پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:34

نامه سرگشاده یک فرهنگی به استاندار کرمانشاه

نامه سرگشاده یک فرهنگی به استاندار کرمانشاه

به گزارش سلام پاوه : یک فرهنگی اهل شهرستان ثلاث باباجانی که از دوستداران محیط زیست می باشد در نامه ای سرگشاده خطاب به استاندار کرمانشاه خواهان توجه ویژه به موضوع اتش سوزی های منطقه اورامانات شد متن این نامه این چنین است : بسم الله الرحمن الرحیم استاندار محترم و ساعی استان کرمانشاه جناب […]

به گزارش سلام پاوه : یک فرهنگی اهل شهرستان ثلاث باباجانی که از دوستداران محیط زیست می باشد در نامه ای سرگشاده خطاب به استاندار کرمانشاه خواهان توجه ویژه به موضوع اتش سوزی های منطقه اورامانات شد متن این نامه این چنین است :

بسم الله الرحمن الرحیم

سالم نادری صفت
استاندار محترم و ساعی استان کرمانشاه
جناب آقای دکتر رازانی
سلام علیکم

احتراما معروض میداریم که آتش سوزی که اخیرا در جنگل ها و مراتع کوههای شهرستان ثلاث باباجانی رخ داد حدود 500 هکتار از مراتع و جنگل های این منطقه را به کلی نابود و کوهها را سیاه پوش کرد و واقعا دل مردم را به درد آورد.

اما اتحاد،ازخودگذشتگی و دلسوزی مردم این شهرستان و شهرستان های هم جوار، تلاش گروههای مردم نهاد از شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر، کامیاران، سنندج و مریوان مسئولین محترم شهرستان اعم از فرماندار، بخشدار،منابع طبیعی، شهرداری و شوراهای شهر، جهاد کشاورزی ناحیه مقاومت بسیج، هلال احمر و… با کمترین امکانات در مهار این آتش سوزی واقعا ستودنی بود.

سه شبانه روز از خودگذشتگی و مقابله با زبانه های آتش با حداقل آذوقه و امکانات و نان خشک و آب، وصف ناپذیر بود. اما اشاره به چند نکته در این راستا ضروری به نظر میرسد:

1- تلاش بی وقفه پرسنل اداره منابع طبیعی و سرپرست این اداره که تمام این سه شبانه روز در میان مردم حضور داشتند جای بسی تقدیر است. اما آیا تا به حال شنیده ایم در این سالهای نامهربان کسی به جرم آتش زدن درختان محاکمه و بر وی اعمال قانون گردد؟

اگر انسانی به هر علتی خون از دماغش جاری گردد اولیا و بستگان وی چقدر در پی محاکمه خاطی هستند؟؟؟ حال قتل درختان که هوای پاک و طبیعت زیبا را بدون هیچ هزینه ای به ما میبخشند با قتل یک انسان چه فرقی دارد؟

کسان زیادی که در محل حادثه حضور داشتند شاهدند و با چشمان خود دیدیم سنجابی که بچه اش را به دهان گرفته بود و بی پروا فرار میکرد، عقابی که بچه هایش در میان آتش می سوختند چه فغانی را به راه انداخته بود جوجه تیغی که به تصویر کشیده شده از فرط تشنگی چکار میکرد، خرگوش هایی که بی پروا از میان مردم پا به فرار می گذاشتند و بچه هایش را در میان آتش رها میکردند و می سوختند، آیا اینها حق زندگی ندارند؟ راستی در پیشگاه خداوند متعال در قبال این نامهربانی هایی که در حق این زبان بسته ها میشود چه جوابی داریم؟

2- بنده ی حقیر در دور سوم شورای شهر تازه آباد ثلاث بودم، وقتی مردم جهت ایجاد پارک و فضای سبز و مکان های تفریحی مراجعه میکردند، در جواب میگفتیم گردنه ” مله سراژین ” که روبروی این کوههای سوخته است و در 5 کیلومتری شهر است بهترین محل تفریح و تفرجگاه بسیار زیبایی است که خداوند به ما ارزانی داشته، ما را چه نیازی به پارک مصنوعی است؟ حال این هم از ما گرفته شد. چه جوابی برای مردم داریم؟ مردمی که در روزهای دوشنبه و سه شنبه با زبان روزه سعی در مهار آتش داشتند.

3- شنیدیم که با تلاش ها و پیگیری های حضرتعالی یک فروند هلیکوپتر از استان همدان (همدان که روزی یکی از شهرستان های استان بود) قرض گرفتیم. اما استان کرمانشاه را چه شد؟ یک فروند هلیکوپتر نداشت که درابتدای آتش سوزی حاضر شود تا مهار آتش را آسانتر کند و این جنگلهای زیبا را که بار دیگر عمر ما کفاف دیدن آن را نخواهد داشت از بین نرود؟ آیا اورامانات عزیز با جنگلها و مراتع سرسبز، ناب و بکرش که نعمتی خدادادی است نباید خود یک هلیکوپتر داشته باشد؟

4-ثلاث باباجانی و هر جایی دیگر مدینه فاضله نیست و کسانی هستند که بی احتیاطی میکنند و منافع خود را بر عموم ترجیح میدهند، با این حال همواره به مردم اعلام میداریم در مواقع بحران فرض را بر این بگذارند که از طرف هیچ نهاد دولتی حمایت نمی شوند و فورا خود وارد عمل شوند. اما نباید ستاد بحران استان، شهرستان و… نیز فرض را بر این بگذارند که مردم هیچ حمایتی نمیکنند؟ سازمان های مردم نهادی وجود ندارد؟ و اگر فرض دوم درست می بود وضعیت خیلی وخیم تر از این می شد.

