبر گرامی(ص)به سلمان فارسی فرمودند: ” اگر دانش و هنر در ستاره ثریا باشد قوم فارس و مردم ایران به آن خواهند رسید” و این پیام، پیام عقلانیت ما است.IMG_7362

امام جمعه پاوه در آخرین مطلب از سخنان خود با اشاره به تاریخچه شهرداری در پاوه، گفت: در تاریخ 1/آبان /1338 هجری شمسی اولین شهردار پاوه بنام آقای مهدی رئوفی معرفی شده است و در طول 57 سال گذشته ما 26 شهردار و سرپرست شهرداری داشته ایم ولی علی رغم وضعیت جغرافیایی و بافت شهری پاوه، زحمات این 26 شهردار کمتر مشهود است. چرا؟ مشکل کجاست؟

وی به دلایل مشکلات در حوزه شهری پاوه اشاره کرد و افزود: دلیل اصلی این است که اولاً از 26 شهردار پاوه از آغاز تاکنون، تنها 8 نفر آنها مدرک مرتبط با شهرسازی داشته اند و 18 نفر بقیه سوای صلاحیت ذاتی، اصلاً مدرک مرتبط نداشته یا حتی مدرک آنها در حد دیپلم بوده و یا تخصص اندکی در مسئله شهرسازی داشته اند.

وی افزود: اضافه بر این مشکل مشکلات دیگری وجود داشته است منجمله 1- استاندارد نبودن نقشه شهرسازی 2- جایگزین نمودن نظرات افراد بجای آیین نامه های شهرسازی 3- بالا بودن هزینه های ساخت و ساز با توجه به وضعیت جغرافیایی شهر 4- عدم تصویب بودجه سالانه براسااس نیاز و وسعت شهرها.

حاج ماموستا قادری در ادامه با اشاره به سابقه شهری شهر پاوه افزود: شهرستان ما با همدان یک روز فرمانداری شده اند؛ همدان فرمانداری کل و پاوه فرمانداری شده است، معهذا نیاز به توجه و بودجه بیشتری داریم.

وی به نکته تاریخی اشاره کرد و گفت: استعمار متجاوز انگلیس 75 سال پیش با ظلم وارد کرمانشاه شد (در جنگ جهانی دوم) و در کرمانشاه ساختمانی ساخته است که هنوز هم شهرداری کرمانشاه از آن استفاده می کند، چرا ما امسال ساختمان می سازیم چهار سال دیگر می گوئیم بدرد نمی خورد؟اشکال کجاست؟ شهرداران محترم باید این مسئله را مد نظر داشته باشند، زیرا یکی از معضلات ما ساخت و سازهای  عجولانه است.

امام جمعه پاوه در ادامه خطاب به شهرداران مدعو، گفت: سعی کنید در شهرهایی که تشریف دارید کار و فعالیت جدی انجام دهید زیرا کارهای شهرداران در معرفی چهره شهرها به مهمانان و توریست ها مهم و اساسی است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) می فرماید: در زندگیتان اگر یک ساعت به شما مسئولیت واگذار شد سعی کنید آن یک ساعت را بهتر و آبرومندانه انجام دهید.

حاج ماموستا ملا قادر قادری در ادامه سخنانش خطاب به آقای مهندس یک کردار گفت: خدمت در اورامانات 3 بعدی است 1- بعد ملی، و وظیفه کاری به عنوان یک ایرانی 2- بعد اهل سنت منطقه، تا به دیگران گفته شود که خدمت جمهوری اسلامی به اهل سنت بدون تبعیض است 3- بعد خدمت به ملت کورد، و آن پیامی دارد که جمهوری اسلامی به ملت شریف کورد دلسوزانه دارد خدمت می کند.

امام جمعه پاوه در پایان سخنانش از خدمات همه مسئولین در دولت های گذشته و حال تشکر و از بانیان جلسه تقدیر کرد.photo_2016-09-04_10-51-52

فرماندار شهرستان پاوه در ابتدای سخنان خود به تبادل تجارب شهرداران استان اشاره کرد و گفت: شهر پاوه را به عنوان شهر تفاوت ها معرفی می کنم. شهر پله کانی ایران، شهری ماندگار با که‌لیان ها(محلات) قدیمی، شهر بدون پارکینگ که ماشین هایش 24 ساعت شبانه روز در خیابان ها پارک هستند! زیباتر از همه این تعاریف شهر پاوه شهر بدون سرقت است.

ایده پور اضافه کرد: پاوه، شهر وفاداری و شهر شهیدان است و من مقدم شما را به این شهر متفاوت گرامی می دارم.

