پ 09 فروردین 1403 ساعت 11:35

گفتاری جهت آگاه سازی عموم جامعه از شاخص بیمه عمر و سرمایه گذاری

گفتاری جهت آگاه سازی عموم جامعه از شاخص بیمه عمر و سرمایه گذاری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:این مقاله گفتاری است از طرف نمایندگان بیمه معلم آقای شوان رحمانی  و بیمه “ما“  آقای سروش ابراهیمی که صرفاً جهت آگاه سازی عموم جامعه از شاخص بیمه عمر و سرمایه گذاری می باشد.در این مقاله سعی بر این است تا معرفی مختصری از بیمه و به صورت تخصصی‌تر شته‌ی بیمه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:این مقاله گفتاری است از طرف نمایندگان بیمه معلم آقای شوان رحمانی  و بیمه ما  آقای سروش ابراهیمی که صرفاً جهت آگاه سازی عموم جامعه از شاخص بیمه عمر و سرمایه گذاری می باشد.در این مقاله سعی بر این است تا معرفی مختصری از بیمه و به صورت تخصصی‌تر شته‌ی بیمه عمر و سرمایه گذاری ارائه گردد و در پایان مصاحبه ای بین بیمه گر و بیمه گذار تدارک دیده شده است.شایان ذکر است این گفتار جانبدارانه نبوده و هیچگونه جنبه تبلیغی ندارد. بیمه

تعریف بیمه:بیمه (Insurance) سازوکاری است که طی آن یک بیمه گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می کند که زیان احتمالی یک بیمه گذار را در صورت وقوع یک حادثه، در یک دوره زمانی خاص جبران نماید و یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد، بنابراین بیمه یکی از روش های مقابله با ریسک است.

طی یک قرارداد بیمه، ریسک مشخصی از یک طرف قرارداد (که بیمه گذار نامیده می شود) به طرف دیگر (که بیمه گر نامیده می شود) منتقل می گردد، بنا به تعریف بیمه گر شخصی حقوقی است که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه گذار، جبران خسارت و یا پرداخت مشخصی در صورت بروز حادثه تعهد می کند. در مقابل بیمه گذار شخصی حقیقی یا حقوقی است که با پرداخت حق بیمه، جان، مال یا مسئولیت خود یا دیگری را تحت پوشش بیمه قرار می دهد.

بیمه عمر و سرمایه گذاری

بیمه عمر و سرمایه گذاری ترکیبی از یک بیمه عمر و یک اندوخته سرمایه گذاری بوده که علاوه بر ارائه پوشش خطر فوت و برخی پوشش های اضافی، درآمدهایی را با تضمین یک نرخ سود سرمایه گذاری مشخص در زمان حیات نصیب بیمه گذار می نماید.

در بیمه عمر و سرمایه گذاری بیمه شده بر پایه نیازهای خود و خانواده در ابتدا سرمایه ای را به عنوان سرمایه پایه بیمه انتخاب می کند و به تناسب سرمایه انتخابی و همچنین با توجه به تمایل و توان مالی خود، مبالغ حق بیمه و نحوه پرداخت آن را (اعم از ماهانه- سه ماهه- شش ماهه- سالانه و یا یکجا) بر می‌گزیند.  حق بیمه های پرداختی پس از کسر حق بیمه‌ی لازم برای پوشش فوت، هزینه های بیمه نامه، مالیات بر ارزش افزوده و پوشش های اضافی، به اندوخته‌ی سرمایه گذاری افزوده می شود. این اندوخته طی سالهای بعد با افزوده شدن حق بیمه و اختصاص سود به آنها افزایش یافته و با تشکیل یک سرمایه حیات، پس اندازی مطمئن برای رفع نیازهای احتمالی و برنامه های آینده بیمه شده خواهد بود.

