س 28 فروردین 1403 ساعت 21:19

بنگر تا چه حد است مقام آدمیت / ابراهیم یوسفی

بنگر تا چه حد است مقام آدمیت / ابراهیم یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سال هفتم بعثت است ؛ تحمل سه سال سخت ترین شرائط تحمیلی زندگی در شعب ابی طالب , غم از دست دادن بهترین یاوران دوران سختی و تحریم ظالمانه یعنی حضرت خدیجه (س) و ابی طالب ؛ دلی غمگین از نامرادی مردمان طائف و حرمت نگرفتنش ومجروح کردنش؛دلی آکنده […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سال هفتم بعثت است ؛ تحمل سه سال سخت ترین شرائط تحمیلی زندگی در شعب ابی طالب , غم از دست دادن بهترین یاوران دوران سختی و تحریم ظالمانه یعنی حضرت خدیجه (س) و ابی طالب ؛ دلی غمگین از نامرادی مردمان طائف و حرمت نگرفتنش ومجروح کردنش؛دلی آکنده از حرص زیاد در تبلیغ شریعت اما نتیجه بسیار اندک در این راه و از سوئی نیاز به اطمینان و باور قلبی بیشتر به آنچه که دارد تبلیغش می کند مانند برادران انبیائش چون ابراهیم خلیل ابراهیم یوسفی,موسی کلیم و عزیر که دوست داشتند نشانه های قدرت خداوندی را مشاهده نمایند ,الله متعال آن داننده رازها و واقف به اسرار درون برای تقویت باور رسولش و برای آماده نمودن بیشتر ایشان در راه سخت و پر مشقت تبلیغ رسالت و رساندن حضرتش به مقام اطمینان قلبی و آرامش کامل , گوشه ای از آیات کبریایی اش را به او نشان داد” لقد رای من آیات ربه الکبری ” هدیه ای بزرگ برای تقویت روحی و اعتقادی به بنده برگزیده اش و هدیه خیر موضوع یعنی نماز بر امتش .

و باز هم هدیه ای به نوع بشر که بداند اشرف مخلوقات است و گل سر سبد این دودمان محمد مصطفی(ص) بعد آن انبیاءو صلحا و شهدا و اولیاء و اهل یقین و باور ند که بواسطه محبت و دل سپردگی به شریعت پیامبر خاتم ؛ صاحبان حقیقی جنات عدن و لقای خداوندی خواهندشد . هدیه ای شیرین اما سخت باور برای مردمان عصر جاهلیت اولی و محصور در معلومات ابتدایی و خرافی طبیعت گرایی نه فقط برای آنان که بعد از گذشت قرنها و در عصر کنونی هم جز باور دینی و اعتقاد به متا فیزیک وقدرت خداوند باور آن میسر نیست .

آیا طی مسافتی طولانی از فرش تا عرش اعلی و از خاک تا قاب قوسین او ادنی آنهم باندازه یک دق الباب طول کشیدن باوری آسان است ؟ طی مسافتی با آن همه واقعه ودیدن آثار خداوندی آیا در ظرف عقل ناقص مادی می گنجد ؟ و آیا با براهین عقلی ودر قالب اشکال صوری منطقی قابل اثبات است ؟ عبور از جو و ماورای جو و خروج از کهکشانها آنهم بصورت جسمی خاکی و غلبه بر قوانین فیزیکی و امواج مضره و خطرات راه برای کسانی که به علم ظاهری دنیوی که برای فرستادن انسانی ویا سفینه ای به آسمان هزاران دانشمند و نخبه علمی با تمام علوم تجربی امورات را تجزیه و تحلیل می کنند آنوقت موفق بشوند یا نشوند؟ این تصدیق نمی شود مگر اعتقاد به قدرت لایزال خداوند ؛ صاحب امر کن فیکن که خود وصف پاکی و تنزیه اش میکند که سبحان الذی اسرا بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصا الذی بارکناحوله لنریه من ایاتنا انه هو السمیع البصیر . (اسری ۱)

حق تعالی از کرم چندان نمود کان به کس در قرن ها نتوان نمود
کرسی اش از نور بنهاد پیش بی نهایت پرده بگشاند پیش

از سوئی در عالم روحانی و ورود به آن وادی ناشناخته و ارتباط با پیامبران الهی از آدم تا عیسی (ع) ؛ هم نشینی با آنان ؛ نماز جماعت با آنان اداء کردن و ماموم شدن جبرییل و مکائیل واسرافیل تمام پیامبران الهی در نماز بیت المقدس , دیدن دوزخ و بهشتی برزخی و طبقات دوزخ و بهشت و سیمای گنه کاران و عذاب مذنبان و هم چنین طبقات بهشت و نعمات پیش بینی شده برای اهل سعادت با چشم جسمانی براستی که زیبا و مهیج بوده است .

بیداری روح انبیاء و آگاهی آنان از دنیای مادی ؛ دعای آنان در حق امت محمدی و راهنمایی موسی عمران محمد مصطفی (ص) را در تخفیف هفت بار به بار گاه خداوندی باز گشتن در تخفیف تکالیف دینی امت محمدی بسی جای تفکر و تامل است . و شاه بیت این حکایت لیله اسری ؛ تدارک تمام کائنات و صف ملائک و انبیائ مرسل و ملایک مقرب برای دیدار عبدی خاکی با پروردگار عالمیان . دیدار بنی آدم با خالق کون و مکان و ورود به حریمی که جز انسان لایق و برازنده آن وادی مقدس نیست .

