پ 09 فروردین 1403 ساعت 15:29

باز شدن گره کور توسعه شهرستان در دستان امام جمعه پاوه است

باز شدن گره کور توسعه شهرستان در دستان امام جمعه پاوه است

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : برهان عبدی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه شیراز و اکنون مدیر سایت یانه پاوه است. وی همچنین مشغول مطالعه بر روی داده های آماری توسعه شهرستان می باشد. با توجه به سلسله مصاحبه های قبلی و دیدگاه های ایشان ، سایت خبری تحلیلی سلام پاوه برآن شد تا […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : برهان عبدی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه شیراز و اکنون مدیر سایت یانه پاوه است. وی همچنین مشغول مطالعه بر روی داده های آماری توسعه شهرستان می باشد. با توجه به سلسله مصاحبه های قبلی و دیدگاه های ایشان ، سایت خبری تحلیلی سلام پاوه برآن شد تا مصاحبه ای دیگر را در مورد توسعه شهرستان پاوه تهیه کند. سلام پاوه مخاطبان گرامی را به مطالعه این مصاحبه که حاوی نکات جدیدی است دعوت می کند.

سلام پاوه : آقای عبدی به عنوان سوال نخست وضعیت توسعه در شهرستان چگونه است و روند به کدام سمت پیش می رود؟برهان-عبدی

ضمن عرض سلام و خسته نباشید بنده بارها و بارها در یادداشت و مطالب قبلی عرض کردم که پاوه عقب مانده ترین شهرستان ، در عقب مانده ترین استان کشور است و برای این ادعا هم مخاطبان گرامی را به مقالات و یادداشت های برگرفته از متون علمی و مستند ارجاع دادم . تشریح بیشتر این موضوع در اینجا شاید کمی اتلاف وقت و زمان باشد.

سلام پاوه : برخی مسئولان شهر چنین اعتقادی ندارند نظر شما چیست؟

ما بایستی بر اساس آمار و واقعیات قضاوت کنیم. سال تاسیس شهرستان پاوه 1337 بوده و در طول این 6 دهه کدام تحول اداری ، سیاسی و اقتصادی در کدام مقطع به نفع شهرستان بوده است؟

 اولین شاخصی که بایستی مورد ارزیابی قرار گیرد جمعیت است. مقایسه نرخ جمعیت شهر پاوه به عنوان اصلی ترین نقطه توسعه شهرستان ، طی دوره های آماری نشان می دهد که شهر پاوه به غیر از دهه 55 تا 65 که رشد صعودی داشته و به نرخ بالای 9 درصد رسیده در سایر دوره ها همواره روند نزولی داشته است و این دوره هم تنها به عامل جنگ و مهاجرت نه به خاطر جذابیت های اقتصادی صنعتی و … بوده است.

حدود جغرافیایی شهرستان روز به روز کوچکتر شده است. نفوذ اقتصادی آن واقعا از بین رفته است و بنده هیچ پدیده انسان ساختی را در این محدوده سراغ ندارم که در طول این مدت ، منجر به توسعه ای عمیق و درخور شده باشد.

نرخ بیکاری پاوه در مردان 27 درصد و 48 درصد در زنان است.

اصلی ترین نهاد توسعه شهر که همان شهرداری است سرانه درآمدی شهروندانش زیر 100 هزار تومان است. تراز مالی یک دهه از شهرداری مرکز شهرستان منفی بوده است.

از نظر کالبدی ، عمده جمعیت شهر در محلات بالادستی است به طوری که تراکم خالص جمعیتی چیزی معادل  558 نفر در هکتار است.کل بافت بالادستی در نقشه های موجود بر اساس ضوابط و معیارهای وزارت مسکن و شهرسازی در بافت فرسوده قرار دارد که با یک زمین لرزه ساده فاجعه انسانی به بار می آورد.

از شهر پاوه که بگذریم حوزه نفوذ شهر پاوه حدود 20 روستا را شامل می شود که 86 درصد آن را جمعیت در سن کار تشکیل می دهد. نرخ عمومی فعالیت این حوزه برابر 22 درصد است که بیانگر عرضه نیروی کار نسبتا زیاد و اشتغال پایین در این حوزه می باشد.برهان عبدی

بازار پاوه ورشکسته شده است می توانید از فعالین آن سوال کنید.

در نهایت تشخیص عقب ماندگی بسیار ساده است. کافی است پاوه را با سایر شهرستان ها در هر کجای این کشور مقایسه کنید. کدام بیشتر توسعه یافته است؟ اگر منظور از توسعه یافتگی تخصیص خدمات آب و برق و تلفن است که پاوه از هیچ محدوده ای مستثنی نیست. به همه مناطق این موارد تعلق گرفته است. بحث ما ، بحثی مقایسه ای است.

این شاخص ها به خوبی نمایانگر وضعیت عمومی شهرستان است. مخالفان عقب ماندگی هم مستندات خود را به صورت شفاف بیان کنند. یک شهروند عادی هم عقب ماندگی شهرستانش را به خوبی تشخیص می دهد.

وضعیت پاوه و آینده اش نگران کننده است.

سلام پاوه : منظور دقیق شما از این نگرانی چیست ؟ آیا عامل های تشدید کننده ای در راه است که این عقب ماندگی را عمیق تر می کند؟

دقیقا. شهرستان پاوه مابین چند شهرستان کاملا پیش رو ، قرار گرفته است. مریوان و بحث های مربوط به منطقه آزاد و پتانسیل های غیر قابل انکار محیطی و از این طرف جوانرود با جاذبه های تجاری. روانسر هم به عنوان یک مرکز ادارای به شدت مورد توجه سیستم قرار گرفته است. احداث واحدهای متعدد دانشگاهی و … خود گویای برخی واقعیت هاست.

عامل مهم دیگر احداث کمربندی پاوه است. بر اساس اطلاعاتی که بنده دارم در میان مدت این کمربندی احداث شده و مرکز شهرستان کاملا در انزوا قرار خواهد گرفت. پاوه جاذبه ای به منظور جذب جریان ارتباطی ایجاد شده نخواهد داشت.

عامل درونی به شدت نگران کننده ای هم در این میان وجود دارد. چیزی معادل 70 درصد اشتغال شهر پاوه مربوط به بخش خدمات است. تقریبا پاوه یک شهر کارمندی است و بازار و تمامی بخش های اقتصادی آن به همین شریان وابسته است. نظام جذب متولدین دهه های 60 و 70 به گونه ای بوده که طی دهه های آتی این بخش هم به شدت مورد تهدید قرار می گیرد. دیگر از توده بازنشستگان و کارمندان خبری نیست و درآمد این شهر قرار است از کجا و چگونه تامین شود؟

سلام پاوه : آقای عبدی کمی عامیانه تر ، منظور شما از این تهدید دقیقا چیست؟ آیا مناطق دیگر از این پدیده مستثنی هستند؟

ما با محدوده ای مواجهیم عمدتا فاقد اراضی کشاورزی مناسب است.بن بست جغرافیایی و نبود جمعیت قابل توجه پاوه ، عملا بازدهی صنعتی را هم از آن گرفته است. تنها صنعتی که می تواند کمی رونق گیرد گردشگری است که این مقوله هم دارای حساسیت و شرایط ویژه ای است که چند کافه بستنی توسعه در آن محقق نخواهد شد.

مثالی عرض کنم.

 سالانه 295 هزار تن محصولات کشاورزی در روانسر تولید می شود. 37 درصد گوشت سفید استان در این شهرستان تولید می شود. این یعنی تزریق میلیاردها تومان درآمد به شهرستان روانسر .

جوانرود دارد به شش مقصد اصلی گردشگری تجاری تبدیل می شود. در میان شهرهایی مثل کیش ، قشم ، بانه و …

کامیاران حدود 50 هزار هكتار اراضی زراعی دیم دارد. آنچه که بنده از برنامه ریزی واحد جهاد کشاورزی این شهرستان کامیاران اطلاع دارم پیش بینی تولید حدود 50 هزار تن تولیدات کشاورزی است. تولیدات باغبانی و … را در نظر نمی گیریم.

خلاصه اینکه پاوه کدامیک از این ها را دارد؟

كل سطح زير كشت محصولات كشاورزي در شهرستان پاوه 6 هزار هكتار است كه 5 هزار هكتار آن باغات ديم و آبي بوده و از هزار و 256 هكتار اراضي زراعي، 577 هكتار ديم و 679 هكتار اراضي آبي است.

کافی است اعداد را مقایسه کنیم. آمارها گویاست.

سالانه میلیاردها تومان تولید و درآمد کشاورزی به شهرستان های همجوار تزریق می شود که پاوه به نسبت ، به طرز محسوسی از این درآمد بی بهره است.

از سوی دیگر ، سد داریان در طول این سال ها ، به طور مستقیم و غیر مستقیم 5 هزار نفر را درگیر خود کرده بود. در 20 کیلومتری پاوه بالای 1200 میلیارد تومان پول و اعتبار خرج شد. قطعا این جریان تبعات درآمدی و .. برای شهرستان در پی داشته است. بخشی از جمعیت در سن کار جذب شد. حال با تمام کاستی ها و مشکلات مربوط به پرداخت دستمزدها ، آن هم رو به اتمام است. خیلی ها اخراج شده اند و مابقی حداکثر تا یکسال دیگر .اینجاست که این موضوع وضعیت آتی درآمدی محدوده را به شدت نگران کننده می کند.

سلام پاوه :این موضوع تولید و درآمد کجا نمود می یابد؟

حدود 6 تا 7 هزار خانوار در این شهر زندگی می کنند . بستری که این شهر در اختیار فرزندانش به منظور فعالیت اقتصادی قرار داده است کدام است؟

بسترفعالیت صنعتی ؟ بسترفعالیت کشاورزی ؟

خدماتی هم همانطور که پیشتر ذکر آن رفت ،آینده اش از هم اکنون مشخص است.نرخ بالای بیکاری در شهرستان حاکی از ضعف ساختارهای اقتصادی در آن است.عرضه نیروی کار و کمبود زمینه های لازم جهت جذب نیروی واقع در سن کار و فعالیت ، باعث تقویت عوامل دافعه جمعیت در این حوزه گردیده و مهاجرت را افزایش داده است.تعلق خاطر ساکنین به خاطر مشکلات معیشتی و اقتصادی ، در معرض خطر قرار گرفته است.

نکته ای که در این جریان شایان توجه است اینکه که تنها 7 درصد از شاغلان این شهر را زنان تشکیل می دهند.هم اکنون گروه بزرگی از فارغ التحصیلان زن هم به آنان پیوسته اند.تنها کورسوی فعالیتی زنان همان مجتمع گشین بود که اکنون خبر چندانی از آن نیست  و بازار بیمار شهر ، عدم حمایت و مشکلات درونی آن را به معرض ورشکستگی کشاند. همه این ها دارای تبعات اقتصادی و روانی به خاطر اهمیت جامعه مورد نظر در پرورش نسل آینده است.حتی بنده معتقدم این مجتمع بایستی به هر نحو حفظ و حمایت می شد. هم زنان و هم مسئولان کوتاهی کردند.

