ج 31 فروردین 1403 ساعت 10:13

بهرام ولدبیگی: رئیس جمهور ایران در جریان کنگره ملی کرد است

بهرام ولدبیگی: رئیس جمهور ایران در جریان کنگره ملی کرد است

به گزارش سلام پاوه و به نقل از وبلاگ دنگی نوریاو :بهرام ولدبیگی مدیر انستیتو فرهنگی کردستان در تهران، در گفت و گویی اختصاصی با روزنامه روداو در اربیل اعلام کرد: رئیس جمهور ایران در جریان کنگره ملی کرد است بهرام ولدبیگی می‌گوید؛ کنگره ملی کورد آرزوی دیرینه وتاریخی همه‌ی ملت کورد است و ما […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از وبلاگ دنگی نوریاو :بهرام ولدبیگی مدیر انستیتو فرهنگی کردستان در تهران، در گفت و گویی اختصاصی با روزنامه روداو در اربیل اعلام کرد:

رئیس جمهور ایران در جریان کنگره ملی کرد است

بهرام ولدبیگی می‌گوید؛ کنگره ملی کورد آرزوی دیرینه وتاریخی همه‌ی ملت کورد است و ما نیز مشغول گفتگو هستیم و پیگیرانه در تلاشیم تا با مسئولان ایرانی جهت شرکت در این کنگره به توافق بهرام ولدبیگبرسیم. برای اینکه بتوانیم اندیشه و اهداف این کنگره در ایران را رسمیت ببخشیم و حرمت آن را نگه داریم زیرا کنگره ملی حق همه‌ی ملتها ست بخصوص ملت کورد محق چنین حقی است که سازمانی ملیی داشته باشد تا در مورد مسائل سرنوشت ساز همصدا باشند. برای همین لازم است ملت کورد مانند اعراب و ملل اروپایی و افریقا و و شمال امریکا داری سازمانی ملی ای باشند و این سازمان هم درواقع هیچ تهدیدی برای ملتهای همسایه‌ی کورد از جمله فارس، ترک وعرب نخواهد بود. بلکه یک تشکل با پیام صلح و آشتی است در راستای شناخت بیشتر ملت‌ها و همزیستی مسالمت‌آمیز در کشورهایی که کوردها با دیگر ملتها زندگی می‌کنند و آقای مسعود بارزانی در پیام افتتاحیه کنگره هم خطاب به ملت‌های فارس، عرب و ترک پیام صلح و آشتی را اساس کنگره اعلام نمود.

سرپرست انستیتو کردستان افزود: همراه آقایان جلال جلالی زاده و محمد رئوف قادری برای جناب دکتر روحانی رئیس جمهور ایران نامه ای ارسال کردیم و از او خواسته بودیم که جمهوری اسلامی با رویکردی مثبت به این کنگره بنگرد و پیشنهاد دادیم در دو هیات در این کنگره شرکت کنیم. هیاتی از مسئولان جمهوری اسلامی و و هیاتی هم از شخصیتهای سیاسی و فرهنگی کوردستان ایران و یا اینکه هیاتی مشترک هم از مسئولان نظام و هم از شخصیت های سیاسی و فرهنگی کوردستان مشترکاً در این کنگره مشارکت بکنند تا در اربیل پیام مشترکی داشته باشیم.

مدیر انستیتو کردستان گفت: ریاست جمهوری اسلامی ایران دستور داده که چندین جلسه مشترک پیرامون این مسئله برگزار شود تا نتایج مشترکی عاید شود و ما در این مدت با دو نفر از مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرده و به نتایج آن خوشبین هستیم و آنها هم نظر مساعد دارند.

در رابطه با چگونگی این کنگره ولدبیگی اعلام کرد: افسوس زمان برگزاری این کنگره همزمان است با تغییرات سیاسی و ریاست جمهوری در ایران. و همین برای گنکره ملی مشکلی شده است زیرا برگزار کننده گان کنگره شرایط سیاسی ایران را در نظر نگرفته اند. کنگره زمانی که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور بودند آغاز شد و این گونه فکر می‌کنم در آن زمان مسئولان ایرانی موافق برگزاری آن نبودند و به آن کم توجه بوده‌اند و ریاست جمهوری و دولت جدید نیز تازه شروع به کار کرده زیرا وقتی با آنها مذاکره می‌کنیم آنها نیز گله‌مندند که ای کاش این کنگره کمی به تأخیر می‌افتاد تا سیاست خارجی و داخلی ایران مسیر جدیدش را پیش بگیرد و بتواند به این مساله با نگاه مثبت بیندیشد.

