پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:26

وقتی که پرداخت حقوق های نجومی به عُرف جامعه تبدیل می شود!

وقتی که پرداخت حقوق های نجومی به عُرف جامعه تبدیل می شود!

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:پرداخت حقوق های نجومی فقط به برداشت های غیر قانونی از بیت المال ختم نمی شود بلکه این در حال تبدیل شدن به یک عُرف در جامعه است بطوریکه مدیران بالادست اگر حقوق های نجومی نگیرند غیر متعارف خواهد بود! کرد تودی آورده است بسیاری از کارشناسان که در تحولات جامعه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:پرداخت حقوق های نجومی فقط به برداشت های غیر قانونی از بیت المال ختم نمی شود بلکه این در حال تبدیل شدن به یک عُرف در جامعه است بطوریکه مدیران بالادست اگر حقوق های نجومی نگیرند غیر متعارف خواهد بود!زندگی اشرافی (1)

کرد تودی آورده است بسیاری از کارشناسان که در تحولات جامعه ، برای « اقتصاد » رکنی اساسی قائل هستند ، براین باورند که وقتی اقتصاد یک کشور بیمار باشد همه چیزهای دیگر هم در جامعه بیمار خواهد شد ، نظام اداری ، نظام اخلاقی ، نظام ارزشی و فرهنگ.

در این زمان به تدریج « فساد » دامن گیر می شود و جامعه از حرکت بازمی ماند . آنگاه زنگ های خطر یکی یکی به صدا درمی آیند و از هر طرف « بحران » ها سربرمی آورند و به تدریج شدت می یابند.فقر ، فحشا ، تبعیض ، رانت و در نهایت رواج انواع مفاسد اقتصادی.

البته این روند ناگهانی رخ نمی دهد و علائمش به تدریج خود را نشان می دهد . مثلا همین خبرهای زشت و منزجر کننده از انواع « رشوه گیری » ها در سیستم دولتی و بخش خصوصی که  بعد به «اختلاس» های ریز و درشت رسید و اینک فیش های حقوقی نجومی .

بحث حقوقهای صدها میلیونی مدیران دولتی باعث زنجیره‌ای از واکنشهای منفی و حتی مثبت و جانبدارانه شده است. از یک سو موافقان حقوقهای بالای مدیران معتقدند که «اگر کار خوب می‌خواهید باید پول خوب هم پرداخت کنید» و از طرف دیگر مخالفان آن را ناعادلانه دانسته و ضمن تأکید بر اینکه مدیریت خوبی از دولت یازدهم در اقتصاد دیده نشده است که در مقابل آن حقوق خوبی طلب شود، اضافه می‌کنند که دولت نمی‌تواند قانون را نادیده بگیرد.

پرداخت حقوق های نجومی فقط به برداشت های غیر قانونی از بیت المال ختم نمی شود بلکه این در حال تبدیل شدن به یک عُرف در جامعه است بطوریکه مدیران بالادست اگر حقوق های نجومی نگیرند غیر متعارف خواهد بود!

عادی جلوه دادن این موضوعات و توجیه نمودن آن فقط با یک جمله که «هر کس کار خوب انجام میدهد پس باید حقوق خوب هم بگیرد» زنگ خطری است که این روند را در جامعه گسترش داده و آن را به جزیی از فرهنگ  جامعه تبدیل می کند و به دنبال آن اشرافیگری را در جامعه رواج می دهد.

در سال‌های پس از دفاع مقدس که رهبر انقلاب خطر خوی اشرافیگری و ظهور طبقه‌ جدیدی در اقتصاد و سیاست را گوشزد کردند، برخی گمان می‌کردند که پیامد آن، تنها انحرافی است که در سبک زندگی بخش‌هایی از جامعه شکل می‌گیرد و رفتارهای خلاف شرع و اخلاق را رواج می‌دهد. اما به تدریج مشخص شد که طبقه‌ی  اشراف و مترفین همانند نمونه‌های تاریخی عصر انبیاء، جریانی از مخالفان سیاسی را نیز برای جبهه‌ حق و عدل ایجاد می‌کنند و تلاش می‌کنند تا محمل تضعیف آرمان‌های امت اسلامی شوند.

3 پاسخ برای “وقتی که پرداخت حقوق های نجومی به عُرف جامعه تبدیل می شود!

  • محسن در تاریخ تیر 9, 1395 گفت:

    فرهاد جان سلام خسته نباشید. لطفا درمورد ……………..

    • فرهاد صالحي در تاریخ تیر 9, 1395 گفت:

      با سلام لطفا اگر در این باره اطلاع دقیقی دارید شماره تماس خودتان رو بفرستید و ما را برای تهیه این گزارش راهنمایی کنید با تشکر

  • ناشناس در تاریخ تیر 9, 1395 گفت:

    سرقت در ادارات دولتی آنقدر آشکار و کلان شده که روی مافیا را سفید کرده اند و کسی هم خیال جلوگیری از آن را دارد چون باند های قوی پشت این اعمال هستند وه که بخواهد با آنها کل کل کند نابودی می کنند