سلام پاوه :به موضوع گردشگری اشاره کردید. اخیرا نهاد مورد نظر فعالیت هایی در این زمینه داشته است از جمله اکو کمپ ساتیاری و … نظرتان راجع به آن چیست؟

اکوکمپ ساتیاری ، زردویی و … صرفا سرگرم کردن مردم است. بنده اعتقادی به این مسایل ندارم. گردشگران را هزار کیلومتر به این کمپ ها دعوت کنیم و به آنها کلانه و رب انار بفروشیم!!! کلانه غذایی با دستپختی ابتدایی و به دور از هر نوع هنر خاصی است. اخیرا گردگشری در میدان اصلی شهر برخوردم که میگفت این غذا را انسان های نئاندرتال هم توانایی درست کردنش دارند. این اکوکمپ ها هنر خاصی را عرضه نمی کنند و در ثانی محصولات این شهرستان هم در آن حد نیست که بتواند جوابگو و پذیرای گردشگران در مقیاس بزرگ باشد.هر گردشگری یکبار به این کمپ ها تشریف بیاورد نه تنها دیگر مراجعه نخواهد کرد بلکه این موضوع عکس عمل کرده و ممکن است دوستان و آشنایان خود را از آمدن به پاوه منصرف کند.

اخیرا هم در برخی رسانه ها موضوعاتی بحث می شد که برایم بسیار جالب توجه بود و گفتنش ممکن از خالی از لطف نباشد.قدمت تاریخی چند هزار ساله و … .

از آمارها و کتابی حرف زدن اگر کمی عبور کنیم این چگونه افتخاری است. کاش پاوه به اندازه یک شهر آمریکایی یا اروپایی 200 سال قدمت داشت اما روند توسعه و رشدش درخور و قابل توجه بود.افتخار را یک مجموعه باستانی و تمدن پنهان مانده قابل بهره برداری رقم می زند اگر این موارد را قابل افتخار بدانیم که آفریقاییان در حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ سال پیش از شرق آفریقا به آسیا مهاجرت کردند و تاکنون هیچ آفریقایی به آن افتخار نکرده است.

سلام پاوه :دیدگاه شما راجع به کوله بری و مسایل پیش آمده چیست؟ آیا این جریان نمی تواند باعث رشد و توسعه شود؟

بهتر است این موضوع را کمی دقیق تر نگاه کنیم. نام پاوه بر اساس برخی حدس و گمان ها به معنای ایستاده  و سرپا بوده و به نوعی مصداقی بر ایستادگی و خود اتکایی است. ما با پول های کوله بری مردمان این شهرستان را به شدت وابسته کردیم و بعد هم در رسانه ها نیازمند خطابشان می کنیم!!!

بنده به این جریان به عنوان محوری برای توسعه اعتقاد ندارم. این صرفا یک مسکن زودگذر است. ناپایدار بودن این جریان در درازمدت هم کاملا واضح است.

اولین محور اقتصاد مقاومتی کشور ، مهار سوداگری و فساد است. اولویت تولید است نه واردات – حال چه رسمی و غیر رسمی یعنی قاچاق- در اصلی ترین سند یک سیستم –سیستم جمهوری اسلامی ایران-کاملا آشکار است. کوله بری قطعا جمع خواهد شد و دست اندرکاران قاچاق که در این منطقه عموما خرد و نه در مقیاس دانه درشت هستند در صورت ادامه فعالیت ، همگی ورشکست خواهند شد.

اگر واقع بینانه به کوله بری نگاه کنیم و احساسات را نادیده بگیریم ، دلیلی ندارد در عصر ارتباطات و … شخصی با طی یک مسیر چند قدمی کوله ای را بر پشت خود بگذارد و بعد با عبور از مرز ارتزاق کند.

قاچاق هم نادیده گرفتن حاکمیت ملی یک کشور است و اگر تاکنون به آن توجهی نشده بخاطر برخی مسایل از جمله درآمد سرشار دولت مرکزی بوده است. اگر بحث نابرابری های زیرساختی ، صنعتی و … را نادیده بگیریم ، خطه غربی کشور ، مرز و قوانین گمرکی یک کشور را نادیده می گیرد . در کدام مرز ایران چنین اتفاقی می افتد که شما محدوده یک کشور را نادیده بگیرید و قوانین گمرکی را دور بزنید.

بدون شک این مسایل در میان مدت از بین خواهد رفت و روند چند سال اخیر هم به خوبی قابل درک است و به عنوان سیاستی واضح ، ساماندهی تلفن های موبایل و … موید این مطلب بوده و حتی موضوعی است که این روزها منتشر شده است.

 هر چند که مورد مریوان و بانه احتمالا با بحث منطقه آزاد حل می شود. بنده کاری با کوله بری یا قاچاق ندارم. فعالین آن هم برایم قابل احترام اند هر چند با دومی اصلا موافق نیستم. هدفم فقط بیان واقعیت هاست. نمی توان محور توسعه یک محدوده را بر اساسی بنا نهاد که خود در حال اضمحلال و نابودی است.

سلام پاوه :آقای عبدی آیا بخش دولتی ،بخش خصوصی و اشخاص سرمایه دار نمی توانند این روند را دگرگون کنند و با سرمایه گذاری ، بستری به منظور ایجاد اشتغال و کارآفرینی ایجاد کنند؟

بگذارید مثالی عرض کنم.یکی از دعوت شدگان به جلسه توسعه اقتصادی شهرستان در اوایل کار فرماندار محترم که خود در آن جلسه حضور داشتم هم اکنون فرزندش مشغول بردن کالای قاچاق به یکی از شهرستان های همجوار است.انتظار کارآفرینی از شخصی که فرزندش هم اکنون با سرعت سر سام آور در معرض انواع حوادث جاده ای و … است انتظار ساده انگارانه ای نیست؟

این سرمایه داران نوپا ، در یک برهه تاریخی فعالیت هایی انجام دادند و بعد از آن هم هیچگاه نتوانستند کاری از پیش ببرند. چون اصولا توان تولید ثروت و درآمد نداشتند و در یک مقطع زمانی از شرایط موجود بهره بردند.اکنون هم بخشی از آنها در بازار شهر مشغول نزول و سود دادن پول های بادآورده و نابود کردن بنیان خانواده قربانیان خود و شهروندان این شهرهستند.

از سوی دیگر ، ما با یک بخش عظیمی از افراد و اشخاص درگیر در نهادهای توسعه سر و کار داریم که نوآوری ، خلاقیت و طرح ، اگر بستری برای نمود هم داشته باشد آنها یا انگیزه ای ندارند و یا توانی در این زمینه ندارند. اخیرا یکی از نهادهای توسعه از طرف مرکز استان درخواست تدوین طرح توسعه ای داشت.کل آن نهاد با تمام پرسنل و کارمندان توان تهیه 20 صفحه طرح توسعه و سند چشم انداز را نداشتند. با تمام احترام به این قشر و آگاهی نسبت به وضعیت حقوق و مزایایشان ، پتانسیلی در سیستم اداری ، عمومی و حتی خصوصی به منظور ایجاد تحول نمی بینم.

سلام پاوه :آقای عبدی آیا به آینده فعالیت های شهاب نادری نماینده اورامانات امیدوار نیستید؟

قبل از پاسخ به این پرسش بایستی به نکته ای اشاره کرد. یکی از اصلی ترین محور های توسعه پاوه از بازگشایی مرز شوشمی و خارج کردن پاوه از بن بست می گذرد.

با تمام احترام به شخص ایشان بایستی عرض کنم در ایشان انگیزه ای به منظور فعالیت در این زمینه نمی بینم. پیگیری فعالیت ها و واکنش هایش در مراجع رسمی و غیر رسمی ، دغدغه ایشان بیشتر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در اوارمانات است و بس.

هر چند به اعتقاد بنده ، اگر سیستمی بخواهد کاری را انجام دهد ، منتظر نماینده نمی شود اما منطقه ویژه اقتصادی را به فال نیک می گیریم و پیگیری ایشان هم قابل تامل است و قطعا همه حوزه انتخابی از این پدیده منتفع خواهند شد.

آقای نادری علاوه بر منطقه ویژه اقتصادی ، شاید بتواند در چینش مدیران و …. کمی تاثیر گذار باشد ولی به عنوان پیشنهاد ، اگر ایشان بر سر اصلاح راه ارتباطی تمرکز کند ، قطعا موفق خواهد شد. سایر مسایل دیگر اهمیتی چندانی ندارد و تغییر چند بخشدار و مسئول دردی را دوا نمی کند.

سلام پاوه :شما به عنوان یک فعال شهری در موضوع انتخابات دخالتی نکردید چرا؟

در محدوده ما انتخابات به نوعی به تامین منافع جناحی و مجموعه ای خاص تبدیل شده است. بنده منافعی با هیچکس ندارم و تقلیل جایگاه یک نماینده به استخدام چند نفر، سفارش وام بانکی و … روندی بود که از دوره نمایندگان پیشین متاسفانه باب شد. با احترام به عده ای اندک و مستثنی کردن آنها ، آنچیزی که از جمع یاران شهاب نادری در عکس ها می بینم نه مشاور ، بلکه جمعی با اهداف خاص و به منظور بهره بردن از این جوان اوراماناتی است.

سلام پاوه : آقای عبدی با توجه به موضوع فعالیت شما در حوزه سرمایه گذاری و ملک ، با توجه به درگیری جمع کثیری از شهروندان در پروژه های نیمه کاره از جمله بازارچه مرزی شماره 2 و 3 ، مجتمع فلکه ، مسکن مهر و …، آینده آنها را چطور ارزیابی می کنید؟

بازارچه مرزی شماره 2 و 3 اگر روند فعلی ادامه یابد قطعا شکست خواهد خورد. در مصاحبه های قبلی هم عرض کردم یکی از مشکلات محدوده ما نبود تاجر و سرمایه گذار است. چند نفر سرمایه گذار می خواهد 300 غرفه (با احتساب دکه های فلزی) را پر کند؟

اخیرا بازدیدی از بازارچه مرزی داشتم. عمده فعالین اجناس را از کرمانشاه به صورت محدود می آورند و انتظار فعالیتی چشم گیر از چنین بازاری انتظاری غیر قابل تحقق است. اخیرا هم پس از افتتاح شاهد رمقی در معاملات بودیم اما این پدیده صرفا کار دلالان و خوشبینی زود گذری است که در نهایت این پروژه واقعیت خود را نشان خواهد داد.

این پروژه شبیه به پروژه مجتمع تجاری روانسر است که در نهایت سرمایه گذارش را ورشکست خواهد کرد. ایشان به جای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و بهره وری در زمینه مزیت های نسبی یک منطقه مانند روانسر ، شهروندان این شهر را به فعالیت در پدیده ای سوق داده که اصولا نه توان و نه تجربه ای در آن دارند!!!

مجتمع تجاری فرمانداری سال ها پیش ، بارها به آن اعتراض کردم. از روز اول هم چنین پروژه ای اشتباه بود. اصول کاربری زمین به راحتی ، کاربری چنین مجمتعی را فرهنگی یا اجتماعی می داند نه تجاری . حتی از طرف برخی دست اندرکاران هم به منظور فعال کردن آن دعوت شدم. اما بنده معتقدم طرحی که از الفبا اشتباه است نمی شود برایش کاری کرد.