وی گفت: در کتاب موج سوم(آلوین تافلر) به این موضوع اشاره شده است که دیگر مردم از زندگی ها و صنایع ماشینی خسته شده اند و علاقمند هستند که به زندگی های سنتی خویش بازگردند و از متریال های سنتی در زندگی روزمره استفاده کنند. شاید واقعا این گونه است و ما در میان تضادها قرار گرفته ایم.دومین نشست شهرداران استان در پاوه

ایده پور در ارتباط با چالش های مدیریتی گفت: مدیریت چالش ها و مسائل دیگر مدیریت نیست، بلکه هنر است. هنری که باید شهرداران از آن برخوردار باشند. وی گفت: باید میان قانونپذیری و قانونگریزی پلی زده شود. باید فرهنگ سازی ها از یک نقطه صفر فرهنگی شروع شده و تا ساختن ساختمان ها و … ادامه پیدا کند.

ایده پور در ارتباط با حوزه حفاظت از منابع زیستی و محیط زیست گفت: درشهرستان پاوه انقلاب دانایی اتفاق افتاده است. اگر امسال مردم شهرستان و انجمن های مردم نهاد به عنوان حافظان محیط زیستی عمل نمی کردند و به یاری محیط زیست شهرستان نمی آمدند، دولت در ارتباط آتش سوزی ها دولت ممکن بود عاجز بماند. و این به آن معنی است که در خانواده های سطح شهرستان طرفداران محیط زیستی زیادی داریم. البته راه دوری نیست اگر میان همه شهروندان نیز به این نقطه از دانایی برسیم.

فرماندار شهرستان پاوه از قدمت شهرداری ها و قوانین سخن به میان آورد و گفت: بیش از 115 سال از تصویب قانون شهرداری ها یا همان بلدیه ها می گذرد، اما متاسفانه هنوز هم با ساخت و سازها مشکل داریم. من به عنوان خادم وزارت کشور انتظار راهکار و ارائه هنری را در این تنگناهای پیش رو دارم.مهندس نیک کردار

در پایان سخنان خود پرویز ایده پور توپوگرافی صحبت از خشن و نیمه خشن شهرستان پاوه را پیش کشید و  گفت: با این فضا و توپوگرافی باید گفت هنر شهرداری ها و مردمانش است اگر در این شیب های بسیار تند و خشن ساخت و سازی صورت می گیرد.البته در شهرهای شهرستان ساخت و سازها بسیار کم شده است و این قضیه در روستاها بر عکس است و شاید نزدیک صددر صد در ساخت و ساز روستاها پیشرفت و رشد داشته ایم.

پس از سخنان فرماندار شهرستان پاوه، مهندس مجتبی نیک کردار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بسیار خرسندیم که به شهر زیبا با فرهنگ و مومن پاوه آمدیم.

وی گفت : از امام جمعه پاوه که با صحبت های عالمانه خودشان که بسیار اهل مطالعه و صاحب نظر هستند، کمال تشکر را دارم. هنچنین سخنان خوب جناب ایده پور نیز متشکرم.مهندس نیک کردار

وی در ادامه گفت: با سخنان جناب ماموستا قادری هم عقیده هستم که شهردار مردمی ترین مسئول در نظام است.  شهردار بیشتر از همه با مردم سرو کار دارد و به همین جهت است که به شهرداران استان می گویم که: مردم- مردم- مردم و این سه بار مردم گفتن من به این معنی است که باید فرهنگ سازی کنید برای مردم ، حقوق و تکالیف آنان را بدهید و اعتماد سازی کنید. باید اعتمادسازی را در راس کارها قرار دهید.

مهندس نیک کردار ادامه داد و افزود : مشارکت به حمدالله در شهرداری ها بالاست و اگر توانستید فرهنگ سازی و اعتماد سازی کنید و مردم را به میدان بیاورید. آن موقع موفق خواهید بود. زیرا با مشارکت مردم شهرداری ها نیز اداره می شوند.

وی خطاب به شهرداران استان گفت: ما باید انضباط تشکیلاتی را برقرار کنیم. چارت جدید شهرداری ها باید در جاهای خالی از نیروهای موجه درخواست نیرو کند. شهرداری باید انضباط هزینه ای داشته باشد و در نهایت برنامه ریزی و اولویت بندی برای مدیریت داشته باشید. پس سه نوع انضباط تشکیلاتی، مالی و مدیریتی را باید در راس کارها قرار دهید.

