ج 10 فروردین 1403 ساعت 02:48

عترت نماز …/ شکوفه فرج الهی

عترت نماز …/ شکوفه فرج الهی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در غروب بی پایان هستی، در لحظه ی دیدار شب و روز،بر روی تاقچه ای از زمین می نشینم.این همه زیبایی و عظمت نگارین، دلم را به تاراج می برد.چقدر عظیم است!خلقت خداوند متعال،که اندیشه اش در ذهن کوچک و محدودم نمی گنجد.چه می توانم بگویم! از دنیای بی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در غروب بی پایان هستی، در لحظه ی دیدار شب و روز،بر روی تاقچه ای از زمین می نشینم.این همه زیبایی و عظمت نگارین، دلم را به تاراج می برد.چقدر عظیم است!خلقت خداوند متعال،که اندیشه اش در ذهن کوچک و محدودم نمی گنجد.چه می توانم بگویم! از دنیای بی رحمی که تا چشمانم را در آن میگشایم،کوله بارم را بسته و من را روانه ی عقبی میکند ولحظه به لحظه به آستان عدالت خواهی نزدیک و نزدیک تر می شوم.عترت نماز

به زمان که می نگرم،ثانیه های سیمگون از خجالت ذرّه ذرّه آب می شوند،زمان زیادی تا اذان مغرب باقی نمانده است. باد خنکی از جانب کعبه می وزد،و چنگ در گیسوان شوریدۀ درخت ها و گل ها می زند. رایحۀ خوش اذان گل های کامکار را، مست وفریفته ی خود میکند.درختان و گل ها، با نوازش نسیم اذان وضو می گیرند، و کوه ها،با خاک خود تیمم میکنند. طنین جبرئیل در گوشم نواخته می شود:((برخیز، وقت نماز فرا رسیده است.)) بی صبرانه می روم تا وضویم را بگیرم، درآسمان شهر ها و روستا ها غوغایی تمام فضا را در برگرفته است، زیرا که مژدۀ الهی،اذان،در حال پیمودن هفت طبقۀ آسمان است.

ناگهان در میان این همهمه،تمامی کائنات و نباتات در سکوتی ناب،غرق میشوند (الله أکبر،الله أکبر)چقدر زیباست،صدای اذانی که در هنگام تولد زمین و آسمان، در گوش ها زمزمه شده است .

در این هنگام،چشم ها شیفتۀ آسمان و آسمان مشتاق زمین می شود و هرآنچه در دنیا هست و نیست،دست به دعا می شود،از جوانۀ خشکیدۀ زیر پاهای حضرت آدم گرفته،تا طنین نفخ صور اسرافیل.و اما اکنون (حی علّی الصلاة،حی علّی الصلاة)بشتابید به سوی نماز. بر روی سجاده ام که می ایستم، زیارت من در کعبه آغازمی شود.اکنون وقت راز و نیاز با خداوند ستار است. خودم را نه در میان ابرها،نه در میان گل ها،بلکه در میان جمعی از فرشتگان می پندارم. خجل وارم!!خجل وار از این همه عظمت،که خداوند به من عطا کرده است،چقدر تابان است،صفی بی انتها از فرشتگان،که در پشتم برای نماز ایستاده اند . نمازم را در میان گلستان خلیل آغاز میکنم،به فروغ مهر زندگی ام می نگرم،و با او راز و نیاز میکنم.با خواندن هر یک از احکام نماز،خداوند گلی خوشبو وزیبا را در میان گلستان به من هدیه می کند.ای الرحمن الرحیم،ای مالک روز قیامت،ما را به راه راست هدایت فرما.آری، طنین أم مادر بر روی لب هایم تسبیح میگوید.بعد از الله أکبر به رکوع می روم. در هنگام رکوع، دل سنگی کوه آب می شود و سپس زار زار،در گوش ارغوان سرخ، می نوازد ((سبحان ربی ألعظیم و بحمده))پاک و بی عیب است، پروردگار بزرگ من .اشک در چشمان رنجورم غوغا میکند.

هان!دل سنگی آب شود زبحر نماز بخوان!دل آدمی پاک می شود ز قعر نیازبعد از قیامم، با اعضای هفت گانۀخود، به سجده می روم .ای کاش تا روز محشر در سجده می ماندم. ورد های سجده و تعظیمی که برای خالق طبیعت کرده ام، گویی من را در بیابان برهوت، در میان دو کوه صفا و مروه هفت بار به سمت سراب مکار می کشاند.عرق های رنج هاجر از پیشانی ام،بر روی سجده گاهم می چکند.