در مورد مسکن مهر تپه کوله باید عرض کنم این پروژه دو عامل درونی و بیرونی باعث شکستش شده است. مکانیابی اشتباه این پروژه هیچ گاه سرانجامی درخور و بهره وری خوبی را برای این پروژه رقم نخواهد زد.کمی عامیانه تر اینکه ، هزینه ایاب و ذهاب یک خانوار را اگر به داخل شهر به منظور رفع نیازهای خدماتی از جمله بانکی آموزشی درمانی و …در نظر بگیریم چیزی معادل اجاره خانه در یکی از محلات پایین دست شهری است. آیا خانواری که میزان هزینه رفت و آمدش ، برابر اجاره ماهیانه در داخل شهر است ، منطقی است در این واحدها سکونت داشته باشد؟ انتظار ایجاد مراکز درمانی و آموزشی در کوتاه مدت در کناره این مجتمع ها انتظاری غیر واقع بینانه است. شهری که سال هاست پروژه بیمارستان و کلینیک تخصصی اش روی زمین مانده چگونه می خواهد نیازهای چنین مجتمعی را برآورده کند؟

این نوع پروژه های مربوط به سیاست های دهه های 1970 کشورهای توسعه یافته بود که شکست خورد . چون مشکل و معضل اصلی ساکنین و متقاضیان اینگونه واحدها ، درآمدی و نه کالبدی است و تا زمانی که این گونه خانوارها جذب نظام اقتصادی نشوند باز هم مسئله اساسی حل نخواهد شد و حتی ممکن است اقدام به فروش واحدها در صورت واگذاری ، به سبب ارتزاق خود کنند.

از طرفی ، بر اساس آمارها تا سال 1400 ، کمبود مسکن در شهرپاوه حدود 86 هزار متر مربع برآورد شده است. یعنی اگر این واحدها به درستی مکانیابی می شدند و به دست نیازمندان واقعی می رسید، مشکل مسکن بسیاری شهرها از جمله پاوه حل می شد. در دفتر یانه پاوه که اکنون در آن فعالیت دارم ،پدیده ای که بنده می بینم بخش عظیمی از این واحدها در دست دلالان و متمولان این شهر است.پروسه شناسایی نیازمندان هم واقعا اشتباه بوده است.

سلام پاوه :آقای عبدی سوالات بسیار و زمان اندک ، با توجه به جمیع شرایط با توجه به موقعیت فعلی چه باید کرد و چه نهادها و اشخاصی می توانند این وضعیت را دگرگون کنند؟

واقعیت این است کمتر کسی به فکر شهرستان است و متاسفانه پاوه از کاروان توسعه جا مانده است.شفاف و خیلی واقع بینانه باید عرض کنم ، تنها شخصی که در محدوده این شهرستان می تواند این وضعیت را دگرگون کند و آینده نگران کننده پاوه را تغییر دهد ، شخص امام جمعه محترم پاوه است. بنده هیچ مکانیسم ، شخص و گروه دیگری را سراغ ندارم که این گره کور را باز کند.

اولین مقوله باز شدن  مرز مسافربری شوشمی است و از بین بردن بن بست جغرافیایی و ارتباطی. با توجه به نفوذ ایشان در مرکز و در آنسوی مرز ، به نظر می رسد ایشان می تواند جریان بازگشایی مرز شوشمی را حل و فصل کند. بنده معتقدم که ایشان این توان را دارد هر چند شاهد برخی واکنش ها و تلاش ها به منظور این رخداد و آرزوی چندین ساله از طرف ماموستا ملاقادر قادری بودم اما این مقوله نیازمند پیگیری همه جانبه با استفاده از همه ابزارها می باشد.

بحث گرفتن حق آبه هم بسیار حیاتی است که می تواند اولویت بعدی باشد.تقویت باغداری و شیلات و بالابردن راندمان محصولات در واحد سطح در انواع تولیدات باغی بایستی گزارشش تهیه و تحلیل شود. باغات شهر در اختیار قشر درگیر در بخش خدماتی شهر است که اکثرا به صورت ارثی به آنها رسیده و صرفا کاربرد تفریحی برایشان دارد. بایستی طرحی مدون و پشتوانه و ضمانت اجرایی تهیه شود که این مسایل راببیند و حل کند.

استفاده از تکنولوژهای جدید و مناسب آبیاری همچون آبیاری قطره ای و تحت فشار و اصلاح باغات به سرعت در دستور کار قرار گیرد.توسعه شهرک شیلاتی در روستایی از جمله داریان که از پتانسیل های ویژه ای برخواردار است و ایجاد صنایع تبدیلی  و توسعه صنعت توریسم هم بسیار حیاتی است.

سلام پاوه : آقای عبدی سخن پایانی شما چیست ؟

مدیریت شهری ما بایستی از این بلاتکلیفی و نبود چشم انداز و طرح های میان مدت و بلند مدت رهایی یابد و این جز با اراده جمعی و تلاش های شخص امام جمعه محترم در مقوله مرز مسافربری شوشمی و گرفتن حق آبه از سد داریان ، میسر نخواهد شد.در غیر اینصورت آینده چندان جالبی در انتظار پاوه و شهروندانش در حوزه اقتصادی و باتبع اجتماعی نخواهد بود.

درخواست و انتظار بنده به عنوان یک شهروند این سرزمین از شخص امام جمعه محترم این است که با درایت خود در مقوله مرز و حق آبه از سد داریان دخالت کنند و شهروندان سرزمینی که سزاوار آرامش ، رشد و شکوفایی اند ، تا حصول نتیجه همراهی نمایند.

وضعیت فعلی به نفع هیچ کس نیست.

سلام پاوه : با سپاس از شما

به نظر می رسد ذکر یک نکته دیگر در اینجا لازم است و اینکه ، نادیده گرفتن پاوه با تمام پتانسیل های محیطی ، فرهنگی ، شهری آرام و قابل سکونت در دنیای امروزی که پر از بزهکاری اجتماعی و فرهنگی و انحرافات فکری است ، رخداد شایسته ای نیست. انتظار ما از پاوه جایگاهی در شان خود واقعی است نه کم و نه بیش.

بنده هم از شما و همکارانتان در پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه سپاسگذارم که چنین فضایی را برای تبادل نظر مهیا کرده اید.

تهیه و تنظیم : فرهاد صالحی

 

63 پاسخ برای “باز شدن گره کور توسعه شهرستان در دستان امام جمعه پاوه است

  • شهروند در تاریخ آذر 27, 1396 گفت:

    درود به آقای عبدی ‘ گفتنی ها را همه گفت ‘ساده و روان . کاااااااش مردم سواد داشتن و فرصت نمایندگی را به همچین آدمایی میدادن یا حداقل فرصت مدیریت های شهری که تجربه شون برای مسئولیت های بالاتر بیشتر بشه .

  • کاسب در تاریخ مرداد 29, 1395 گفت:

    باز شدن گره کور توسعه این شهر فقط و فقط و فقط در دستان تکاتک این مردم و تکاتک مسولان است !!!

  • نورالدین بهرامی در تاریخ مرداد 26, 1395 گفت:

    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت دوست عزیز مهندس برهان. اول از همه سعی وتلاش شما را در ارتباط همدردیهای اجتماعیتان را می ستایم و ای کاش فضا یی فراهم شود که نیروهای جوان و تحصیل کرده ای مثل شما در این دیا رمانده گار شوند و به بهره وری برسند و…در ضن با بسیاری از فرمایشات تو نظر موافق دارم اما اجازه می خواهم که اندی از گمان متفاوت خود را اینجا بیاورم که اگر درست باشند قطقا به غنا ی مصاحبه ی شما می افزایند.
    1-اول اینکه با سرخط این مصاحبه خیلی موافق نیستم چرا که همیشه در سرنوشت یک جامعه آحاد آن جامعه دخیل هستند این را نهاد گرایان بزرگی مانند ویلیامسون اثبات کرده اند و قران هم آن را تایید می کند.مُضافاً این را هم گفته باشم که یکبار (دوسال پیش) به عنوان سرگروه اقتصاد در بازدید مرز مسافری خسروی و مرز باربری پرویز خان ، هنگامیکه به خدمت بخشدار قصر شیرین (جناب آقای دکتر خزلی) رسیدیم و از چرایی های مرز شوششمی –باقدمت صدسال- در مقایسه با عظمت مرزپرویز خان گفتیم ایشان گفتند که این کار را فقط اراده وتبانی عمومیِ آن جامعه انجام می دهد. امام جمعه ی محترم می تواند زبان گویای جامعه باشد.
    2-اگر منظور از توسعه همان توسعه ی اقتصادی باشد ، هیچ گونه وابستگی بین آن و نرخ رشد جمعیت وجود ندارد وبین این دو استقلال کامل خطی وجود دارد. اگر غیر از این باشد کشور هایی مانند إیسلند و فنلاند که در ماوراء توسعه یافتگی قرار دارد میبایست نرخ رشد جمعیت آنها صفرنمی بود در واقع شاخصه های توسعه بیشتر کیفی هستند مانند:1- نرخ باسوادی وکیفیت آن2-نرخ مرگ ومیر نوزادان 3-نرخ آموزش 4-میانگین درامد سرانه با توجه چگونگی تولید این درامد ومیزان شدت واریانس آن در سطح اجتماع 5-شاخص بسیار مهم امید به زندگی …………
    3-یادم هست یکی از پزشکان محترمی که قبلا در این شهر خدمت می کرد بسیار به کلانه علاقمند بود و معمولا برای خرید کلانه به دَ ه ریباسام می یامد یکبا ر به ایشان گفتم ؛ که اگر کلانه هم به فروشگاه های زنجیره ای برادران مَک دونالد میرفت مانند فلافل شهرت جهانی پیدا می کرد .با کمال سپاس

  • سعید در تاریخ مرداد 16, 1395 گفت:

    دس وش سیاوش

  • شهرستانی در تاریخ مرداد 15, 1395 گفت:

    آنچه که در بین طبقه مرفه و به اصطلاح ثروتمند پاوه رایج است این است که با دارایی خود خانه های چند طبقه بسازند و ماشین های مدل بال بخرند و با آن پز بدهند . رونق اقتصادی و کشاورزی و کارگاه و کارخانه در این شهر جایگاهی ندارد. تمامی گفته های مهندس عبدی جای تامل و بحث دارند چون ازروی علم و فن صحبت می کند و آمارها و اعداد و ارقام را بال ادله کافی بیان می کند اما امام جمعه محترم پاوه شخصی زحمت کش و مفید هستند اما ایشان تمام دولت نیستند . و باید همه و همه دست به دست هم دهیم تا شهر مان را زیبنده ساکنانش نماییم شهر ما شهر فرهنگی است و فضای آرامش و محبت و برادری در آن حاکم است انشالله که ازبقیه جهات هم پیشرفت کند.

