پ 09 فروردین 1403 ساعت 18:57

رابطه امواج وای فای و سلامتی/دکتر برهان ولدبیگی

رابطه امواج وای فای و  سلامتی/دکتر برهان ولدبیگی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : امروزه ، انگار “زندگی بدون اينترنت” معنا ندارد. برخی افراد از بودن در جایی که ” وای فای” ندارد، وحشت دارند. با این وصف، برخی از کارشناسان بر اين باورند که امواج “وای فای” برای سلامتی خطرساز است.”سازمان جهانی بهداشت “اعلام کرده که امواج ناشی از اين دستگاه ها، پتانسيل […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : امروزه ، انگار “زندگی بدون اينترنت” معنا ندارد. برخی افراد از بودن در جایی که ” وای فای” ندارد، وحشت دارند. با این وصف، برخی از کارشناسان بر اين باورند که امواج “وای فای” برای سلامتی خطرساز است.”سازمان جهانی بهداشت “اعلام کرده که امواج ناشی از اين دستگاه ها، پتانسيل “سرطان زایی دارند”.دکتر برهان ولدبیگی

شبکه های “وای فای”، روی فرکانس 2.4 گيگاهرتز عمل ميکنند. اين فرکانس همان فرکانس “ماکروويوها” است. با وجود اينکه “ميادین الکترومغناطیسی وای فای” به شدت “ماکروويو” نيست، اما قرار داشتن “طولانی مدت” در معرض اين امواج ،”آسيب های ژنتیکی” زیادی ايجاد ميکند.در سال 2015 در مجله “فوربز”، نوشته شده است : “امواج وای فای” برای “کودکان” خطرناک تر است.

نور آبی که از صفحه روشن تلويزيون، لپ تاپ و گوشيها ساطع ميشود و نيز فعاليت الکترومغناطیسی آنها باعث “بیخوابی” ميشود. امواج “وای فای” در دسته بندی “ميادین الکترومغناطیسی ماکروويو” قرار داشته و ممکن است کودکان بيش از بزرگسالان مقدار بیشتری از اين تشعشات را جذب کنند.

“زنان باردار” بايد از قرار گیری در برابر “تشعشات ماکروويو” ،:دوری کنند، چون جنين بيشتر در معرض خطر قرار دارد.

اگر کسی به طور مزمن از “خشکی بينی، گلو يا چشم” رنج ميبرد و دليل مشخصی برای آن پيدا نميکند، ممکن است دچار “حساسيت به الکترومغناطيس” ساطع از منابع گوناگون تشعشات شده باشد. علاوه بر “خشکی مخاط” ، علامت ديگر “حساسيت الکترومغناطیسی”، میتواند “تورم غشاهابدون عوامل عفونی” باشد. بنابراين اگر کسی عامل دقيقی برای “خشکی مزمن مخاط” اش پيدا نکند ، احتمالا پای امواج “وای فای” در ميان است. این امواج ميتوانند باعث “گرم شدن بافت های بدن انسان” شوند. البته ارتباط مستقیمی بين “گرم شدن بافت ها” و “خطر ابتلا به سرطان” به اثبات نرسيده است.

گرچه هنوز ارتباط روشنی بين “استفاده از تلفن همراه” و “بروز “تومورهای سرطانی”ديده نشده است، اما برخی کارشناسان بر اين باورند افرادی که طولانی مدت با “تلفن همراه” صحبت ميکنند، دچار “افزايش اندک اما چشمگير”،خطر ابتلا به “تومور گليوم”(نوعی تومور سرطانی مغز) ميشوند. تماشای تلويزيون تا لحظاتی قبل از خواب، میتواند موجب ” بيخوابی” شود. نور آبی ساطع شده از صفحه روشن تلويزيون، لپ تاپ و گوشی همراه چنين تاثيری دارد. امروزه برخی توليد کنندگان سيستم های تصويری، ميزان نور آبی اين دستگاه ها را کاهش داده اند تا خطر “بيخوابی” را کاهش دهند. با اين حال “نور آبی” باعث کاهش ترشح “ملاتونين” يا “هورمون خواب” میشود که می تواند فرایند “خواب” را مختل کند.

علاوه بر نور اين دستگاهها که خود به خود باعث “بيخوابی” ميشوند، فعاليت “الکترومغناطيسی” آنها نيز موجب برهم خوردن خواب ميشود. در اين صورت حتی زمانی که از این دستگاه استفاده نمی شود ، ولی در اتاق کار يا محل خواب امواج “وای فای” و انواع سيگنالها در آنجا جاری است ، نيز موجب “بيخوابی” می شوند .