مجتبی نیک کردار در پایان سخنانش به خصوصیات شهر خوب اشاره کرد و گفت: شهر خوب یعنی شهری که ایمن، سالم، سبز، بافرهنگ، زیبا و مرفه  و ایمن باشد.شیرزاد صفری

پس از سخنان مجتبی نیک کردار، شیرزاد صفری رییس شورای اسلامی شهر پاوه سخنران گردهمایی شد و پس از خوش آمد گویی به حضار گفت: شهر پاوه شهر شهید چمران و قدمگاه شهیدان 8 سال دفاع مقدس است، اما  هنوز نیز زخم هایی از این جنگ تحمیلی بر تن دارد. محرومیت های به جا مانده از این جنگ هنوز هم وجود دارد. البته افزایش جمعیت، توپوگرافی منطقه و این محرومیت ها اجازه خدمت رسانی بیشتر به مردم شهرستان را نداده است. امیدواریم افق جدیدی با توجه به بعد مسافت با مرکز استان و کوهستانی بودن گشوده شود. از طرف خودم و همکارانم از شما دعوت می کنم از محلات محروم و مشکلات مردم بازدید و بیشتر آشنا شوید.

صفری در پایان سخنانش از نماینده پاوه و اورامانات، امام جمعه شهرستان، فرماندار محترم و سایر مسئولین برای ایجاد امنیت پایداری که در شهرستان وجود دارد تشکر کرد. و خواستار کمک های همه جانبه برای رفع مشکلات شهری و توسعه پاوه شد.

در ادامه گردهمایی علی محمد میری شهردار شهر پاوه به ایراد سخنرانی پرداخت و پس از خوش آمد گویی و تشکر از حضار عملکرد شهرداری و شورای شهر پاوه را با ارائه مستندات و آمار برای حضار و شهرداران تشریح کرد.علی محمد میری

وی گفت:جمعیت شهر پاوه 28902 نفر است. برای این جمعیت شهری و البته شهرها و روستاهای دیگر سطح شهرستان هیچ کشتارگاه صنعتی وجود ندارد و متاسفانه کشتارگاه ها به صورت سنتی هستند. البته برای شهرداری احداث و راه اندازی یک کشتارگاه صنعتی به صرفه نیست.

میری در ادامه صحبت ها به تاکسی های فرسوده سطح شهر اشاره کرد و گفت: 200 دستگاه تاکسی فعال در سطح شهر پاوه داریم که متاسفانه 72 دستگاه از آنها پیکان و فرسوده می باشند.

شهردار پاوه در ارتباط با مشکلات شهرداری پاوه به خرید نکردن اداره راه و شهرسازی از کارخانه آسفالت شهرداری پاوه اشاره کرد و گفت: متاسفانه سیاست جدید وزارت راه و شهرسازی بر این مبنا است که با بخش خصوصی و با کارخانه هایی که گواهینامه فنی دارند قرارداد ببندند. این در حالی است که کارخانه آسفالت ما کیفیت لازم را دارد و تنها منبع درآمد شهرداری است. این کار باعث کاهش و نابودی کارخانه آسفالت پاوه شده است.

در ادامه صحبت ها میری گفت: باتوجه به پرسشنامه های میدانی که یکی از دانشجویان ارشد در سطح شهر پاوه بصورت میدانی جمع آوری کرده است، میزان رضایتمندی شهروندان شهر پاوه از ارائه خدمات شهرداری بیش از 74 درصد بوده است.دومین نشست شهرداران استان در پاوه

میری تعداد کارکنان شهرداری پاوه را 135 نفر در مجموع اعلام کرد و گفت: شهرداری پاوه در سال 1338 شروع به فعالیت کرده است.

وی در پایان به مبحث الحاق روستاهای شهرستان پاوه اشاره کرد و گفت: در واقع روستاهای نزدیک و همجوار پاوه به پاوه الحاق شده اند  و هزینه های شهروندی را پرداخت می کنند اما هنوز به پاوه الحاق نشده اند.

مهدی رضیئی مدیرکل دفتر فنی استانداری در ادامه این گردهمایی گفت: از شهرداران انتظار داریم توافقات خود را منطقی اصلاح کنند. ما دنبال ارائه خدمت هستیم.