در بسیاری از موارد ممکن است والدین بخواهند برای آتیه فرزندان خود برنامه ریزی کنند. با افزایش سن زوج های جوان و بزرگ شدن فرزندان، بروز بیماری های احتمالی، رسیدن به سن بازنشستگی و … هزینه‌های زندگی به یکباره رشد خواهد نمود، در زمان بلوغ فرزندان، فرزندان پسر نیازمند تأمین هزینه‌های تحصیلات دانشگاهی، سرمایه ای برای شروع کسب و کار مبلغ قابل توجهی برای ازدواج و شروع زندگی جدید و حتی تأمین هزینه های اولیه‌ی زندگی مشترک و … خواهد بود و از سوی دیگر فرزندان دختر نیز علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه زیادی را برای تهیه جهیزیه نیازمند می باشند.

سرپرستان خانواده می توانند این قبیل هزینه ها را با خرید بیمه های عمر و سرمایه گذاری مدیریت نموده و طی مدت بیمه نامه علاوه بر بهره‌مندی از پوشش های متنوع بیمه ای از آرامش خاطر برخوردار گردند.

تفاوت های سرمایه گذاری در بانک با بیمه عمر

بانک بیمه عمر
نیاز به سرمایه اولیه جهت سرمایه گذاری و دیافت سود تدریجی و ماهیانه از بانک بدون نیاز به سرمایه اولیه، پرداخت مبلغی اندک توسط شما و رسیدن به سرمایه ای کلان
شما تحت هیچ پوششی نیستید بیمه از کارافتادگی، بیمه حوادث شبانه روزی، پوشش بیمه امراض خاص، بیمه نقص عضو، پوشش بیمه زندگی (فوت بیمه گذار)
شامل مالیات بر ارث می شود بدون مالیات و مالیات بر ارث
سود هر ساله توسط بانک مرکزی تعیین می گردد سود ثابت و تضمینی 18%+ سود مشارکت در منافع بالای 25%
امکان دریافت وام با طی کردن مراحل پیچیده اداری و ارائه ضامن امکان دریافت تسریع وام پس از دو سال از شروع بیمه و بدون ضامن
امکان وصول سرمایه شما توسط طلبکاران امکان ندارد

 

تفاوت بیمه های عمر و بیمه تأمین اجتماعی

بیمه تأمین اجتماعی بیمه عمر
بیشترین حق بیمه شما صرف بیمه درمان و هزینه‌های پزشکی می شود حق بیمه شما صرف سرمایه گذاری سودآور- بیمه‌های زندگی- ازکار افتادگی و ..
در صورت فوت بیمه شده، حقوق به بازماندگان تحت شرایطی خاص انتقال می یابد. در صورت فوت بیمه شده سرمایه فوت تعیین شده به افراد تعیین شده بدون هیچگونه کسری و مالیات پرداخت می گردد.
حق بیمه های پرداختی شما قابلیت بازخرید ندارد. قابل بازخرید قبل از سررسید معادل 100% اندوخته
پس از بازنشستگی مستمری دریافت خواهد شد. علاوه بر امکان دریافت مستمری، امکان دریافت یکجای اندوخته نیز وجود دارد.
شامل مالیات می شود بدون مالیات
تنوع در روش پرداخت ندارد پرداخت اختیاری حق بیمه به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه، سالانه و یکجا

در ادامه مصاحبه‌ای توسط نگارندگان این مقاله ترتیب داده شده که به آسانی مزیت های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری آشکار گردد:

1- نحوه پرداخت حق بیمه چگونه است؟

برای پرداخت حق بیمه دفترچه اقساط صادر می شود که در هریک از شعب بانک های سراسر کشور قابل پرداخت است. همچنین پرداخت از طریق خودپرداز، کارت خوان، اینترنت، بانک و همراه بانک میسر می‌باشد.

کسانی که تمایل ندارند هر ماه به بانک مراجعه کنند می توانند حق بیمه 12 ماه را یک جا هنگام صدور بیمه نامه پرداخت نمایند که در این صورت مشمول تخفیف می شوند.

2- آیا بیمه عمر و سرمایه گذاری پوشش درمان تکمیلی هم دارد؟

بله برای بزرگسالان تا 20 میلیون تومان و برای کودکان تا 5 میلیون تومان پوشش درمان دارد.

