ج 10 فروردین 1403 ساعت 02:44

رمضان ماه تهذیب جسم و جان / حاتم حکیمی

رمضان ماه تهذیب جسم و جان / حاتم حکیمی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان این نوشته به خوانندگان گرامی تقدیم می گردد به امید آنکه مورداستفاده قرار گیرداز خدای خوب ومهربا ن خاضعانه می خواهم که ما را در این ماه مبارک توفیق دهد تا در انجام عبادات و فرائض دینی خودکوتاهی نکنیم آمین یا رب العالمین. […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان این نوشته به خوانندگان گرامی تقدیم می گردد به امید آنکه مورداستفاده قرار گیرداز خدای خوب ومهربا ن خاضعانه می خواهم که ما را در این ماه مبارک توفیق دهد تا در انجام عبادات و فرائض دینی خودکوتاهی نکنیم آمین یا رب العالمین.حاتم حکیمی

 


آمد رمضان و عید با ماست        قفل آمد و آن کلید با ماست
بربست دهان و دیده بگشاد      وان نور که دیده دید با ماست
آمد رمضان به خدمت دل           وان کس که دل آفرید با ماست
روزه به زبان حال گوید              کم شو که همه مزید با ماست
کردیم ز روزه جان و دل پاک       هر چند تن پلید با ماست
روزه به زبان حال گوید              کم شو که همه مرید با ماست (مولانا جلال الدین)

رمضان، ماه روزه و ماه نهم از ماه‌هاي قمري بين شعبان و شوال است. رمضان در لغت ‏به معناي تابش گرما و شدت تابش خورشيد است. بعضي گويند رمضان به معني سنگ گرم است كه از سنگ گرم، پاي روندگان مي‏سوزد و شايد مأخوذ از «رمض‏» باشد كه به معني سوختن است، چون ماه صيام گناهان را مي‏سوزاند به اين خاطر، بدين اسم موسوم شده است زيرا ماه رمضان موجب سوختگي و تكليف نفس است. اما صوم و روزه كه در اين ماه تكليف شرعي مسلمانان است عبارت است از احتراز از خوردن و آشاميدن و مفطرات ديگر از طلوع صبح تا غروب.

در قرآن مجيد يك بار «رمضان‏» و چهارده بار صوم و صيام و صائمين و صائمات … آمده است.

با استفاده از آيات قرآنی، به روشنى ثابت مى‏شود: روزه اگر چه عبادت‏مهمى است و داراى ثواب بسيار است؛ اما مقدمه‏اى براى رسيدن به مرحله تقوا است.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ( 183 ) أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ( 184 ) شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ( 185 )

ترجمه آیات

اى کسانى که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شده همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید. (183) و این روزهائى چند است پس هر کس از شما مریض و یا مسافر باشد باید ایامى دیگر بجاى آن بگیرید و اما کسانى که به هیچ وجه نمى توانند روزه بگیرند عوض روزه براى هر روز یک مسکین طعام دهند و اگر کسى عمل خیرى را داوطلبانه انجام دهد برایش بهتر است و اینکه روزه بگیرید برایتان خیر است اگر بناى عمل کردن دارید.(184)

و آن ایام کوتاه ماه رمضان است که قرآن در آن نازل شده تا هدایت مردم و بیاناتى از هدایت و جدا سازنده حق از باطل باشد پس هر کس این ماه را درک کرد باید روزه اش بگیرد و هر کس مریض و یا مسافر باشد بجاى آن چند روزى از ماههاى دیگر بگیرد خدا براى شما آسانى و سهولت را خواسته و دشوارى نخواسته و منظور اینست که عده سى روزه ماه را تکمیل کرده باشید و خدا را در برابر اینکه هدایتتان کرد تکبیر گفته و شاید شکرگزارى کرده باشید. (185)

هدايت كامل متقين، وابسته به بهره‏مندى از قرآن است

الم اين كتابى است كه در «الم ذلِكَ الْكِتابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» [ حقانيت‏] آن هيچ ترديدى نيست [ و ]مايه هدايت تقواپيشگان است از اين رو فضيلت مهم ماه رمضان، به نزول قرآن در اين ماه است. با توجه به آیات قرآن کریم روزه(صیام )بر همه ی مسلمانان و مومنان که به سن تکلیف رسیده باشند واجب است به استثناء مواردی که در آیه ی 184 سوره بقره ذکر شدو مواردی که در کتب فقهی اشاره شده است .

روزه بر اقوام و ادیان دیگر هم واجب شده اما به شیوه ی دیگری و مطابق آیه ی قرآن کریم فلسفه ی روزه گرفتن کسب تقوای الهی می باشد و قرآن مایه ی هدایت تقوا پیشگان است از اين رو رابطه خاصى بين قرآن و ماه رمضان وجود دارد. همان طور كه در فصل بهار، عالم طبيعت و انسان شادابى خاص و حيات مجددى پيدا مى‏كند، قرآن نيز بهار دل‏ها است كه با خواندن و يادگيرى و فهميدن معارف آن، دل‏ها همواره زندگى ويژه‏اى مى‏يابد.