وی در ارتباط با بحث ساخت و سازهای غیر مجاز گفت: ما به این باور رسیده ایم که دیگر کنترل های فیزیکی نمی تواند از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری کند و باید دنبال و راهکاری جدید باشیم. باید هزینه های تخلفات را به گونه ای افزایش دهیم که برای متخلفان به صرفه نباشد که ساخت و ساز غیر مجاز انجام دهند.دومین نشست شهرداران استان در پاوه

رضیئی گفت: با همکاران شهرداری برای اینکه بتوانیم طرح ها را عملیاتی کنیم، توافقات خوبی انجام داده ایم. بیش از 80 درصد اراضی را آزاد کرده ایم و امیدواریم شهرداری های ما در چند سال آینده مشکلی برای تامین زمین نداشته باشند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری گفت: واقعیت امر این است که پروژه هایی که در شهرداری ها اجرا می شوند کیفیت زیادی ندارند. از میانگین کیفیت اجرایی سطح استان کمتر است و این اتفاق خوبی نیست.

وی در ادامه گفت: ساخت و سازهای خلاف در حریم شهرها مشکل ساز شده است. شهرداری ها حریم شهر را جزء شهر نمی دانند و روستاهای نزدیک شهرها در مواردی از شهرها نیز بزرگ تر شده اند. باید ساخت و سازها کنترل شوند. در این زمینه ها باید شهرداری ها ورود پیدا کنند.خوانساری

پس از سخنان رضیئی، معصومه حسنی خوانساری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه سخنانش را با ارائه آمارهایی از شهرداری ها و کمک های شهرداری های سطح استان با کتابخانه های عمومی آغاز کرد. وی گفت: تعداد 94 باب کتابخانه در سطح استان کرمانشاه وجود دارند که 77 باب از آنها بصورت هیئت امنایی و 17 باب دیگر بصورت مشارکتی همراه با سازمان ها اداره می شوند.

خوانساری ادامه داد: یک میلیون جلد کتاب در سطح استان و در کتابخانه های عمومی وجود دارد که متاسفانه این تعداد به اندازه جمعیت استان نیست و متاسفانه برای هر دو نفر یک جلد موجود است که سه و نیم جلد برای هر نفر کم داریم. فضایی که برای هر صد نفر وجوددارد باید 8 متر باشد که متاسفانه در استان کرمانشاه 1 متر و هشت سانتی متر به ازای هر شخص است.

وی تعداد اعضای فعال کتابخانه ها را 48694 نفر خواند و گفت: 214 نفر پرسنل در کتابخانه های عمومی سطح استان فعال می باشند که 89 نفر از این تعداد خانم می باشند.

سپس خوانساری به ماده های 6-17 و 64 قوانین مرتبط با نیم درصد شهرداری ها اشاره کرد و گفت: برخی از شهرداری های سطح استان به طور کامل مطالبات خود را به نهاد کتابخانه های شهر و استان پرداخت نکرده اند. درمیان شهرداری ها شهرداری سرپل ذهاب بیشترین پرداخت را داشته است که نشان از فرهنگ دوستی این ارگان دارد.

وی در پایان گفت: امیدواریم کرمانشاه به مرکزی برای رخدادهای فرهنگی تبدیل شود و از شهرداری ها توقع داریم، نهاد کتابخانه ها را به مکانی برای ایجاد برنامه های فرهنگی تبدیل کنند.

عکس و خبر : فرهاد صالحی ، کوثر فخری

دومین نشست شهرداران استان در پاوه مهندس نیک کردار دومین نشست شهرداران استان در پاوه دومین نشست شهرداران استان در پاوه IMG_7311 IMG_7318 IMG_7324 IMG_7325 مهندس نیک کردار IMG_7330 نشست شهرداران استان در پاوه IMG_7335 IMG_7328 IMG_7337 IMG_7339 IMG_7340 IMG_7343 IMG_7344 IMG_7346 IMG_7348 IMG_7352 IMG_7353 IMG_7354 IMG_7361 IMG_7360 IMG_7358 IMG_7356 IMG_7355 IMG_7362 IMG_7365 IMG_7368 IMG_7371 IMG_7374 IMG_7376 IMG_7380 IMG_7381 دومین نشست شهرداران استان در پاوه دومین نشست شهرداران استان در پاوه

2 پاسخ برای “دومین گردهمایی شهرداران استان کرمانشاه در پاوه برگزار شد+ عکس

  • ناشناس در تاریخ شهریور 17, 1395 گفت:

    با سلام واحترام به رئیس شورای شهر پاوه جناب آقای شیرزاد صفری تشکر فراوان را دارم به خاطر سخنان دل نشین و به جا تان در مجالس.

  • ناشناس در تاریخ شهریور 14, 1395 گفت:

    با سلام از زحمات شهرداری پاوه بابت برگزاری همایش از سخنان جناب آقای ایده پور فرماندار محترم در این همایش نیز که نشان از درک بالا و طبع کارشناسی ایشان میباشد کمال تشکر را دارم