3- آیا اشخاص بیمار هم می توانند بیمه عمر شوند؟

بستگی به نوع بیماری، سابقه آن و همچنین تأثیر بیماری در احتمال فوت بیمه شده دارد. برخی از بیماریها که خطرناک نیستند با اخذ حق بیمه اضافی قابل بیمه شدن هستند.

این نوع بیماران ابتدا به پزشک معتمد بیمه معرفی می شوند و در صورت نیاز به آزمایشات پزشکی بیشتر به مراکز درمانی طرف قرارداد معرفی می شوند سپس با بررسی کامل سوابق بیماری پزشک معتمد بیمه نظر نهایی خود را مبنی بر پوشش یا رد بیمه عمر اعلام می کند. هزینه این معاینات از بیمه گزار اخذ می شود ولی در صورت صدور بیمه نامه مبلغ پرداختی جزو حق بیمه خواهد شد.

4- شنیده ایم که در بیمه عمر می توان وام گرفت جریان آن چگونه است؟

بله- بعد از پرداخت 24 قسط یا 2 سال می توانید به شعبه خسارت عمر مراجعه نموده و تا سقف 90%

مبالغ پرداختی های خود را بازپس بگیرید این نوع وام هیچگونه تشریفات رایج و معمولی مشابه سیستم بانکی را نداشته و در عرض نهایت 24 ساعت قابل پرداخت است.

5- اگر کسی از ادامه قرارداد منصرف شد می تواند بیمه خود را باطل کند؟

بله- مشتری می تواند در هر زمان از ادامه قرارداد انصراف بدهد که به این عمل بازخرید می گویند منتهی در اوایل قرارداد تا چند قسط معمولاً قابل ابطال نیست که در شرایط بیمه نامه ذکر می شود.

اما بعد از پرداخت چند قسط می توان بیمه نامه را بازخرید کرد در اوایل قرارداد مشتری کمتر از پرداختی‌های خود را خواهد گرفت اما بعد از مدتی که بستگی به نوع و شرایط بیمه نامه دارد بیمه نامه به سودآوری می رسد شبیه کاشتن درخت که با صبر به میوه می رسند.

6- آیا در صورت تأخیر در پرداخت اقساط حق بیمه؛ بیمه عمر باطل می شود؟

تا 30 روز مشکلی پیش نمی آید اما برای بیشتر از یک ماه اعتبار بیمه نامه از محل ذخیره ریاضی حق بیمه تأمین می شود و حتی در صورت فوت بیمه شده شرکت بیمه غرامت فوت پرداخت می کند.

اما اگر حق بیمه زمان تأخیر خیلی طولانی شود که از مبلغ ذخیره ریاضی وی فراتر رود در آن صورت تعهدات شرکت بیمه نیز معلق می شود.

ضمناً برای مدت تأخیر شما جریمه ای نیز تعلق می گیرد که در اولین قسط دفترچه اقساط سال بعد قابل پرداخت خواهد بود.

7- آیا می توان در بیمه نامه تغییراتی را اعمال کرد؟

بله- برخی از تغییرات را در هر زمان می توان با صدور الحاقی انجام داد نظیر تغییر نام یا افراد استفاده کننده از بیمه نامه اما برخی تغییرات را فقط در پایان سال بیمه ای- (بعد از پرداخت قسط یازدهم) می توان انجام داد نظیر افزایش یا کاهش حق بیمه یا سرمایه بیمه نامه یا مدت آن را.

8- آیا می توانیم هرکسی را که بخواهیم وارث خود قرار دهیم؟

بله. تعیین وراث به عهده خود بیمه گزار است.

9- نوع دریافت سرمایه بیمه عمر در پایان قرارداد چگونه است؟

سرمایه تشکیل شده در آخر قرارداد را می توان هم به صورت یکجا دریافت کرد و هم به صورت مستمری مدت دار یا مادام العمر.

10- چه فرقی میان سرمایه بیمه با حق بیمه است؟

سرمایه بیمه نامه همان غرامت بیمه عمر است که در صورت فوت بیمه شده به باماندگان وی پرداخت می‌شود.

اما حق بیمه آن رقمی است که بیمه گزار بایستی آن را به صورت ماهانه یا سالانه به شرکت بیمه بپردازد تا بیمه نامه وی اعتبار داشته باشد.

