ج 10 فروردین 1403 ساعت 01:45

مشکلات زیست محیطی شهرستان پاوه بررسی و مطرح شد

مشکلات زیست محیطی شهرستان پاوه بررسی و مطرح شد

به گزارش سلام پاوه : سیدآزاد حسینی و محمدفاروق یوسفی از اعضای شورای اسلامی شهر پاوه در راستای انتقال دغدغه های زیست محیطی شهروندان پاوه و اورامانات روز سه شنبه ۱۲ مرداد ، دیداری با مهندس مرتضی فرید مدیرکل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست ایران داشتند و دیدگاه و خواست شهروندان این دیار را جهت […]

به گزارش سلام پاوه : سیدآزاد حسینی و محمدفاروق یوسفی از اعضای شورای اسلامی شهر پاوه در راستای انتقال دغدغه های زیست محیطی شهروندان پاوه و اورامانات روز سه شنبه ۱۲ مرداد ، دیداری با مهندس مرتضی فرید مدیرکل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست ایران داشتند و دیدگاه و خواست شهروندان این دیار را جهت امعان نظر یادآور شدند.محیط-زیست-پاوه

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس : نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر پاوه در ادامه خاطر نشان نمودند: شهرستان پاوه به سبب دارا بودن جاذبه های گردشگری بی شمار، قطب گردشگری استان نامیده می شود، این ظرفیت نیاز به حراست و کیاست دارد و عوامل اجرایی دخیل به جهت داشتن محدودیت های ساختاری نمی توانند از سرمایه های موجود پاسداری نمایند، چه برسد به آنکه درجهت توسعه آن مبادرت ورزند.

خوشبختانه به سبب رشد فرهنگی و اجتماعی شهروندان این دیار و وجود سمن های فعال در حیطه ی زیست محیطی زمینه مشارکت اجتماعی به جهت ارتقاء شاخص های موجود دور از دسترس بنظر نمی رسد. انجمن های مردم نهاد در شهرستان پاوه بخشی از مسئولیت دولت را تقبل نموده و در حیطه کارکردی بسیار پیشروتر از دستگاههای دولتی به ایفای وظیفه می پردازند، برگزاری همایش ها و نشست های فرهنگی، تکثیر بروشور و آگاهی دادن به اقشار مختلف اجتماعی بلاخص حساس نمودن قشر جوان به حمایت از اهداف زیست محیطی حرکت هایی است که کم و بیش در حال انجام است.

وجود ریزگردها، آتش سوزی مراتع و جنگل ها، شکار بی رویه، زمین خواری، خشکسالی و دفع غیر اصولی زباله ها … از عوامل تهدید کننده محیط زیست اورامانات محسوب می شوند و هرساله نیز به میزان قابل توجهی به سبب دخالت عوامل محدود کننده صدرالذکر از سرمایه های ملی این دیار  کاسته می شود.

منطقه محفاظت شده بوزین و مرخیل در باینگان یکی از موهبت های استان کرمانشاه و ایران به شمار می آید، موهبتی که در مواردی به دلیل عدم وجود نیروی حمایتگر و یا تجهیزات کمکی در حال نابودی است.

مناطق کوهستانی به سبب توپوگرافی خاص نیاز به نیروی بیشتری دارد این در حالی است که شهرستان پاوه با دارا بودن ۷۸ هکتار جنگل ومراتع تنها ۵ نفر نیرو دارند واین تعداد به هیچ وجه نمی توانند نقش بازدارندگی را داشته باشند. بنابراین اداره محیط زیست شهرستان پاوه و نیز اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان هریک در حیطه ی کاری خود نمی توانند رسالت محوله را به سبب وسعت وسختی تردد در مناطق کوهستانی این دیار پوشش قابل توجهی بدهند.

ایجاد سد داریان و در ادامه به سبب وجود آمدن اکوسیستم جدید دراین خطه، نیاز به توسعه مناطق حمایت شده، بیشتر از پیش ضرورت می یابد. جمع آوری سلاح و یا جلوگیری از شکار بی رویه باید بطور جدی در دستور کار قرار گیرد.

طرح همیار پلیس نیز در این حوزه مورد توجه جدی قرار گیرد و با تشریک مساعی وجلب مشارکت های عمومی می توان مددکاری مورد اعتماد به وجود آورد. وجود اسلحه شکاری تناقضی آشکار با اهداف محیط زیستی را نشان می دهد، زمانی که حداقل جانوری در محیط زیست یافت می شود دیگر نمی تواند اسلحه شکاری معنی داشته باشد.

