پ 09 فروردین 1403 ساعت 15:01

بیکاری در کرمانشاه سرعت گرفت/اینجا تدبیر نایاب‌تر از شغل است

بیکاری در کرمانشاه سرعت گرفت/اینجا تدبیر نایاب‌تر از شغل است

به گزارش سلام پاوه:استان کرمانشاه در آستانه سفر رئیس جمهور در حالی با رشد چشمگیر نرخ بیکاری مواجه است که هم اکنون نیز در صدر جدول استان‌های بیکار کشور قرار دارد. خبرگزاری مهر در تحلیلی آورده است:یکی از دغدغه‌های مهم مردم کرمانشاه و البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دغدغه اصلی آن‌ها،غول رو به رشد […]

به گزارش سلام پاوه:استان کرمانشاه در آستانه سفر رئیس جمهور در حالی با رشد چشمگیر نرخ بیکاری مواجه است که هم اکنون نیز در صدر جدول استان‌های بیکار کشور قرار دارد.بیکاری (4)

خبرگزاری مهر در تحلیلی آورده است:یکی از دغدغه‌های مهم مردم کرمانشاه و البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دغدغه اصلی آن‌ها،غول رو به رشد بیکاری است.

استان کرمانشاه گرچه سال‌هاست که با مشکل بیکاری آشنا و هم‌نشین است اما آنچه داده‌های آماری سازمان‌های رسمی کشور ازجمله مرکز آمار ایران نشان می‌دهند این است که طی سه سال گذشته این معضل با سرعتی افسارگسیخته روند صعودی داشته است.عدد و رقم‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که درست در روزهای ابتدایی آغاز مدیریت جدید استان کرمانشاه در دولت یازدهم (اواخر تابستان ۹۲) نرخ بیکاری فصلی کرمانشاه چیزی حدود ۱۰.۵ درصد بوده و این استان پانزدهمین نرخ بیکاری کشور را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که طی سه سال گذشته استان کرمانشاه همواره در رأس بیکاری کشور قرار داشته و آخرین آمار (پایان زمستان ۹۴) نیز نشان می‌دهد که  با نرخ بیکاری ۲۳.۱ درصد صدرنشین این جدول شوم است.بسیاری از تحلیلگران وضعیت کنونی استان کرمانشاه را حاصل ضعف مدیریت استان می‌دانند نه مشکلات ریشه‌دار بیکاری و یا وضعیت اقتصادی کشور.

درجازدن کرمانشاه در حل بیکاری ربطی به مشکلات ریشه دار ندارد

علیرضا جان‌پناه از اساتید اقتصاد دانشگاه‌های استان کرمانشاه به خبرنگار مهر گفت: رشد بیکاری در استان کرمانشاه به میزان بسیار اندکی به مشکلات ریشه‌دار در سال‌های گذشته بازمی‌گردد و عمده دلایل آن رها شدن مدیریت استان و تلاطم‌های سه سال اخیر است.

جان‌پناه گفت:بهترین دلیل برای این استدلال رهایی استان‌های هم‌نشین کرمانشاه در صدر جدول بیکاری سالیان گذشته از این معضل است. استان‌هایی مانند همدان و لرستان با شرایط مشابه اقتصادی و جغرافیایی و فرهنگی امروز خود را از رده‌های اول بیکاری جدا کرده و در شرایط بسیار بهتری نسبت به کرمانشاه به سر می‌برند.

خروج از این شرایط با نزدیک شدن به سفر رییس‌جمهور به استان کرمانشاه تبدیل به یک مطالبه جدی شده است به‌گونه‌ای که در جلسات هماهنگی سفر روحانی معمولاً به‌عنوان مطالبه نخست مطرح می‌شود.

کاهش فاصله بیکاری با کشور مطالبه ما از سفر دولت است

استاندار کرمانشاه در یکی از جلسات آمادگی برای سفر رئیس جمهور کم شدن فاصله نرخ بیکاری استان با متوسط کشوری را یکی از اولویت های پیگیری در سفر رییس جمهور به کرمانشاه عنوان کرد.بیکاری (3)

اسدالله رازانی گفت:کرمانشاه ۱۴۰ هزار نفر بیکار دارد که سالانه ۷ هزار نفر هم به این امار اضافه می شود.

