ج 10 فروردین 1403 ساعت 00:43

شتاب در توسعه و بالندگی جامعه با خبرنگاری – مجید رحمتی*

شتاب در توسعه و بالندگی جامعه با خبرنگاری – مجید رحمتی*

به گزارش سلام پاوه : گرامیداشت روز خبرنگار فرصت ارزشمندیست تا ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات فراوان اصحاب رسانه و مطبوعات، نقش و جایگاه ارزشمند رسانه ها در جامعه و قدرت تأثیرگذاری آنها در پیشرفت و توسعه کشور بازخوانی شود. نام گذاری قرن بیست و یکم از سوی سازمان آموزشی علمی و فرهنگی […]

به گزارش سلام پاوه : گرامیداشت روز خبرنگار فرصت ارزشمندیست تا ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات فراوان اصحاب رسانه و مطبوعات، نقش و جایگاه ارزشمند رسانه ها در جامعه و قدرت تأثیرگذاری آنها در پیشرفت و توسعه کشور بازخوانی شود.مجید رحمتی

نام گذاری قرن بیست و یکم از سوی سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد به نام «عصر ارتباطات» که به دنبال ظهور و بروز پدیده جهانی شدن و گسسته شدن مرزهای جغرافیایی و نیز رشد فزاینده فناوری صورت گرفت، تحلیلگران و کارشناسان را بیش از پیش متوجه جایگاه و اهمیت رسانه های جمعی و ضرورت شناخت نقش و کارکردهای آنها در روندهای مختلف کرد.

در شرایط کنونی نیز که جوامع مدام در حال تحول هستند و قدرت درک، تجزیه و تحلیل و پیش بینی حوادث و وقایع گوناگون از جمله مسائل اساسی است که در کنار ضرورت های دیگری چون کسب اطلاعات موثق و قابل اطمینان از اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی اهمیت فراوانی دارد، نقش آفرینی رسانه ها در عرصه های مختلف نمود بیشتری یافته است.

در دنیای امروز رسانه ها با توجه به کارکردهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، اطلاعاتی و حتی تفریحی، از قدرت، جایگاه و اعتبار خاصی برخوردارند به طوری که یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی، همین رسانه ها و مطبوعات هستند که در سطوح مختلف ملی و بین المللی نقش آفرینی می کنند.

از طرفی رسانه ها در هر جامعه ای دارای نقش های مهم نظارتی، آموزشی، اطلاع رسانی، هدایت، انتقال تمدن و فرهنگ و مانند آنها هستند و به تبع آن می توانند در جهت دهی به روندهای مختلف و تغییر و تحولات گوناگون تأثیرگذار باشند.

در بُعد اطلاع رسانی و تحلیل مسائل مختلف، رسانه ها به عنوان حلقه واسط بین مردم و مسئولان و زبان گویای بیان مشکلات مردم به مسئولان هستند و فعالان رسانه ای به ویژه خبرنگاران در راستای انجام این وظیفه خطیر مسئولیت بزرگی را بر عهده دارند؛ چراکه رسالت خطیر خبرنگاران انعکاس واقعیت ها و اعتمادسازی هرچه بیشتر در جامعه است و در این راستا انعکاس بی طرفانه رخدادها و همزمان با آن تلاش برای تزریق امید و اطمینان به جامعه، خبرنگاران را در موقعیت دشوار و در عین حال ارزشمندی قرار می دهد و اینجاست که می توان گفت یک فعال رسانه ای با قلم فرسایی خود نقش بسزایی در کاهش مشکلات و معضلات و پرداختن به موضوعات مختلف در جامعه دارد.

همه این موارد بیانگر آن است که توجه به رسانه ها و تلاش در جهت ارتباط و تعامل سازنده با اصحاب رسانه از سوی حاکمیت و همین طور طیف های مختلف جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر است و تا این نوع تعامل ایجاد نشود، توسعه و پیشرفت جامعه در عرصه های مختلف و سطوح گوناگون امکانپذیر نیست.

تجربه جوامع توسعه یافته نیز نشان می دهد که این جوامع در حوزه رسانه گام های مهمی را برداشته اند و امروزه با تکیه برقدرت رسانه ای بالا توانسته اند به سطح مطلوبی از پیشرفت برسند.

از این رو می توان گفت تحول در جوامع گوناگون ارتباط تنگاتنگی با توان و قدرت تأثیرگذاری و نقش آفرینی رسانه ها و مطبوعات دارد.

بدون تردید فراهم شدن زمینه ها و شرایط تحقق این مهم در نگاه نخست مستلزم باور و درک چنین ضرورتی و توجه به جایگاه بالای رسانه ها و فعالان رسانه ای به ویژه خبرنگاران است تا در گام های بعدی وضعیت قابل قبول و مطلوبی از همکاری و تعامل میان رسانه ها و دستگاه های مختلف، شکل بگیرد و در نهایت به رشد و توسعه جامعه بیانجامد.

براین اساس تلاش برای حل مشکلات حوزه رسانه و رفع دغدغه هایی که این روزها خبرنگاران و فعالان رسانه ای با آنها دست و پنجه نرم می کنند، ضرورتی اجتناب ناپذیر است که در هیچ شرایطی نباید مورد غفلت واقع شود؛ چراکه مشکل و دغدغه خبرنگاران مشکل جامعه است و هرگونه تحول و پیشرفتی در حوزه رسانه رشد و تحول جامعه را در پی خواهد داشت و همواره باید به این نکته توجه داشت که رسانه ها ظرفیت مهمی برای توسعه هستند و هر چقدر از این توان و ظرفیت استفاده شود، روند پیشرفت و تعالی جامعه شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت.

*خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه

منبع ایرنا