  • پاوه ای در تاریخ مرداد 14, 1395 گفت:

    عرض سلام خدمت آقای عبدی،
    آقای عبدی شما با حرفهایتان در اینجا به بی کفایتی و بی درایتی بسیاری از مسئولین اشاره دارید، که این از دیدگاه شما میباشد، شما که انقد دلسوز شهر پاوه و مردم پاوه میباشید، بهتر است یک نگاهی به دور و بری های خدوتان بندازید، طی سالهای گذشته ۳ نفر از بستگان درجه اول و دوم شما در راس کار و جزء مسئولین پاده بوده اند، آیا این انتظارت که شما از مسئولین الان دارید، آنها هیچ گامی را در این زمینه برداشته اند!؟!؟

  • پاوه در تاریخ مرداد 10, 1395 گفت:

    با سلام خدمت آقای عبدی و جناب آقای صالحی.
    در یکی از سایتای کوردی خواندم که در سه روز گذشته (پنج شنبه ،جمعه،شنبه)ورود بیش از 100هزار نفر به شهر بانه و بیش از 30درصد از مسافران یک شب با بیشتر در بانه اقامت داشته اند و در پاوه بیش از 100نفر به پاوه امده و هیچ مسافری در پاوه اقامت نداشته .
    بانه نقطه صفر مرزی هستش مثل پاوه شهید پرور.
    درود بر شهدای سدر اسلام و شهدای هشت سال دفاع مقدس این دیار.

  • عزت گلالی با مشاوره باخه گلالی در تاریخ مرداد 10, 1395 گفت:

    کاکه دس وه ش

  • باخه گلالی در تاریخ مرداد 10, 1395 گفت:

    برهان گیان دم وه ش

  • زاولی در تاریخ مرداد 10, 1395 گفت:

    متاسفم برای کسانی که فکر می کنند مشکلاتشان فقط به دست یک نفر حل می شود. مگر بقیه چه کاره هستند؟ . وظیفه ایشان امامت نماز جماعت است یا حلال مشکلات پاوه. مابقی چکاره هستند؟ این در حق امام جمعه محترم و سایر مسئولین محترم انصاف نیست. چرا وقتی گرسنگان و تشنگان پست “نمایندگی مجلس” پاوه و اورامانات بر لاشه بی جان شهرهای اورمانات گاز می زنند استخوان به دهن آن ها نمی دهید که بدانند این بوی کباب نیست بلکه خری است که دارند داغش می کنند!چرا این حرف ها و پیشنهادها را در مجالس انتخاباتی مطرح نمی کنید که بدانند به غیر از امام جماعت هم ” برهان عبدی” هایی هم وجود دارند؟ آقای عبدی با تمام وجود برای شما احترام قائل هستم ولی سعی کنید از آن افرادی نباشید که به محض عزل و انتصابات سیستم های اداری و سیاسی سریعاً جبهه گیری کنید. لطفا منافع خود از انتخابات را تعریف نماید. چرا شما در انتخابات منافع ندارید؟ مگر ساکن شهر پاوه نیستید؟ مگر خواهان توسعه و پیشرفت پاوه نیستید؟ اگر این موارد را منافع نمی دانید، دغدغه هم نداشته باشید و به فکر توسعه پاوه نباشید. اگر شما هم در پاوه یک صندلی کارمندی و یا مدیریتی اشغال می کردید امروز این چنین دغدغه نداشتید!

    • هاوشاری در تاریخ مرداد 10, 1395 گفت:

      احسنت حق مطلب را ادا کردی
      از اقای مهندس باید پرسید شما که در هر زمینه ای نظریه پردازی میکنی تابحال چه کاری در عمل انجام دادی؟ ایا همین راهکار رو خودت رفتی انجام بدی ؟ چرا بانه و مریوان مرز دارن و قراره منطقه ازاد هم بشن؟ مگر امام جمعه مریوان این کارو براشون کرده ؟ نه برادر من خود مردم مریوان مسوولیت پذیرن و پیگیرن ,نماینده هاشون وظیفه شناسن .
      وقتی شخصی مثل شما که خود را روشنفکر و باسواد میداند و در قضیه مهمی مثل انتخابات ورود نمیکند باید این وضعیت ما باشد ! پسرفت پاوه فقط و فقط به نمایندگان بازمیگردد

  • ناشناس در تاریخ مرداد 10, 1395 گفت:

    گرفتن حقابه از سد داریان حق مسلم ماست وباید مسولین با جدیت تمام پیگیر این حق باشند ارزش این حقابه از هزار مرز با ارزشتر می باشد چون عموم مردم می توانند از آن بهرمند شوند ولی مرز مخصوص عده ای خاص می باشد انشا الله مسولین شهر در این راستا قدم بر دارند چون این شهر ما هیچ استفاده ای ا ز این سد تا به حال نبرده است

  • هولی در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    سلام ازنظرات همشهریان، موافق نظر اقا عبدی هستم، من که برای کار حاضرم به جوانرود بروم و در انجا تحصیل کنم دیگه امیدی به این شهر نیست

  • سیوان. م در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    من هم با خانم اسدی موافقم.
    دلایل مصاحبه گویی چنان مستند است که مخالفان ناشناس باقی مانده اند.
    منافع عده ای با این مصاحبه به خطر افتاده است. پروژه مسکن مهر و دکه و بازارچه

  • سعیدیانی در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    نظرات آقای عبدی بسیار درخور تامل هستند ولی راه حلهایی که ارائه فرمودند برای برون رفت از بحران کافی نیستند، ایشان به ایجاد شهرکهای صنعتی و ایجاد کارخانه های تبدیلی و یا گسترش بخش خدمات مطالبی را ارائه نکره اند ، البته درد ها بسیار زیاد هستند و از این اندیشمند جوان شهرمان بسیار تشکر می کنم .

  • همشهری در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    جناب مهندس عبدی خسته نباشید!ظاهرا شمادراین شهرزندگی میکنید آسایش ساکنان این شهروامنیت شهروندانش تاحدبسیارزیادی مرهون بصیرتها وبینش های جناب حاج ماموستا می باشدواین برهیچ کس پوشیده نیست ومن وتوبایدبرای حفظ سلامتی این بزرگواردست به دعاباشیم وفرمایشات ایشان رانصب العین خودقراردهیم ودرمواقع لازم یارویاورایشان باشیم ودرقالب فقط شعارنباشد. نماینده محترم خودتان کاملا واقفیدکه جوانی پرانرژی وبسیارفعال وپیگیرهستندکه هنوزبیش ازیک ماه نیست که درکسوت نمایندگی این مردم قراردارندمنصفانه بایدقضاوت کردکه ایشان درمدت این زمان خیلی کوتاه کارهایی راپیگیرودرشرف انجام دادن اموراست که ازدست وزبان هرنماینده ای برنمی آیدبیاییدبه جای انتقادوهمیشه سو ظن چشم دل بازکنیم وازسرهمکاری وهمراهی باایشان پیگیرمسائل باشیم درضمن جناب مهندس شمابااین تحلیلهایت داری همه رازیرسوال می بری وگویاازجاهای دیگریاسراغ نداری یانرفته ای که ببینی وضعیت آنهارا. مانگوییم بدومیل به ناحق نکنیم جامه کس سیه ودلق خود ازرق نکنیم .

  • ناشناس در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    خداقوت عرض پی کنم خدمت زحمتکشان سلام پاوه که همیشه برای چاره اندیش وپیشرفت شهر دنبال انسانهای مستعد وتحصیل کرده وحاحب نظر می روید انصافا آقای عبدی خیلی واضح وروان وساده مشکلات وپس رفته های شهر را بیان نمودند در خصوص نظرات وراهکارهای آقای مهندس دفتر شورتی مشورتی آقای نادری با آغوش باز پذیرای این عزیزان می باشد وبا جدیت تمام نظرات وراهکارهای این بزر گواران را به سمع ونظر نماینده خواهند رساند شورای مشورتی اعلام می نماید جناب مهندس را در کمیته ای که علاقه مند باشند پذیرای ایشان می باشد امیر حاتمی

  • جوان بیکار در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    با سلام خدمت آقای مهندس عبدی
    خواهشآ مشکلات شهرمونو مکتوب نوشته و به مسولین شهر و تهران ارسال نمایید (خواهشآ با کرمانشاه مکاتبه نکنید مثل پرتاب کردن سوزن در انبار کاه هستش).
    این شهر هشت سال جنگ تحمیلی و جنگ با گروهک های زد انقلاب مقاومت کرد ،ولی ….ولی در برابر بیکاری جوانان نمیتونه مقاومت بکنه .
    اجرکم عندالله

  • امید در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    با تشکر از آقای مهندس عبدی به خاطر صحبت های بسیار بجاشون
    در مورد کلانه که بسیار درست گفتید .من موندم که ما به چی کلانه دلمون رو خوش کردیم من خودم دانشجوی دانشگاه کردستانم باور کنید هفته ای یکبار مراسم میگیرن برای معرفی هنرهای قوم کرد و در راسشون کلانه

  • سید مختار هاشمی در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    سهمی از سد داریان برای پاوه: توسعه پاوه در گرو حقابه از سد داریان؟
    https://telegram.me/mukhtarhashemi
    مصاحبه مهندس برهان عبدی بسیار خواندنی است در مورد وضعیت شهر پاوه…. کلید راه حل دست یک شخص است و آن هم امام جمعه محترم شهر:
    “مدیریت شهری ما بایستی از این بلاتکلیفی و نبود چشم انداز و طرح های میان مدت و بلند مدت رهایی یابد و این جز با اراده جمعی و تلاش های شخص امام جمعه محترم در مقوله مرز مسافربری شوشمی و گرفتن حق آبه از سد داریان ، میسر نخواهد شد.در غیر اینصورت آینده چندان جالبی در انتظار پاوه و شهروندانش در حوزه اقتصادی و باتبع اجتماعی نخواهد بود.
    درخواست و انتظار بنده به عنوان یک شهروند این سرزمین از شخص امام جمعه محترم این است که با درایت خود در مقوله مرز و حق آبه از سد داریان دخالت کنند و شهروندان سرزمینی که سزاوار آرامش ، رشد و شکوفایی اند ، تا حصول نتیجه همراهی نمایند.”
    ???
    https://telegram.me/mukhtarhashemi
    زمانی پاوه موقعیت سیاسی بزرگتری داشت جوانرود، روانسر تا سرپل زهاب زیر نظر حوزه فرمانداری پاوه که اکنون کوچکتر و کوچکتر…
    مهندس عبدی نشان میدهد که اجرای قانوان تقسیمات اداری به نفع این شهرستان نبوده و اکنون پاوه در تنگنای اقتصادی-سیاسی-اجتماعی قرار دارد و نرخ بیکاری بین 26-46 درصد بین مردان و زنان می باشد
    https://telegram.me/mukhtarhashemi
    در حالیکه برنامه اکو توریسم را به عنوان فروش کلانه و رب انار توصیف می کند که چیزی مهمی نیست… اذعان دارد که زیرساخت ها برای گردشگری وجود ندارد….
    سوال من هم این است…. سهمی از سد داریان چرا تا الان گرفته نشده….؟ چرا در ساخت این پروژه عظیم که بزرگترین شناسنامه هورامان یعنی کانی بل را زیر آب برد و 42 سایت تاریخی را دفن کرد… هیچ نوع حقابه ای برای حتی پاوه… حتی خود روستای داریان پیش بینی نشده بود… مسولین دلسوز…. چکار می توانند بکنند وقتی همه چیز از دست رفت….
    معاون عمرانی استانداری کردستان از داریان سهم میخواهد…. پاوه همینطور…. همه دنبال این سهم بروید…. اما آیا این نشانگر این نیست که مجریان سد داریان اصلا منطقه و توسعه آن را در نظر نداشته و نخواهند داشت…. به قول دکتر فاضلی… این طرح سیروان-گرمسیری.. 24 هزار میلیارد تو جیب پیکمانکاران و مجریان طرح می رود…. سهم پاوه و هورامان نابودی کانی بل… و نابودی شاهو و کوسالان….. این هم واقعیتی که جناب مهندس عبدی ملاحظه فرمایند…..
    https://telegram.me/mukhtarhashemi

  • فرهنگی پاوه ای در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    با سلام و درود بر شما
    هنر تعدادی از مردم پاوه این است که غیبت و بد گویی پشت سر دیگران داشته باشندو کلانه بخورند و کلاش بپوشند
    آفرین بر آن گروه از افراد که متحول کننده هستند.

