پ 09 فروردین 1403 ساعت 20:27

زنان هم باید باشند!

زنان هم باید باشند!

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اولین تعریفی که از توسعه ی پایدار در همه مقالات و کتب دانشگاهی به چشم می خورد، این است که توسعه پایدار در هر جامعه ای یک توسعه انسان محور است. این مطلب قابل توجه تمام تفکرات مردسالارانه و مخالف حضور بانوان در اجتماع است. بویژه منطقه محروم از توسعه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اولین تعریفی که از توسعه ی پایدار در همه مقالات و کتب دانشگاهی به چشم می خورد، این است که توسعه پایدار در هر جامعه ای یک توسعه انسان محور است. این مطلب قابل توجه تمام تفکرات مردسالارانه و مخالف حضور بانوان در اجتماع است. بویژه منطقه محروم از توسعه یافتگی اورامانات که نیمی از این نیروی محرکه اجتماعی بانوان هستند!کوثر فخری

واقعیت این است که باید یکی از اصلی ترین شرایط توسعه یافتگی منطقه حضور زنان و بانوان توانمند و مدبر در همه امور و به ویژه در بخش مدیریتی جامعه باشد. خلایی که در نماهای شهری و اداری منطقه به وضوح به چشم می خورد! البته به موضوع حضور بانوان در اجتماعات سیاسی و فرهنگی این خرده گرفته می شود که شاید بانوان مقتدر، مدبر و توانمند در سطح شهرستان ها نداشته و فقط تعداد اندک و انگشت شماری حاضر به مدیریت و حضور در سیاست های کلان تر شهرهای اورامانات هستند. در جواب این خرده بگیران بسیار محترم عارض هستیم که نگاه تبعیض آمیز و دیدگاه های فرهنگی اشتباهی که تاکنون وجود داشته اند و البته متاسفانه عدم تمایل بانوانی که به همان دلایل فرهنگی و اجتماعی حاضر به پذیرش پست های مدیریتی یا حضور در اجتماعات و تصمیم گیری های کلان نبوده و شاید هم نباشند!باعث شده است که متاسفانه بارها و بارها باید گفت متاسفانه بانوان هم رغبت خویش را از دست داده و به ماندن در پست های ساده تر اداری یا کارآفرینی های کوچک دل خوش کرده و تمایل زیادی به مشارکت های بزرگ تر و تصمیم گیری های کلان تر در سطح مناطق و استان را نداشته باشند.

اگر شکی در توانمندی بانوان است و یا ایرادی به حضور آنان بوده، باید در توانمند سازی، سیاست ها و برنامه ریزی های ماندگار برای این قشر عظیم از اورامانات تدبیری اندیشه شود. اگر توسعه یافتگی و پیشرفتی برای منطقه مدنظر است، بدون حضور این جمعیت توانمند و بالفعل امکانپذیر نیست.

در اورامانات باورها و دیدگاهای مثبتی نسبت به زنان و توانایی هایشان وجود نداشته و یا حداقل با اعمال و دستورات مسئولان همسو نبوده است؛ سیاستگذاران اصلی منطقه، برنامه ریزان، مسئولان و در نهایت مدیران اجرایی رده پایین تر نیز ظاهرا اعتقادی به نقش موثر بانوان در توسعه نداشته اند و تنها به شعارها بسنده کرده اند. که اگر غیر از این بود، حتما زنان تا کنون جایگاه واقعی خویش را در منطقه به دست می آوردند.

متاسفانه همین امر موجب شده که توانمندسازی بانوان شهر و دیارمان تنها در حد حرف و شعار باقی مانده و یا بماند و آش همان آش و کاسه همان کاسه باشد. شعارها و سخنان مقبولی که در مورد مدیریت ها و توانمندی های بانوان منطقه گفته شده است و متاسفانه سالهاست در حد شعار باقی مانده و دو صد گفته هایی که اصلا به نیم کردار هم نرسیده اند!

اما اگر روزی زنان منطقه نیز در تصمیم گیری ها و مدیریت ها مشارکت داشته باشند، نمی خواهیم بگوییم که حتما و به زودی معجزه ای رخ خواهد داد، که صد البته معجزه هایی کوچک در راه خواهند بود، بلکه همین تغییرات کوچک و حضورهای کمرنگ نیز خود سبب تغییرات بزرگ تری خواهد شد.

هرچند گفتار و عمل بیشتر مسئولین و سیاست گذاران به مسئله حضور بانوان در مشاغل حساس و مدیریتی مصداق این ضرب المثل شده است که چو فردا شود فکر فردا کنیم! ولی امیدواریم با حضور بانوان با انگیزه و مشتاقی که در عرصه های مختلف و مشاغل اداری و صنفی مشغول به فعالیت هستند، از همین روزها عرصه ای برای حضور این زنان به سبب اظهار وجود پدید آید. شاید تعداد بانوان مشتاق به فعالیت های اجتماعی وسیاسی خیلی هم زیاد نباشد اما به واقع بانوان ساعی و پیگیر و البته توانمند منطقه اورامانات هم بارها و بارها اثبات کرده اند که خواستن توانستن است و هستند کسانی که بسیار توانمند و فعال در ادارات و یا اصناف به کارآفرینی ها و ابتکارات خوبی رسیده اند…

خواستن بسیاری از بانوان یا شاید اجازه حضورشان کوتاه و مقطعی بوده و به دلایل مختلف که نیاز به تحقیقات و موشکافی های بیشتر است، در پست ها و اجتماعات سیاسی و مدیریتی ماندگار نبوده اند، اما امیدواریم زنان توانمند و فعال نیز مانند مردان توانمند منطقه به فعالیت های اجتماعی و سیاسی روی آورند و زمینه ساز توسعه ها و سازندگی های بیشتری در جهت پیشرفت هرچه بیشتر اورامانات شوند. ان شاءالله…

کوثر فخری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه

2 پاسخ برای “زنان هم باید باشند!

  • ایکس در تاریخ مرداد 17, 1395 گفت:

    خانم فخری عزیز
    هزارهاست مردان از پست های مدیریتی جز جنگ قدرت و تسویه حسابهای فردی و گروهی و کین های شتری چیزی ندیده اند حیات بشری آلوده به جنگ قدرت است مشکل جامعه بشری این نیست که زن مدیر باشد یا مرد در این آشفته بازار کارکرد مرد و زن در همان راستا خواهد بود بنابراین جامعه بشری به بازنگری در بنیادهای حیات اجتماعی خویش نیازمند است .
    با سپاس

  • مجتمع بزرگ چاپ وتبليغات صبا در تاریخ مرداد 15, 1395 گفت:

    مجتمع بزرگ چاپ و تبليغات صبا
    از خانم كوثرفخري خبرنگار موفق اورامانات بخاطر زحمات زيادي كه براي پيشرفت ديارمان مي كشند كمال تشكر و قدر داني را دارد
    اين مجتمع براي ايشان آرزوي موفقيت روز افزون دارد