مثلاً شما با پرداخت ماهانه بیست هزار تومان می توانید یک بیمه نامه بخرید که سرمایه بیمه عمر آن ده میلیون تومان باشد.

11- حداقل یا حداکثر سرمایه ای که یک نفر در بیمه عمر می تواند خودش را بیمه عمر کند چقدر است؟

حداقل یک میلیون تومان و حداکثر صد میلیون تومان البته در آینده با افزایش تورم ممکن است سقف آن افزایش پیدا کند.

12- حداقل یا حداکثر حق بیمه ای که یک نفر می تواند در هر ماه بپردازد چقدر است؟

بستگی به درآمد یا امکان پس اندازی فرد دارد و افراد می توانند از ده هزار تومان تا چند صد هزار تومان هر رقمی را به دلخواه خود انتخاب کنند.

13- آیا اگر شخصی امروز پرداخت حق بیمه پنجاه هزار تومان در سال را انتخاب کرد و در سالهای بعد نتوانست این مبلغ را مرتباً بپردازد تکلیف چیست؟ 

اگر کلاً از ادامه قرارداد منصرف شده می تواند آن را بازخرید کند و مابقی پول خود را بازپس بگیرد حتی ممکن است سود هم به وی پرداخت شود (بسته به مدت پس انداز) اما بهتر است فرد از بیمه گر خود بخواهد تا سرمایه بیمه یا حق بیمه پرداختی را کاهش دهد در این صورت مشتری بجای پنجاه هزار تومان قبلی مثلاً ده هزار تومان پرداخت خواهد کرد تا در آینده که امکان مالی بهتری پیدا کرد رقم پرداختی خود را بالاتر ببرد در واقع تغییرات افزایشی یا کاهشی در طول بیمه نامه امری طبیعی است.

14- اگر شخصی اصلاً نتوانست به قرارداد ادامه بدهد مثلاً راننده ای در اثر تصادف از کار افتاده می شود و قادر به کار نیست تا حق بیمه پرداخت کند آن وقت تکلیف چیست؟

در این حال اگر بیمه گزار بند (معافیت از پرداخت حق بیمه) را قبلاً انتخاب کرده باشد تا آخر قرارداد از پرداخت حق بیمه معاف می شود یعنی تا آخر قرارداد به صورت رایگان تحت پوشش قرار دارد.

مثلاً فرض کنید راننده کامیونی خودش را بیمه عمر 20 ساله کرده بعد از پرداخت چند قسط تصادف کرده و از کار افتاده می‌شود. با تایید شرکت بیمه دیگر لازم نیست هیچ وجهی به شرکت بیمه بپردازد و بایستی صبر کند تا آخر قرارداد سرمایه بیمه‌اش را بازپس بگیرد در این حالت فرد شاید چندصد هزار تومان تا قبل از حادثه پرداخت کرده باشد اما در آخر قرارداد میلیون ها تومان خواهد گرفت در واقع سود حق بیمه بگیرد تازه در طی مدت باقی مانده از قرارداد هر لحظه فوت کرد غرامت بیمه عمر به خانواده اش پرداخت می‌شود.

مدت این نوع بیمه نامه چقدر است؟

چون این بیمه نامه ها جنبه پس اندازی دارد لذا حداقل زمان آن 5 سال است و طبیعتاً هرقدر مدت بیمه نامه بیشتر باشد سود آن بیشتر خواهد بود. در ایران حداکثر سن بیمه عمر 70 سال است یعنی یک فرد 50 ساله حداکثر می تواند بیمه نامه 20 ساله بخرد.

15- آیا برای بیمه عمر معاینات پزشکی خاصی لازم است؟

برای افرادی که هیچگونه مشکل یا بیماری خاصی ندارد نیازی به معاینات نیست اما برای سنین بالا یا برای سرمایه بیمه عمر 20,000,000 تومان یا بیشتر معاینات لازم است اما هزینه معاینات در صورتی که منجر به صدور بیمه نامه شود جزو حق بیمه محاسبه شده و هزینه ای برای مشتری ندارد.