  • شکوفه اسدی در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    با سلام
    از سایت سلام پاوه و آقای مهندس برهان عبدی تشکر می کنم.
    ادله شما کامل درست و واقع بینانه بود.تمامی نظرات را خواندم انانکه موافق شما هستند با هویت واقعی و مخالفین شما عموما مجهول هویت می باشند. برادر ارجمندم با جسارت تر و پر توان تر از قبل بنویس و مایوس نشو و باور داشته باش دلسوزی ها و تلنگرهایت روزی به نتیجه می رسد.
    انشاا

  • امجد در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    سلام وخسته نباشید و درود فراوان به جوان باشعور و فرهنگ و با ادب دیارمان. به خود میبالیم که جوانی چون شما در دیارمان وجود دارد. به آقای واقع بین هم عرض کنم. آقای عبدی دیدگاه و نظرات خودشون رو بیان کردند همچون شما که درمورد ایشان نظر دادین. ضمنا آقای عبدی و خانواده محترمشان برا تمام این شهر شناخته شده هستن. آنقدر جایگاه والایی دارند که به توجه من وامثال شما نیازی نداشته باشن. با درود فراوان.

  • شهروند در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    درجواب اقای دوست !!!!اولاامارهمان امار است بروید از مرکز امارسرچ کنید!!قبول دارم جمعیت تحصیلکرده پاوه به مراتب از جوانرود بیشتراست..درباره مسافران جوانرود حرف بنده درجواب اقای عبدی بود که جوانرود را همطراز جزایر کیش وقشم و…قرارداده بود ..ایشان جوانرودی که فقط بازارچه دستفروش وعربانه دارد را با جزایر وبنادر جهانی کیش وقشم که دارای فرودگاه بین المللی ووجه جهانی هستند مقایسه کرده اند .مشتریان ومسافران این مناطق اعراب خلیج فارس وطبقه مرفه هستند ..درباره حاشیه نشینی وبافت فرسوده شاید شما بد متوجه شده اید!!حرف بنده این بود هم جوانرود وهم مریوان وهم بانە وروانسر هم بافت فرسوده دارند هم حاشیه نشین!!اما پاوه هرچند بافت فرسوده را دارد اما حاشیه نشینی را نه…بطورمثال درجوانرود هم حاشیه نشینی داریم هم بافت فرسوده. محلات گرگه چال ..سنجابی..باباجانی وکل محلات اطراف بازارچه جوانرود شامل مناطق فرسوده هستند درمریوان هم دهها محله شامل بافت فرسوده میشوند مانند موسک قدیم..بلچه سور..کونە دیو..کمربندی1و2..تفین..هانه چنار..استادیوم…هورامیها…دارسیران ..تازاوا..ترخان اوا..چوارباخ…مسجدهژاره…وبعلاوه جمعیت زیاد حاشیه نشین!!
    درباره روانسر اینده راباید دید چراکه از الان شهر جوانرود باکمبود شدید اب مواجه است پس قطعا دشتهای روانسر بهترین گزینه اب شرب جوانرودمیباشد وافت شدید سفره های زیرزمینی روانسر راموجب میشود..اب سد گاوشان هم مستقیما اب شرب کلانشهر کرمانشاه راتامین میکند خودتان هم بهترمیدانید اولویت سدها اول شرب است بعد کشاورزی وصنعتی!!!!هدف از مقایسه پاوه با داووس بحث جمعیتی بود نه چیزی دیگر…درمورد انگور سیاه دیم, عرض کنم خدمتتان جدا از “اب شنگولی”!!!(که بنده هم مخالفم) بحث خواص درمانی وعصاره ان است که در اروپا پرفروش است(الان هم مردم مریوان واورامان به جد بدنبال کشت این رقم انگور هستند لطفا برید ببینید).درباره بارش هم باید گفت این برف قلل است که ذخیره های ابی هستند نه دشت!!!وجود بیش از 1200چشمه در پاوه وروستاهای هورامان موید این نکته است..امادرباره زریبار هم باید گفت وجود صدها چاه غیرمجاز خانگی دراین شهر و25حلقه اب چاه شرب شهری موجبات نابودی طبیعت منطقه شده است..مگه این همه اب از کجا میاد ؟؟نه اینکه از سفره های زیرزمینی که با دریاچه ارتباط دارد حاصل میشود?!!زنگ افت شدید وتراز اب دریاچه سالهاست به صدا درامده.الان هم اکثر مردم شهر مریوان از اب چاه غیر مجازاستفاده میکنند وحتی فاضلاب شهری محلات زیادی مانند.استادیوم..سردوشیها…ماموستا بیسارانی…ترمینال…و…بداخل دریاچه میریزد اقای دوست!!! ما پاوه را دوست داریم اخه وطنمان است چیکارکنیم؟؟!!!

    • پیمان قدسی در تاریخ مرداد 28, 1395 گفت:

      .من با بیشتر نظرات شما موافقم دوست گرامی

  • شهروند در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    در میان نظرات نظر مهرداد و نوشته آقای عبدی در عرض هم قابل توجه هستند از یک طرف حق با آقای عبدی است آنجا که می گوید پاوه شهر توسعه یافته ای نیست اما در تحلیل شاخصها و بخصوص علت یابی کار غیر کارشناسی و غیر حرفه ابی و نگاهی عامیانه به موضوع داشته است چراکه اصولا توسعه به معنی عام جزیره ای و آنهم در یک شهر کو چک اتفاق نمی افتد بلکه محصول فرایندی بلندمدت حداقل در سطح ملی است که کشور ما از اساس فاقد آن است اما آنچه در بعضی از شهرها خودنمایی می کند بعضا رشد آن هم به شکل ناقص و تک بعدی است که البته این رشد در هیچکدام از شهرهای استان اتفاق نیفتاده حداکثر نقشی که یک عامل منفرد بتواند برای شهر انجام دهد تسریع در یکی از ابعاد احتمالی رشد است نه توسعه شهرستان لذا لازم است آقای عبدی در نوشته هایش علاوه بر بعد احساسی منطق علمی را هم لحاظ نمایند

  • ناشناس در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    اقای عبدی حرفهای شما مملو از یاس وناامیدی است!!! لازم است درحرفهایتان تجدید نظرکنید!!خیلی از مردم وبخصوص جوانان پاوه با گرفتن وام بابهرە وقرض وقوله ماشین ومغازه خریده اند.انوقت حرفهای شما که دست کمی از ستون پنجم دشمن(القا یاس ونا امیدی)ندارد. دسترنج وامید مردم رابه نا امیدی بدل میکنید..هرچند این سوال خصوصی است اما با عرض معذرت شما حاضرید خود وخانواده اتان را به شهر جوانرود ببرید ودرانجا ساکن شوید وزندگی کنید؟؟!!به ضرس قاطع نه!!!چراکه اصلا محیط عمومی وفرهنگ انجا را همسان پاوه نمیبینید!!در اصل تمام مردم ساکن پاوه چنین تفکری دارند ..از پاوه انتقاد میکنند اما حتی حاضر نیستند بچه هایشان در جوانرود درس بخوانند!!شما نجیب زادگی وفرهنگ پاوه را مرتب زیر سوال میبرید در مصاحبه ای قبلی شما مثال کشور قطر ویونان را پیش کشیده اید.وگفتید مردم کشورقطر جدول ضرب بلد نیستند امامیزبان جام جهانی شده اند!!درعوض یونان با ان فرهنگ کهن مردمش در فقرهستند!!!این چه نوع دانشگاهی بوده که این تفکر را به شما اموزش دادە !!!! ایا شما فرهنگ کشورهای عربی را میپسندید!!؟؟اگه کشور قطر کمتر از نیمی از ان پولی که صرف القاعده ووهابیت وداعش میکند صرف سواد وژیری !!!مردم کشورش ومناطق دیگر میکرد این وضعیت خاورمیانه نبود!!!!با عرض معذرت همین اتفاق هم برای پاوه صورت گرفته ومردم پاوه سالهاست چوب کسانی(غیربومی) را میخورد که اینگونه پاوه را به حاشیه کشیده اند!!.!!!اگه ……ما اهل تفکر وتعقل میبودند این وضعیت شهرمان نبود!!!ویادر جایی دیگر گفته اید باید به روستاهای پاوه امکانات بدهند تا مردمش به پاوه مهاجرت نکنند وموجبات حاشیه نشینی و….را برای پاوه رقم نزنند که با حرفهای جدیدتان کاملا در تناقض است چرا که یکی از مشکلات فعلی پاوه را کمبود روستاهای پاوه ونیامدنشان به پاوه بیان نموده اید..بالاخره مهاجرت روستاییان به پاوه خوب است یا بد!!!!اقای عبدی!!مقایسه پاوه با شهرهای اطراف ایده ای غلط است..مقایسه پاوه ومردم وپتانسیلهای ان با شهرهای دیگر کاری اشتباه است..شما مرتب بازارچه مرزی جوانرود را به رخ پاوه میکشید!!مگه شما شهرسازی نخوانده اید؟؟؟کجای جهان دکه های فلزی(بقول دوستان دکه بازارجوانرود)محل فروش لوازم بهداشتی ولباس وچای است؟؟؟!!ایا شما دکه های فلزی را که در تمام جهان منسوخ شده اند را تجارت وبازرگانی میدانید..!!??مگر نمیدانید فروش لوازم حساس به سبب جذب گرما وسرما در اینگونه دکه های اهنی وحلبی در فصول مختلف مضرات ومخاطراتی برای تندرستی وسلامتی مردم دارد??به عقیده شما این دکه های جوانرود تا کی دوام می اورند??حتی جدیدا پاساژ جدید این شهر موجبات نگرانی ونارضایتی دکه داران این بازار را موجب شده چراکه انها معتقدند باجمع اوری دکه ها دیگر شلوغی بازار کم رونق میشود واز طرفی دیگر مردم با پاساژها روی خوش نشان نمیدهند!!پس بازار جوانرودهم به بادی بند است!!ودرصورت قطع کوله بری واهتمام دولت برای تولید داخلی قطعادراینده اجناس این بازارچه هم دچار افت وکم فروشی میشود وجوانرودمیماند مردمانی ورشکسته وجامعه ای پرجمعیت سر ریز شده!!!شما گردو باغات پاوه را به سخره گرفته اید واز کشاورزی روانسر میگویید!!مردم پاوه بافروش این محصولات سالهاست زندگی کرده اند میلیارها تومان پول به این منطقه تزریق شده است(سری به امار جهادکشاورزی پاوه بزنید).یک هکتار گندم چقدر برای کشاورزش سود دارد؟؟؟(هزینه بذر.برق چاه..کمباین.. کارگر..و…)اما مردم اینجا با برداشت محصولات یک باغ گذران یکساله اشان را بدست می اورند..شما قیمت یک کیلو گردو وانار وتوت پاوه را چقدر محاسبه کرده ایدکه به این نتیجه رسیده اید که باغداری ما ضعیف است????!!شما در جایی دیگر از وضعیت مسکن مهر تپه کوله انتقاد کرده اید.!!شما چه نوع دانش اموخته شهرسازی هستید که نمیدانید دراین اینگونه جاهها از اول پارکینگ ومهدکودک ومدرسە ومغازه ونانوایی وپارک وبوستان احداث میشود؟؟!!!به باور بنده چنانچه این اپارتمانهای تپه کوله به سرانجام برسند بهترین نقطه شهرپاوه است ازنظر شهرسازی نوین .هم محیطی زیبایی دارد وهم مشکل پارکینگ ومعظلات داخل شهر پاوه را ندارد..اصلا چرا نباید شهر به سمت تپه کوله کشیده شود??بهترین نقطه ای که دراینده میتواند مدلی نو از شهرسازی در پاوه باشد همین تپه کوله است..انوقت جغرافیای پاوه هم دستخوش تغییراتی مثبت میشود ودرکل از مدل طولی وشرقی وغربی هم خارج میشود.. اقای عبدی!!اینده را خیلی زود وعجولانه پیش بینی کرده اید!!!! شما شاخص حیاتی واصلی اب وگرمای جهانی وازهمه مهمتر معضلات بزرگ زیست محیطی
    اینده را اصلا در گزارشتان نیاورده اید!!جغرافیا واز همه مهمتر قدرت وهژمونی اینده اورامانات وجهان را اب تعیین میکند نه دکه بازار جوانرود!!وتردد مرز!!!
    دراینده این مسولان عراق ومخصوصا کردستان عراق هستند که پا پیش میگذارند وبرای بازگشایی وتردد از مرز شوشمی اقدام میکنند خیالتان راحت باشد این اتفاق خواهد افتاد..نگاهی به نقشە بیندازید وموقعیت استراتژیک پاوه وپیرامون را ببینید
    اینده از ان پاوه است اگر بخواهیم.