بنده بار دیگر اشاره نمودم که مسولین محترم شهرستان در حساس ترین نقطه آتش سوزی حضور داشتند اما با کدام امکانات؟ آنها هم مثل مردم عادی چوب به دست و بیل به دست.

5- چه کسی جواب خسارات وارده به حدود 100 نفر از سقز چین های بیچاره را میدهد که 30 روز است در آن شرایط سخت کوچله ( کاسه مخصوص سقز چینی) درست کرده بودند و در صدد جمع آوری آن و آوردن نان حلالی بر سفره خانواده ی خود بودند، اما به کلی از بین رفت و با دستان خالی و ورم کرده و شرمساری و ناراحتی به خانواده خود برگشتند؟

لذا ضمن تقدیر و تشکر مجدد از پیگیری های جنابعالی و مسولین محترم شهرستان در این زمینه ، نظر به سفر ریاست محترم جمهوری در روزهای آتی به استان کرمانشاه، درخواست می گردد به طور ویژه ای موضوع را پیگیری نموده و تجهیز ستادهای بحران اورامانات و به خصوص شهرستان ثلاث باباجانی که وسیعترین و صعب العبورترین شهرستان می باشد را در دستور کار و پیگیری های سفر قرار دهید.

با تقدیم احترام و آرزوی توفیق برای دولت تدبیر و امید

سالم نادری صفت
فرهنگی و عضو حامیان ژینگه ی ثلاث باباجانی
1395/4/17

8 پاسخ برای “نامه سرگشاده یک فرهنگی به استاندار کرمانشاه

  • ناسحی مە حمودی در تاریخ تیر 22, 1395 گفت:

    زۆرزۆرسپاس بۆ نوسراوە جوان ودڵتە زینە کە ت.من بۆخوم لە خویندنی ئە م دە ردی دڵە کە داخی دڵی گشتمانە زۆردڵ نگە ران بووم.
    بە ڕاستی فە رمایشە کانت گشتیان بە جێ وجیگە ی بیرکردنە وە وە تیڕامانن کە هیوادارم بە رپرسان بە تایبە ت پاریزگار بە وردی لیان بڕوانن وئە وە ی لە دە ستیان تێ بۆ کە م کردن ونە مانی ئە م ئاسە وارە ژینگە ویرانکە رەتیبکۆشن.
    جاریکی ترسپاس بۆخە مخوری ونوسراوە جوانە کە ت.

  • محمد غریب معاذی نژاد در تاریخ تیر 21, 1395 گفت:

    با سلام خدمت .همکار گرامی ودوستان سایت..متن تاثیر گذاری بود .آتش سوزی امریست اجتناب ناپذیر همچنانکه در استرالیا وکانادا وهمه جا این اتفاق روی میدهد ..آنچه مهم است تغییر در رویکردهای زندگی وفراموش شدن ماهیت روستا ونابودی کشاورزی ودامداری در مناطق ما زود وبدون برنامه انجام پذیرفت در گذشته نه چندان دور همه دامنه هاوکوهستانها علوفه هایش در فصل مناسب درو می شد ودر علوفه دامها مورد استفاده قرار می گرفت . ولی الان دام وعلوفه وکشاورزی وروستا به حاشیه رانده شده ..حفاظت از محیط زیست واکولوژی هنوز سالهای سال وقت می برد تا بدان اهمیت داده شود

  • ناشناس در تاریخ تیر 21, 1395 گفت:

    امینی
    تیر 21/4/1394
    انتظار ی بیش از این نیست ، فقط به اتحاد و شرف دوستداران طبیعت ؛ که خود جوش در هر مکان ومحلی حاضر هستند درود می فرستیم وبس .

  • امجد در تاریخ تیر 21, 1395 گفت:

    با عرض سلام وادب و تشکر از آقای سالم نادری صفت. . امیدوارم استانداری جوابگو باشد.

  • احمدی در تاریخ تیر 21, 1395 گفت:

    بزرگراه انشاءالله نماینده جدید پیگیر میشه

  • حاتم حکیمی در تاریخ تیر 21, 1395 گفت:

    با عرض سلام وادب
    تشکر وتقدیر از این همکارفرهنگی ودلسوز
    ظاهراً اورامانات سربلند و سر سبز ما با مردمانی شجاع و خونگرم به منطقه ی مشکلات بدل شده
    نمی دانیم از چه چیزی شکوه وشکایت نداشته باشیم از مشکلات داخل شهرها ،از مشکلات مرزداران ،از مشکلات بی توجهی برخی مسئولین به خواسته های بر حق مردم ،ازبیکاری جوانان ،از فقر ،از اعتیاد ،از گرانی ،وتورم افسارگسیخته از آتش سوزی های جنگل ها و مراتع از رنج و بدبختی کوله بران وعده و وعید هایی که مردم انتظار می کشند و……………………..برای خدا بس است .
    اگر پاسخی هست لطفا بیان بفرمایید ای مسئولان محترم شما و این مردم به یک سرزمین تعلق دارید.
    هیچکدام بیگانه نیستید.

  • سیاوش قادری در تاریخ تیر 21, 1395 گفت:

    ملامتگوی عاشق را چه گوید مردم دانا
    که حال غرقه در دریا نداند خفته بر ساحل

  • فرهادی در تاریخ تیر 21, 1395 گفت:

    بزرگراه مرزشوشمی پاوه به قازانچی کرماشان چی شد نماینده قبلی وعده داده بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