ج 10 فروردین 1403 ساعت 00:08

اورامانات و توسعه…./دکتر نورالدین یوسفی

اورامانات و توسعه…./دکتر نورالدین یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اورامانات را مجموعه چهار شهرستان موجود در استان کرمانشاه با جمعیت حدود ۲۵۰۰۰۰ نفر می شناسیم که دارای فرهنگ و زبان کردی می باشند. این مردمان از لحاظ مذهبی قریب به اتفاق مسلمان سنی مذهب هستند که وجود دو مسئله کرد و سنی بودن بیانگر ویژگی هایی خواهد بود که کم […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اورامانات را مجموعه چهار شهرستان موجود در استان کرمانشاه با جمعیت حدود ۲۵۰۰۰۰ نفر می شناسیم که دارای فرهنگ و زبان کردی می باشند. این مردمان از لحاظ مذهبی قریب به اتفاق مسلمان سنی مذهب هستند که وجود دو مسئله کرد و سنی بودن بیانگر ویژگی هایی خواهد بود که کم و بیش این منطقه را از سایر نقاط استان متمایز می سازد. از لحاظ جغرافیایی این منطقه دارای شرایط معتدل کوهستانی است و از تنوع گیاهی و جانوری برخوردار است. از نظر منابع آب می توان آن را جزو مناطق برخوردار به حساب آورد. وجود رودخانه ها و چشمه های دائمی در اورامانات همیشه از نقاط قوت طبیعی و جاذبه های دیدنی این دیار بوده است.نورالدین یوسفی

قرار گرفتن بیشتر مناطق اورامانات در نوار مرزی با کشور عراق همواره همراه با فرصت ها و تهدیدها بوده است. فرصت بودن آن به خاطر مبادلات مرزی به صورت غیر رسمی (البته وجود خانواده های وابسته به هم در دو طرف مرز همواره به صورت پتانسیل اصلی در این زمینه عمل کرده است) بوده و تهدید بودن آن هم به علت ایجاد نا امنی های گاه و بیگاه در طول تاریخ در مرز بوده است که جدی ترین آنها در دهه های اخیر جنگ تحمیلی هشت ساله عراق بر ایران بود. از نظر اقتصادی اورامانات را باید در حال حاضر جزو آسیب پذیرترین مناطق کشور به حساب آوریم چرا که آمار بیکاری در اورامانات بیش از حد متعارف بوده و مسلزم چاره اندیشی جدی و فوری می باشد.

در گذشته اقتصاد سنتی مبتنی بر دامداری و صنایع دستی و کشاورزی محدود جوابگوی مخارج زندگانی مردم در این منطقه بود چون هم جمعیت محدود بود و هم ساده زیستی رواج داشت اما امروزه با وجود خیل عظیم جوانان تحصیل کرده و و دگرگونی سبک زندگی دیگر نمی توان به سنت موجود اکتفا کرد و میزان تقاضا بسیار بیشتر از توان امکانات محدود و سنتی منطقه می باشد. با تغییر رویکرد نسبت به صنایع دستی و استفاده اکوتوریسم از طبیعت منطقه به جای دامداری و کشاورزی سنتی گذشته می توان بهره وری را به میزان تقاضای موجود بالا برد و تعادل را حفظ کرد.

