پ 09 فروردین 1403 ساعت 20:08

چهارمين نشست كتابخواني با حضور ادیبان و فرهنگیان متفاوت برگزارشد/ عکس

چهارمين نشست كتابخواني با حضور ادیبان و فرهنگیان متفاوت برگزارشد/ عکس

به گزارش سلام پاوه: چهارمين نشست كتابخواني با حضور شاعران، نويسندگان، منتقدين و همراهان كتاب و كتابخواني روز شنبه ساعت 4 در محل كتابخانه عمومي وحدت پاوه تشكيل شد.  به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در اين نشست آقايان محمدرشيد اميني، باقي شفيعي، حبيب اله مستوفي، مومن يزدانبخش، يزدانبخش لطفي، فتح اله نجفي، محمدرضا محمودی،هادي سپنجي، […]

به گزارش سلام پاوه: چهارمين نشست كتابخواني با حضور شاعران، نويسندگان، منتقدين و همراهان كتاب و كتابخواني روز شنبه ساعت 4 در محل كتابخانه عمومي وحدت پاوه تشكيل شد. نشست کتابخانه

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در اين نشست آقايان محمدرشيد اميني، باقي شفيعي، حبيب اله مستوفي، مومن يزدانبخش، يزدانبخش لطفي، فتح اله نجفي، محمدرضا محمودی،هادي سپنجي، اكرم ولدبيگي، عطا حيدري و جمعي از دوستداران كتاب و كتابخواني حضور داشتند.

در ابتداي نشست آقاي محمدرشيد اميني در خصوص دشواري هاي چاپ و نشر و مشكلاتي كه پيش روي نويسندگان قرار دارد صبحتهايي ايراد کرد و در ادامه به معرفي كتاب شاهنامه هورامي كه توسط ایشان گردآوري شده، پرداختند.

شاهنامه کُردی (هورامی) در سال 2010 میلادی از طرف خانه‎ فرهنگ “هورامان مه‌ڵبه‌ندی رۆشنبیری هه‎ورامان” در سلیمانیه‎ عراق در 800 صفحه چاپ و منتشر شده است.

وی اظهار داشت : بيش از 20 سال به صورت مقطعي با حضور در جاهای مختلف توانسته است بخشي از داستانهاي این شاهنامه را جمع آوری و دوباره نویسی نماید و اخيرا تعدادي ديگر از داستانهاي شاهنامه گردآوري شده است كه در ويرايش بعدي كتاب سعي خواهد شد ضمن اصلاح اشكالات چاپي متعددي كه در كتاب وجود دارد به آنها ضميمه شود.نشست کتابخانه

اين فعال فرهنگي بنا به عقيده و نظر شخصي خود و بر اساس تحقيقات ميداني شان اظهار داشت: باور من اين است كه شاهنامه كردي مي تواند پيش از شاهنامه فارسي نيز خلق شده باشد.

كتاب بعدي كه معرفي شد ديوان ميرزا احمد محمدي معروف به ميرزا احمد داواشي از شاعران صاحب نام و خوش قریحه کردی سرای روانسر توسط آقاي اكرم ولدبيگي با مهارت و جذابيت خاصي معرفي شد.

وی در معرفی این اثر گفت: شخصا مبادرت به گرد آوري فايلهاي صوتي اشعار ايشان کرده ام. ميرزا احمد درسرودن اشعار حماسی و قصاید مدحی و وصفی و غزلیات و مخصوصا در فی البدیهه سرایی مهارتی کامل داشت،قوت حافظه و مجلس آرایی با اشعار و کلام دلنشین از او شاعری محبوب و مردم پسند ساخته بود. گفته مي شود اين شاعر بیش از بیست هزار بیت شعر سروده که دیوان او برای اولین بار درسال 1389 شمسی توسط انتشارات احسان به نام (دیوانی میرزا ئه حمه دی داواشی) منتشر شد. ولادت اين شاعر نامدار كرد سال 1284 و وفات وي سال 1359 هجري شمسي بوده است.

آقاي اكرم ولدبيگي درپايان معرفي اين اثر به معماهايي كه در اين ديوان مطرح شده اند اشاره كرد:نشست کتابخانه

مه‌زڵوومێ له به‌ین ، دوو زاڵــم گیره بێچاره‌ مه زڵووم ،مات و زویره
زاڵمان هه‌ر دوو جه پێش و په‌سش وه تیغ فولاد ، مه‌که‌ران قه‌سش
ئه‌و مه‌زڵووم له زه‌رب ، زاڵمان ئاهێ مه کێشۆ، له دڵ دوود سیاهێ
هه‌تا به‌ر مه‌یۆ ، ئاهش نه قه‌فه‌س ده‌رلاد مه‌سۆوچیۆ، مه‌بۆ وه‌ قه‌قنه‌س
زاڵمان هه‌ر دوو، وه ده‌وان ده‌و دی کۆتا ئه‌که‌ن ، له عه‌زاب ئه‌و

در ادامه نشست خانم فرشته اسد بختی و آقاي پيام فيضي به قرائت سروده هاي خود پرداختند و آقاي حبيب اله مستوفي پيشنهاد داد: اين نشست ها به صورت ماهانه با مشخص بودن كتابي كه قرار است معرفي شود تشكيل گردد، تا علاقه مندان فرصت مطالعه اثر را داشته باشند و بتواند در زمان برگزاري نشست در مورد محتواي اثر بحث و اظهارنظر داشته باشند.

آقایان فتح اله نجفی,عطا حیدری, مومن یزدانبخش و یزدانبخش لطفی نیز نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی و پاس داشت فرهنگ غنی هورامان , لزوم نقدپذیری , حمایت از نویسندگان و همفکری با هم مطالبی را ایراد کردند.

در خاتمه آقای هادی سپنجی با توجه به اینکه اکثریت حاضرین در این نشست از معلمین شهرستان پاوه بودند از کتاب بخته واران اثر خود شعری را با مضمون معلم قرائت کرد.

1 009 نشست کتابخانه 1 007 نشست کتابخانه 1 003 1 012 1 013 1 016 نشست کتابخانه 1 020 1 021 1 025 نشست کتابخانه