درجائیکه نیروی انسانی در حداقل شرایط قرار دارد، این کارکرد فرهنگی است که می تواند به مدد آید وکاستی های موجود را پوششی آگاهانه بخشد، آنچه که عینی است هزینه فعالیت های فرهنگی محیط زیست چندان قابل عرض نیست واین ضعف بزرگی است که باید برای آن چاره اندیشی نمود.

نشست های منسجم وهماهنگ دستگاههای مجری در سطح استان وشهرستان با سازمان های مردم نهاد منطقه می تواند به نزدیک شدن اهداف مورد نظر بینجامد، شهیدان وجانبازان محیط زیستی خطه سرسبز اورامانات خود حکایت ها بسیاردرسینه دارند ویا در طبق اخلاص می نهند، حکایت هایی که باید آن را درکتاب های درسی آورد تا ایثار را برای فراگیران معنی بخشد.

نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر پاوه در خاتمه یادآور شدند: این مدیران اجرایی هستند که باید برای پیشبرد اهداف کاری خویش، از عشق وعلاقه وافر مردم به جهت هم افزایی محیط زیست بهره گیرند تا بتوانند از سرمایه های به ودیعه گذاشته شده پاسداری وحفاظت نمایند.

مدیرکل نظارت و بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز از حسن نظر و توجه شورای اسلامی شهر پاوه تقدیر نمود و تشریک مساعی مردم شهرستان بلاخص در زمینه راه اندازی سمن ها را تجلیل کرد و در ادامه وعده نمود که پاوه را به عنوان پایلوت کشوری قرار داده و ریاست شورا ومحیط زیستسازمان ومدیران منطقه ای را به تعامل وهم افزایی بیشتر با طرفداران محیط زیست ترغیب وتشویق می نمائیم.

مهندس مرتضی فرید به کمبود نیروی انسانی دستگاه متبوع اذعان نمود و در ادامه افزود: تنگناهای مالی دولت برکسی پوشیده نیست و ما همچنان از طرق مختلف به دنبال تکمیل چارت سازمانی خویش هستیم وتا آن زمان باید بیشتر از پیش از توان فکری وحمایتی مردم خوب مان بهره ببریم.

مدیرکل امور استانهای سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به شکارغیر مجاز اشاره نمود وگفت: در دو سال اخیر شکاربطور کلی ممنوع شده و تنها برای بخشی از اقلیت های دینی و آن هم بصورت محدود مجوزی در این راستا و برای گونه های خاصی از پرندگان صادر شده است. بنابراین باید با شکارچیان برخورد جدی صورت گیرد حتی مجریان این اجازه را دارند با هماهنگی از یخچال شکارچیان بازدید داشته باشند ومتناسب با موقعیت تصمیم مقتضی اتخاذ نمایند.

مهندس فرید در خاتمه به دغدغه رئیس سازمان اشاره کرد وگفت: سرکار خانم دکتر ابتکار پیوسته به دنبال آن هستند که از توان فکری ومشارکتی NGO ها، شوراهای اسلامی شهرها وروستاها درجهت حفاظت محیط زیست بهره جویند ودر سفرهای انجام شده در مناطق مختلف کشور این رسالت را در برنامه کاری خود دنبال می نماید وهمچنان معتقدند که تا این رویه اعمال نگردد ، به نتیجه نمی رسیم.

صلاح الدین میرانیمظفر عبدی و صلاح‌الدین میرانی1

2 پاسخ برای “مشکلات زیست محیطی شهرستان پاوه بررسی و مطرح شد

  • بهمن عزیزی در تاریخ مرداد 17, 1395 گفت:

