پ 09 فروردین 1403 ساعت 19:37

صدا و سیمای خشن…! / کوثر فخری

صدا و سیمای خشن…! / کوثر فخری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : حال این روزهای رسانه ملی‌مان اصلا خوب نیست! اخیرا اگر در برنامه‌ها و محتوای اخبار دقت کرده باشید، چهره وحشتناک خشونت و هرج و مرج های جهانی را می‌بینید. انگار نگاه دوربین های صدا و سیما و دروازه بانان خبری‌اش بر روی خشونت های مکرر و تمام ناشدنی دنیا […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : حال این روزهای رسانه ملی‌مان اصلا خوب نیست! اخیرا اگر در برنامه‌ها و محتوای اخبار دقت کرده باشید، چهره وحشتناک خشونت و هرج و مرج های جهانی را می‌بینید. انگار نگاه دوربین های صدا و سیما و دروازه بانان خبری‌اش بر روی خشونت های مکرر و تمام ناشدنی دنیا زوم کرده است.کوثر فخری

از صحنه به چنگال افتادن زنی جوان اهل چین گرفته تا جنازه ها و کشته شده‌گان حملات انتحاری افراط گراها در نقاط مختلف جهان…  صحنه هایی که حتی بدون هشداری ساده برای بینندگانی که  مشکلات یا بیماری خاصی دارند و یا کودک هستند به سادگی در بخش های مختلف خبری پخش می شوند.

اینکه پوشش خبری در حال حاضر سراسر دنیا پر از اخبار و حوادث ناگوار و تروریستی است شکی نیست، کسی نیز منکر این خشونت خودساخته بشری نشده است، جنگ ها، خشونت ها و طمع های تمام نشدنی ناانسانی همیشه بوده و هست؛ اما بیشتر اوقات شم خبرنگاری‌ام این حس را به من تلقین می کند که صدا و سیما در رقابت با رسانه های اجتماعی به بیراهه رفته و راه ترکستان را پیش گرفته است! اگر جدل بر سر رقابت با رسانه های تازه به دوران رسیده اجتماعی است، باید رسانه ملی مان به خوبی آگاه باشد که پیشکسوتی محترم و پا به سن گذاشته است که همه مردم احترامش را دارند و همیشه دنباله روی اخبار و اطلاعاتش بوده و هستند، اگرچه حتی اگر روزی همه مخاطبین کشورمان رسانه های  داخلی و خارجی را رصد کنند و از کاربران فعال در رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی باشند، باز هم اخبار واقعی و موثق را به نقل از بخش های خبری مختلف صدا و سیما تعریف خواهند کرد!

پس دلیل این حس رقابت ناسالم و اشتباه چیست؟ چرا رسانه ای که اینقدر جاپای محکمی دارد، متانت سال های پیشش را حفظ نکرده و به سادگی خشونت و سیاه نمایی های ناسالم را ترویج می کند؟ به نظر من به عنوان یک خبرنگار محلی و یک شهروند ایرانی، این سیاست اشتباه رسانه ملی در رصد و پخش اخبارهایی با این خشونت نه تنها باعث انزجار از گروه یا کشوری خاص نمی شود، بلکه باعث ترویج رفتارهای خشونت گرا و افراطی میان نونهالان و نوجوانانی می شود که به سادگی با مفهوم کشتار و اعمال خشونت آمیز در رسانه ملی مان آشنا می شوند.

حال دیگر در تمام دنیا این موضوع واضح و آشکار است که داعش و داعشیان و گروه های افراطی به ظاهر اسلام گرا را  دول و کسانی خلق کرده‌اند که تفکرات ضد اسلامی با منشاء غربی دارند و یا اشخاص و گروه های ذینفعی ، که با ترویج خشونت و هیجانات غیر انسانی و غیر اخلاقی اهداف خاصی را دنبال می کنند. آخر مگر کدامین قانون اسلامی با اسیران و زنان و کودکان و ناتوانان جنگی این رفتار خشونت آمیز و غیر انسانی را در دستورات خود گنجانده که نامسلمانانی به نام اسلام به ترویج و اشاعه آن در نقاط مختلف دنیا مشغول هستند؟ اگر قرار باشد صدا و سیما نیز به سادگی این خشونت های غیر اخلاقی و غیر انسانی را پخش کند، متاسفانه باید انتظار انعکاس منفی بازخورد پخش این اخبار خشن باشیم!

