پ 09 فروردین 1403 ساعت 17:16

کلاسهای آموزش وشت و پایکوبی سنتی کوردی (هه‌لپه‌رکی) در پاوه افتتاح شد+ عکس

کلاسهای آموزش وشت و پایکوبی سنتی کوردی (هه‌لپه‌رکی) در پاوه افتتاح شد+ عکس

به گزارش سلام پاوه: مراسمی با حضور طیف های مختلف فرهگی و هنری روز شنبه 6 شهربور ماه 1395 در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه به مناسبت افتتاح سری کلاس های آموزش وشت و پایکوبی سنتی کوردی(هه‌لپه‌رکی) برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن […]

به گزارش سلام پاوه: مراسمی با حضور طیف های مختلف فرهگی و هنری روز شنبه 6 شهربور ماه 1395 در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه به مناسبت افتتاح سری کلاس های آموزش وشت و پایکوبی سنتی کوردی(هه‌لپه‌رکی) برگزار شد.جشن هلپرکه (7)

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط سوران فیضی آغاز شد. سپس پیمان حسن زاده، پس از خوش آمد گویی به حضار و تشکر ویژه از پایگاه های فعال خبری در سطح شهرستان، از ارگان ها و مسئولینی که برای اجرای این مراسم همکاری داشتند،نیز تشکر کرد.

در ادامه مراسم هدایت محمودی، رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ان شاءالله برپایی اینگونه مراسم مایه خیر و برکت شده و زمینه ای برای کارهای فرهنگی دیگر گردد.

وی به کشور اسلامی اندونزی اشاره کرد و گفت:در این کشور بیش از 7 هزار قوم و آئیین وجود دارد که هر قومی دارای آئین و پایکوبی ویژه ای است.و شرح حالی از این هنر را در تمدنهای و کشور های مختلف تشریح کرد.

سپس پیمان حسن زاده به ارائه مقاله ای در ارتباط با تاریخ و پیشینه پایکوبی سنتی کوردی(هه‌لپه‌رکی) پرداخت.

وی به اینکه حرکات آیینی ریشه در فرهنگ دارند اشاره کرد و گفت: دستمال داشتن برای نفرهای اول و آخر در صف یک پایکوبی کوردی یا هه‌لپه‌رکی به معنی یکسان بودن افراد است. دستمال های سفیدی که افراد به دستشان می بندد نماد صلح و آشتی جویی مردم کورد است و هنگامی که افراد سرشان را به سمت بالا می گیرند به معنی استمداد از خداوند است.پیمان حسن زاده

حسن زاده پس از ارائه مقاله ای جامع و کلی گفت:این کلاس های آموزشی دو هفته یکبار و به مدت شش ماه ادامه خواهد یافت و امیدواریم گروه هه‌لپه‌رکه‌ای حرفه‌ای در این مدت آموزش دیده و به هنرنمایی بپردازند.

در پایان این مراسم وریا بوجار ،استاد و سرپرست کلاس های آموزش پایکوبی سنتی سخنران مراسم بود.

وی گفت: از همه مسئولین و برپا کننده گان این مراسم کمال تشکر را دارم و امیدوارم در شان این هنر تلاش و کوشش خود را به کار گیریم.

وریا بوجار گفت: پایکوبی سنتی کوردی یا هه‌لپه‌رکی جزء رقص های در خدمت است و یک رقص ابزاری است.

وی گفت: البته نباید به مقوله فرهنگ و زبان به صورت ناسیونالیسم نگاه متعصبانه داشت! زیرا کثرت گرایی از نسل های اولیه بشری تا کنون وجود داشته و خواهد داشت. خداوند در قران نیز به این موضوع اشاره کرده و می فرماید:«اگر می خواستیم تک تک انسان ها را مومن خلق می کردیم.» ما متفاوت خلق شده ایم و هیچ چیز اصیلی وجود ندارد. پس متعصب نباشیم. اما می توانیم صفات اکتسابی مان را تقویت کرده و به آنها افتخار کنیم.

بوجار ختم کلامش را به یک ضرب المثل عربی ارجاع داد که: از چیزهایی که لذت را از بین می برند زیاد یاد کنید.

در پایان مراسم پس از پذیرایی اولین دور از آموزش کلاس پایکوبی سنتی کوردی یا هه‌لپه‌رکی با حضور جوانان و متقاضیان ثبت نام در کلاس ها ادامه پیدا کرد.همچنین به اطلاع علاقمندان میرساند در صورت تمایل برای ثبت نام جهت حضور در این کلاسها میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

09188589706 استاد نازار محمودی

09183588251 مهندس طالب حیدری

09187326267 پیمان حسن زاده

لازم به توضیح است که آقایان سید نازار محمودی و آوات ازنب نقش اصلی و بسزایی در برپایی و تشکیل این گروه داشته اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

گزارش از کوثر فخری 

 

جشن هلپرکه (3) جشن هلپرکه (2) پیمان حسن زاده جشن هلپرکه (5) جشن هلپرکه (44) جشن هلپرکه (45) جشن هلپرکه (46) جشن هلپرکه (47) جشن هلپرکه (48) جشن هلپرکه (50) جشن هلپرکه (49) جشن هلپرکه (39) جشن هلپرکه (40) جشن هلپرکه (41) جشن هلپرکه (42) جشن هلپرکه (43) جشن هلپرکه (34) جشن هلپرکه (29) جشن هلپرکه (24) جشن هلپرکه (30) جشن هلپرکه (31) جشن هلپرکه (32) جشن هلپرکه (33) جشن هلپرکه (38) جشن هلپرکه (37) جشن هلپرکه (36) جشن هلپرکه (28) جشن هلپرکه (27) جشن هلپرکه (26) جشن هلپرکه (25) جشن هلپرکه (19) جشن هلپرکه (20) جشن هلپرکه (21) جشن هلپرکه (22) جشن هلپرکه (23) جشن هلپرکه (12) جشن هلپرکه (11) جشن هلپرکه (10) جشن هلپرکه (9) جشن هلپرکه (7) جشن هلپرکه (8) جشن هلپرکه (13) جشن هلپرکه (18) جشن هلپرکه (14) جشن هلپرکه (15)