از نظر سیاسی و اجتماعی شرایط اورامانات خیلی متفاوت از سایر مناطق ایران نیست اگرچه متمایز می باشد! براساس همین تمایز مسائل سیاسی و اجتماعی را در این منطقه می بایست بطور ویژه مورد بررسی و چاره اندیشی قرار داد. این متمایز بودن به خاطر سه مولفه مذهبی،قومی و جغرافیایی (مرز نشینی شرایط متمایزی را ایجاد می کند) می باشد. از لحاظ فرهنگی مردم اورامانات دارای ویژگی های مثبت درخور توجهی هستند که می توان از آنها به عنوان پشتوانه توسعه منطقه استفاده نمود. شجاعت و از خود گذشتگی، مهمان نوازی و خونگرم بودن، پایبندی به اصول جوانمردی و کمک به نیازمندان، سخت کوشی و قناعت، پیشینه تاریخی افتخار آمیز و دلبستگی به خاک و آب (سرزمین) خود، ادبیات و موسیقی غنی ، همه و همه می توانند ابزار و پتانسیل های ارزشمندی برای توسعه همه جانبه اورامات باشند. اما توسعه را خارج از پیچیدگی های تئوریک و آکادمیک می توانیم با توجه به محدود بودن بحث به منطقه اورامانات بهبود شرایط موجود در جهت افزایش شادی و رفاه زندگی مردم و افزایش رضایتمندی آنان از وضعیت زندگی خود شان بدانیم!

  • تعریف مفاهیم اورامانات و توسعه:
  • منظور از اورامانات چهار شهرستان موجود در استان کرمانشاه شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی می باشد.
  • منظور از توسعه تغییر و بهبود شرایط در جهت افزایش رضایتمندی مردم از وضعیت زندگی خود در جنبه های مختلف آن.نقشه-اورامانات-سایت-دکتر-یوسفی-300x247
  • مشکلات موجود:
  • مهمترین مشکلات موجود جنبه اقتصادی دارند که در راس آنها معضل بیکاری نیروی آماده کار به عنوان مهمترین مشکل و عامل سایر مشکلات اقتصادی قلمداد می گردد. بهره نگرفتن از جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه به عنوان ابزارهای لازم برای توسعه گردشگری و صنعت اکو-توریسم. عدم بهره گیری از موقعیت مرزی بودن منطقه به عنوان عاملی تاثیر گذار در توسعه بازرگانی.
  • نامناسب بودن شبکه های مواصلاتی جاده ای (بین شهری و روستایی)؛کمبود آب شرب و کشاورزی – علیرغم وجود رودخانه ها و چشمه سارها؛ نامناسب بودن زیر ساخت های شهری و قدیمی بودن طرح ها و امکانات شهری که جوابگوی شرایط و جمعیت موجود نیست؛  عدم گاز رسانی به بخش ها و روستاهای منطقه؛بی توجهی به محیط زیست  و منابع طبیعی؛ فقدان استفاده از فن آوری های نوین در کشاورزی ، دامداری و باغداری؛ نبود کارخانه برای فرآوری محصولات منطقه.
  • نامناسب بودن شرایط مدارس و مراکز آموزشی به طوریکه در شهر جوانرود تمامی مدارس دوشیفته بوده و تعدا دانش آموز در هر کلاس بسیار بیشتر از میزان استاندارد است.
  • هدر رفت سرمایه انسانی بویژه نیروهای نخبه و تحصیلکرده به خاطر نبود فرصت های شغلی متناسب با تخصص و توان آنها
  • پتانسیل ها و راه حل ها:
  • ایجاد اشتغال از طریق تسهیل مبادلات مرزی با کشور عراق به صورت بازارچه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد تجاری؛ ایجاد و گسترش صنعت گردشگری (بوم گردی و صنایع دستی) به عنوان عاملی مهم در اشتغال پایدار ، ایجاد کارگاه ها و کارخانه هایی در راستای فرآوری محصولات و منابع منطقه که منجر به اشتغال تعداد قابل توجهی از افراد واجد شرایط گردد. توسعه و احیاء شیوه های سنتی اشتغال در منطقه با رویکرد و امکانات مدرن مثل دامپروری و کشت گیاهان دارویی و سقزچینی بویزه در مناطق روستایی.
  • گسترش و بهسازی راه های مواصلاتی موجود همراه با ایجاد بزرگ راه هایی که نقاط مرزی را به مرکز استان متصل نماید. با توجه به وجود رودخانه و منابع قابل توجه آب شیرین در منطقه با بهره گیری از فن آوری های نوین در ذخیره و انتقال آب و همچنین شیوه آبیاری کشاورزی مشکل کمبود آب در منطقه برای همیشه حل خواهد شد.
  • تخصیص بودجه لازم برای اصلاح و بهبود بافت و توسعه زیر ساخت های شهری؛ اختصاص وام هایی بدون بهره به روستائیان برای نوسازی خانه های روستایی با طراحی نوین مطابق با الزامات عصر کنونی.
  • توجه به گسترش فضای آموزشی منطقه همزمان با ارتقای کیفیت آموزش از امور بسیار ضروری به نظر می رسد. تلاش گردد نیروهای تحصیلکرده و توانمند منطقه در داخل و خارج استان کرمانشاه در جایگاه های مناسب به کار گمارده شوند تا از هدر رفت نیروی عظیم انسانی منطقه ممانعت بعمل آید که این امر از نظر توسعه سیاسی و اجتماعی نیز در منطقه حائز اهمیت خواهد بود.
  • ایجاد صدا و سیما در منطقه اورامانات و توسعه رسانه ها بسیار ضروری می باشد چون این منطقه از لحاظ فرهنگی و ویژگی های مذهبی و قومی دارای شرایط ویژه ای است و توجه ویژه از سوی برنامه ریزان و مسئولان را می طلبد.