  • واقع بین در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    با سلام ، آقای عبدی اشاره به مشکلاتی نموده که هر پیر مرد و پیر زن بی سوادی هم آن را تشخیص می دهد اما مهم ارایه راهکار علمی وتخصص است که آن هم در توان ایشان نمی باشد چون کسی می بایست در این رابطه نظر دهد که صاحب نظر باشد مثلا تحصیلات عالیه همراه با سوابق مدیریتی داشته باشد چرا که مشگلاتی در درون هست که عامه مردم از آن بی خبرند بطور مثال تخصیص اعتبارات شهرستان پاوه که در همین سایت اعلام شده ببینید با توجه به توپوگرافی سخت شهر پاوه که می طلبد بیشتر از تمام شهر های استان بودجه بگیرد ولی متاسفانه کمترین بودجه به آن اختصاص داده اند و موارد ……. حال آقای عبدی چون در سیستم اداری خدمت نکرده از این دسته نارسایی ها بیخبر است و فکر می کند که هیچکس نمی دانند یا بی تفاوتند نه دوست عزیز ، همه می دانند و تمام توان را برای آن بکار گرفته اند وهر مدیری دوست دارد بیشترین کار را در مجموعه خود انجام دهد ولی محدودیت ها را هم میبایست دید شما به راحتی در تمام زمینه ها قضاوت نموده اید اقتصادی ، سیاسی ، علمی ،اجتماعی و… که خارج از تخصص یک شخص می باشدو قطعا نمی تواند پشتوانه علمی و تخصصی داشته باشد واین صحبت ها یا برای تشویش اذهان عمومی است یا برای مطرح نمودن خودت هست .

  • کارشناس بیکار علوم اجتماعی در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    با آقای عبدی صد در صد موافقم
    نقش علم الهدی در مشهد مهمتره یا نظریات روسو؟
    اینجا مملکته اشخاصه نه نظریات
    هیچ کس نمی تونه این دلایل رو که عبدی اشاره کرده رد کنه. واقعا مجتمع فرمانداری من رو خانه ویران کرد. الان چهار سال زندگی تشکیل دادم پول طلاهای زنم و پول دیاربون رو دادم دکانی در این مجتمع. الانم می بینم به اون امیدی نیست دیگه.

  • ناشناس در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    امشب قراره خواب مرز رو ببینم
    مرز
    مرز
    باز شو
    مرز
    نماینده اومده
    چی چی آورده
    دهل
    ارگ
    کجا
    نوسود
    دروغه
    به جان خودم
    کی میگه
    مرز
    مرز
    رئیس جمهور اومده
    چی چی آورده
    نخود کشمش برا باغ هامون
    با صدای چی
    پاشو پسرم
    پاشو چای شیرین کشکتو بخور

    یه کاریش بکن. موقع مردنمونه دیگه.

  • فواد آ در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    چند دفعه نظر مهرداد رو خوندم چیزی متوجه نشدم. عبدی طوماری نوشته آنقدر ساده و روان که با سواد کم هم میشه درکش کرد.
    من به پیش بینی های این شخص اعتماد می کنم بلاشک مسلط حرف زده .
    پاوه هم که داره دهات میشه من که خودم می بینم. الکی روحیه بدیم که چی.
    شش سال مغازه دارم بازارچه همون دکه. میخواین بگین راه اندازی شده خبر ندارم.
    جمع کنید این روحیه هاتون رو.
    سلام پاوه خسته نباشید.

  • محمد عرفان صالحى در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    با سلام خدمت مديريت سايت و همه ى كاربران عزيز، و همچنين تشكر از مهندس عبدى كه هميشه نوشته ها و مصاحبه هايشان مملو از نكات آموزنده است، بنده هم با سخنان برهان عزيز موافقم.
    برخلاف مهرداد عزيز كه مى گويد در كدام مكتب علمى نوشته است كه توسعه در دستان امام جمعه است!!!؟ معتقدم كه در اورامانات با توجه به جايگاه ويژه ى امام جمعه ى پاوه در حاكميت، ايشان مهمترين ركن در پيشبرد برنامه هاى توسعه هستند و كمك و خواست ايشان انرژى محركه ى اصلى پروژه هاى توسعه ى نه تنها شهرستان پاوه بلكه كل اورامانات است.
    بهتر است واقع بينانه با مسايل برخورد كنيم. فارغ از حب و كين نسبت به امام جمعه، بايد بپذيريم كه در اين برهه از زمان ايشان نقطه ى ثقل توسعه در شهرستان و منطقه هستند.

  • احمدی در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    سپاس فروان برای آقای عبدی دلسوز دیارمان ،برای تکمیل صحبت های شما ،این مردم لیاقتشون همینه اگه فقط چند بار جمعی از مردم به در فرماندای تجمع بکنن و بدون هیچ تنش و مشکلی از مسولین این شهر بی درو پیکر درخواستی های در هر زمینه بیان میکردن الان عقب مانده ترین شهر نبودیم تنها چیزی که یاد گرفتیم (به من چه ربطی داره) مشکل دیگر، مسولان این شهر هستند که هیچ کدام دلسوز این شهر نیستند تنها دغدغه ای که دارند مسول بالادست از استان تشریف بیارند و دعوتش کنن خانه باغشون ولی دعوتشونو رد بکنندو چهار دستو پا میزشونو چسپیدن که کارمند زیر دستشون ریس نشه (پس کالالایقو بالاین)

  • هورامان در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    تو روخدا از محصول پاوه نگید
    والا گردو رو از عراق وارد می کنیم به اسم پاوه میدیم
    انار رو از ساوه میاریم به اسم پاوه میدیم
    آقای مهرداد هشت سال هست که توی این کارم. بخدا پاوه اصلا محصولش کفاف خودش هم نمیده.
    حقوق رو ببندن این شهر خلاص

  • امین در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    خیلی منفی نگرانه به مسایل نگاه میکنید آقای عبدی
    خیلی از حرفاتون درست ولی خیلی هاشون منفی نگرانه و همراه با اغراق هستن
    عامل عقب ماندگی این شهر خود مردم هستند و تنها خود مردم میتونند در دراز مدت از این وضعیت درش بیارن . سفارش امام جمعه هم دقیقا کارایی قرص مسکن رو داره مشکل پاوه خیلی اساسی تر از این حرفاست هرچند که اکثر شهرستانای همجوار پاوه هم همین وضعیت رو دارند جوانرود و روانسر هم به هیچ وجه وضعیتی بهتر از پاوه ندارند و نرخ بیکاری در جوانرود طبق امار دوبرابر پاوه ست

  • کاسب در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    پاوه از همه جا بدتره
    کاسبی نداریم آقا
    ماهی یک میلیون اجاره خونه و مغازه س
    شما هی نظریه ردیف کن
    جوانرود ترکید از بس کاسبی دارن
    هر سال منفی تر از پارسالم
    کجا پاوه از جوانرود و مریوان بهتره.
    با عبدی موافقم. اینجا سیستم سفارشه. با نظریه کار جلو نمیره.حاجی ماموستا خودت کاری کن. مایوس شدیم از همه

  • پاوه در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

    حاج ماموستا هرچی بخواهد میشود ایشان مردی بزرگ و عالمی به تمام معنا هستش ، یک نعمتی هستش برای پاوه .

  • ناشناس در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    باید به هنگام انتخاب افراد برای تصدی خدمت در ادارات وارگانها از افرادی مانند آقای عبدی که فردی آگاه وبادانش روز وبی ریا می باشد به کار گرفته شوند

  • ناشناس در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    بدون تعصب واقعییت ها را بیان نموده است خودمانیم گردشگر بیاید پاوه چکار کند برود زردویی و ساتیاری کلانه بخورد مردم این دو روستا شریفیترین مردم منطقه هستند ولی گردشگری سرمایه گذاری می خواهد مثل ترکیه که در این چند سال چقدر توسعه یافته صنعت گرشگریش . در خیابانهایش جای سوزن انداختن نیست تقریبا 90 درصد مردم حقوق بگیر هستند هر چه به دوربین توسعه نگاه کنیم چیزی برای آینده دیده نمی شود آقای عبدی مانند آینه تمام اشکالات شهرستان را بسیار ظریف و جز به جز بیان کرده اند جالب اینکه راه برون رفت را نمایان کرده متاسفانه آنها که دست اندر کارند به فکر جیب مبارک هستند وقتی کسی با حمل موفق یک بار میلیاردر می شود مجبور است سرمایه خود را صرف احداث پرورش ماهی کند

