پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:57

مطالبات مردم اورامانات از شهاب نادری نماینده اورامانات درمجلس دهم

مطالبات مردم اورامانات از شهاب نادری نماینده اورامانات درمجلس دهم

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : گروه تلگرامی هم اندیشان انتخاب آگاهانه اورامانات در مطلبی تحت عنوان مطالبات مردم محترم اورامانات از جناب «شهاب نادری» نماینده اورامانات دردهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواسته هایی از نماینده پاوه واورامانات داشته اند که به شرح ذیل است : مقدمه : مردم محترم وفرهیخته ­ی اورامانات همانگونه که […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : گروه تلگرامی هم اندیشان انتخاب آگاهانه اورامانات در مطلبی تحت عنوان مطالبات مردم محترم اورامانات از جناب «شهاب نادری» نماینده اورامانات دردهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواسته هایی از نماینده پاوه واورامانات داشته اند که به شرح ذیل است :

مقدمه : مردم محترم وفرهیخته ­ی اوراماناتشهاب نادری

همانگونه که استحضار دارید انتخابات مجلس دهم با تمام حرف وحدیثهایش در روز 7اسفند سال 1394 برگزارگردید و ازمیان کاندیداهای  این دوره، جناب «شهاب نادری» توانست رای اعتماد مردم منطقه را جلب کند و هشتمین نماینده اورامانات درمجلس شورای اسلامی شود. دراین میان، گروه تلگرامی «هم اندیشان انتخاب آگاهانه اورامانات» که به همت جمعی از فعالان مدنی منطقه و با هدف «عقلانی شدن» فضای انتخابات و انتخاب «آگاهانه واصلح» از یکسال پیش از انتخابات درفضای مجازی پای به عرصه نهاده بود، جهت سنت شکنی و دوری از انفعال و تماشاگر شدن مردم پس ازانتخابات که از عادات توده مردم ماست و پیگیری مطالبات اساسی مردم و همچنین «پاسخگو کردن» شخص نماینده در مقابل موکلان و عموم مردم، همزمان با آغاز به کار مجلس دهم و نماینده محترم اورامانات، اقدام به طرح «مطالبات اساسی مردم» از نماینده محترم که دراصل مطالبه از حاکمیت ودولت ونظام جمهوری اسلامی»است،نموده است.

امیداست نماینده محترم و حاکمیت دوراندیش، پیام این اقدام مدنی را به نحو مطلوب دریافت کنند وبدانند مردم و نخبگان و فعالان مدنی اورامانات با حساسیت روزافزون پیگیر تحولات اجتماعی منطقه و کشور اند و به حق، خواستار سهم روا ومشروع مردم منطقه از «قدرت، ثروت ومنزلت» در ایران عزیزاند. بااین نگاه، کف مطالبات مردم فرهیخته اورامانات ازنگاه گروه«هم اندیشان» را محضر افکارعمومی ،نماینده محترم و دولت خدمتگزار عرضه می دارد :

✅مطالبات سیاسی وامنیتی

?رفع نگاه امنیتی از اورامانات به عنوان بخشی ازمناطق  کوردنشین درحوزه های توسعه فرهنگی،سیاسی واقتصادی و منع دخالت دولت درامور فرهنگی /مذهبی  و محدودساختن نقش دولت به نظارت اعتماد آمیز.

?تلاش در راستای اعتمادسازی میان مردم وحاکمیت و آغاز گفتگوهای وسیع میان نخبگان مردم با حاکمیت در مسائل اساسی مورد مناقشه که موجبات بی اعتمادی را درمنطقه فراهم ساخته است.

?تحول در نگاه حاکمیت به امور مذهبی وقومی در مناطق کوردنشین و خارج ساختن این دومقوله از ذیل پرونده های امنیتی وپیگیری مسائل آن درحوزه های فرهنگی بدون داشتن حساسیت های امنیتی.

? رعایت اصل شایسته سالاری درعزل ونصب های اداری وسیاسی ، ارائه طرح تحول سلامت اداری ومقابله با فساد  بوروکراتیک  درساختار اداری  منطقه اورامانات.

?افزایش مشارکت سیاسی زنان و واگذاری مناصب سیاسی واداری منطقه به این قشر سرنوشت ساز بدون درنظر گرفتن امور جنسیتی.

