ج 31 فروردین 1403 ساعت 11:26

پرکردن اوقات فراغت فرزندانمان در تعطیلات تابستان / حاتم حکیمی

پرکردن اوقات فراغت فرزندانمان در تعطیلات تابستان / حاتم حکیمی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : به نام خداوند جان وخرد کزین برتر اندیشه برنگذرد فراغت به معناي بيكاري نيست، چون در اوقات بيكاري كاري براي انجام دادن نداريد، ولي در اوقات فراغت كارهاي زيادي مي‌توانيد داشته باشيد. هدف از فعاليت‌هاي اوقات فراغت كسب آرامش و تجديد قواي بيشتر است. بسیاری از خانواده های دارای فرزندان […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : به نام خداوند جان وخرد کزین برتر اندیشه برنگذرد

فراغت به معناي بيكاري نيست، چون در اوقات بيكاري كاري براي انجام دادن نداريد، ولي در اوقات فراغت كارهاي زيادي مي‌توانيد داشته باشيد. هدف از فعاليت‌هاي اوقات فراغت كسب آرامش و تجديد قواي بيشتر است.

بسیاری از خانواده های دارای فرزندان مدرسه ای با تعطیلیحاتم حکیمی مدارس شاید یکی از دغدغه ها ی آن ها پر کردن اوقات فراغت فرزندان به نحوی شایسته و به دور از هر گونه مشکلات است. پر کردن اوقات فراغت می تواند اهداف زیادی را دنبال نماید که اگر برنامه ریزی کارشناسانه در این زمینه با همکاری خانواده ها و مدارس و کانون ها ومراکز دیگر صورت پذیرد می تواند نتیجه بخش ومثمر ثمر واقع شود.

اگر فرزندانمان را در سه ماه تعطیلی به حال خود بگذاریم و بدون برنامه هر روز را با کارهای تکراری از قبیل دیدن تلویزیون و بازی های داخل کوچه با هم بازی های خود بازی های رایانه ای وبا گوشی و تبلت اوقات خود را پر کنند قطعا مضرات خاص خود را دارد و برای فرزندان مان آن چه که مفیداست محقق نخواهد شد.

پس بهترین اقدام در درجه ی اوّل شناسایی استعداد و علایق فرزندانمان باشد که با مشورت با افرادکارشناس و دلسوز این کار می تواند زمینه ی لازم را برای پر کردن اوقات فراغت فراهم نماید.اگر فرزند ما در کاری که علاقمند نباشد بخواهیم او را مجبور کنیم نتیجه ی خوبی را به دست نخواهیم آورد و اوقات فراغت فرزندمان رابا کاری که تمایلی به آن ندارد و برایش هیچ آرامش و استراحتی ندارد پر می کنیم.

اوقات فراغت فقط زماني آزاد شده از بار كار نيست؛ بلكه فعاليتي غيراجباري است. فرد در اين اوقات مي‌خواهد كارهايي انجام دهد كه با كمال ميل به آنها علاقه دارد، خواه به منظور استراحت، خواه براي ايجاد تنوع. البته به این معنی نیست که هر کار دیگری که علاقمند باشد انجام دهد اینجا اشاره ی ما به کارهای مفید بی خطر و تفریحات سالم است که هیچ گونه صدمه ی روحی وجسمی در پی نداشته باشد. تفاوت های فردی را حتما رعایت کنیم از مقایسه افراد جدا باید خود داری کنیم .

همانطور که مستحضر هستید هر فردی در زمینه ای استعداد و علاقه دارد.از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: خطاطی ، نقاشی، موسیقی،داستان نویسی، سرودن شعر، فعالیت های ورزشیو موارد دیگر. البته توجه ویژه به این دو مورد برای همه عمومیت دارد.یکی توجه به فعالیت های معنوی از قبیل عبادت و حضور در اماکن دینی ومذهبی برای تقویت روح وروان فرد ودیگری انجام فعالیت های ورزشی به مقتضای توان جسمی تافرد ی سالم از نظر روحی وجسمی باشد.

شرکت در کلاس های متنوع و پرداختن به فعالیت های زیاد به طوری که آرامش وآسایش از او سلب شود کار درستی نیست .یکی از اهداف پر کردن اوقات فراغت فرزندانمان این است به آن ها انرژی بدهیم و شور ونشاط را در آن ها تقویت کنیم نه با برنامه ریزی ها ی بسیار فشرده وقت خالی برای آن ها باقی نگذاریم. استراحت به موقع و کافي را براي فرزند انمان لحاظ کنيم.

اگر چه همه ی ما به این مساله واقف هستیم که هم خود ما وهم فرزندان ما به مسافرت و طبیعت گردی نیاز داریم چون زندگی تکراری و امورات روزمره باعث می شوند که دچار خستگی روحی وجسمی بشویم که برای رفع این خستگی رفتن به مسافرت یا گشت وگذار در طبیعت بسیار مفید است. و بسته به بضاعت مالی خانواده هاست که در طول سال بتوانند این کار را انجام بدهند.

غنی سازی اوقات فراغت در منزل هم با انجام کارهای خانه وتعامل با افراد خانواده و نشستن با جمع خانواده ، انجام بازی های خانوادگی ، دیدن فیلم های خانوادگی باخانواده ، و هم چنین سرکشی اقوام وخویشاوندان برای تحکیم سنت های خانوادگی در تقویت روحی و روانی بسیار مفید است.

تحقيقات اجتماعي نشان مي‌دهد يكي از عوامل مهم بزهكاري در نوجوانان خالي بودن اوقات فراغت آنهاست و در اين ايام است كه زمينه هاي پذيرش رفتارهاي ناهنجار، اعتياد و انجام جرايم شكل مي‌گيرد. كمال مطلوب اجتماعي در اين مورد آن است كه تمام وسايل مادي، معنوي و فضاي سالم جهت بهره‌جويي عمومي آماده شود و با حذف زمينه هاي فقر اقتصادي، فرهنگي و تربيتي، انگيزه‌هاي سالم در ميان طبقات مختلف جامعه پرورش يابد به راستی کشور ما پر از استعداد های درخشان است که احتیاج به پرورش و آموزش دارند اگر مسئولین ذی ربط در این امربسیار خطیر کوتاهی کنند خیانت بزرگی به جامعه است و صدمات جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد برای نمونه جوانی که به اعتیاد گرفتار می شود نه تنها زندگی خو د بلکه زندگی خانواده اش را هم تباه می کند چه بهتر با تفریحات سالم وسازنده فرزندان این سرزمین را تربیت کنیم تا زمینه ی رشد و شکوفایی در زمینه های گوناگون فراهم شود و آن ها را از هر نظر ایمنکنیم. کشور ما کشور فقیری نیست که حکومت این توان را نداشته باشد کشور ما از هر نظر غنی است.

به امید آنکه مسئولین محترم با همراهی خانواده ها ی عزیز با برنامه ریزی های جامع بتوانند اوقات فراغت را برای فرزندان این مرزو بوم به نحو احسن مدیریت نمایند تا ریشه ی بسیاری از مشکلات ومعضلات خانواده ها و جامعه ی ما را از بیخ برکنند . وشاهد نسلی سالم پر انرژی وپویا و آینده ای بسیار روشن وامیدوار کننده برای فرزندانمان باشیم.

موفق وسربلند باشید .
پاوه – حاتم حکیمی