چو در سجده از رنج هاجر بهره بری ز این مشّقّت اجری فروزان به عقبی بری به هنگام اتحّیات، در میان این همه ژرفای کعبه، در بازی کودکانۀ سپهر و برزخ و محشر غرق می شوم. آنقدر من را به این طرف و آن طرف می کشانند،که در نهایت من را در زیر سایۀ شاخه های سدرة المنتهی رها میکنند. آری! نماز، معراج دین،هر موُمنی را تا آخرین طبقۀ بهشت می رساند .در واپسین نمازم، ابلیس همچون ستاره ای مرده که دیگر توانی برای روشنایی وسوسه هایش ندارد، در خلأ صومعه ام تا ابد تاریک می ماند. فام امید و فروغ خرسندی، در چهره ام نمایان می شود .

اما من اکنون،مبهوت و مدهوش این همه زیبایی نماز هستم آری،با نمار آتش هایی که خود بر افروخته ام را، خاموش می کنم. و به راستی چقدر زیبا فرمودند حضرت علی (ع):(نماز های پنج گانه، همانند نهر آب گوارایی در برابر خانۀ شماست، که روزی پنج بار خود را در آن شست و شو می دهید. و بدون تردید با این پنج بار شست و شو دگر چرکی باقی نخواهد ماند.)در صبر جمیل برزخ ،برای فرا رسیدن روز قیامت،افرادی که نماز نخوانده اند همواره اشک می ریزند. و با خود می گویند:(ای کاش، از نمازگزاران بودیم )خداوند کریم، درآیات 42-43 سورهۀ مبارکۀ مدثر می فرمایند 🙁 ما سألکم فی سقر42-قالوا لم نک من المصلین43 بهشتیان از جهنمیان می پرسند :(که چه چیزی شما را به جهنم و سقر کشاند!)می گویند:( ما از نماز گزاران نبودیم )).زیبایی های نماز،آنقدر فراوان است که، دست های کوچک و رنجور من قادر بر نوشتن این همه زیبایی نیست.نماز، رایحۀ خوش بهشت را در ریگ های خشکیده، و لبریز از کدورت می پیچاند و آهنگ حیات را مینوازد.

کریما!!!خود را ازمن رنجه مدار، زیرا که من بنی آدمم و گندم گناه را درو کرده ام. و جایز خطا هستم. پس اگر گناهی از من رخ داد، مرا ببخش و دستگیرم باش. زیرا که جز تو فریاد رسی نیست .عبادت هایم را بپذیر و من را در زمرۀ بندگان شایسته ات قرار ده ((آمین یا ربّ العالمین))

چه خوش گفت مولانا خالد نقشبندی

اگر چه بس ستم بر خویش کردم قباحتهایی از حد بیش کردم

چو می اندیشم از دریای جودت خوشم با این همه نقض عهودن

به محض فضل تو امید وارم تو خود فرموده ای که آمرزگارم

نویسنده : شکوفه فرج الهی

 

14 پاسخ برای “عترت نماز …/ شکوفه فرج الهی

  • پشت کنکوری.. در تاریخ اردیبهشت 12, 1397 گفت:

    عالیه انشات…من این انشارو دو ساله که هر هفته میخونم…عالیهه ..بی نقص…و پر از اصطلاحات شیک

  • پاوه ای در تاریخ تیر 9, 1395 گفت:

    احسنتتتتتت

  • آلا در تاریخ تیر 6, 1395 گفت:

    آفرین عزیزم عالی بود??

  • Sayeh در تاریخ تیر 5, 1395 گفت:

    خیلی خوب بود عزیزم موفق باشی

  • مرادی در تاریخ تیر 5, 1395 گفت:

    افرین دختر گلم انشات بسیار زیباست با این امید که با حرف های زیبای شما نوجوانان عزیز بتوانیم رنگ نماز را در جامعه پررنگ ترو قوی تر کنیم

  • غفاری در تاریخ تیر 5, 1395 گفت:

    آفرین خانم فرج الهی دانش آموز برتر انشاء نماز در مرحله شهرستانی و استانی

    • فرج الهی در تاریخ تیر 5, 1395 گفت:

      خیلی ممنون اقای غفاری نظر لطفتونه

  • ناشناس در تاریخ تیر 3, 1395 گفت:

    عالي بود موفق باشيد

  • یک شهروند در تاریخ تیر 3, 1395 گفت:

    آرفرین عالی بود

  • شهروند در تاریخ تیر 3, 1395 گفت:

    افرین قشنگ بود زیباتر اینکه از زیبایی های قران استفاده کردین سعی کنین که استعدادتونو تو این زمینه گسترش بدین موفق باشین

  • تریفه در تاریخ تیر 3, 1395 گفت:

    خیلی عالیه امیدوارم همیشه موفق باشی

  • هاوژین در تاریخ تیر 3, 1395 گفت:

    ایول داری شکوفه جون انشات فوق العادست

    بیسته بیستی خلاصه ترکوندی?

  • شیــــــــلان در تاریخ تیر 3, 1395 گفت:

    آفـــــــــــــــــــرین شکـــــــــوفه انشات عــــــــــــــــــــــــــالیه

  • پریا در تاریخ تیر 3, 1395 گفت:

    عی افرین پی تو مثل خودت انشات بی نقصه