پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:26

شان مردم من «کوله بری»  نیست…

شان مردم من «کوله بری»  نیست…

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : کمتر کسی است که مردم شهرستان پاوه و اورامانات ( جوانرود, ثلاث , روانسر) سابق را نشناسد. مردمی متدین و انقلابی و وفادار به آرمانهای انقلاب اسلامی که در این راستا حدود 3400 شهید و مجروح و یکصد جانباز تقدیم خط سرخ انقلاب نموده اند. این مردم را در […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : کمتر کسی است که مردم شهرستان پاوه و اورامانات ( جوانرود, ثلاث , روانسر) سابق را نشناسد. مردمی متدین و انقلابی و وفادار به آرمانهای انقلاب اسلامی که در این راستا حدود 3400 شهید و مجروح و یکصد جانباز تقدیم خط سرخ انقلاب نموده اند. این مردم را در اوایل انقلاب با مقاومت جانانه در مقابل هجوم  مجموعه ای از ضد انقلاب که با بهانه دفاع از حقوق خلق کرد شهر پاوه را بعنوان آخرین سنگر مقاومت مردم در 26 مرداد 58 آماج حمله قرارداند خود را اثبات کردند و در سایر حوادث تلخ و شیرین مسیر مقاومت در مقابل استکبار جهانی جانفشانی و مشارکت گسترده داشتند. سالهاست این مردم بعد از جنگ و حضور گروهکهای ضد انقلاب با همکاری مردم و تلاشهای نیروهای نظامی  روی آسایش و امنیت به خود دیده است. اما این مردم برای امرار معاش به کار و شغل و امنیت شغلی نیاز دارند.علیرغم همه تلاشها  متاسفانه داغ بیکاری بر پیشامحمود رستمی تبارنی جوانان این خطه بطور ناخوشایندی خودنمایی می کند. سالهاست نمایندگان مختلف حوزه پاوه و اورامانات یکی پس از دیگری از مردم رای گرفته و قول بازگشایی مرز را می دهند تا با عزت بتوانند در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران به تجارت متوازن (واردات و صادرات) اقدام نمایند تا هم به امرار معاش خانوادهای خود کمک کنند و هم باری از دوش دولتمردان بر دارند. مرز شوشمی در نوسود در کنار سایر مرزهای رسمی و غیر رسمی از جمله این مرزها است که با تب و لرز دولتمردان باز و بسته می شود. اخیرا این مرز بازگشایی شده است و این بازگشایی گرچه رونق مختصری را نوید می داد ولی نحوه نادرست بازگشایی آن , از طریق ترویج کوله بری بجای تجارت سازنده موجب هجوم سیل عزیزانی شده است که بالاجبار تن به کوله بری میدهند. عزیزانی که برای اولین بار و بدون آمادگی جسمانی زیر بارسنگین محصولات خارجی.. می روند. نشر کلیپی از هجوم خیل بیکاران عزیز – که بقول یکی از فیلم برداران هورامی زبان عراقی که از قبل منتظر بازگشایی مرز نوسود بوده و آماده فیلمبرداری از هجوم مردم :” تمامی ندارند, انگار کل ایران هستند” – موجب آزردگی خاطر گردید. چرا که عزت مردم ما در قرن تجارت با ابرهواپیماهای باربری, کشتی های غول پیکر و عصر راه و بزرگراه و ترانزیت و قطار, به یغما می رود.

برداشت نادرست از بیانات مقام معظم رهبری در عدم ایجاد مزاحمت برای عده ای معدود کوله بر به غلط به ترویج کوله بری  تعبیر گشت و بسیاری را روانه مرز نوسود نمود تا حداقل معاشی کسب نمایند. هرچند در نیاز همه این عزیزان به کوله بری و مقدار پول دریافتی آن شکی وجود ندارد ولی ضروری است تا مردم عزیز بیش از این مستند رادیوها و ماهواره های قرار نگرفته اند  این رویکرد تاسف بار, مدیریت,  قانونمند و دارای ضوابط  گردد تا هم سلامت مردم در حمل و نقل  کالای سرمایه دارانی که ممکن است برای گریز از مالیات  و عوارض گمرگی این مسیر را  انتخاب کرده باشندبه خطر نیافتد و هم اینکه مُسَکن دردناک کوله بری را جایگزین مشاغل مناسب و شایسته مردم شریف منطقه نسازیم و هم اینکه گروهای  واقعا نیازمند شناسایی گردند.با دیدن این کلیپ و نحوه حمل بار و … بر هم اصولی علمی حمل و نقل بار موجود در کتب و قوانین مصوب بهداشت حرفه ای تاسف خوردم.