پس چقدر دنیای بهتر و زیباتری خواهیم داشت که در وهله اول رسانه های سراسری و بزرگمان مانند صداوسیما به این سادگی به ترویج خشونت های موجود و تمام ناشدنی دنیا، حداقل از زاویه دوربین و پخش تصاویر ویدئویی و عکاسی خشن نپردازند و در ثانی گاهی و هر ازگاهی چند اخباری با بار مثبت و به دور از خشونت های مکرر دنیا؛ صرفا جهت آرامش ذهن و روان مخاطبین خسته از خشونت ها و انفجارها و انتحارها و … به دسته اخبار شبانه روزیشان اختصاص دهند! که این خواسته هیچ از رسالت اطلاع رسانی و خبررسانی این رسانه بزرگ و مردمی نخواهد کاست و امید است با تغییر رویه جذب و پخش اخبار به نتایج مثبت تری به لحاظ امید به زندگی و ترویج کمتر خشونت در جامعه  بیانجامد.

کوثر فخری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه 

6 مرداد 1395

 

4 پاسخ برای “صدا و سیمای خشن…! / کوثر فخری

  • ایکس در تاریخ مرداد 14, 1395 گفت:

    با سلام
    به نظرم نتیجه گیریهات چندان به هم مربوط نیستن .
    انگار گفتی که برای اینکه مردم خشن نشوند نباید خشونت را ببینند این گزاره کاملا نادرسته چون علت خشونت دیدن نیست .
    با اینکه گاه موضوعات جالبی را انتخاب می کنی اما ما نمی تونیم همینطوری نتیجه گیری کنیم و اگه این کار رو بکنیم از ارزش نوشته ما کاسته می شه .
    با سپاس

  • شهروند در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

    کلیت حرف ایشان درسته و نشان دادن این صحنه ها علاوه بر عادی شدن این خشونت ها، باعث آسیب به سلامت روان و چه بسا باعث ترسیدن مخاطبین میشه.
    ولی مگه کسی به صدا و سیمای ملی یا همون واژه صحیح تر میلی، اهمیت میده، کسی مگه برنامه و خبراشو نگاه و رصد میکنه!!؟؟
    در ضمن بهتره صدا و سیمای میلی رو با سایر شبکه ها و خبرگزاری های مستقل و بدون سانسور مقایسه نکنین.
    اونا کار اشتباهی نمی کنن. اگه این خشونت و رفتارهای وحشیانه از جانب گروه های یهودی باشه، یا حتی از طرف پلیس یکی از کشورهای غربی و آمریکایی نسبت به مجرمانی (البته از دید صدا و سیمای کلی بی گناهان اون کشورها!!) صورت بگیره، به نظر شما واکنش صدا و سیمای میلی یا به اصطلاح شما صدا و سیمای بزگ!!! کشور چیه؟
    اصلا واکنش مسلمونا چیه؟؟
    واقعیت اینه که هر چی خشونت و رفتارهای ضد بشری تو این چند سال اخیر رواج یافته، ریشه در طرز تفکر غلط مسلمانانی بوده ک اکنون ما بهشون داعش، بوکوحرام، طالبان و… میگیم.

    هدف اونا نمایاندن چهره خشن اسلام و مسلمین به مردمشون هست که تا حدودی منطقی به نظر میرسه (چون اونا همیشه با اسلام و مسلمین سر ناسازگاری داشته و دارند) . ولی ایا میدونین هدف صدا و سیمای ایران چیه؟

    تنها یه هدف داره!
    اونم تزریق این طرز فکر که امنیت در ایران بالاس و مردم خدا رو شاکر باشین و بیشتر از دولت انتظاری نداشته باشین.
    هدف پایین آوردن سطح انتظارات و توقعات کاملا درسته مردمی هستش

    • یه همشهری در تاریخ مرداد 8, 1395 گفت:

      رسانه میلی واقعا توره شده.این میتونه خیلی خطرناک باشه و امید به زندگی رو کاهش میده و تاثیر معکوس میذاره 🙁

  • ناشناس در تاریخ مرداد 7, 1395 گفت:

    چون اگر جاهایی زیبا و آرام را نشان دهد که سهم شادی مردم بالا است مردم می گویند چرا ما از این آرامش ورفاه بهره مند نیستیم شاید دلشان شادی بخواهد ولی وقتی کشت وکشتار و خشونت و گرسنگی و سر بریدن و آتش و انفجار را پخش می کند همه شکر امنیت را می کنند