پس بین قرآن کریم وماه رمضان که ماه روزه داری است ارتباط کامل وجود دارد.و از دلایل فضیلت ماه مبارک رمضان نزول قرآن در این ماه مبارک می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم انا انزلناه فی لیلة القدر (1) و ما ادراک ما لیلة القدر (2) لیلة القدر خیر من الف شهر (3) تنزل الملئکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر (4) سلام هی حتی مطلع الفجر (5).

ترجمه آیات

به نام خداوند رحمان و رحیم.ما این قرآن عظیم الشان را(که رحمت واسع و حکمت جامع است) در شب قدر نازل کردیم(1). و تو چه می دانی شب قدر چیست؟(2). شب قدر(در مقام و مرتبه)از هزار ماه بهتر و بالاتر است(3). در این شب فرشتگان و روح(یعنی جبرئیل)به اذن خدا از هر فرمان(و دستور الهی و سرنوشت خلق) نازل می شوند(4). این شب رحمت و سلامت و تهنیت است تا صبحگاه(5).

با توجه به آیات قرآن کریم و احادیث رسول اکرم(ص) ماه رمضان ماه رحمت و مغفرت است و دوره ای یک ماه است برای تربیت و تهذیب نفس ماهی است که با تلاوت قرآن و تدبر و تفکر در معانی ایات آن انس با قرآن بیشتر می شود دوستی و انس با قرآن بهترین دوستی هاست که سعادت دنیا و اخرت را نصیب بندگان خدا می نماید. گرسنگی ها وتشنگی ها در این ماه به روزه داران درس صبر وبردباری می دهد وعلاوه برآن احساس گرسنگان و تشنگان را با تمام وجود لمس می کنند .ماه مبارک رمضان تنها تحمل گرسنگی وتشنگی و ترک دیگر لذایذ نیست باید تمام اعضاء وجوارح فرد روزه دار هر کدا م به نحوی روزه باشد چشم و گوش و زبان ودست و پا و آنچه که منجر به گناه ونافرمانی خدا و پرده دری بندگان خدا و آزار و اذیت هم نوعان می شود خودداری شود .تمسخر دیگران غیبت دیگران دروغ گفتن افترا بستن به دیگران ضرر وزیان رساندن به دیگران وآنچه باعث ناخشنودی خدا است باید پرهیز شود.همچنین غرایز و طبیعت درونی و امیال وشهوات انسان که مصدر و سرچشمه ی همه ی بدی ها هستند باید در این ماه مها ر شوند و روزه باشند همانند حقد و کینه وحسد وتکبر و خود خواهی دشمنی وامثال آن ها با رعایت این موارد و موارد مشابه دیگر است که انسان می تواند به تقوای الهی برسد.

امیدوارم بشر سرگردان این عصر که زبان و گفتار و منطق و عقل وخرد را که خداوند به انسان عطا فرموده تادر امور زندگی خود استفاده نماید و رستگار دنیا و آخرت شود به کارببندد و به جای کشت وکشتار وخونریزی برای رسیدن به مقاصد حیوانی خود به خود بیاید و دست از جرم و جنایت بر علیه هم نوعان خود بردارد . و راه خدا پرستی و انسان دوستی را برگزیند تا شاهد این بی رحمی ها که در حیوانات درنده هم دیده نشده نباشیم.کودکان زنان کهنسالان و شهروندان بی دفاع چرا باید قربانی طمع ورزان و چپاولگران شوندو از خانه و کاشانه ی خودآواره شوند وکمترین امکانات اولیه را برای بقای خود در اختیار نداشته باشند.به امید روزی که از این بیشتر دین خدا وسیله ی برای توجیه جنایات جنایت کاران قرار نگیرد.و این ماه مبارک رمضان شروعی باشد برای پایان جنگ ها وخونریزی ها.

2 پاسخ برای “رمضان ماه تهذیب جسم و جان / حاتم حکیمی

  • محمد صادقی در تاریخ خرداد 22, 1395 گفت:

    با تشکر از استاد عزیز آقای حکیمی مطالب بسیار زیبا وآموزنده بود

  • ابراهیم یوسفی در تاریخ خرداد 17, 1395 گفت:

    جناب کاک حاتم مطلبی زیبا ومثمر فایده در این اولین روزهای مهمانی خدا است وبه امید نشر سلسله مطالب دیگر جنابعالی ودیگر دوستان تا برغنای هرچه بیشتر این ماه پر فضیلت بیفزائیم.