انتظار نمی رود که همه این مشکلات در کوتاه مدت حل گردد اما لازم است با جلب و جذب سرمایه های داخلی و خارجی و با برنامه ریزی دقیق به ترتیب اولویت در هر حوزه فعالیت لازم آغاز گردد تا مردم نتیجه ملموس آن ها را ببینند و به سوی توسعه به معنای بهبود شرایط زندگی و افزایش رضایتمندی مردم از شرایط موجود گام های عملی برداشته شود.

2 پاسخ برای “اورامانات و توسعه…./دکتر نورالدین یوسفی

  • سیروان در تاریخ مرداد 20, 1395 گفت:

    جناب آقای دکتر یوسفی شما فارغ تحصیل زبان خارجه هستید و دم از توسعه اقتصادی و عمران و شهرسازی می زنی که در حیطه تخصص شما نیست. درسته شما توی انتخابات مجلس رای خوبی اورده اید و لی شما دکتری زبان انگلیسی هستید در حیطه تخصص خودت باید نظر بدهید.با این حال نظر های شما از لحاظ اجرای بسیار رویا پردازانه می باشد کسی که شایط سیاسی و ژئوپلیتیک منطقه را بفهمد ، چنین رویاهای نشدنی را بیان نمی کند. لطفا اگر نظرات شما قابلیت اجرا دارد شروع بهکار کنید.که مردم استقبال می کنند. اگر هم قابلیت اجرا ندارد لطفا شعار ندهید چون مردم از این شعارها خسته شدند.

    • امینی از جوانرود در تاریخ شهریور 1, 1395 گفت:

      برادر عزیز شما چرا عصبانی شده اید، دکتر یوسفی فارغ التحصیل رشته های آموزش زبان انگلیسی و مدیریت می باشد و دارای سال ها تجربه و تحقیق در مسائل اجتماعی و فرهنگی است. بعلاوه مشکلاتی را که ایشان اشاره داشته اند مشکلاتی است که اکثر ساکنان منطقه اورامانات آنها را لمس کرده اند. شناسایی و بیان مشکلات اولین مرحله در حل آنهاست. وظیفه دولت است که به حل مشکلات بپردازد و بیشتر این مسائل واقعا قابل حل هستند. لطفا حساسیت نداشته باشید انتخابات تمام شده است و همه وظیفه دارند در توسعه اورامانات نقشی داشته باشند. البته وجود فرهیختگانی چون دکتر یوسفی در هر منطقه ای سرمایه ای ارزشمند به حساب می آید که امیدوارم امثال ایشان در اورامانات بیشتر شود.