16- این بیمه چه تفاوتی با بیمه تامین اجتماعی دارد؟

بیمه تامین اجتماعی بیشتر شامل درمان و بازنشستگی در آینده است.

اما در بیمه عمر علاوه براینکه به بازماندگان غرامت پرداخت می شود به خود بیمه شده نیز در پایان قرارداد سرمایه هنگفتی که ناشی از سود پس اندازهای وی است تعلق می گیرد که می تواند جوابگوی مشکلات و نیازهای مالی وی در آینده باشد.

17- در بیمه عمر آیا کمک پزشکی هم وجود دارد؟

صرفاً برای سکته قلبی- سکته مغزی- جراحی عروق کرونر- سرطان- پیوند اعضای اصلی بدن- و تا سقف ده میلیون تومان هزینه درمان داده می شود که ارتباطی با سرمایه بیمه عمر ندارد و مستقل است یعنی این مبالغ پرداختی از سرمایه عمر وی کسر نخواهد شد.

18- منظور از وام بیمه عمر چیست؟

بیمه گزار می تواند بعد از 2 سال یا پرداخت 24 قسط، تقاضای وام کند که رقم آن تا 90% پس اندازهای اوست مثلاً اگر فردی ماهانه 50000 تومان حق بیمه بپردازد بعد از 2 سال این فرد 1,200,000 تومان پس‌انداز دارد و می تواند تا 90% آن را برداشت کند.

19- آیا این وام سود هم دارد؟

بله- 4% که جزء کمترین سودها است.

20- اگر فرد اقساط خودش رو مرتب پرداخت نکنه چی میشه؟

تا 30 روز مشکلی نیست اما بعد از 30 روز اعتبار بیمه نامه دچار مشکل خواهد شد که نحوه و شرایط کامل آن در ماده4 شرایط عمومی بیمه عمر ذکر شده است.

21- اگر نماینده یک شرکت بیمه که بیمه نامه عمر فروخته بعداً دفتر خود را تعطیل نمود تکلیف بیمه نامه چه می شود؟

اعتبار بیمه نامه به نماینده نیست به شرکت بیمه مربوط است و بیمه نامه وی تا زمانی که اقساط حق بیمه‌اش را پرداخت می کند معتبر است؟

بیمه گزار می تواند جهت امور اداری و کاری (دریافت وام- تعویض دفترچه- اعمال تغییرات در بیمه نامه و …) به شعبه مرکزی شرکت بیمه مراجعه کند.

22- فرق بین بیمه گزار با بیمه شده چیست؟

بیمه گزار یک طرف قرارداد است یعنی فردی است که قرارداد بیمه را می خرد ولی بیمه شده کسی است که اگر فوت کند شرکت بیمه باید غرامت بدهد.

مثلاً پدر یا مادر فرزند خود را بیمه می کند، اینجا پدر یا مادر بیمه گزار است و فرزند همان بیمه شده است.

اگر مرد همسر خود را بیمه کند مرد بیمه گزار است و همسرش بیمه شده.

اگر فرزند (به شرایط اینکه به سن قانونی رسیده باشد) پدر یا مادرش را بیمه کند فرزند بیمه گزار است و والدین بیمه شده. البته پدر یا مادر می توانند فرزندان صغیر خود را بیمه کنند اما اگر بیمه شده فرد بالغی باشد بایستی او نیز رضایت خود را بیمه شدن کتباً اعلام کند یعنی مرد نمی تواند بدون رضایت همسر و اجازه وی او را بیمه کند.

23- اگر بیمه شده فوت کند غرامت یا سرمایه بیمه نامه به چه کسانی می رسد به عبارتی استفاده کننده از این بیمه چه کسانی می توانند باشند؟

همانطور که قبلاً اشاره شد این نوع بیمه نامه در 2 حالت پول می ده:

1: در صورت حیات: فرض کنید پدر فرزند خود را بیمه عمر 30 ساله می کند در این حالت بیمه گزار پدر است و فرزند بیمه شده می باشد. در پیشنهاد بیمه بایستی ذکر شود که در صورت فوت فرزند یا زنده ماندن وی در پایان 30 سال چه کسانی استفاده کننده باشند پدر می تواند شرط کند که در صورت فوت فرزند خودش به عنوان اولویت اول مطرح باشد و اگر خودش در قید حیات نبود مادر به عنوان اولویت دوم باشد.