استفاده از لپ تاپ با امواج “وای فای” ميتواند برای”قدرت باروری مردان” مشکلاتی ايجاد کند. در يک پژوهش، نمونه اسپرم 29 مرد سالم تحت تاثير سيگنالهای وای فای قرار گرفت. در اين پژوهش مشخص شد که 25 درصد “اسپرم نمونه های زير لپ تاپ” ، جنبندگی خود را از دست دادند. اين در حالی بود که فقط 14 درصد “اسپرم نمونه ها دور از سيگنال وای فای دچار اين مسئله شدند. مایه نگرانی آن است که 9 درصد “اسپرم نمونه های در معرض امواج وای فای”، دچار تخريب DNA شدند. بنابراين اگر کسی ميخواهد پدر شود ،توصیه می شود به هيچ عنوان لپ تاپ را روی پاهایش قرار ندهد.

امواج “وای فای” در افراد دچار بيماريهای قلبی ، آسیب بیشتری به همراه دارند.اگر کسی بدون دليل دچار “اضطراب” شود يا “ضربان قلب” اش تند شود، احتمالا امواج “وای فای” نقش بازی می کنند. به همان روشی که “استرس”میتواند “ضربان قلب” را بالا ببرد، امواج “الکترومغناطيسی” نیز می توانند موجب تپش قلب شده و در فرد با زمينه بيماريهای قلبی ، مشکل زا خواهند بود. قرار گیری طولانی مدت در برابر امواج “وای فای” ، ميتواند موجب مشکلات قلبی (مانند آنژين، آریتمی، فشار خون بالا و تاکيکاردی) شود.

توصيه می شود تا برای کاهش آثار منفی اين امواج ، کار با موبايل هوشمند، لپ تاپ و تبلت طولانی مدت نباشد. بهتر است به محض خاتمه کار با این دستگاهها ، از آنها فاصله گرفت. توصيه میشود تا در مواقع غير ضروری، اين دستگاه ها خاموش شوند.

گردآوری و ویرایش
دکتر برهان ولدبیگی
17 تیر 1395

4 پاسخ برای “رابطه امواج وای فای و سلامتی/دکتر برهان ولدبیگی

  • همشهری در تاریخ تیر 19, 1395 گفت:

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر و تشکر از زحمات بی دریغ ایشان- لطفا در مورد مضرات پارازیت و عواقب جانبی آن که شاید خیلی بیشتر از وای فای آثار مخرب داشته باشد و فقط در شهرستان پاوه وجود دارد و در هیچ شهرستانی به شدت شهر پاوه و حومه آن نیست نیز مطالبی بیان بفرماید با تشکر/

  • صلاح بهرامی در تاریخ تیر 19, 1395 گفت:

    سلام جناب اقای دکترولدبیگی خسته نباشید باتشکرازاطلاع رسانی خوب ومفیدجناب عالی

  • ایکس در تاریخ تیر 18, 1395 گفت:

    جناب دکتر
    با عرض سلام و خسته نباشید
    وای فای هم همچون امواج رادیویی و ریزموجها از زمره امواج الکترومغناطیسی می باشد .امواج الکترومغناطیس از طول موجهای کوتاه تا طول موجهای بلند گسترده هستند و طول موج با فرکانس رابطه معکوس دارد از امواج مریی که میان مادون قرمز و فرابنفش هستند به سمت امواج رادیویی طول موج افزایش می یابد و برعکس به سمت امواج رادیواکتیو مانند گاما فرکانس شدید و طول موج کاهش می یابد به عبارت دیگر وای فای و ریز موجهایا میکرو ویو و امواج رادیویی طول موج بالا و فرکانس پایینی دارند بنابراین نمی توانند اثرات یونیزاسیون داشته و یا نفوذ بالایی داشته باشند و نمی توانند همچون امواج گاما و الفا دارای نفوز بالا و یا موجب یونیزه کردن آب بدن شوند و تنها اثری که تقریبا مورد اتفاق همه است این است که ریز موجها و امواج رادیویی و وای فای با شدتهای نسبتا زیاد حرکت براونی و جنبش مولکولی را افزایش می دهند و موجب افزایش دما خواهند شد.
    بنابراین امیدوار بودم شما همچون یک پزشک موضوع اثرات افزایش دما را بر بدن مورد توجه قرار دهید و پیشنهاد می کنم در این موردمطلبی ارایه نمایید البته علمی و مستند.
    با سپاس و احترام

  • فرزاد بیگامیری در تاریخ تیر 18, 1395 گفت:

    سلام اقای دکتر
    تشکر از اطلاعات خوب و کاملا مفید که بیان فرمودید
    واقعا اموزنده و خوب شرح دادید
    سلامت و تندرست باشید.