در این حین عدم مدیریت مراتع و منابع طبیعی در سال پربارش امسال که می توانست از طریق خرید تضمینی علوفه از مردم صدها نفر را از شر بیکاری و گرسنگی و ضرورت کوله بری رها سازد و هم اینکه خطر آتش سوزی را بشدت کاهش دهد, از دست رفت. گرچه می توان با  ترویج مجدد دامداری فراموش شده در منطقه هم بخشی از بیکاری را درمان کرد. بهرحال چاره کار وادار ساختن مردم به کوله بری در مسیری که خودرو تردد می کند نیست.  درحالیکه روستاها تخلیه و خروس و مرغ و گاو گوسفند در حال انقراض هستند ترویج روحیه تجمل گرایی و بیزاری از کار سازنده و رقابت های ناسالم اجتماعی کار ناپسندی است. کاش بجای آنکه برای حمل بار کارگران چینی و کره ای و … سرو تن می شکنیم, تولیدات  خود را با افتخار و با به روزترین روشهای حمل و نقل در کنار حفظ  شان و کرامت خود حمل می کردیم.

 دولت محترم در آخرین سال خدمت خود گویا کرمانشاه را مقصد سفر خود قرار داده است. آنچه مهم است , کارشناسان و دست اندرکاران با توجه به وضعیت مردم و منطقه  برنامه ها, طرح ها و پروژه های مناسب و کارآفرینی را آماده و تقدیم هیئت محترم دولت نمایند. چرا که بنظر می رسد دولتمردان فقط تصویب کننده طرح ها هستند نه ارائه دهنده طرح و برنامه……………..

4 پاسخ برای “شان مردم من «کوله بری»  نیست…

  • هانه كوان در تاریخ تیر 31, 1395 گفت:

    به نام خدا
    سلام
    نماینده محترم اورامانات : –> وقتی مردم مرز نشین این دیار حق بی چون و چرایشان (رسمی شدن مرز) نادیده گرفته شود .. نتیجه ای جز بن بست شدن دیارشان و فقر و روی آوردن به قاچاق و یا کولبری و.. ندارد / مریوان منطقه آزاد شد و مرز بانه هم رسمی شد ولی مرز قدیمی و نزدیک شوشمی با وجود انقلابی بودن مردم دیارمان بسیار بسیار بیشتر از به مردم کردستان شمالی ایران ؛ باید نزدیک به نیم قرن فقط وعده وعیدهای الکی داده شود و به آنها عمل نشود..
    برای خودم و مردمم و دیارم متاسفم

  • دوست داشتنی در تاریخ تیر 23, 1395 گفت:

    این فیلم نگاه کنید آن وقت به فکر عوض کردن مدیر ان باشید؟

  • ناشناس در تاریخ تیر 22, 1395 گفت:

    http://namehnews.ir/fa/news/248662/%D8%AF%D9%84%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%A7%DA%86%D8%A7%D9%82-%DA%A9%D9%88%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B5%D9%86%D8%A7%D9%81-%D8%AC%D9%84%D9%88%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%A7%DA%86%D8%A7%D9%82-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%AF
    نعمت‌زاده با انتقاد شدید از موضوع کول بری کالاهای قاچاق در برخی مبادی مرزی، ادامه داد: شان مردم ایران این نیست که کالای قاچاق را کول کنیم و از آن سوی مرز به این سمت بیاوریم؛ بنابراین باید در رفع این معضل و مرض اجتماعی و اقتصادی، همه دست به دست هم دهند.

  • ناشناس در تاریخ تیر 22, 1395 گفت:

    معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی حمایت از مرز نشین را در حرمت قائل شدن به آنان دانست و گفت: شان مرز نشین جمهوری اسلامی بالاتر از آن است که برای کسب حداقل درآمد اقدام به کوله بری کند.

    به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، علیرضا بیات در نشست مشترک مسوولان ستاد با نمایندگان مناطق مرزی کشور بر لزوم سوق دادن مرز نشینان به سمت صادرات محوری افزود: لازم است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کمک وزارت کشور و ناجا نسبت به قانونی کردن معابر مرزی اقدام کنند.