پ 30 فروردین 1403 ساعت 22:16

سمپاشی نکنید!! / محمود رستمی تبار

سمپاشی نکنید!! / محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هربار که حشره ای ، یا آفتی که بر جان محصولات انسان می افتد  و زحمات طاقت فرسای وی  را غارت یا منهدم می سازد به حکم انتقام جویی و یا مبارزه با آفات اولین چیزی که به ذهن هرکسی خطور می کند, کاربرد سم بعنوان در دسترسترین و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هربار که حشره ای ، یا آفتی که بر جان محصولات انسان می افتد  و زحمات طاقت فرسای وی  را غارت یا منهدم می سازد به حکم انتقام جویی و یا مبارزه با آفات اولین چیزی که به ذهن هرکسی خطور می کند, کاربرد سم بعنوان در دسترسترین و آسانترین ابزار مبارزه با آفت یا حشرات است. و گاهی جنایتکارانی هم هستند و بودند که از سموم مختلف برای ماندن بر حکومت و اهداف غیر انسانی خود از این سموم علیه انسان استفاده می نمایند و استفاده کردند و در همسایگی خود شاهد آن بودیم. هیچکس ( علی حسن المجید ) یا علی کیمیاوی را فراموش نمی کند!!محمود رستمی تبار

ما و دو, سه نسل قبل,  سمپاشان را برای مبازرزه با مالاریا با پمپ های فلزی 10 لیتری و دیوارها و سقف های سفید شده خانه با د.د.ت را خوب بیاد می آوریم  و بیاد داریم که هرکجا برکه و کناره رودخانه ای بود با سم د.د.ت مسموم می شد و یا با ترکیبات نفتی برای جلوگیری از تنفس لارو پشه پوشید می شدند. و گرچه د.دت سم معجزه گر آن زمان بود , اما سالها طول کشید تا بشر متقاعد شد که  د.د.ت برای سلامت انسان بعلت ماندگاری طولانی مدت آن خطرناک بوده و کاربرد آن در کل ممنوع گشت. این موضوع برای کلیه سموم چه سموم با ماندگاری کوتاه مدت ( که مقرون به صرفه نیستند) و چه سموم با ماندگاری طولانی مدت که سلامت انسان را به خطر می اندازند, صدق می کند. قطعا هیچکس حاضر نیست هیچ گونه ماده سمی وارد بدنش گردد و نتیجتا اثرات آن از طریق مسمومیت های آنی یا سرطانهای سالیان بعد و یا بهم خوردن  سیتم متابولیک بدن  تجلی پیدا نماید. اینکه سموم از چه ساخته می شوند و ترکیباتشان چیست بحث ما نیست اما اینکه سم ها چه کاری می کنند بصورت فهرست وار ذکر می گردند.

1.        سموم با رسوخ در بافت حشرات و هر موجود دیگری بسته به هدف سازنده آن بافتها را از درون متلاشی ساخته و یا با اختلال در سیستم متابولیسم موجود زنده موجب  مرگ یا تضعیف, موجود می گردد.

2.       سم وقتی در محیط بکار می رود گروه هدف خود را نمی شناسد و نتیجتا همه انواع موجوات زنده و حتی گیاهان را تحت تاثیر قرار می دهد و نهایتا اینکه خوب و بد را با هم متاثر خواهد ساخت. همچنانکه دارو در بدن نیز چنین نقشی دارد.

3.       بکار گیری سم برای آفت های چون ملخ یا هر آفت دیگری  ممکن است در کوتاه مدت موثر باشد اما بعلت آنکه همه دشمنان بیولوژیک آن را نیز از بین می برد سال بعد و سالیان بعد شاهد حضور گسترده تر و غیر قابل کنترل آن آفت یا حشره خواهیم بود.

4.       سموم گاهی بعلت آنکه بصورت ناقص, غیر اصولی و ناشیانه بکار می روند! و حتی اگر اصولی هم بکار روند!  موجب مقاوت طبیعی حشرات در مقابل سم بکار رفته شده و نتیجه آنکه در نوبت بعد  آن نوع سم برای آفت مد نظر کارایی ندارد . همچنانکه میکروبها و باکتری های موجود در بدن بیمار در مقابل دارو مقاوم می گردند.  در نتیجه نیاز به سم قویتر و گرانتر داریم.

