پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:03

نگاهی به تخصیص اعتبارات شهرستانهای اورامانات در سال 95

نگاهی به تخصیص اعتبارات شهرستانهای اورامانات در سال 95

به گزارش سلام پاوه : سالم کاکاویسی /بعد از اعلام سهم هر شهرستان استان کرمانشاه از بودجه سال 95 و با توجه به اعداد و ارقام (جمعیت و مساحت ) شهرستان های استان کرمانشاه تحلیلی بر ارقام بودجه به شرح زیر اعلام می گردد. لازم به ذکر است که مساحت استان کرمانشاه  24643  کیلومتر مربع […]

به گزارش سلام پاوه : سالم کاکاویسی /بعد از اعلام سهم هر شهرستان استان کرمانشاه از بودجه سال 95 و با توجه به اعداد و ارقام (جمعیت و مساحت ) شهرستان های استان کرمانشاه تحلیلی بر ارقام بودجه به شرح زیر اعلام می گردد.بودجه

لازم به ذکر است که مساحت استان کرمانشاه  24643  کیلومتر مربع و جمعیت استان  حدود 1950000 نفر می باشد که مجموع جمعیت شهرستانهای استان بجز کرمانشاه  حدود 919000 نفر  و مساحت شهرستان های استان بجز شهرستان کرمانشاه 16096 کیلومتر مربع است .

کل بودجه اختصاصی به شهرستان های استان (ماده 180 و اعتبارات نفت و گاز)  160.1 میلیارد تومان است که اسلام آباد با مجموع 25.9 میلیارد تومان بیشترین و قصر شیرین با 5 میلیارد تومان کمترین بودجه به آنها تعلق گرفته است.

در این یاداشت تاکید بر شهرستان های منطقه اورامانات (پاوه ،جوانرود ،روانسر و ثلاث باباجانی)  است .

جمعیت و مساحت  شهرستان های مذکور(جمعیت بر اساس سرشماری سال 90)

1- پاوه : حدود  58000 نفر و مساحت 1260 کیلومتر مربع (حدود 06/. جمعیت شهرستان های استان بجز کرمانشاه)

2- جوانرود :حدود 72000 نفر و مساحت 792 کیلومتر مربع (حدود 08/. جمعیت شهرستانها )

3-  روانسر : حدود 47000 نفر و مساحت 1140 کیلومتر مربع(حدود 05/. جمعیت شهرستانها  )

4- ثلاث باباجانی : حدود 40000 نفر و مساحت 1920 کیلومتر مربع(حدود 043/. جمعیت شهرستانها )

مقایسه تخصیص اعتبارات شهرستان های اورامانات به نسبت شهرستان های استان

الف) شهرستان پاوه نسبت به شهرستان های استان کرمانشاه با تحصیص 9.7 میلیارد تومان اعتبارات از 160.1 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است که حدود 6 درصد را شامل می شود .

ب) شهرستان جوانرود با تخصیص 13 میلیارد تومان که حدود 8 درصد اعتبارات را شامل می شود.

ج) شهرستان روانسر با تخصیص  7.9 میلیارد تومان که حدود 5 درصد اعتبارات را شامل می شود .

د) شهرستان ثلاث باباجانی با تخصیص 6.9  که حدود 4/3 درصد را شامل می شود .

 با مقایسه درصد تخصیص اعتبارات شهرستان ها  و نسبت جمعیت هر شهرستان به این نتیجه می رسیم که این تخصیص اعتبار صرفا بر اساس جمعیت هر شهرستان در نظر گرفته شده و توجهی به وسعت منطقه و جبران عقب ماندگی های آن نشده است .

اما مقایسه آمار تخصیص اعتبارات در بین شهرستان های اورامانات

کل بودجه تخصیص یافته به اورامانات (مجموع هر 4 شهرستان ) 37.5 میلیارد تومان است که 23 درصد کل اعتبارات شهرستانهای استان کرمانشاه را شامل می شود .

در بین این شهرستان ها جوانرود با 13 میلیارد تومان و 34 درصد اعتبارات در بین شهرستانهای اورامانات پیشتاز است و شهرستان ثلاث باباجانی با 18 درصد نسبت به اعتبارات اورامانات در بین چهار شهرستان چهارم است

حال ذکر چند سوال اینجا لازم به نظر می رسد :

1- آیا واقعا تخصیص اعتبارات صرفا بر اساس جمعیت هر شهرستان عین عدالت است ؟؟ اگر همین رویه در سالهای متمادی و گذشته تکرار شده باشد چرا آمار های اشتغال و بیکاری در اورامانات نسبت به همه شهرستان های استان بیداد می کند ؟

2- چرا کمیته برنامه ریزی برای شهرستان های محروم و نیاز به توجه هیچ اولویتی قرار نداده است ؟؟ این عقب ماندگی ها که حاصل تبعیض در طول سالهای گذشته بوده است چرا با تبعیض منفی در صدد رفع گوشه ای از مشکلات این شهرستان ها بر نیامده اند .

3- چرا  میزان اعتبارات تخصیص یافته به شهرستان ها و بالاخص اورامانات رقم بسیار کمی است ؟13 شهرستان و 160 میلیارد تومان آیا کمکی در بهبود شرایط اقتصادی و رفع بیکاری این شهرستان ها می کند که حدود 47 درصد از جمعیت استان را در خود جای داده است ؟؟با این وصف و بر اساس نوع و کیفیت تخصیص بودجه می بایستی به شهرستان کرمانشاه حدود 180 میلیارد تومان بودجه تعلیق گرفته باشد که آیا واقعا چنین است ؟چه تفاوتی بین انسان ها  که در مرکز استان و یا در شهرستان ها ساکن هستند وجود دارد ؟

4- آیا این نوع تخصیص اعتبارات باعث مهاجرت ساکنان شهرستانها به سمت مرکز استان نخواهد شد ؟

منبع خبر: شاخ شمیران