درباره چگونگی برگزاری این کنگره‌ی ملی ولدبیگی گفت: در کوردستان ایران درباره کنگره دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. زیرا فقط احزاب کورد در این کنگره شرکت کرده‌اند. ولی وقتی ما می‌گویم کنگره ملی، باید بدانیم شرکت احزاب به این معنا نیست که نماینده همه‌ی مردم کوردستان در ایران هستند و یا آنها علاقمند به شرکت دیگر تشکل‌ها نیستند و یا از تشکلها، رویکردها و نظرات متفاوت داخلی کوردستان در ایران غافل باشند. زیرا بسیار لازم و ضروری بود که نمایندگان نزدیک به پنج میلیون کورد شیعه در ایران و نمایندگان کوردهای یارسان و نمایندگان کوردهای خراسان، اساتید دانشگاه و نمایندگان گذشته و حال مجلس شواری اسلامی، دانشجویان، روزنامه نگاران و علمای دینی، فعالان سیاسی و حقوق بشر و فعالان جامعه فرهنگی و مدنی سه استان بزرگ کرمانشاه وایلام و سنندج شرکت کنند و رای و نظر خود را اعلام بدارند تا کنگره نمادی باشد از جغرافیای واقعی کوردستان ایران.

بهرام ولدبیگی در ادامه سخنانش گفت: شرکت کردن یا نکردن ما در کنگره بخشی از این مسئله است اما بخش دیگر آن بخش استراتژیک آن است که ما باید بتوانیم مسئولان ایران را راضی کنیم که در این کنگره شرکت بکنند و این گامی باشد در راستای توجه به مسئله‌ی کوردها در ایران و اگر چنین نشود این کنگره برای کوردستان ایران یک طرفه خواهد بود. در واقع هدف اصلی کنگره هم رسیدن به فضای مذاکره بین کورد و حکومت‌ها است حال اگر ایران اجازه ندهد ما نمی‌توانیم در این کنگره شرکت بکنیم. زیرا استراتژی کنگره صلح و آشتی در منطقه است و ما نیز باید در این راستا کمک بکنیم نه اینکه باعث اختلاف بشویم و شرایط را بیش از این منفی جلوه دهیم. ای کاش جناب مسعود بارزانی رهبر اقلیم کوردستان از پیش این مسئله را با جمهوری اسلامی و مسئولان ذیربط از طریق دیپلماتیک حل وفصل می‌کردند و با برنامه‌ای مخصوص و متفاوت از بخش‌های دیگر کوردستان به کوردستان ایران می‌نگریستند. زیرا شرکت نکردن مسئولان ایرانی در این کنگره و عدم حضور نمایندگان کوردستان ایران در آن باعث چالش بزرگی در کنگره‌ی ملی در آینده ملت ما خواهد شد.

حقیقت این است که امروز مسئله‌ی ملت کورد در کوردستان عراق خدا را شکر جایگاه تعریف شده‌ی خود را دارد و ترکیه نیز در پی حل و فصل مسئله ی کوردها است و گفتگو و مذاکرات ادامه دارد. در سوریه نیز وضعیت قابل مشاهده است. و کوردهای سوریه کم‌کم به جایگاه واقعی خود نزدیک می‌شوند. امروز تنها مسئله‌ی کورد در ایران است که همچنان مانند سابق بی هیچ تغییری باقی مانده و برای مشارکت ایران در این کنگره و باز کردن باب مذاکره فرصت بزرگی است در راستای حل وفصل مسئله‌ی کورد در کوردستان ایران. در واقع انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور تازه ی ایران و قدرت سیاسی که در آینده بر ایران حاکم می‌شود باید در نظر گرفته بشود. اگر کنگره نتواند در داخل وخارج در کوردستان ایران همصدایی ایجاد بکند و هدف تعریف شده و استراتژیکی نداشته باشد و نشستی با ایران و حکومت ایران صورت نگیرد و تغییری در دیالوگ تهران و کورد به وجود نیاورد و صدای کنگره به تهران نرسد و اوضاع کما فی سابق بماند این فرصت تاریخی هم از دست می‌رود و دوباره روز از نو و روزی از نو خواهد بود. امیدوارم تحولات به گونه‌ای رقم بخورد که دو طرف مسئله با شناخت بیشتر و با درک تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای به کنگره ملی کوردستان بنگرند و بجای ادامه‌ی سیاست‌های گذشته به آینده‌ای روشن برای ایران و کوردستان بیندیشند

منبع : وبلاگ دنگی نوریاو