5.       بدن مسموم حشرات , طعمه حیوانات و یا پرندگان و یا حشرات آدیگر شده  در نتیجه سم به بدن این موجودات زنده منتقل و اگر پرنده ای مانند مرغ, کبک و یا گنجشک و … توسط انسان مصرف گردد سم وارد بدن انسان می گردد و با تجمع در بافتها خطرات بعدی را برای وی ایجاد می نماید. این یک واقعیت است که این سموم از طریق زنجیره های غذایی منتقل شده و هرچه زنجیره بزرگتر باشد احتمال انتقال سموم نیز بیشتر است.

6.       سموم با نفوذ در بافت گیاهان و مصرف گیاهان توسط چهارپایان یا مصرف مستقیم انسان مجددا انسان را مورد تهدید قرار می دهند.

7.       سموم با نفوذ در آبهای زیر زمینی یا جاری مورد استفاده در کشاورزی یا شرب نهایتا با مصرف محصولات یا آب شرب دوباره این انسان است که نهایتا آسیب خواهد دید.

8.       سموم یکی از گرانبهاترین حشرات موجود در زمین که مسئول تامین میلیونهاتن عسل است را بطور مستقیم مورد تهدید قرار داده و علاوه بر وارد ساختن تلفات سنگین بر زنبور داران ,دیگر نه تنها عسل ها شفا بخش نبوده بلکه به نوعی مسموم خواهند بود.

فراموش نشود بهترین راه مبارزه با ملخ, مبارزه مکانیکی و استفاده از روشهای بیولوژیک است.

حال قضاوت با شماست آیا چندکیلو خیار و گوجه فرنگی که هزاران لیتر آب نیاز دارند تا به بهره برداری برسند ارزش آن را دارند که طبیعت خود را مسوم و نهایتا سلامت خود و همنوعانمان را به خطر اندازیم و با از بین بردن تنوع جانوری ( حشرات) پایه های غذایی و امنیت غذایی خود را به خطر اندازیم.

راه حل تعامل با ملخ و دیگر حشرات سم نیست. به راستی در بسیاری از کشورهای دنیا این حشرات سرمایه هستند نه آفت که امید است در مباحث و جای دیگری بدان پرداخته شود.

و یک توصیه :  از آتش زدن گیاهان و پاکتراشی زمین از گیاهان در جاهایی که حضور ملخ زیاد است خود داری فرمایید!  چرا که دسترسی آنها را به خاک و تخمگذاری تسهیل می نمایید. ملخها در عمق 5 الی 15 سانتیمتری خاک تخمگذاری نموده و هربار 90 تا 150 تخم گذاشته و دمای منهای 15 درجه سانتیگراد زیر صفر در 5 سانتیمتری زیر خاک نیاز است تا تخمها از بین بروند. حال ببنید رابطه گرمایش زمین و افزایش  ملخ  و گرفتاری های انسان را…..

پرندگان, انواع سوسک ها, خزندگان و آخوندک ها و … دشمن ملخ هستند قدر حضور آنها را بدانید.

امید است برای سلامت خود و همنوعانمان ارزش قائل شویم. هرچند عملکرد کشاورزان و صیفی کاران و باغداران باید جدا کنترل گردد و بنظر می رسد نیازمند یک سازمان قوی در تعیین و اجرایی نمودن استاندارهای بالای سلامت خود و محیط زیست هستیم.

3 پاسخ برای “سمپاشی نکنید!! / محمود رستمی تبار

  • متین در تاریخ اردیبهشت 23, 1395 گفت:

    باسلام ولی کوگوش شنوا

  • شهروند شهر باینگان در تاریخ اردیبهشت 23, 1395 گفت:

    آقای رستمی تبار احسن دست مریزاد ان شاء الله درمطالب بعد راه حل لزم ارائه گردد.

  • سراج در تاریخ اردیبهشت 23, 1395 گفت:

    کاملا جالب و علمی بود . تشکر