پ 09 فروردین 1403 ساعت 22:52

توسعه در اورامان به یک پارادوکس غیرقابل حل تبدیل شده است

توسعه در اورامان به یک پارادوکس غیرقابل حل تبدیل شده است

به گزارش سلام پاوه؛ رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان گفت: توسعه در اورامان به یک پارادوکس و تضاد غیرقابل حل تبدیل شده است. به گزارش سلام پاوه و  به نقل از خبرگزاری فارس؛ کیومرث ایران‌دوست بعد از ظهر امروز در جلسه کارگروه گردشگری استان کردستان که با محوریت ثبت ملی منطقه اورامان در سنندج برگزار […]

به گزارش سلام پاوه؛ رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان گفت: توسعه در اورامان به یک پارادوکس و تضاد غیرقابل حل تبدیل شده است.

irandoost2به گزارش سلام پاوه و  به نقل از خبرگزاری فارس؛ کیومرث ایران‌دوست بعد از ظهر امروز در جلسه کارگروه گردشگری استان کردستان که با محوریت ثبت ملی منطقه اورامان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: توسعه یک مسئله جدی است، اما توسعه برای اورامان به یک پارادوکس و تضاد غیرقابل حل تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه اورامان از نظر فکریی و توان‌های ذهنی بچه‌های خیلی باهوشی دارد، گفت: این ظرفیت موجب شده بسیاری از فرزندان این سرزمین در بهترین دانشگاه‌ها به تحصیل مشغول شوند.

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان به رشد منفی جمعیت در اورامان اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از این مسئله که بخشی از آن مربوط به نبود اشتغال و درآمد پایدار است باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

ایران‌دوست در ادامه با اشاره به اهمیت ثبت جهانی شدن منطقه اورامان با توجه به ظرفیت‌های این منطقه، اظهار کرد: دانشگاه کردستان این آمادگی را دارد از برنامه‌ها و اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود حمایت کند.

وی از آمادگی انتقاد هرنوع تفاهم‌نامه‌ای برای عملیاتی کردن پروژه ثبت جهانی منطقه اورامان گفت: مهم نیست که این اقدام توسط چه کسی و یا کسانی انجام می‌شود نفس کار که حفظ این سرمایه ارزشمند است اهمیت دارد.

به گفته رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی،فرهنگ و هنر و غیره از ظرفیت‌هایی است که در دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاه مادر استان وجود دارد و می‌تواند کمک خوبی به بحث ثبت این پروژه داشته باشد.

ایران‌دوست با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ و تمدن در این مناطق رفته رفته در حال انقراض است، خاطرنشان کرد: بسیاری از هویت‌هایی که در گذشته در این مناطق وجود داشته است امروز دیگر به فراموشی سپرده شده و یا نسل‌های جدید کمتر از آن خبر دارند.

وی تصریح کرد: تاریخ گذشته منطقه اورامان یک چیز و الگوهای رفتاری جمعیت آن چیزی دیگر را نشان می‌دهد و این نیاز ثبت فرهنگ، تاریخ مردم از نظر شهرسازی، پزشکی، روابط اجتماعی، و برخورد با محیط زیست را دوچندان کرده است و اورامان باید فراتر از ثبت جهانی دیده شود.