س 28 فروردین 1403 ساعت 21:55

لاله‌ واژگون زاگرس در خطر انقراض قرار دارد

لاله‌ واژگون زاگرس در خطر انقراض قرار دارد

به گزارش سلام پاوه : رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت از محیط زیست کرمانشاه گفت: گونه گیاهی لاله واژگون در منطقه زاگرس در معرض خطر انقراض است. ثریا قربانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با اشاره به در معرض  خطر انقراض بودن گونه گیاهی لاله واژگون در منطقه زاگرس اظهار داشت: مردم باید […]

به گزارش سلام پاوه : رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت از محیط زیست کرمانشاه گفت: گونه گیاهی لاله واژگون در منطقه زاگرس در معرض خطر انقراض است.

ثریا قربانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با اشاره به در معرض  خطر انقراض بودن گونه گیاهی لاله واژگون در منطقه زاگرس اظهار داشت: مردم باید از چیدن گل لاله واژگون یا خرید این گیاهان از بازار خودداری کنند.لاله واژگون

رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت از محیط زیست کرمانشاه با اشاره به اینکه گونه گیاهی لاله واژگون از شاخص‌های زیستی منطقه زاگرس است گفت: منطقه اورامانات و کنگاور از زیستگاه‌های طبیعی این گونه گیاهی زیبا است و البته در برخی از مناطق دیگر کشور نیز دیده می‌شود.

قربانی یکی از مشکلاتی که این گونه گیاهی زیبا را در معرض خطر انقراض قرار داده عدم فرهنگ‌سازی درست در بین مردم منطقه زاگرس دانست و افزود: ساکنان این مناطق با حضور در زیستگاه‌های طبیعی و به دلیل زیبایی این گونه گیاهی شروع به چیدن لاله واژگون با پیازچه آن می‌کنند که در سال بعد این گونه دیگر رشد نکرده و در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرد.

وی فرهنگ‌سازی درست از طریق رسانه‌ها برای جلوگیری از انقراض این گونه گیاهی زیبا و حفظ محیط زیست را ضروری دانست و عنوان کرد: از آنجایی که لاله واژگون استفاده خوراکی و دارویی ندارد و مردم فقط به دلیل زیبایی و جنبه تزیینی این گونه گیاهی را می‌چینند با فرهنگ‌سازی مناسب باید مردم را از چیدن این گل‌ها منصرف کرد و با متخلفان از طریق قانون برخورد کرد.

قربانی با بیان اینکه در دو سال گذشته به منظور حفظ زیستگاه‌های طبیعی این گونه گیاهی در منطقه زاگرس مناطق خاص رشد و ژنتیک آن بررسی شده است بیان کرد: باید از لحاظ ژنتیکی این گونه‌های گیاهی را بررسی و سپس اطلاعات آن را در بانک ژن نگهداری کنیم زیرا این گونه‌های گیاهی سرمایه‌های ژنتیکی و طبیعی هستند.

وی هر یک از گونه‌های مختلف گیاهی از جمله گل لاله واژگون را جز اصلی ذخیره تنفسی و اکوسیستمی طبیعت دانست و گفت: زمانی که یک گونه گیاهی توسط متخلفان محیط زیست از بین برود فقط آن گونه گیاهی نیست که در معرض انقراض قرار می‌گیرد بلکه گونه‌های مختلف گیاهی دیگر نیز به مانند یک زنجیره در معرض خطر قرار می‌گیرند و حیات انسانی هم به دلیل این زنجیره تنفسی به خطر می‌افتد.

رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت از محیط زیست کرمانشاه با اشاره به اینکه گونه گیاهی لاله واژگون در اردیبهشت ماه در منطقه زاگرس قابل رویت است گفت: مردم باید محیط زیست را از خودشان بدانند و در همکاری با جمعیت‌های مردم نهاد محیط زیست ضمن حفظ این گونه‌های گیاهی به این گیاهان به شکل منبع درآمد نگاه نکنند.

یک پاسخ برای “لاله‌ واژگون زاگرس در خطر انقراض قرار دارد

  • فهمی سلیمانی در تاریخ خرداد 13, 1395 گفت:

    با تشکر از مسولین محترم باید خدمتون عرض کنم از هر 10 گونه گیاهی در زاگرس یکی در معرض انقراض قرار دارد مهمتر از لاله واژگون ثعلب نر، چویل چهار پاره ، یک نوع اویشن و یک نوع مرزه در اتشگاه و شاهو و زوفا و…