پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:15

تصاویری از لاله واژگون در دامنه شاهو / کیهان محمدی

تصاویری از لاله واژگون در دامنه شاهو / کیهان محمدی

به گزارش سلام پاوه : لالهٔ واژگون یا همان (هه راله بره م) با عمر کوتاه خود یکی از گلهای زیبا و دیدنی طبیعت شهرستان پاوه می باشد که متاسفانه مشاهده می شود که این گیاه زیبا مورد هجوم ناآگاهانه و در مواردی آگاهانه ما انسانها قرار می گیرد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : لاله واژگون […]

به گزارش سلام پاوه : لالهٔ واژگون یا همان (هه راله بره م) با عمر کوتاه خود یکی از گلهای زیبا و دیدنی طبیعت شهرستان پاوه می باشد که متاسفانه مشاهده می شود که این گیاه زیبا مورد هجوم ناآگاهانه و در مواردی آگاهانه ما انسانها قرار می گیرد.لاله واژگون

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : لاله واژگون با عمر کوتاه خود رشد و گل دهیش در اردیبهشت ماه شروع می شود. لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که تا کنون ۱۵ گونهٔ آن در ایران شناسایی شده است. گونهٔ زرد کم‌رنگ متمایل به لیمویی این گل‌ها موسوم به لاله زاگرسی بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

پیاز این گیاه به علت وجود موادی موسوم به آلکالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین مسکن درد است.

تاکنون شصت گونه از از این گیاه شناخته شده است. پیاز آن به صورت یک غدهٔ متورم، گوشت‌دار بوده و دارای مقدار زیادی نشاسته و چندین عامل دارویی است و اگر تازه باشد، سمی بوده و قابل خوردن نیست، ولی در کشور چین سمیت آن را گرفته و در آشپزی از آن استفاده می‌کنند.

لالهٔ واژگون یا لالهٔ نگونسار، هم در نقش سرستون‌های ساسانی‌ها و هم در موزهٔ طاق بستان در کنار نقش پادشاه ساسانی دیده می‌شود. گویند این گل در آن زمان که گلوی سیاووش با تیغ تیز گرسیوز آشنا می‌شد، شاهد ماجرا بود. از پس آن اندوه، گل‌گونه رخ، سر به زیر افکند تا آرام آرام اشک بریزد بر بی‌گناهی سیاوش.

چو سرو سیاوش نگون‌سار دید     سراپردهٔ دشت خون‌سار دید
بیفکند سر را ز انده نگون            بشد زان سپس لالهٔ واژگون

منبع : https://fa.wikipedia.org/wiki/

در شهرستان پاوه و در دامن طبیعت زیبای کوهستانهای شاهو و دالانی و آتشگاه و… این گونه گیاهی زیبا مشاهده می شود اما نکته تاسف بار این است که عده ای بدون آگاهی و تعدادی آگاهانه اقدام به چیدن این گل زیبا می کنند و حتی بعد از چیدن عکس می گیرند یا در تاج خودروهای خود این گلهای کمیاب و زیبا را قرار می دهند و در سریعترین لحظات باعث نابودی این لاله های  زیبا می شوند.

لاله واژگون (هه راله بره م ) یکی از زیباترین و منحصر به فرد ترین گلها و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایران و ازجمله گلهای وحشی و در حال انقراض زاگرس است .

این گل از طریق پیاز و بذر تکثیر شده و چیدن آن باعث از بین رفتن بذر این گیاه زیبا می شود. برای اینکه از بذر آن گیاه کاملی تشکیل شده و به مرحله گلدهی برسد بیشتر از ۶ سال زمان لازم است و چیدن گل آن باعث می شود که این گیاه تا ۳ سال مجددا گل ندهد.

پس درخواست می شود از تمامی عزیزانی که به دامنه کوهها و طبیعت شهرستان می روند جدا از چیدن این گیاه زیبا خودداری کنند.

گردآوری : فرهاد صالحی 

عکس کیهان محمدی خبرنگار افتخاری سلام پاوه با تشکر از ایشان

تصاویری زیبا از لاله واژگون در طبیعت پاوه

لاله واژگون

لاله واژگون

لاله واژگون 10


لاله واژگون 6

لاله واژگون 8

لاله واژگون

لاله واژگون 4

لاله واژگون 1

لاله واژگون 2

لاله واژگون

5 پاسخ برای “تصاویری از لاله واژگون در دامنه شاهو / کیهان محمدی

  • باربری تبریز در تاریخ مهر 23, 1398 گفت:

    چقدر ایران زیباست

  • اتوبار در تاریخ مهر 19, 1396 گفت:

    سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

  • زیست شناسی کنکور در تاریخ مرداد 10, 1396 گفت:

    مطلب بسیار خوبی بود.ممنون

  • فهمی سلیمانی در تاریخ اردیبهشت 22, 1395 گفت:

    با تشکر از اقای صالحی خدمتون عرض کنم که این فقط لاله واژگون نیست که در هورامان در حال خطر انقراض است بلکه طبق تحقیقات اینجانب 27گونه کمیاب و در حال انقراض در هورامان وجود دارند که مهمترین انها گل حسرتی زرد هست که جاده کشی کوه شاهوی شمشیر 90در صد زادگاه این گیاه کمیاب رو از بین برد و پاییز پارسال بنده فقط ۷ عدد از این گیاه زیبا رو تومنطقه دیدم

  • متین پیرصنعان در تاریخ اردیبهشت 22, 1395 گفت:

    تشکر از اقای کیهان محمدی از تصاویر های زیبا یتان