  • مهرداد در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    آقای عبدی عزیز…بعد از خواندن سطور ابتدایی مطلب شما انتظار داشتم که یک نتیجه گیری علمی و منطقی از مباحث کفته شده داشته باشید که با خواندن قسمت پایانی متن فهمیدم که انتظار بیهوده ای بوده و عطایش را به لقایش بخشیدم…شما یا از متاسفانه از ابتدایی ترین اصول توسعه شهری و منطقه ای خبرندارید(که دارید) یا خودتان را به کوچه علی چپ زده اید!؟!؟ سرنوشت توسعه یک شهر در دستان یک امام جمعه؟!؟کدام یک از مکاتب و نظریه های اقتصاد توسعه این امر مهم را در روابط سیاسی یک فرد در هیات حاکمه جستجو کرده اند؟!؟ به گونه ای از توسعه روانسر و جوانرود و مریوان حرف می زنید که انگار این شهرها براساس شاخص های توسعه اقتصادی و اجتماعی در رده های بالایی قرار دارند!بیکاری،فقر،فاصله طبقاتی،عدم توسعه زیربناهای شهری نه تنها در این شهرها بلکه دربسیاری از مناطق شهری و روستایی ایران و سایر مناطق توسعه نیافته جهان بیداد میکند..کدام یک از نظریه ها و پارادایم های توسعه بر نقش فرد در توسعه یک منطقه تاکید کرده اند؟نظریه مدرنیزاسیون مور و روستو و آدام اسمیت؟نظریه وابستگی پل باران و پل سوییزی؟نظریه مارکسیستی ؟نظریه نظام جهانی والرشتاین؟نظریه دولت شایسته سالار و کارآمد پیتر اوانز؟توسعه منطقه ای در گروتوجه به ماتریسی مرکب از پارامترها و شاخص های گوناگونی نظیر توزیع نابرابرثروت در سلسله مرتب نظام جهانی،رشد و انکشاف مناسبات تولیدی سرمایه داری، توسعه سیاسی،توسعه نهادها و ساختارهای مولدثروت، گسترش نقش دولت توسعه محور در کمبود و جبران عقب ماندگی های منطقه ای بدون توجه به سودآوری سرمایه گذاری ها می باشد…به تعبیر آمارتیاسن سنت غالب ادبیات تئوریسین های توسعه اقتصادی برتولید کالا،وفور ثروت موفقیت مالی تاکید دارد و متاسفانه سیاست گذاران بیشتر توجه خود را معطوف مشخصه های موفقیت مادی داشته اند تا بر رفع محرومیت و بهبود زندگی همه آحاد جامعه و عدالت اجتماعی..با وجود تمام احترامی که برای حاجی ماموستا دارم ولی ایشان به تنهایی نمیتوانند عهده دار نقش خطیر مامور توسعه شهرستان باشند چرا که توسعه نه امری فردی و سیاسی بلکه امری نهادی وساختاری و فرافردی می باشد که در بستر تاریخی و اجتماعی مناسبی می تواند به منصه ظهور برسد…پیروز باشید

    • سیاوش در تاریخ مرداد 18, 1395 گفت:

      بابا تو دیکه کی هستی!

  • شهروند در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    باتشکر ازاقای عبدی…اقای عبدی لازم است چند نکته ای را یاداور شوم گویا یا بی خبرید یا ؟؟؟؟؟!!!اولا بیکارترین شهر کرمانشاه جوانرود است(برطبق امار)مقایسه شما هم براستی عجیب وغریب است!!کیش وقشم جز مناطق ازاد ومتصل به دریاهای ازاد وجزیر های منحصربفرد خلیج فارس هستند با جاذبه های متنوع گردشگری جهانی واسکله های بزرگ بین المللی..مسافران اینگونە جاها معمولا انسانهای ثروتمند وطبقه مرفه هستند..وجود چندین هتل بزرگ وبین المللی موید این نکته است..اما مسافران شهر جوانرود همه از قشر متوسط به پایین وجز اقشار ضعیف منطقه وتاحدودی استانهای همجوار هستند..نبود هتلی مناسب در این شهر وبر پایی گسترده چادرهای مسافرتی در سطح شهر جوانرود مویداین موضوع است چراکه تمام مسافران این شهر از توانایی مالی اندکی برخوردارند وبه امیدخرید اجناس چینی وارزان به این شهر میروند .اگر بازارچه جوانرود مفید بوده چرا امار بیکاری جوانرود در سطح استان وایران بیداد میکند؟!!! ایا بنظر شما از تهران وشمال ایران ویامرکز ایران برای خرید جنس به جوانرود می ایند؟؟باید گفت خیر!!بازارها وپاساژهای عظیم شهرهای دیگر اجازه این کاررا نمیدهند.. مردم فقط برای دیدن طبیعت منطقه به این شهرستان می ایند نه فقط خرید!!!(که البته در اینده نزدیک نیز اشباع میشود دقیق مانند شهر بانە که ان شلوغی وازدحام گذشته را ندارد)البته مسافران ایرانی همیشه مشکلاتی را هم برای شهر میزبان بوجود می اورند.مثلا درشهر اصفهای به هیچ مسافری اجازه برپایی چادر رانمیدهند چراکه سطح شهر را کاملا الوده و….میکنند پس مسافران ایرانی انطور که شما میگید دست به جیب نیستند !!وتمام مایحتاج سفر راباخود همراه میبرند(سری به مسافران در بلوار بزنید ببینید چطور بعد از یک شب اقامت چه بلایی که بر سر محیط پارک نمی اورند.؟؟.در واقع هیچ نفعی ندارند!!)البته خدا بانی سرویسهای بهداشتی بلوار را بیامرزد..حداقل!؟؟؟؟!! بافت فرسوده مختص بە پاوه نیست حدود 30درصد جمعیت شهرهای مریوان والبته به میزان کمتر جوانرود وروانسروحتی شهری مانند بانه حاشیه نشینند باوضعیت کاملا شکننده!!در واقع گسترش شهر امکانات میخواهد اقای عبدی همینجوری الکی که نیست!!!جرم وبزه کاری وکمبود اعتبارات شهرداری وترافیک ودرخطر افتادن فرهنگ عمومی از عواقب افزایش ناگهانی جمعیت است(مگه کرمانشاه کلانشهر نیست .خداییش شما از وضعیت عمومی کرمانشاه راضی هستید؟؟فکر نکنم!!) شهرهای همجوارپاوه هم شرایط مساعدی ندارند..در مورد منطقه ازاد مریوان هم باید گفت مسئله مهمی نیست متاسفانه عواقب ان دامنگیر محیط زیست ودریاچه زیبای زریبارمیشود وقانون کار هم شامل کارگران ومردم مریوان میشود(لطفا قانون مناطق ازاد رامطالعه کنید بعد به مزایای مناطق ازاد پی میبرید!! ).درباره کلانه وخپله !!باهاتون موافقم ,که البته باید مسول میراث فرهنگی جوابگو باشد البته اگر جوابگو باشد!!!امادرباره موضوع کشاورزی در روانسر وکامیاران باید گفت متاسفانه دشت های این مناطق بدلیل بهره برداری ناشیانه از چاه های غیرمجاز به حد بحران رسیده وزمینهای این مناطق نشست کرده است .پس دراینده کشاورزی در این مناطق هم دچار چالش بزرگ میشود.. واز همه مهمتر بحث کمبود اب اشامیدنی جوانرود که از دشتهای روانسر برداشت میشود ودر اینده مشکلات بزرگ وحتی منجر به کوچ وجابجایی مردم ان مناطق میشود ..انوقت پی به این نکته میبرید که افزایش جمعیت ناخواسته وکشاورزی غلط اینگونه که شما میگویید به نفع مردم نیست..(طبق نظرکارشناسان تا 30سال اینده مناطق وسیعی از خاورمیانه مجبور به کوچ سرزمینشان میشوند مانند خوزستان و.مناطق جنوبی خراسان ونقاطی از غرب ایران و..)پس شرایط پاوه بنظر دراین مورد بهتر است
    لطفا قدمت پاوه را بی اهمیت ندانید .شهری مانند داووس سوییس جمعیت حدود11هزارنفر دارد اما سالانه میزبان کشورهای بزرگ صنعتی است .مگر شهرهایی مانند نیویورک وپاریس و..نمیتوانند این مراسم را میزبانی کنند؟؟!!هیچ وقت کم جمعیتی وپیشینه پاوه وشهرهای کوچک را زیر سوال نبرید شهر پاوه از نظر زیبایی وطبیعت یکی از شهرهای منحصربفرد است به شما توصیه میکنم مدتی را در خارج از پاوه زندگی کنید تا پی ببرید پاوه چقدر خوش اب وهوا است..اگر مردم پاوه مقداری تلاش کنند میتوان تمام تپه های اطراف پاوه را دیم کاری انگور سیاه وهمچنین بادام دیم کنند(لطفاقیمت انگور سیاه را در ترکیه واروپا جویاشوید)وهمچنین سالانه میلیارها تومان محصول گردو وتوت وانار منحصربفرد پاوه در کشور عرضه میشود..شما چرا این مواهب وکسب درامد را دست کم میگیرید.؟؟مکان یابی استثنایی ابا واجدادمان در انتخاب منطقه پاوه را ایندگان متوجه خواهند شد..(منطقه هورامان به سبب ارتفاع وکوهای مرتغع همیشه پربارش وپراب بوده).چه بسا دراینده از نقاط همجوار بدلیل کمبود اب به این مناطق مهاجرت نکنند)اقای عبدی تند نروید!!!جغرافیا پیچیده تر از ان است که شما فکر میکنید.همین الان شهر مریوان با خطر خشک شدن دریاچه زریوار به علت وجود صدها چاه غیرمجاز خانگی وبرداشت بی رویه اب توسط شهروندان این شهر دست وپنجه نرم میکند..خیلی از اهالی این شهر ارزو میکردند شرایط وجمعیت مریوان به سالهای پیش برگردد چراکه طبیعت شکننده زریوار ومریوان تحمل این شرایط سخت را ندارد..افزایش جمعیت شهری مانند جوانرود دراینده گریبان این شهر رامیگیرد وموجبات تنشهایی در منطقه روانسر میشود وکشاورزی روانسر تحت الشعاع این مسئله قرارمیگیرد.. علم کشاورزی پایه هایی دارد وپایه اصلی ان اب است!! ..ایندگان به اهمیت حیاتی وجغرافیایی واستراتژیک سد داریان پی برده واز کارکردهای این پروژه عظیم به خوبی یاد میکنند پس این سد یک پوان وامتیاز بزرگ برای پاوه است .اینده پاوه به موجب سد داریان واین پروژه بزرگ درخشان است.باید برای اینده سد داریان برنامه ریزی کرد .

