ج 31 فروردین 1403 ساعت 21:50

خدایا کمک کن چترِ گناه را در بارانِ رحمتِ رمضان و غیر رمضانت بسته نگه داریم/عادل شریفی

خدایا کمک کن چترِ گناه را در بارانِ رحمتِ رمضان و غیر رمضانت بسته نگه داریم/عادل شریفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:رمضان در لغت از «رمض» به معنای «شدت حرارت» گرفته شده و به معنای سوزانیدن می باشد. چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک، «رمضان» گفته اند. پر واضح است كه ماه رمضان، بهار دعا و موسم آن است. افراد نااميد، شكست خورده، گرفتار، بي‎نشاط […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:رمضان در لغت از «رمض» به معنای «شدت حرارت» گرفته شده و به معنای سوزانیدن می باشد. چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک، «رمضان» گفته اند.عادل شریفی

پر واضح است كه ماه رمضان، بهار دعا و موسم آن است. افراد نااميد، شكست خورده، گرفتار، بي‎نشاط و ناراحت، كم صبر و بي‎شكيب در اين ماه از بركت دعا و توجه به رحمت واسعه الهي اميدوار، با نشاط، بردبار و شكيبا گرديده و از نو با روح شكست‎ناپذير،در ميدان حيات و زندگي به فعالیت و كوشش مشغول مي‎شوند.ماه رمضان به ان اين نويد را مي‎دهد كه نبايد دركشاكش دشواري‎ها و سختي‎هاي اين جهان خود را ببازد و از دست و پنجه نرم كردن با حوادث عالم بيم‎ناك گشته و مغلوب پيشامدها گردد.

خواندن دعا و طلب خيركردن از خداوند در هر زمان، مستحب و توان‌بخش روان و از اسباب نشاط دل، انبساط خاطر و تجديد قواي فكري و روحي است . دعا رافع غم و اندوه،غذاي مقوی روح، برطرف‌كننده ناراحتي‎ها، سبب خوش‎بيني و امید به آينده و نجات از كابوس نااميدي است.

بشر هر چه هم قوي و نيرومند باشد در شدايد و سختي‎ها به وجود خدا‎كه برتر از همه و بي‎نياز از همه  است رو می ‎آورد و به او پناهنده مي‎شود و رفع سختي‎ها و بلاهايي را كه به آن گرفتار شده را از او مي‎طلبد. فطرتش او را به سوي خدا رهبري مي‎نمايد و غير از خدا كارسازي نمي‎يابد: «قُلْ اَرَءَيْتَكُمْ اِنْ اَتاكُمْ عَذابُ اللهِ اَوْ اَتَتْكُمُ السّاعَةُ اَغَيْرَاللهِ تَدْعُونَ اِن كُنْتُمْ صادِقِينَ بَلْ اِيَّاهُ تَدْعُونَ»پس دعا کردن را در این ماه عزیز از خاطر نبریم شاید آخرین رمضان ما باشد.

  بی ‎ترديد كساني كه مي‎خواهند اسلام را در آينه اعمال و رفتار اجتماع مسلمانان اين عصر ببينند و آن جمال نوراني و خورشيد جهان تاب را در چنين منظر و آيينه تيره و تار زيارت كنند، سخت در اشتباه‌اند.اگر تصوير چهره اسلام ممكن بود و يك نفر آگاه به تمام تعاليم و امتيازات و هدايت‎هاي اسلام و برنامه‎هاي تربيتي و جامع آن، چهره زيباي آن را تصوير مي‎كرد، از هر اثر هنري ديگر زيباتر و جالب‎تر مي‎شد.

اگر خداي مهربان که نعمت اسلام را به ما انعام و اعطا فرمود آن را به صورتي تمثيلي مي‎ساخت، يقيناً زيبايي و جمال آن صورت، خلق اولین و آخرين را از خود بي‎خود مي‎كرد.اسلام را بايد در آينه نصوص قرآن و سنّت، و در سيره رفتار و گفتار و كردار صحابی و كساني كه اسلام در وجودشان به تمام معنا منعكس شده و در سلوك مجاهدين و مسلمانان صدر اسلام تماشا كرد.

و اما آیا ماه رمضان ما همانند ماه رمضان صدر اسلام است؟
طبق آنچه که از احادیث رسول خدا (ص) استنباط می شود ماه رمضان فرصتي براي افزودن به اعمال خير و كارهاي نيك، دستگيري از فقيران و بي‎نوايان، پيوند با خويشاوندان، ياري ضعيفان، تكميل و تهذيب اخلاق، فرو خوردن خشم و غضب و كنترل قواي شهواني است.

ماه رمضان بهترين فرصت و گران‌بهاترين وقتي است كه حتّي يك دقيقه و ثانيه‎اش نبايد هدر برود و بيهوده مصرف شود؛ بلكه بايد تمام دقايق و ساعات آن در انجام كارهاي نيك و اعمال حسنه، تفكّر و تأمّل، توبه و اصلاح حال سپري شود . ماه رمضان ماه نشاط، و اقبال و شتاب به سوي عبادت و تقرّب به خدا است و آغاز فصل جديد و مرحله نوين عمر و زندگي است كه در آن بايد قواي فكري و اخلاقي خود را از نو به رشد و نموّ وا داريم و با گذشته خود وداع كرده، و دل خود را جلا دهيم و زنگار معصيّت و گناه را از آن بزداييم.

ماه رمضان سبب تهذيب نفوس، تطهير قلوب وعادت به اخلاق حميده، اعتياد به عادات حسنه، تمرين خلوص نیت، احياي معالم و مباني اسلامیت و انسانیت، انتشار محبت و نوع‌پروري و صداقت است.

انشالله که رمضان امسال ماه اینگونه باشد و جز آنانی نباشیم که پرخوري در افطار و سحر، تندخويي و بدزباني با نزديك و بيگانه، در رفتارمان نمایان باشد و اوقاتی به این عزیزی آسان از دستمان نرود و این ماه در كسالت و سستي و تن پروري و خواب و بي‎خبري برایمان به پایان نرسد.آمین

دخلشان را آوردند؛
برای عده ای دخلی پر از خوبی … و برای عده ای دیگر دخلی پر از بدی …
دیر یا زود دخل ما را هم خواهند آورد؛
مراقب باشیم دخلمان را از چه پر میکنیم،
وگرنه واقعا دخلمان آمده…

3 پاسخ برای “خدایا کمک کن چترِ گناه را در بارانِ رحمتِ رمضان و غیر رمضانت بسته نگه داریم/عادل شریفی

  • معلم دوست. در تاریخ خرداد 21, 1395 گفت:

    بادرود وسلام به مسلمانان محترم روزه دار
    وآفرین ودستمریزاد میگویم،به کاک عادل شریفی
    بسیار ساده روان وگزیده مطالب بامحتوایی را در
    سفرهء اذهان وافکار همشهریان قرار داده اید.
    زنده باشی من نیز برایتان آرزوی سعادت وموفقیت
    دارم.انشاالله.

  • دلسوز در تاریخ خرداد 21, 1395 گفت:

    خدا جزای خیرت بده برادر

  • *** در تاریخ خرداد 21, 1395 گفت:

    فاستجبنا له و نجینه من الغم و کذلک ننجی المومنین * پس (دعای ) او را برآورده کردیم و او را از اندوه رهانیدیم ، مومنان را (نیز ) چنین نجات میدهیم* ایه 88 سوره انبیا امین برحمتک با الرحم الراحمین