پ 09 فروردین 1403 ساعت 13:24

کتاب(پیر شالیار هورامان)اثر سارا محمودی منتشر شد

کتاب(پیر شالیار هورامان)اثر سارا محمودی منتشر شد

  به گزارش سلام پاوه:کتاب«پیرشالیارهورامان»اثری تحقیقی-پژوهشی توسط خانم سارا محمودی منتشر شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه:این کتاب ظرف مدت دو سال از طریق مطالعه منابع کتابخانه ای،بررسی روایات و سنت شفاهی و بن مایه های مراسم جشن عروسی پیرشالیار و مصاحبه با صاحبنظران حوزه ادب و فرهنگ کُردی گردآوری شده است. این کتاب در یازده […]

 

به گزارش سلام پاوه:کتاب«پیرشالیارهورامان»اثری تحقیقی-پژوهشی توسط خانم سارا محمودی منتشر شد.پیر شالیار

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:این کتاب ظرف مدت دو سال از طریق مطالعه منابع کتابخانه ای،بررسی روایات و سنت شفاهی و بن مایه های مراسم جشن عروسی پیرشالیار و مصاحبه با صاحبنظران حوزه ادب و فرهنگ کُردی گردآوری شده است.

این کتاب در یازده فصل منتشر شده است.که به ترتیب شامل:بررسی واژه‌ی«پیر»و«شالیار»از لحاظ زبان شناختی مردم هَورامان؛ بررسی تبارشناختی شخصیت پیر درلابلای اوراق کتب تاریخی؛درجستجوی دوره زندگی،کیش و آیین پیر شالیار؛دین مهرپرستی، زرتشتی و اسلام درهورامان؛ بررسی بن مایه های مراسم عروسی پیرشالیار و کومسای؛مولفه های تقدس پیرشالیار،کتاب ماریفت،کرامات و یادگارهای پیرشالیار می باشد. در این کتاب تلاش شده است تا با ارائه دیدگاهی جامع و مستند در مورد پیرشالیار-که با واقعیات تاریخی هَورامان نیز نزدیک باشد- به مخاطبان در پی پاس ونگهداشت بخش مهمی از فرهنگ و رسوم این سرزمین کهن برآید.

 سارا(سروه)محمودی کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی،مدرس دانشگاه پیام نور مریوان در خصوص تألیف این کتاب، گفت:براساس علائق فرهنگی دست به تالیف کتابی با عنوان «پیرشالیار هورامان»زدم. این کتاب اولین تالیف من در حوزه مردم شناسی،با موضوع شناخت پیرشالیار می باشد که بتازگی در130 صفحه و با درج 15عکس رنگی از صحنه های مراسم مربوط به پیرشالیار انتشار یافته است. این نویسنده جوان ابراز امیدواری کرد این کتاب آغاز پژوهشهای جدی تر در این زمینه باشد.

وی در خصوص دلایل نوشتن این کتاب که حاصل کار تحقیقی و پژوهشی است،بیان کرد:پیرشالیار یکی از 99 پیرِ بنام و در واقع پیرِ پیران هَورامان است که با گذشت قرن‌ها هنوز شخصیت حقیقی وی در هاله‌ائی از ابهام باقی مانده است.‌ هدف از تالیف این کتاب بررسی علت این ابهام و چندگانگی نظرات در مورد پیرشالیار بود. بدین منظور باید بدانیم چه نوع روایت‌هایی در مورد این شخصیت وجود دارد؟ هر روایت چه می‌گوید و توسط چه کسانی یا محققان و متفکرانی حمایت می‌شود؟ نقطه‌ی واگرا و همگرای این روایت‌ها چیست؟ در هر دوره‌ای چه چیزی و به چه علت به این روایت‌ها کم یا اضافه شده‌است؟ و علت سازگاری این مراسم غیراسلامی با مراسم اسلامی در اورامان چیست؟ خوانش دراویش و صوفیانه از آن چیست؟ نقش کنونی این مراسم در زندگی روزمره‌ی مردم اهالی از یک طرف و یا تاثیرات ضمنی یا روشن آن بر بنیادگرایی دینی چگونه است؟ این‌ها سوالات اصلی ما بودند و البته ما در پی آن نبودیم که حتما پاسخی دقیق و درست برای آنها ارائه دهیم. اما قرار دادن روایت‌ها در بستر تاریخی‌شان و ارزیابی تا حد امکان مستدلِّ آنها، مفید و ارزشمند خواهد بود.

گفتنی است این کتاب به زبان فارسی در قطع رقعی و با قیمت 9000 تومان در کتابفروشی قانع موجود است. کتاب پیرشالیار هورامان توسط انتشارات اوین مجوز گرفته و به کمک انتشارات ریباز با کیفیت عالی به چاپ رسیده است.

لازم به ذکراست که در منابع این کتاب به نوشته های آقایان رئوف محمودپور و عادل محمدپور وهمایون محمدنژاد اشاره کرده است.

منبع:زریوارخبر