وی افزود:برای رسیدن به متوسط کشوری که عددی حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار نفر بیکار در استان است باید طی ۵ سال بتوانیم ۷۵ هزار شغل ایجاد کنیم و البته برنامه ریزی برای زمانی کمتر از ۵ سال هم چندان واقع بینانه نیست.

وی همچنین قرار گرفتن ۲۴ طرح و پروژه کلیدی در اولویت رسیدگی برای سفر رییس جمهور که هیچ یک از آنها جدید نیستند  را نیز از برنامه های اصلی دولت در سفر به کرمانشاه عنوان کرد.

کرمانشاه در تخصیص بودجه‌های مؤثر عمرانی وضعیت مناسبی نداشته است

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در این رابطه به خبرنگار مهر،گفت:شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید محور کار همه مسئولان باشد و رفع معضل بیکاری به‌ویژه در کرمانشاه نیازمند همت مسئولان و عمل به وظایف خود در چارچوب امر مهم اقتصاد مقاومتی است.

عبدالرضا مصری با اشاره به معضل بیکاری جوانان کرمانشاهی گفت: در استان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های عظیمی وجود دارد اما متأسفانه شاهد وضعیتی نامناسب در بخش اشتغال و توسعه استان هستیم.

وی بر ضرورت توجه جدی دولت به رفع مشکل بیکاری در کرمانشاه تأکید کرد و افزود: استان کرمانشاه در تخصیص بودجه‌های مؤثر عمرانی وضعیت مناسبی نداشته است.

مصری با اشاره به وجود پروژه‌های ناتمام بسیار در استان کرمانشاه، بر اصلاح نظام بانکی و حمایت از تولید داخل تأکید کرد و گفت: اصلاح نظام مالیاتی،کنترل قاچاق و توجه به امر مهم اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل در این خصوص باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به آمار بالای بیکاری در کرمانشاه خواستار توجه جدی دولت به کرمانشاه شد و گفت: بیکاری از مهم‌ترین مشکلات این مردم است و باید به این مشکل رسیدگی شود.

لزوم جذب اعتبارات برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

سید قاسم جاسمی دیگر نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر،بیکاری را مهم‌ترین مشکل در کرمانشاه دانست و اظهار داشت:متأسفانه مشکل بیکاری و نبود اشتغال سال‌ها است که بر کرمانشاه سایه افکنده و باید اقدامی اساسی برای رفع این مشکل صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به آمار بالای بیکاری در کرمانشاه، بر اجرای کامل مصوبات سفر مقام معظم رهبری و جذب اعتبارات برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در کرمانشاه تأکید کرد.

جاسمی همچنین ایجاد مشاغل متنوع و مهارت‌آموزی را امری مؤثر در کاهش بیکاری در کرمانشاه عنوان و اظهار کرد: نمایندگان مردم در مجلس همه تلاش خود را برای رفع معضل بیکاری به کار خواهند گرفت و امیدواریم به نتایج مطلوبی دست‌یابیم.بیکاری (1)

داشتن موقعیت استراتژیک و همسایگی با کشورهای خواهان تجارت با دولت جمهوری اسلامی ایران نظیر عراق، وجود ۲ مرز رسمی در کنار ۵ بازارچه، منابع طبیعی ارزشمند، ظرفیت‌های عظیم در بخش‌های کشاورزی و گردشگری و … از پتانسیل‌هایی است که استفاده مطلوب از آن‌ها می‌تواند جبران عقب‌ماندگی‌های کرمانشاه را به دنبال داشته باشد.

همچنین فراهم کردن زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذاران موضوع مهم دیگری است که درراه توسعه استان باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

به گفته استاندار کرمانشاه سفر هیئت دولت به این استان احتمالاً یک هفته پس از ماه مبارک رمضان صورت خواهد گرفت.