پ 09 فروردین 1403 ساعت 15:29

چرخ هایی که صنعت نشر استان کرمانشاه کم دارد

چرخ هایی که صنعت نشر استان کرمانشاه کم دارد

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:فاصله و تعامل اندک ناشران، نارسایی در شبکه توزیع کتاب، سرانه اندک مطالعه و پایین بودن استقبال عمومی جامعه به مقوله نشر به منزله چرخ هایی است که صنعت نوپای نشر کتاب در استان کرمانشاه را با مشکل مواجه کرده است. خبرنگار ایرنا اینطور آورده است که ناشران با مدیریت مطالب و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:فاصله و تعامل اندک ناشران، نارسایی در شبکه توزیع کتاب، سرانه اندک مطالعه و پایین بودن استقبال عمومی جامعه به مقوله نشر به منزله چرخ هایی است که صنعت نوپای نشر کتاب در استان کرمانشاه را با مشکل مواجه کرده است.

خبرنگار ایرنا اینطور آورده است که ناشران با مدیریت مطالب و به کارگیری اصول و اقدامات فنی و تخصصی واسطه بین نویسندگان و کتاب دوستان هستند که وجود مشکلاتی موجب شده نتوانند به رسالت خود به خوبی عمل کنند.این موانع و معضلات تنها به کم توجهی برخی از ارگان های مربوطه اشاره ندارد بلکه بی انگیزگی برخی ناشران به مقوله توزیع کتاب و ارتباط اندک با ناشران کشوری و از سوی دیگر آگاهی کم جامعه از نحوه و مراحل چاپ کتاب در این امر نیز دخیل است.

مشکلات نشر و آرزوهایی که ناشران استان در دل دارند بسیار است که در این گزارش به پاره ای از مطالبات آنها اشاره شده است.صنعت نشر

*بیگانگی جامعه با وظیفه اصلی ناشران

مدیراجرایی نشر فحوا کرمانشاه در گفت و گو با خبرگار ایرنا اظهار کرد:این انتشارات از سال 93، به عنوان ناشر تخصصی ادبیات در کرمانشاه با هدف تکریم نو قلمان آغاز به کار کرد.

رضا مرادی ادامه داد: همانطور که واضح است حلقه های ابتدایی و انتهایی زنجیره کتاب خوانی، نویسنده و کتاب خوان هستند و ناشر در این بین نقش واسطه ای دارد.جز عده ای معدود،بسیاری از عموم مردم بعد از گذشت چندین دهه از صنعت نشر و چاپ کتاب، به معنای امروزی در کشور، هنوز عملکرد و کارایی نشر را ندانسته و بر این گمان اند که نویسنده، نوشته هایش را به چاپخانه می فرستد تا کتاب چاپ شود.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: در این میان همه زحمات و پیگیری های ناشر از اختصاص شابک، ارسال به فیپا و طرح جلد و مجوز ارشاد و انتخاب جنس کاغذ و رایزنی با چاپخانه و تامین منبع مالی گرفته تا چاپ کتاب و پس از آن مساله مهم فروش، ارسال به کتاب فروشی ها، قرارداد با شرکت های پخش از چشم ها پوشیده می ماند.همچنین کاهش کتابخوانی و مشکلات پخش و توزیع به عنوان یکی دیگر از معضلات ناشران استان یاد کرد.

وی با طرح این سوال که چرا کلمه و شغل ناشر به گوش عموم، ناشناس است و برای برخی مترادف با کار چاپخانه است ادامه داد: شایسته است از سوی دولت و دست اندرکاران امر، برنامه ای منظم تر و پیش رونده در خصوص نهادینه کردن فرهنگ کتاب خوانی در نظر گرفته شود.

*ضرورت ایجاد اتحادیه ناشران در استان

در ادامه مدیر انتشارات ‘قلم کرد’ با بیان اینکه ناشران غرب کشور به پشتوانه ای برای پخش کتاب نیازمندند گفت: وجود این پشتوانه موجب می شود تا کتاب به آسانی به دست مخاطب برسد و از سوی دیگر در انبارها خاک نمی خورد.آشنا عباس منش 2

محمد آشنا عباسی منش با تاکید براینکه وجود چنین پشتوانه ای در صنعت نشر غرب کشور و به ویژه کرمانشاه تاثیرگذار است، ادامه داد: متاسفانه ناشران در استان کرمانشاه از داشتن یک اتحادیه برای همفکری و رصد بهتر امور محروم هستند.

وی افزود:با این وجود در سال های اخیر در زمینه خرید کتاب حمایت های دولتی دیده شد چنانچه در سال گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چندین عنوان کتاب را از ما خریداری کرد و یا با همکاری دیگر ارگان ها همچون حوزه هنری به برگزاری آیین هایی در ارتباط با رونمایی کتاب اقدام کردیم.

* صنعت نشر در استان کرمانشاه کم سن و سال است

عباسی منش با تاکید براینکه صنعت نشر در منطقه غرب کشور و به ویژه در کرمانشاه ضعیف و نوپاست اظهار کرد:با وجود قدمت و سابقه بالا در چاپ، هنوز در حوزه نشر نوجوان هستیم.

وی یادآور شد، نوپا بودن صنعت چاپ در استان، حمایت بیشتر دولت و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان را می طلبد تا ناشران با فراغ فکر بیشتری، به چاپ آثار بپردازند و حضور جدی تری در نمایشگاه های کشوری داشته باشند.

به گفته وی، انتشارات قلم کرد برنامه های زیادی برای پیشرفت و جهش در سر دارد که تلاش برای محوریت پخش در غرب کشور و فعالیت در زمینه ادبیات کردی نمونه ای از آن است.

