پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:18

شب قدر؛برتر از هزار ماه …/ اسامه قادری

شب قدر؛برتر از هزار ماه …/ اسامه قادری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:شب قدر،شب قدر و منزلت انسان است ، شبی است که از عرش اعلی مهمترین پیام آسمانی برای اشرف مخلوقات همچو باران رحمت شروع به نزول کرده تا در وجود آدمیان حیات طیبه بدمد. و هرآنکه خواهان قدر و منزلتی است با حضور خود در این شب ها،با اعتکاف در جو […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:شب قدر،شب قدر و منزلت انسان است ، شبی است که از عرش اعلی مهمترین پیام آسمانی برای اشرف مخلوقات همچو باران رحمت شروع به نزول کرده تا در وجود آدمیان حیات طیبه بدمد.شب قدر

و هرآنکه خواهان قدر و منزلتی است با حضور خود در این شب ها،با اعتکاف در جو قرآنی،حضور در پاک ترین مکان ها و در خانه صاحب عرش اعلی قدر و منزلت بیابد.از فضايل ماه مبارک رمضان شب قدر است، شبى است كه خداوند در آن ثواب اعمال نيک را براى امت اسلامى مضاعف و بسيار زياد مى كند.شب قدر شبى است كه از هزار ماه بهتر است.

امام ابن جوزی رحمه الله مى فرمايد: قيام آن شب و عمل در آن بهتر از هزار ماه است كه شب قدر در اين هزار ماه نباشد.سيدنا أبو هريره رضي الله عنه مى فرمايد:تعداد فرشتگان شب قدر در زمين بيشتر از سنگ ريزه ها مى باشد، و اين دلالت بركثرت رحمت و بركت در اين شب مى باشد همانطوريكه فرشتگان در موقع تلاوت قرآن و حلقه هاى علم حضور مي يابنى و بالهايشان را براى طالبين مي گسترانند.

روش رسول الله (ص):از حضرت عائشه رضی الله عنها روايت شده که فرمود:چون دهه ی اخير رمضان فرا می رسيد،رسول الله( ص )شب ها را زنده نگه میداشت،خانواده اش را بيدار مي نمود و در عبادت تلاش و کوشش می نمود.

دعا شب قدر :از حضرت عائشه رضی الله عنها روايت شده که گفتم:يا رسول الله صلی الله عليه وسلم!شب قدر كدام دعا را بگويم؟ فرمود: بگو:« اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ العفْوَ فاعْفُ عنِّي »بار خدايا تو آمرزنده اي و گذشت و عفور را دوست داری،پس من را عفو كن.رواهُ التِرْمذيُّ

اعتكاف :یكی از سنّت‌‌های پسندیده در ماه رمضان اعتكاف است. هدف از اعتكاف دل را پاك‌كردن از تعلّقات دنیوی و تفكّرات مادّی و مشغول‌شدن به ذكر و عبادت پروردگار است.

علامه ابن‌قیم رحمه‌الله می‌‌گوید:هدف از اعتكاف و روح آن، دل را به ذات پروردگار وابسته ‌كردن است؛ بدین‌صورت كه از همة جوانب منقطع و با او مجتمع شود،از غیر او ببرد و چنان به او مشغول شود كه به‌جای همة خیالات و تفكّرات، یاد و محبّت او در دلش جای گیرد.پیامبر اسلام به اعتكاف رمضان ترغیب می‌دادند و خودشان هر سال به اعتكاف اهتمام می‌كردند. حضرت ابوهریره روایت می‌كند:رسول‌اكرم صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم هر رمضان ده روز به اعتكاف می‌نشست و در سالی كه وفات یافت بیست روز اعتكاف نمود.[صحیح بخاری، حدیث 2044].

معتکف بسان شخص حاجت‏مندی است که به دربار پادشاه رفته و دربار او را لازم می‏گیرد و می‌گوید تا حاجتم را برآورده نکنی دربار تو را رها نخواهم کرد.معتکف نیز در خانه خدا می‌نشیند و از الله تعالی بخشش و مغفرت گناهان خود را طلب می‌نماید و با زبان حال و قال به طور عاجزانه می‌گوید: بارالها!من در خانه تو آمده‌ام و خواسته و مطالباتی دارم و تا زمانی‌که حاجت و خواسته‌هایم را برآورده ننمایی از مسجد که خانه منتسب به ذات تو است بیرون نخواهم رفت.

شب قدر

 

اعمـال شب قدر

هـمـانـا بـه هـوش بـاشـيـد !

شايداين آخرين قدري باشد كه بتوانيد قدر آن را نگه داريد !

شايدآخرين قدري باشد كه بتوانيد بر قدر و ارزش خود بيافزاييد !

شايداين آخرين فرصتي باشد كه مي توانيد، قلم عفو و پاك كننده خداوند بخشنده را بر كارنامه اعمال خود بكشيد !

شايداين آخرين قدري باشد كه بتوانيد قلب خود را از زنگار دنيوي و هوا و هوس جلا بدهيد !

و شايداين آخرين دمیباشد كه مونس و همدم قرآن بشويد !

پس:زياد قرآن بخوانيد و در آن تامل و تفكر بكنيد- خاضعانه به نماز بايستي. (سنّت تراويح)با ذكر و ادعيه ماثور خدا را ياد كنيد.--در قيامت، مرگ و اعمال خود تفكر كنيد.-– يك موعظه روحي و معنوي گوش بدهيد-– پيمان بندگي و تلاش و مجاهده در راه يادگيري دين خدا و دفاع از آن را تجديد كنيد .-خانواده، دوستان و اطرافيان را براي احياء اين شب ارزشمند تشويق و توجيه كنيد.به اميد قبولي طاعات و عبادات همه برادران و خواهران ديني و انتظار دعاي خير آنها

گردآورنده: اسامه قادری

2 پاسخ برای “شب قدر؛برتر از هزار ماه …/ اسامه قادری

  • ناشناس در تاریخ تیر 5, 1395 گفت:

    سلام باسپاس الهی توان ونیرومضاعف قسمتان کن بتوانیم شبهای عزیز قدرراحیاء کنیم آمین

  • عباس محمودی در تاریخ تیر 5, 1395 گفت:

    سلام اسامه گیان …خاسه نی….ده س وه ش