? نقش آفرینی پررنگ و درسطح قابل قبول  در امر «قانونگذاری» و «نظارت»  که  اصلی ترین وظیفه نمایندگان درمجلس به شمار می آید  و حضور فعال در تعیین سیاست های کلان کشوری به جای ورود به جزئیات اجرایی حوزه  انتخابیه.

?تلاش برای احیای سهم اورامانات ازمدیریت استانی به منظور تامین حقوق سیاسی وترمیم جایگاه اجتماعی مردم با فرهنگ اورامانات.

?طرح آزادیهای سیاسی و تاسیس احزاب وتشکلهای سیاسی مستقل به عنوان رابط میان مردم وحاکمیت و آزادی فعالیت مطبوعات و رسانه های مستقل و حمایت از فعالان این حوزه جهت نقدوارزیابی روندهای جاری فرهنگی،اجتماعی ،اقتصادی وسیاسی منطقه.

?ایجاد ارتباطات ولابی گری های مناسب ومنطقی با فراکسیون های اصلی درمجلس و با دولتمردان ونهادهای تاثیرگذار جهت طرح مسائل کلان منطقه و جذب اعتبارات و رفع بیکاری به عنوان ام الامراض در اورامانات.

?تلاش در راستای پاسخگویی مستمر نماینده محترم اورامانات بعنوان وکیل المله و مسئولان دستگاههای سیاسی،امنیتی واداری درمقابل افکارعمومی و مردم اورامانات که این روند ارتباط مستقیم با نحوه تعامل مسئولان با رسانه ها و شکل گرفتن رسانه های مستقل،منصف وبیطرف درسطح منطقه دارد.

✅مطالبات اقتصادی مردم اورامانات

?رسمیت یافتن بازارچه های مرزی شوشمی و شیخ صالح  و ایجاد بازارچه مرزی دروله  درجوانرود و دائمی شدن فعالیت کولبه ری در این مرزها

?جلب سرمایه گذاری های بخش خصوصی داخلی وخارجی در بخش های صنعت،تجارت وگردشگری و ایجاد اشتغال کلان درمنطقه

?ایجاد وتوسعه صنعت گردشگری باتوجه به پتانسیل بالای منطقه در زمینه های طبیعی،فرهنگی وتاریخی درجذب گردشگران داخلی وخارجی.

?ایجاد منطقه آزاد تجاری اورامانات باعنایت به پتانسیلهای مرزی منطقه جهت مبادلات اقتصادی با کشور عراق و اقلیم کردستان.

?حمایت از صنایع تولیدی وتاسیس کارخانه ها ،کارگاهها،بنگاههای تولیدی،راه اندازی مرغداری ها وگاوداری های کوچک وزودبازده که درنتیجه ی کمبودنقدینگی و بدهی به بانکها به حالت نیمه تعطیل وتعطیل درآمده اند.

?تاسیس صنایع تبدیلی وابسته به فرآورده های کشاورزی(زراعی،باغی ودامی) جهت فراوری،بسته بندی وصدور تولیدات.

?توسعه بخش کشاورزی(زراعی،دامی،طیور وآبزیان).

? سرمایه گذاری های دولت، در زمینه توسعه زیرساخت ها از جمله گسترش و بهبود راه های ارتباطی ، شبکه های آبیاری و زهکشی، یکپارچه سازی و اصلاح نقشه زمین های کشاورزی، توجه جدی به بازسازی و بهسازی مسکن و معابر روستایی، گازرسانی به روستاها و… و سرمایه گذاری جدی در آموزش و پرورش، آموزش های فنی و حرفه ای، آموزش روستائیان و  همچنین بهداشت و درمان به عنوان  امور زیربنایی وپایه های توسعه منطقه

?توانمند سازی مردم از لحاظ دانش نظری وعملی جهت مشارکت فعال و خودجوش در توسعه و طرح های کارآفرینی مشارکتی خرد برای مردم

✅مطالبات فرهنگی مردم اورامانات

?بسترسازی برای تقویت تفاهم وهمگرایی ازطریق ترتیب دادن نشست های هم اندیشی فکری  و فرهنگی میان اهالی اندیشه وفرهنگ.

