ج 10 فروردین 1403 ساعت 12:43

ضرورت اقدامات اولیه احیا/پیمان خالدی

ضرورت اقدامات اولیه احیا/پیمان خالدی

پایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه: آقایی 27 ساله متاهل صاحب یک فرزند در اثر تصادف از ناحیه ی ران دچار خونریزی شدید شده که چون دیر به مرکز درمانی رسیده است دچار شوک شده و نهایتا فوت می کند. اولین واکنش پس از خواندن این مثال کوچک، دروغ انگاشتن و محال ممکن بودن آن است […]

peymanپایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه: آقایی 27 ساله متاهل صاحب یک فرزند در اثر تصادف از ناحیه ی ران دچار خونریزی شدید شده که چون دیر به مرکز درمانی رسیده است دچار شوک شده و نهایتا فوت می کند.

اولین واکنش پس از خواندن این مثال کوچک، دروغ انگاشتن و محال ممکن بودن آن است درحالیکه فقط با قراردادن یک انگشت تمیز در محل خونریزی جای امید داشت که این حادثه ی تاسف برانگیز رخ ندهد.

بسیاری اوقات در جاهای مختلف می شنویم و یا می بینیم که افرادی در اثر اتفاقاتی ساده دچار ناراحتی های جبران ناپذیری می شوند درحالیکه راه پیشگیری و یا جلوگیری از آنها بس ساده می باشد.

اقدامات احیا، عنوانی است که به راه های جلوگیری از عوارضی مانند شوک و کما و فوت اطلاق می شود؛ اقداماتی که اگرچه ظاهرا ساده بنظر می رسد اما اولاً بسیار کارآمد بوده ثانیاً به حداقل دانش نظری در مورد کیفیت و کمیت آن نیاز است ثالثاً متاسفانه عامه مردم از چگونگی اجرای آن عاجزند که دلیل غالب آن کم تجربگی و یا بی تجربگی است.

اهمیت موضوع را نمی توان در نوشته ها خواند و یا در رسانه در قالب فیلم و کلیپ تماشا کرد بلکه در مراکز درمانی و فوریت های پزشکی قابل درک است؛ زمانی که یکی از بستگان نزدیک دچار حادثه ای می شود اما اطرافیان از کوچکترین کمک حداقل جهت برقراری راه هوایی بیمار ناتوان اند.

گاها این ذهنیت رواج دارد که این اقدامات نیاز به آموزش های آکادمیک و سطح سواد عالی دارد و هرکس توانایی فراگیری و اجرای آن را ندارد؛ این ذهنیت نه کاملا رد است نه تأیید، مردود نیست چون سطوح بالاتر اقدامات بعنوان مثال تعبیه chest tube و … نیاز به دانش و فن دارد اما از آن جهت رد است زیرا به عنوان مثال انجام CPR و …، با  کسب دانش کم و تمرین و تجربه ی کوتاه مدت چه بسا تا حدود قابل قبول دست یافتنی است. بنابراین منظور سطوح ساده و ابتدایی و حتی المقدورِ اقدامات است.

در کشورهای توسعه یافته این اقدامات به کودکان و همچنین افرادی که از سطح عالیه ی تحصیلات برخوردار نیستند آموزش داده و در صورت لزوم جهت کمک فراخوانده می شوند درحالیکه در کشورهای در حال توسعه به خصوص خاورمیانه این اقدامات صرفاً محدود به کادر درمان شده است.

در کشوری که تصادف اولین عامل مرگ و میر است و شهری مانند پاوه که مردم با حوادث به قول معروف دست و پنجه نرم می کنند این اقدامات از بدیهی ترین وظایفی است که کاش عدم یادگیری آن مخصوصاً برای قشر تحصیل کرده جریمه ای به دنبال داشت.

اقدامات احیا منظور دقیقا چه اقداماتی است و چگونه انجام می شوند در حوزه ی این نگارش نیست اما پاسخ به این سؤال که در کجا می توان این اقدامات را یاد گرفت این است که سازمان هایی نظیر هلال احمر و مراکز بهداشتی درمانی گاها دوره هایی را با عناوین گوناگون برگزار می کنند که همانطور قابل انتظار است و البته جای تشکر دارد هزینه ای مالی در قبال این ادوار پرداخت نشده است و حتی اگر هزینه ای درنظر گرفته شده بسیار ناچیز بوده است. درضمن پس از برگزاری، گواهینامه هایی به افراد داده می شود که مؤید خبره بودن کارآموز می باشد و مزایای خاص مرتبط به خود را دارد.

همچنین از NGOها و ارگان های غیردولتی مرتبط با سلامت جامعه انتظار می رود که بیشتر از پیش برای برگزاری این دوره ها زمینه را در جوانب مختلف فراهم نمایند و مجری آموزشی چنین ادواری باشند.

نهایتا بعنوان تلنگری یادمان باشد که چه بسیار اتفاقات ناگواری که با کوچکترین اقدام آسان قابل جلوگیری بود. فراموش نکنیم که حادثه خبر نمی کند و همچنین

بنی آدم اعضای یکدیگرند…که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار…دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی…نشاید که نامت نهند آدمی

به امید سلامت روزافزون…

پیمان خالدی دانشجوی رشته پزشکی

2 پاسخ برای “ضرورت اقدامات اولیه احیا/پیمان خالدی

  • عابد یوسفی در تاریخ شهریور 9, 1395 گفت:

    با عرض سلام و احترام. جای تشکر دارد از آقای خالدی که به این موضوع خیلی حیاتی و مهم اما فراموش شده ، اشاره کردند. بنظر بنده حداقل اگر چنین آموزش های محدود است و امکان برگزاری و کشاندن افراد به محل دوره ها مشکل است یکی از بهترین راهها توزیع بروشورهای مختصر و مفید در این زمینه در همه منازل است.

  • کامران شقیعی در تاریخ شهریور 8, 1395 گفت:

    ممنون پیمان واقعا حرف هایت خوب و تأثیر گذار بود با تشکر هنرمند تأتر