همین طور می توان افراد دیگری را به عنوان اولویت های بعدی مطرح کرد نظیر برادر یا خواهر.

2: در صورت حیات: در این صورت هم می توان شرط کرد که سرمایه به خود بیمه شده (فرزند) برسد. هم اینکه ممکن است پدر فکر کند شاید فرزند صلاح و مصلحت خود را نداند پس ممکن است احتیاطاً شرط کند که حتی در صورت زنده ماندن بیمه شده هم سرمایه بیمه به بیمه گزار (پدر) برسد.

لذا انتخاب استفاده کننده ها به عهده کسی است که قرارداد بیمه را می خرد یعنی بیمه گزار.

24- اگر بیمه گزار از هیچ کسی اسم نبرد که مثلاً در صورت فوت به چه کسی برسد آن وقت تکلیف چیست؟

در این صورت برطبق قانون ارث عمل می شود و هر شخصی که در شرایط عادی از بیمه شده ارث ببرد در این بیمه نامه هم سهم الارث خواهد داشت اما اگر از فرد خاصی اسم برده باشد به وی پرداخت می شود که ممکن است فرد ثالثی باشد.

25- منظور از ثالث چیست؟

مثلاً پدر خودش را بیمه می کند و در این قرارداد شرط کرده که در پایان قرارداد و در صورت زنده ماندن بیمه شده سرمایه بیمه نامه به خودش برسد اما اگر فوت کرد سرمایه عمر به همسرش به عنوان اولویت اول برسد اگر همسرش در قید حیات نبود (مثلاً فرض کنید پدر و مادر) توأماً در یک حادثه رانندگی فوت می‌کنند در این صورت فرزندان می توانند به عنوان اولویت سوم قرار بگیرند. حال فرض کنید همه اعضا خانواده در یک حادثه واحد فوت کنند نظیر تصادف رانندگی یا سقوط هواپیما در این حالت پدر می تواند شرط کند که در صورت فوت همه اولویت های دیگر یا اعضا خانواده غرامت فوت به یک مؤسسه خیریه یا کودکان بی سرپرست برسد که نوعی عمل نیک و باقیات صالحات است.

ذکر یک مورد می تواند جالب باشد:

در یک پرونده خسارت بیمه عمر پدر خودش را بیمه کرده بود و استفاده کننده از بیمه نامه در صورت فوت خودش صرفاً همسرش بود. در سالهای بعد آقا همسرش را طلاق می دهد و همسر دیگری اختیار می کند ولی فراموش می کند که استفاده کننده یا ذینفع بیمه عمرش را تغییر دهد. این آقا بعداً فوت می‌کند و علیرغم اعتراض همسر دوم شرکت بیمه به موجب قرارداد بیمه سرمایه فوت را به همسر اولش می‌پردازد!!

چرا؟ چون قرارداد اولیه هیچ تغییری نکرده بود (قابل توجه همسران دوم!!)

26- آیا می توان در طول قرارداد تغییراتی در استفاده کنندگان داد؟

بله- هرگونه تغییری می توان داد.

27- آیا از این سرمایه فوت که به بازماندگان پرداخت می شود مالیات بر ارث کسر می شود؟ خیر.

نه تنها مالیاتی کسر نمی شود بلکه خود بیمه گزار می تواند به استناد به ماده 148 قانون مالیاتی مجموع حق بیمه های پرداختی‌اش به شرکت بیمه را به عنوان هزینه قابل قبول از درآمد مشمول مالیات کسر کرد مثلاً اگر فرد در طول سال یک میلیون تومان حق بیمه پرداخت کرده باشد می تواند با ارایه سند به دارایی تقاضا کند میزان درآمد مشمول مالیاتی‌اش کاهش یابد.