?تاسیس وتقویت جامعه مدنی( مراکز فرهنگی، انجمن هابی ادبی وهنری، تشکلهای صنفی) جهت مشارکت بیشتر فعالان مدنی در توسعه فرهنگی منطقه.

?تاسیس مرکز هم اندیشی و مطالعات توسعه اورامانات جهت  گردهم آمدن کارشناسان اقتصادی، فرهنگی،اجتماعی وسیاسی منطقه وانجام پژوهشهای اساسی درزمینه توسعه همه جانبه اورامانات .

?رسمیت بخشیدن به آموزش وتدریس زبان مادری در دوره های تحصیلی ابتدایی ومتوسطه درمناطق کوردنشین.

?طرح وپیگیری اجرایی کردن کامل اصول قانون اساسی مربوط به مذاهب و قومیتها.

✅مطالبات اجتماعی مردم اورامانات

?حفظ محیط زیست ومنابع طبیعی منطقه ازتخریب و نابودی و توجه جدی به مسأله ای  به نام «آب» که نقش اساسی در چالشهای داخلی ومنطقه ای درآینده خواهد داشت.

?فراهم ساختن زمینه برای طرح وپیگیری مطالبات متنوع فرهنگی،اجتماعی واقتصادی زنان و رفع تبعیض های جنسیتی علیه این قشر درساختارهای حقوقی وقانونی و مشارکت واقعی آنان درفعالیت های اجتماعی،حمایت

ازتشکلهای مردمی با محوریت زنان،ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار وتوانمندسازی آنان.

?تلاش درراستای کاهش آسیبهای اجتماعی همچون فروپاشی خانواده ها،طلاق،اعتیاد،خودکشی ومفاسداخلاقی .

?تلاش درجهت ایجاد امید به زندگی و رفع افسردگی های ناشی از وضعیت بحرانی کشور دربخشهای اقتصاد وسیاست که اثرات ناگوار آن  درروح وروان نسل کنونی جامعه اورامانات  نمایان است.

?تاسیس وراه اندازی صداوسیمای مرکز اورامانات جهت تحت پوشش قرار دادن آخرین رویدادهای منطقه، بازتاب مطالبات و مسائل اساسی مردم و معرفی پتانسیل های طبیعی،اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی اورامانات به مخاطبان.

?فراهم ساختن بسترهای سخت افزاری ونرم  افزاری جهت پرورش استعدادهای ناب هنری،ادبی وورزشی جوانان اورامانات.

 

4 پاسخ برای “مطالبات مردم اورامانات از شهاب نادری نماینده اورامانات درمجلس دهم

  • شهروند در تاریخ خرداد 17, 1395 گفت:

    حق مرزی وکارت مرزی رابه روستاییان میدن اما شهری چون پاوه محرومه مگه شهرپاوه چه امکاناتی داره درنقطه مرزی قراردارد

  • ض.سرده در تاریخ خرداد 17, 1395 گفت:

    سلام
    ضمن اعلام موافقت با صدور بیانیه مورد نظر، تلاش اعضای اصلی گروه “هم اندیشان” را ارج نهاده و به اقدامات همه جانبه گرایانه آنها در حفظ وحدت و یکپارچه گی اورامانات درود می فرستیم. امید است بتوان همچنانکه در بیانیه هم اندیشان نیز کاملاً به آن توجه شده است مطالبات اورامانات را فقط تحت عنوان اورامانات مطرح نمود و از جزئی نگری و یا تبعیض در خصوص نام بردن از شهرستانها و … خودداری نمود چرا که این امر موجبات ازبین رفتن تعصبات و عشیره گرایی را در دراز مدت به دنبال خواهد داشت.

  • هدایت در تاریخ خرداد 17, 1395 گفت:

    تمام پتانسیل دولت تدبیر و امیدو مجهزکنی قادر به تامین یک سوم از این خواسته ها نیست ولی باز مطرح کردن آنها روشن کننده راه خواهد مشدوط به مشارکت دادن همه اقشار در این روند

  • ناشناس در تاریخ خرداد 17, 1395 گفت:

    حق کارمندآن زمان جنگ یادشان رفته آقای نادری که این منطقه را جز مناطق جنگی حساب نکرده اند در صورتی که بسیاری از معلمان در خط مقدم از جمله روستای تشار و وزلی که چسبیده به سنگرهای عراق بود خدمت کرده اند