    ? @JEANAWEFARSI ✅
    نامه ارسالی به نماینده اورامانات?
    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت نماینده محترم و محبوب جناب آقای شهاب نادری
    خواستم از طرف اهالی روستای شمشیر مطلبی در خصوص زباله های شهرداری پاوه خدمتتان عرض نمایم.
    مدت زیادی است که زباله های شهرداری پاوه کوهستان و طبیعت زیبا و سلامتی و کشاورزی و دامداری روستای شمشیر و دیگر روستاهای اطراف را با خطر جدی مواجه ساخته است.
    نماینده محترم و محبوب مردم شریف اورامانات:
    بارها و بارها این موضوع را از طریق مکاتبات ،روزنامه و مصاحبه و…به مسولین عرض نموده ایم ولی متاسفانه تاکنون کوچکترین اقدامی مثبت حاصل نشده است.
    ? @JEANAWESHAMSHIR
    زمینهای اطراف محل جمع آوری زباله حاصلخیز و کشاورزی می باشند کشاورزان زحمتکش روستای شمشیر چه در زمان کاشت و داشت و برداشت از تنفس دود و بوی تعفن شدید زباله و پراکنده شدن زباله ها در زمین به زجر و ستوه آمده اند
    کاش نظاره گر زحمات کشاورزان بودید
    بوی تعفن ودود شدید ناشی از سوختن زباله ها گاها آسمان روستای شمشیر و دیگر روستاهای اطراف را آلوده و تیره می سازد.
    ? @JEANAWESHAMSHIR
    اگر دستور فرمایید بررسی نمایند به علت دفع غیر اصولی زباله ها اکثرا در زمینهای کشاورزی اطراف ان پراکنده شده است.
    دامهای روستای شمشیر و روستاهای اطراف با تغذیه از این زباله های خطرناک تلف و بیمار شده اند.
    براستی چرا مسولی دلسوز تاکنون چاره ای نیاندیشیده است؟
    چندی پیش گریه و درد دل بیوه زنی دارای سه فرزند یتیم اندوهگین و ناراحتم کرد ایشان میگفت گاوی شیرده داشته که از محل فراورده های آن خود و فرزندان یتیمش امرار معاش می نموده اند که گاو شیر ده ایشان بر اثر تغذیه از زباله های شهرداری تلف شده است!
    راستی چه کسی پاسخگوی آه و ناله آن پیر زن نیازمند باشد؟
    ? @JEANAWESHAMSHIR
    جناب آقای نادری عزیز:
    از جنابعالی استدعا داریم بخاطر رضای حقتعالی و مسولیت خطیرتان و جهت پیشگیری از سرایت بیماری های خطرناک ناشی از تعفن و دود و پراکنده شدن زباله ها و جلوگیری از نابودی کشاورزی و دامداری و طبیعت زیبای روستای شمشیر دستور فرمایید ضمن بازدید از محل پیگیری و دستورات مقتضی را صادر فرمایید.
    ? @JEANAWESHAMSHIR
    اطراف محل جمع آوری زباله هر سال خروارها گندم و نخود و عدس توسط کشاورزان زحمتکش روستای شمشیر برداشت می شود ولی افسوس با زجر بوی تعفن و دود و پراکنده شدن زباله در زمینهای کشاورزی و حاصلخیز!!!!!
    استدعا دا ریم بیش از این نگذارید زباله های شهرداری سلامتی اهالی و کشاورزی و دامداری و طبیعت زیبای روستای شمشیر و روستاهای اطراف در معرض تهدید ونابودی قرار دهد.
    ? @JEANAWESHAMSHIR
    نماینده محترم برادر عزیز
    یقین داریم جنابعالی با تعامل مثبت و سازنده با مسولین و حس دلسوزی که نسبت به مردم شریف اورامانات و روستای شمشیر دارید این معضل بزرگ را پیگیری می فرمایید.
    ? @JEANAWESHAMSHIR
    اگر لازم دانستید گزارش و تصاویری از محل پراکندگی زباله ها در زمینهای کشاورزی و دود ناشی از سوختن و تغذیه دام و….خدمتتان ارسال خواهیم نمود.
    از طرف تک تک اهالی روستای شمشیر که به جنابعالی ارادت ویژه داریم بسیار ممنون و سپاسگزاریم
    کانال زندگی مردم روستای شمشیر
    ? @JEANAWESHAMSHIR

  • بهمن عزیزی در تاریخ مرداد 17, 1395 گفت:

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت برادرات عزیز آقایان حسینی و یوسفی
    آیا بعنوان اعضای شورای شهر و نماینده مردم پاوه که شخصا در جریان معضلات و خطرات دفن غیر اصولی و پراکنده شدن زباله های شهرداری در کوهستان زیبای روستای توریستی شمشیر هست
    ید این مشکل و خطر بزرگ که سلامتی اهالی و کشاورزی و دامداری و طبیعت زیبای روستای شمشیر در معرض تهدیدو نابودی قرار داده به مدیر کل ارزیابی و نظارت محیط زیست اعلام فرمودیدیا خیر فرمودید مشکلی نداریم؟؟؟