    • دوست در تاریخ مرداد 9, 1395 گفت:

      چقدر ضد ونقیض حرف زدی برادرمن
      کدوم آمار میگه جوانرود از پاوه بیکارش نسبت به جمعیت بیشتره؟؟آخه شما آمار تحصیلکرده های بیکار پاوه رو دیدی داری حرف میزنی
      گفتی مسافران جوانرود از قشر متوسط و ضعیفن خوب برادر من نود درصد مردم ایران از قشر متوسط و ضعیفن و ده درصد پولدار پس اغلب ایرانیان میان جوانرود!!!
      حاشیه نشینی با بافت فرسود فرق داره مقصود شما از حاشیه نشینی در مریوان و جوانرود و… فرق داره عزیزمن با بافت فرسوده (بافت فرسوده یعنی عقب افتادن قسمت قدیمی شهر از قسمت جدیدشهر برعکس حاشیه نشینی!!!)
      کسی نگفته شهرهای همجوار پاوه وضعشون عالیه ولی نسبت به پاوه که 100ساله بنام شهر هست خیلی جلو افتادن و پاوه درجا و حتی عقب گرد داشته
      اما درباره روانسر و کامیاران از حرفتون بسیار در عجب شدم کشاورزی در این دشتها حال بصورت سنتی است و بخاطر این مسئله کم آبی وجود داره اما اکنون پروژه بزرگ آبیاری مکانیزه در این دشت ها کلید خورده باور کنید اگر سر بگیره (که خواهد گرفت)مطمن باشید سطح زیر کشت چند برابر و مشکل کم آبی صددرصد حل میشه در ضمن همونطور که سد داریان رو مهم دونستید سد گاوشان رو هم ببینید که دقیق پشت این دشتهاست!!
      شما در مقام قیاس پاوه و داووس بر میایید و در عجبم چرا این قیاس رو با شهرهای نوپای اطراف پاوه درست نمیدونید و یا پاوه را با همدان که بقول معروف هم تاریخند قیاس نمیفرمایید فقط تاریخ شفاهی معیار خوبی برای قیاس نیست
      قیمت انگور سیاه!!!مصارف این انگور در اروپا بر شما پنهان است؟!!!؟این انگور حتی در منطقه خودمان که مصرف فقط خوراکی و نه نوشیدنی!!!دارد اصلا متقاضی ندارد آخر خود شما قاضی انگور ریش بابا برای میوه خوب است یا سیاه!!این هم جریان همون کلانه هاست!!!!
      کوههای ما پر بارش است اما آیا تمام بارش در زمین فرو میرود؟؟!!!حال یک سوم آن بارش در روانسر را در نظر بگیرید یک قطر هم جابجا نمیشه و همه آن در منابع زیر زمینی ذخیره میشود بعد بگید اجدادمان جای خوبی پیدا کرده اند!!!
      بله آرزوی هر شهروندی در هرشهری در دنیا حتی پاریس بازگشت به دورانی است که جمعیت کمتر است ولی مریوان با وجود این جمعیت شکوفا شده و دریاچه زریوار هم باور کنید با وجود تمام خشکسالی ها یک سانت هم عقب نرفته شما یه سرچ ساده بفرمایید تا به واقعیت برسید
      با آرزوی توفیقتان
      هم برای عبدی هم برای صالحی و هم برای شما شهروند عزیز

  • پاوه ای در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    جناب نوریاوی گل گفتی . اقای نادری نماینده محترم پاوه واورامانات باید از جوانانی همچون مهندس عبدی به عنوان مشاور استفاده کنه

  • حاتم حکیمی در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    با سلام
    تشکر از آقای صالحی و آقای عبدی
    با این حساب و این تحلیل پاوه آینده ای مبهم و تاریک در انتظارش است که به جز یاس و نا امیدی
    برای نسل جوان ما هیچ روزنه ی امیدی نیست. و پاوه جای ماندن نیست وباید به شهر ها و نقاط دیگر که درآمدی دارند مهاجرت کرد ( آن وقت هم چه مشکلات دیگری در انتظار جوانان ما باشد خدا می داند و بس )
    متاسفانه مسئولین و دولتمردان محترم در مرکز آنقدر در گیر مسائل و مشکلات دیگر هستند همانند
    فیش های حقوق نجومی ،و خیانت در بیت المال مسلمین این مملکت و …..این مرز نشینان و مردم غیور را که زمانی با کمترین امکانات همانند سدّی محکم و استوار جلوی تجاوزات حزب متجاوز و جنایت کار بعث را با تقدیم خون بهترین جوانان و عزیزانشان می گرفتند .فراموش کرده اند و به راستی ما جزو فراموش شدگان هستیم . حتماً باید جنگ دیگری اتفاق بیفتد تا دوباره به یاد ما بیفتند

  • ساسان نقی زاده در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    با سلام خدمت آقای عبدی جوان خوشنام و خوشفکر شهرمان.صحبت های شما در مورد انواع مسایل شهری ،اقتصادی،فرهنگی،تاریخی،تجاری و …با نوعی ناامیدی و یاس همراه است با شناختی که از شما دارم این صحبتها از شما بعید است .شما با مقایسه پاوه با شهرستانهای همجوار کل برنامه های مختلف مردمان ساکن در این شهر را زیر سوال برده اید که واقعا قابل قبول نمی باشد.وبا توجه به احترامی که برای شما دارم شمارا به صبر و امید بیشتر دعوت میکنم.

  • شهرام نادری در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    احسن بر شما آقای عبدی همه مسایل رو کاملا باز کردین و واقعیتها رو بیان کردین . تنها راه چاره همان مرز است که باید مسافری باز شود پاوه آخرین نقطه دنیا ست برای ما وتنها جناب حاجی ماموسا ملا قادر می تونن در گره گشایی این مشکل بزرگ برای این شهر کاری کنن دیگران هر روز از سمت هاشون بالا وپایین و عوض می شوند و بنا به احترامی که حاج ماموسا هم در میام مسولین سیاسی کشور دارند وهم با درایت هستن امیدواریم که هر چه زودتر این مشکل حل شود وگرنه مجبور به ترک پاوه خواهیم شد

  • ناشناس در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    حرف هاى درست وبه جايى زدن افرادى ازشهر اطراف نماينده هستن كه فقط به فكر منافع شخصى خودهستن واصلا ازاين مسايل ومشكلات چيزى نمى فهمند .فقط اميد به امام جمعه شهر است كه ايشالله ايشان اين مشكلات را حل كنند وبه داد مردم شهر برسند.

  • عطاالله قادری در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    مصاحبه جالب و پرمغزی بود. واقعا استفاده بردم از مطالب مطرح شده و بسی تاسف خوردم که با وجود پیشینه علمی و فرهنگی و مرکزیت اورامانات طی سالهای متمادی هنوز هیچ کدام از ما پتانسیلها و استعدادهای پاوه را نمی شناسیم. قطعا پیش نیاز توسعه شناختن استعدادها می باشد که با تکیه برآنها و دادن ایده به سرمایه گذاران بومی و غیر بومی و تضمین ریسک سرمایه گذاری در این زمینه ها می توان باعث بالندگی منطقه شد. جناب مهندس عبدی علیرغم تحلیلهای خوبی که داشتند متاسفانه جز یک مورد آنهم بازشدن مرز مسافری شوشمی راهکاری برای برون رفت پاوه از این وضعیت نداشتند. و ارائه راهکار با خرد جمعی عموم مردم منطقه امکان پذیر است.

  • شافعی در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    مطالب خوب، دقیق وبا مستندات کافی، باید جناب نماینده وسایر مسولین از آقای عبدی به عنوان مشاور استفاده کنن. امیدوارم مسولین ،نماینده و… به مردم و جوانان این منطقه باشن

  • حقیقت تلخخخخخخخخخخخ در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    بخوا قسم نه مرز شوشمی رسمی میشه نه حق آب به پاوه میدن.چرا؟
    جاده پاوه به نوسود جاده چند سال قبله که با ببل و کلنگ ساختنش ، آسفالتش بکلی از بین رفته ،جاده باریک ، یعنی عملآ جاده یک طرف هستش خودمونو گول نزنیم چطور مرز شوشمی برای تردد باز بشه مقصر اداره راه که سرشو مثل کبک کرده زیر برف هرچی بادباد…،جاده پاوه به روانسر واقع دستکمی از پاوه نوسود نداره آیا این جاده ها جوابگو تردد مسافر داره …..¿
    حق آب تا حالا کدام از مسولین مربوطه پاوه رفتند تهران پیگیر قضیه شدند هیچکس (کاری به شورای شهر نداریم)که رفتند با سلام و صلوات رهسپاره پاوه شدند. باید…………

  • ناشناس در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    واقعا گاهی دلم به حال حاجی ماموسا امام جمعه محترم بد جوری می سوزد تنها راه نجات پاوه همت مردم است نه یک شخص خاص.ماموستا تنهایی چه می تواند بکند.از فردا همه میگن ماموستا می توانست نکرد.نمایندگان و فرمانداران و استانداران کجای قصه اند؟ دور و بر شهاب نادری را بنگرید تا ببینید چنین مشاورانی یا به فکر تجارت خویشند و یا دغدغه اشان تنها تکیه بر میز ریاست و دوختن کلاهی از این نمد است.متاسفم برای پاوه

  • اردشيرزارعي در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    سلام وعرض ادب،بنده به وجودچنين جوان دلسوزي اقاي عبدي در جمع شهروندان بزرگ منش پاوه ميبالم و ممنونم بابت بيان مشكلات پاوه به صورت واضح و واقعي ونيز انتظار ميرود مسئولين گرامي وزحمت كش مطالب مطرح شده رو مورد مطالعه و بررسي قرار دهند ازانجايي كه تمامي موارد حق به جاي مردم شريف پاوه هستند،و نيز اززحمات سايت خبري سلام پاوه سپاسگذارم

  • ماریا عزیزی در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    باسلام
    مصاحبه منطقی وجذاب بود.
    مشکلات سطح شهرستان به زیبایی
    واکاوی شده است.
    امیداست ، شهرستان پاوه ،
    بادرایت مسئولین ونهادهای ذی ربط از محدودیت وتنگنا های اقتصادی دراید،
    پرواضح است ، که مشکلات اقتصادی بستر
    سازمشکلات عدیده فرهنگی واجتماعی ست
    امید است ، این گره کور بازشود
    وماشاهدشکوفایی ورونق اقتصادی درسطح شهرستان باشیم.
    باتشکر ازجناب عبدی
    موفق باشید

  • Mohamaf در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    ولا راس ماچی کلانه چشنه اخر هنرمانیا

  • ناشناس در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    اقای عبدی شماعلنا بازگشایی مرز شوشمی وتوپ توسعه پاوه را به زمین ماموستا زده اید بنظرشما ماموستا برای پیشرفت پاوه کاری میکند???!!!وظیفه شهاب نادری این وسط چه میباشد???پس نماینده مردمی یعنی چه???اقای عبدی اتفاقا بنظر بنده مشکل بزرگ پاوه همین ساخت وپاختهای اشخاص میباشد!!!تبانی,, بزرگترین مشکل توسعه پاوه است وبس..ـ

  • حسن ساعدی در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    خسته نباشید بسیار واضح وشیوا بود تحلیل جنابعالی موفق ومؤید باشید

  • ناشناس در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    احسنت آقای عبدی تحلیلت کاملا واضح وشیوا بود

  • نوریاوی در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    از روی مصاحبه نشان میدهد که انسان باسواد وچاره اندیشی است ولی متاسفانه تواین زمانه چنین آدم های باید خانه نشین باشند وعده ای چاپلوس وبی سواد سر کار .

  • شهروند در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    کاش ماموستا ملاقادر زحمت میکشیدن دست این جوان رو میگرفتن باخود به تهران میبردن و باهم پیگیر این مطالبات میشدن واقعا مقاله جالب و منطقی و البته جذابی بود خسته نباشی آقای صالحی

    • ناشناس در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

      کجا میبردن .این چیزای ک شما میگین و این برادر میگن خیالات خیالات

  • نوری در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    آفرین به درایت وفکر آقای مهندس عبدی وپیشنهادهای به حق که ان را مطرح نمودند وهمچنین این جمله که گره کور مشکلات شهرستان پاوه فقط با دستان امام جمعه محترم قابل حل است

  • کانی در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    مصاحبه و گفتگویی عالی و فراگير بود. آقای عبدی خیلی خوب مسائل پاوه را واکاوی و تحلیل کرده اند..