ج 10 فروردین 1403 ساعت 11:00

توجه به مشاغل تبدیلی لازمه اشتغال پایدار در مناطق مرزی است

توجه به مشاغل تبدیلی لازمه اشتغال پایدار در مناطق مرزی است

به گزارش سلام پاوه : شهاب نادری اظهار کرد:صنایع تولیدی و بسته بندی در مناطق مرزی می تواند موجب کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق شود لذا ما باید بتوانیم از ظرفیت های طبیعی و ذاتی در مناطق محروم برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم. به گزارش سلام پاوه و به نقل […]

به گزارش سلام پاوه : شهاب نادری اظهار کرد:صنایع تولیدی و بسته بندی در مناطق مرزی می تواند موجب کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق شود لذا ما باید بتوانیم از ظرفیت های طبیعی و ذاتی در مناطق محروم برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم.شهاب نادری
به گزارش سلام پاوه و به نقل از کرد پرس : نماینده مردم پاوه،جوانرود،روانسر و ثلاث باباجانی با اشاره به مشکلات بیشمار اقتصادی در مناطق مرزی و غرب کشور به خبرنگار کردپرس گفت:در مناطق مرزی و بخصوص مناطق غرب کشور مشکلات فراوانی وجود دارد و رقم بالایی از جوانان ما بیکار هستند و جایی که بیکاری رشد پیدا کند بالطبع شاخص های توسعه و کیفیت زندگی هم پایین می آید.
وی ادامه داد:برای کم کردن نرخ بیکاری در مناطق کمتر برخوردار،نیازمند ایجاد مشاغل پایدار هستیم و این می طلبد که نگاه توسعه محور در گستره و پهنای جغرافیایی کشور مورد نظر قرار گیرد.
نادری به چشم انداز بلند مدتی برای جایگزینی شغل  کولبری و اشتغال های وابسته به آن به مشاغل  پایدار توضیح داد:کشور ما همواره بر مسیر نفت حرکت نموده و اقتصاد مملکت وابسته به نفت بوده، ولی الان با توجه به شرایطی که در چند سال گذشته پیش آمده بودجه کشور کمتر از 30 درصد اتکا به نفت دارد و بقیه از منابع دیگر از جمله اماکن گردشگری و واردات و صادرات و منابع دیگر تامین می شود لذا ما باید بتوانیم از ظرفیت های طبیعی و  ذاتی در مناطق محروم برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم.
وی درباره قاچاق در مناطق مرزی گفت:ما مخالف پدیده قاچاق و همچنین ورود کالاهایی هستیم که به صنعت داخلی ضربه وارد می کنند و باید سعی کنیم اجناسی که وارد کشور می شوند،اجناس مصرفی نباشد.
وی تاکید کرد:به فرض مثال اگر قرار است کالایی وارد مملکت شود،تبدیل و تولید قطعاتی باشد که در صنایع تبدیلی و یا مونتاژی باعث اشتغالزایی می شوند و نوآوری ایجاد می کنند.
وی یادآور شد:من معتقدم صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی در مناطق مرزی مانند مناطق غرب کشور خوب جواب می دهد.
رئیس فراکسیون گردشگری مجلس به موضوع کولبران اشاره نمود و اظهار کرد:تعداد زیادی به کار کولبری مشغولند و مقام مقام معظم رهبری هم تاکید فرمودند که کولبر قاچاقچی نیست بلکه باید از قاچاقچیان و قاچاق های سازمان یافته جلوگیری کنیم.
نماینده اورامانات به موضوع بازگشایی مرزهای غربی اشاره نمود و اذعان کرد: چون در مناطق مرزی مشکلات فراوانی وجود دارد از دولت و شورای امنیت ملی و کسانی که در این امر دخالت دارند،درخواست داریم مرزها را بازگشایی کنند و ساماندهی شوند تا جوانان احساس از نظام دلسرد نشوند.
وی افزود:در تحقیقاتی که انجام داده ام مشخص شد،از هر ده نفری که از مرزها خارج می شوند شاید یک الا دو نفر از آنها به عناوین مختلف گول می خورند و جذب جریانهای مختلف می شوند در حالی که بقیه به دلیل مشکلات اقتصادی از کشور خارج می شوند.
نادری مناطق ازاد و تجاری و همچنین مناطق ویژه اقتصادی را برای مرزنشینان و مردم منطقه غرب کشور حیاتی ارزیابی کرد و گفت:اگر بتوانیم این مناطق را به درستی مدیریت کنیم،مطمئنا اشتغال زایی مناسب هم ایجاد خواهیم کرد.
وی تصریح کرد:تا اکنون لایحه این مناطق در هیات دولت تصویب نشده ولی ما به دنبال آن هستیم که دولت و مجلس آن را تصویب کنند.
نماینده پاوه و اورامانات ادامه داد:تصویب این مناطق باعث خیر و برکت در منطقه می شود.
نادری خاطر نشان کرد:مردم منطقه شایسته خدمت گذاری مناسب هستند و ما باید این امر را تحقق ببخشیم.
وی در پایان به لزوم توجه به مردم مناطق کردنشین بعنوان مرزداران واقعی ایران گفت:سالانه هزینه زیادی برای حراست از مرزهای کشور می شود، ولی اگر مردم خود حافظ مرزها باشند بهتر خواهند توانست از کشور حفاظت کنند.این مردم تا امروز نگذاشته اند ذره ای از خاک این مملکت به تاراج رود لذا شایسته است با توجه بیشتر مسئولین به این مناطق حق مرزداری این مردم را اجابت نمایند.