*انتشار 126 عنوان کتاب در کرمانشاه

در همین راستا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،از وجود 45 انتشارات در استان خبر داد و گفت:ناشران استان در سال گذشته 126 عنوان کتاب را منتشر کردند که کل تیراژهای کشور در سالی که گذشت 14 هزار و 435 عدد بوده است.IMG12323948

ابراهیم رحیمی زنگنه یادآور شد، این رقم در سه ماه نخست امسال با 33 عنوان و 23 هزار و 500 تیراژ می باشد.

*مشکلات نشر و سهم ناچیز کتاب در سبد اقتصادی خانوار

رحیمی زنگنه از کمبود نیروی فنی و تخصصی در برخی از انتشارات و چاپخانه ها به عنوان یکی از معضلات این حرفه در استان یاد کرد و افزود: ناشران استان با مشکلاتی همچون کمبود سرمایه مادی، مشارکت نکردن بانک ها، سازمان ها و افراد سرمایه گذار در امر کتاب و نشر مواجه اند.

این مسئول از نبود اتحادیه یا تعاونی ناشران به عنوان مشکل دیگر یاد کرد و ادامه داد: ناشران استان با کمبود و گرانی مواد و مصالح چاپ و نشر از جمله کاغذ، فیلم و غیره مواجه اند و سهم کتاب در سبد اقتصادی خانوارها بسیار ناچیز است.

رحیمی زنگنه با اشاره به برخی از نارسایی های شبکه پخش و توزیع کتاب، در خصوص دیگر مشکلات چاپ و نشر در استان اظهار کرد: فرسودگی دستگاه ها، ماشین آلات چاپ و به روز نبودن آنها، ناهماهنگی ناشران در تشخیص ذائقه و نیاز مخاطبان و نیز تاثیر گرانی و مشکلات مالی در تنزل کیفیت و کمیت کتاب تاثیرگذار است.

وی از بی انگیزگی برخی ناشران برای شرکت در نمایشگاه های کتاب به عنوان مشکلی دیگر یاد کرد و افزود: معرفی کتاب نیازمند تبلیغات بهتر و اطلاع رسانی بیشتر است که در این صورت مخاطبان از نحوه و مراحل چاپ کتاب مطلع می شوند چنانچه از سال های اخیر تبلیغات و اطلاع رسانی با برگزاری مراسم های متعدد در ارتباط با کتاب از سوی این ارگان و مسئولان مربوطه انجام شده است.

* نقش راه اندازی شرکت های تعاونی در کاهش مشکلات نشر

در پایان معاون اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه با تشکیل اتحادیه ناشران در استان موافقیم گفت: با این وجود راه اندازی اتحادیه، سازوکار می خواهد که به قانون صنفی ارتباط دارد.

پیمان جسری افزود: شاید به دلیل اندک بودن تعداد ناشران، شرایط لازم برای تشکیل اتحادیه فراهم نباشد به همین دلیل پیشنهاد کردیم همانند دیگر استان ها شرکت تعاونی ناشران جایگزین ایجاد اتحادیه در استان شود.

به گفته وی، شرکت تعاونی ناشران همان کارکرد اتحادیه را دارد با این تفاوت که برخی از قوانین آن با اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ارتباط است.
وی معتقد است، ایجاد شرکت تعاونی ناشران موجب می شود تا برخی از مناقشات ناشر و نویسنده در مورد قراردادها و یا مشکلاتی در زمینه یکسان سازی تعرفه چاپ اثر با ورود شرکت تعاونی حل و فصل شود.

جسری یادآور شد، برای رسیدن به این هدف، اقدام ها و حرکاتی از سوی ناشران انجام شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده که در صورت داوطلب شدن آنان، بی شک از این قشر فرهیخته حمایت می کنیم.

بدیهی است که ناشران استان می توانند با حمایت مسئولان استانی و دولتی به برگزاری جلسات هم اندیشی اقدام کرده و با جدیت داشتن نسبت به مقوله توزیع، با ناشران کشوری ارتباط گرفته و با شرکت در نمایشگاه های کشوری، به معرفی بهتر کتب و آثار ناشران استان بپردازند.

تهیه و تنظیم مصاحبه:زهره کریم زاده خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه

 

یک پاسخ برای “چرخ هایی که صنعت نشر استان کرمانشاه کم دارد

  • عدنان مرادی در تاریخ تیر 7, 1395 گفت:

    جناب آقای رحیمی بسیاری از کوتاە فکری های موجود در استان کرمانشاە باعث گردیدە نویسندگان کورد زبان برای انتشار آثارشان دست بە دامن سایر استان ها شوند و این بە خاطر این است کە صدور مجوز از سوی ارشاد استان کرمانشاە بر مبنای نظر شخصی است نە بر مبنای قانون.
    نکتە ای کە لازم است بیان گردد خرید کتاب ناشران نیز از سوی ارشاد استان و شهرستان بنا بر سفارش بودە و ناشرانی کە کتاب هایشان بە مذاق روسای ادارات خوش ناید مشمول فراموشی خواهند بود حال آمار پایین شما در انتشار بیان کنندە این موضوع است کە جنابعالی بر این نکات اشراف نداشتە و اهمیتی بە این حوزە ندادە و نمی دهید.
    هموارە ادارە کل ارشاد از نظر مدیر کل یتیم بودە و کسانی منسوب می شوند کە هیچ گونە ریز بینی فرهنگی نداشتە و قدرت تعامل با هنرمندان را ندارند البتە هستند کسانی کە نور چشمی و سفارش شدەاند و گاهی حتی اشتباهی راە گم کردە و وارد پروسە فرهنگ و ارشاد شدە و کشتی بی بادبان فرهنگ را بە لجن نشانیدەاند این یتیمی شامل حال همه استان است