5 پاسخ برای “کلاسهای آموزش وشت و پایکوبی سنتی کوردی (هه‌لپه‌رکی) در پاوه افتتاح شد+ عکس

  • گولاله در تاریخ شهریور 9, 1395 گفت:

    دوست دار سلام پاوه مبرهن است که از چه زاویه ای نگاه میکنی واقعا بهتون حق میدم بسوزی اما باید بسازی راه دیگری نداری براستی نفس کشیدن دراین فضای پراز آگهی وشفافیت برای شما سخت است سعی میکنم درکتان کنم

  • گولاله در تاریخ شهریور 7, 1395 گفت:

    مروجان و تفکرات امثال هی هی و دوستدار سلام پاوه در میان مردم اعم از طبقه عوام و تحصیلکرده جایی ندارد واینها باید خود را با خواسته های به حق وتاربخی مردم تطبیق دهند هر چند بعید است

    • دوست دار سلام پاوه در تاریخ شهریور 8, 1395 گفت:

      چراغی را که ایزد برفروزد………. هر آنکس فوتش کند ریشش بسوزد!!!
      صد سال سیاه همراهی شما و خواسته به قول خودتان حق و در واقع ناحق تان را نمیخواهیم.امثال بنده افکار خویش را از همنوایی با مردمان و همرنگی با جماعت نان به نرخ روز خور نگرفته و صد البته که هم صنف شدن با شماهایی که تاریخ ملت کرد را که سرشار از بزرگی و سختی و سازندگی و تدین و مردانگی بوده که امثالهم آنرا به چرندیات و سخیفیاتی همچون هه لپرکه و رژبلک و هویت سازی تصنعی که با اصل و واقعیت این قوم فرسنگها دور بوده تنزل داده اید مایه ننگ ماست. باید تاسف خورد که شماها با پز روشنفکری و وسعت نظر به راحتی در پی جدایی افکندن اصالت الهی مردمان سرزمین مان هستین.

  • هی هی در تاریخ شهریور 7, 1395 گفت:

    بنظر می رسد سرگرم ساختن مردم به هر بهانه ای مرسوم شده است. فرق نمی کند از طریق حرکات موزون باشد و آب و تاب دادن بدان یا از طریق محرماتی همچون مخدرها…. یا از طریق فرستادن به دانشگاه و کسب مدرک بدرد نخور یا از را ………..بازی…..
    آنچه مهم شده سرگرم ساختن است و از خود و خدا دورساختن.
    بنظر نمی رسد این کار عاقبت داشته باشد. سالهاست در غرب ما می رقصند و چون از هه ل په رکه خیر ندیدن به dance رسیدند و از آن نیز برهنگی و آنچه در نقش های هالیودی با زبان کوردی……
    دوستان اگر راهی بر اثبات خود می جویید هه لپه رکی نیست.

  • دوست دار سلام پاوه در تاریخ شهریور 7, 1395 گفت:

    با سلام خدمت مدیریت سایت وزین سلام پاوه جهت انعکاس اخبار و اطلاعیه ها
    بنده مدتهاست در خارج از کشور زندگی میکنم و شاید بیشترین دلخوشی اینجاب نگاهی هر روزه به این سایت و دیدن اخبار و تصاویر سرزمین مادریم میباشد تشکر میکنم از زحمات بی وقفه شما ولی در خصوص این متن و این خبر سخنی داشتم که لازم دانسته انرا بازگویم.
    بنظر بنده هه لپرکی کاری بسیار سخیف و دون منزل میباشد و مایه تاسف است که عده ای بنا به هردلیلی من جمله کسب سود از برگزاری کلاس و یا غیره در صدد تاریخ سازی و اصالت بخشی به این کار می باشند.برایم جالب بود که فردی بنام اقای حسن زاده در مورد تاریخچه و فلسفه هه لپرکی به ایراد سخن پرداخته و سخنانی را ذکر نموده که گرچه بی ذکر منبع بوده ولی با این حال با فرض وجود منابع نامذکور بازهم این ادله ها و فلسفه بافی ها کاملا واهی و ناصحیح میباشد.اگر دستمال های نفر اول و اخر این حرکات موزون نشانه یکسانی و برابری است چرا افراد میانه از داشتن دستمال محروم میباشند؟آیا وجود دستمال را اگر دال بر تساوی و یکسانی قلمداد کردیم میتوانیم عدم دستمال بر دست گرفتن هم نماد بی عدالتی و عدم تساوی و یکسان بودن باشد؟اگر سر بلند کردن نماد استمداد است از خدا می باشد آیا سررا پایین انداختن میتوان نشانه استمداد از غیر خدا تلقی کرد؟در اوج گرمای بالاپایین پریدن و از خود بیخود شدن که گاها با خودنمایی،مستی و اختلاط با جنس مخالف همراه است این چه استمدادی از خدا گرفتن است؟براستی ملت کرد در تاریخ نماد مطالعه و تحقیق و سخت کوشی و تدین بوده اند و از این حرکات سخیفانه بدور بوده!