28- آیا این نوع بیمه عمر مستمری هم پرداخت می کند؟

بله- می شود تقاضا کرد که شرکت بیمه به جای پرداخت یک جا، آن را به صورت مستمری مدت‌دار یا مادام‌العمر پرداخت کند.

29- چه کسانی می توانند همدیگر را بیمه کنند؟

کسی که بیمه نامه را می خرد یا بیمه گزار بایستی سن قانونی داشته باشد چون بیمه نامه یک سند و قرارداد حقوقی است بنابراین شخصی که بیمه گزار می شود بایستی علاوه بر داشتن سن قانونی شرایط انجام معامله را هم داشته باشد بنابراین فرزندان در صورت رسیدن به سن قانونی می توانند والدین خود را بیمه کنند.

ولی معمولاً پدر یا مادر خودشان یا بچه های خود را بیمه می کنند.

یا ممکن است خودشان را به نفع همسر یا فرزندانشان بیمه کنند.

30- چه فرقی بین بیمه عمر کودکان با بزرگسالان وجود دارد؟

در اصل و اساس شبیه هم هستند منتهی با برخی تغییرات مثلاً در بیمه کودکان فعلاً تا سرمایه ده میلیون تومان می شود بیمه خرید یا سقف بیمه درمانی کودکان پنج میلیون تومان است.

31- بچه ها را از چه سنی می توان بیمه کرد؟

از یک سالگی تمام و البته این بیمه برای بچه ها بسیار عالی است به چند دلیل.

معمولاً افراد بزرگسال چون می خواهند تا خودشان زنده هستند از مزایای بیمه عمر و سرمایه تشکیل شده آن استفاده کنند لذا به مدت های طولانی راضی نمی شوند مثلاً یک فرد 40 ساله بیمه 20 ساله نمی خرد و خیلی مشتاق است تا بیمه 5 یا 10 ساله بخرد. تا به قول خودش تا نمرده از مزایای آن استفاده کند در صورتی که این نوع بیمه ها در درازمدت جواب می دهد اما والدین وقتی برای بچه های خود می خواهند بیمه بخرند بیشتر به فکر مدت های بالا هستند مثلاً 30 سال چون آنها می خواهند وقتی بچه‌شان به قول معروف به عرصه رسید و خواست تشکیل زندگی بدهد آن زمان می توان از مزایای سرمایه استفاده کرد.

32- حق بیمه ای که امروز بیمه گزار پرداخت می کند در سالهای بعد با افت ارزش پول کمرنگ می شود.

مثلاً اگر قرار باشد ماهانه 50,000 تومان بدهیم این مبلغ در 10 سال بعد که اثری ندارد؟

در بیمه نامه عمر بحثی به نام تعدیل وجود دارد که شخص می تواند با انتخاب تعدیل مثلاً 10% در سالهای بعد حق بیمه بیشتری بپردازد مثلاً پنجاه هزار تومان می دهد و ده میلیون تومان بیمه عمر شده و تعدیل 10% دارد در سال بعد 55000 تومان خواهد داد و بیمه عمرش نیز یازده میلیون تومان می شود بنابراین هر سال هم حق بیمه و هم ارزش بیمه عمر وی 10% نسبت به سال گذشته اش افزایش خواهد داشت تا از افت ارزش پول جلوگیری شود.

2 پاسخ برای “گفتاری جهت آگاه سازی عموم جامعه از شاخص بیمه عمر و سرمایه گذاری

  • ناشناس در تاریخ خرداد 26, 1395 گفت:

    با سلام واحترام خدمت اقای شریفی باید عرض کنم که بیمه از نظر یک عده از علما حرام و از نظر یک عده دیگرشان حرام نیست بنده به استناد به صحبتهای ماموسا ملا اکرم عرض میکنم که حکمی که یک عده از علما قبولش داشته باشن و یک عده دیگر نه اجرا کردنش مشکلی ندارد.

  • کیومرث شریفی در تاریخ خرداد 25, 1395 گفت:

    سلام
    آیا بیمه عمر از نظر شرعی حرام است یا حلال
    خواهشمندم در این خصوص توضیح فرمایید چون جواب های مختلفی میشنویم وسردرگم هستیم
    با تشکر