چون گذشت احمد زسدره و مرصدش وز مقام جبرئیل و زحدش
گفت جبرئیلا بیا اندر پی ام گفت رو رو من حریف تو نی ام .(مولوی)

پس تبریک و تهنیت باد بر نوع بشر به داشتن چنین جایگاهی و چنین منزلت و قرب و مقامی بالاتر از ملک و جن و پری و رسیدن به سدره المنتهی ؛ جهانی سراسر نورو روشنایی در اوج شهود باطنی و رسیدن به مقام قاب قوسین .

شبی بر نشست از فلک بر گذشت به تمکین و جاه از ملک در گذشت
چنان گرم در تیه قربت براند که بر سدره جبریل ازو باز ماند (سعدی)

و درسی برای چشم تنگ بینان محصور در عالم امکان که جهان را فقط و فقط در عالم مشاهده و ملموسات می بینند و فارغ اند از عالم معانی و روحانی .

۲۵ رجب المرجب ۱۴۳۷

ابرا هیم یوسفی

4 پاسخ برای “بنگر تا چه حد است مقام آدمیت / ابراهیم یوسفی

  • احمد یوسفی در تاریخ اردیبهشت 15, 1395 گفت:

    جناب آقای رستمی اینکه مطلبی برگرفته از تاریخ اسلام و منابع موثق برای یادآوری آورده میشود فکر نکنم جای این همه شرح وحواشی داشته باشد بلی یکی از جالب ترین مطالب تاریخ سدر اسلام موضوع معراج است که بسیار ازآن کم اطلاع و جراید به آن نپرداخته اند و جای داشت به این زیبایی قلم برای اهل دین بازگو شود وب رآن مطالب نوشت خیلی بیشتر از محیط زیست که کمتر هفته ای است مطالب نوشته نشود آنهم خیلی زیاد

  • حمید در تاریخ اردیبهشت 15, 1395 گفت:

    آقای شاهد مگر تا حالا در این سایت بحثی از واقعه زیبا ی معراج شده تا این برای شما تکراری و ملال آور باشد یا اینکه مشکل شما جای دیگر است .جناب یوسفی قلم زیبایتان مستدام وپرکار.

  • شاهد در تاریخ اردیبهشت 15, 1395 گفت:

    تمامی شبکه ها مجازی وغیرمجازی وامکانات در اختیار این نوع نگاه است دیگر چه لزومی به انتشار دیدگاههای مشخص ومکرر جناب یوسفی میباشد

  • محمود رستمی تبار در تاریخ اردیبهشت 15, 1395 گفت:

    سلام علیکم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد که به راستی بهانه آفرینش است. و از ادای حق مطلب متشکرم .
    اما عبارت جناب یوسفی را از طبیعت گرایی خرافی نپسندیدم. هرچند کاملا منظور ایشان را از بکار بردن آن درک نکردم.وبعید میدانم قصد ایشان نوع برداشت من باشد و انشاء الله نیست, اگر طبیعت گرایی ساخت بت و پرستش آن و معبود قرار دادن ماه و خورشید و گاو است و باور به تصادف و خلق خودبخودی اشیاء باشد ما هم از این نوع بت پرستی به خدا پناه می بریم. اما آنچه امروز مد نظر طبیعت گرایان و دوستداران محیط زیست است حفظ توازن و تعادل آفرینش است. طبیعت و مافیها همیشه بعنوان ایات الهی ابزار دست انبیاء از آدم تا محمد المصطفی ( علیهم السلام) برای معرفی خالق و معبود بود بوده و هست. و بنظر می رسد بکاربرد این اصطلاحات بدون تبین آنها در شرایطی که بسیاری برای حفظ این ایات الهی تلاش می کنند تا زمین را فساد در برنگیرد و تا انسان به سر منزل مقصود برسد و تا پاسدار امانات الهی باشند, کمی نا امید کننده است. در مدت اخیر این چندمین بار است از سوی دوستانی این نوع عبارات مستقیم و غیر مستقیم و هدفمند و بدون هدف طرح می گردند. فراموش نکنیم که معجزه پیامبر (ص) قرآن و قلم و مایسطرون و علم است و بدون شناخت آفرینش علم معنا و مفهومی ندارد…..
    جناب یوسفی عذر می خواهم باید بدانیم برای چه نسلی و در چه زمانی می نویسیم و می گوییم و می خوانیم. شناخت مستمع اولین راز موفقیت یک معلم است.
    کاش مسلمین بجای توسل به یک تاریخ پرابهام تشنج آفرین که در یک دادگاه صالحه کسی حاضر نیست برای درستی بسیاری از وقایع مورد اختلاف روایت شده سوگند یاد کند, و بقول قرآن تلک امه قد خلت…. به موفقیت خود از راه تفکر و شناخت آفاق و انفس موعود قرآن تاکید و تکیه می نمودند و چه بسا هرچه افتخار قابل ذکر جهانی برای مسلمین است متعلق به دوره ای است که بخشی از آنهان به این راز پی برده برده بودند. و امروز شاهد اینهمه جنایت که با نام اصحاب گرامی و خاندان آن عزیز در سرزمین های اسلامی با تحریک مسیحیت و یهود و بی خدایان , رخ می دهد نبودیم. در حالیکه یک میلیون نیم در حصار صهیونیزم جهانی در ساحل شرقی مدیترانه با مرگ دست و پنجه نرم می کنند و در تونلهایشان که محل عبور حداقل امرا معاش قاچاق است آب می بندند, بسیاری شیوخ اسلامی راز فتح خیبر را در سوریه و عراق جستجو می کنند. و ثروت امت اسلامی صرف نوسازی تسلیحات غرب و شرق نموده و سوریه و عراق و افغانستان و یمن و… محل مانور نظامی نظامیان و تست آخرین نوع تسلیحات شده است. در حالیکه اروپای واحد در عین اختلافات بسیار نژادی و اعتقادی و تاریخ پر از خون و خونریزی و کینه و عداوت تشکیل می گردد امه واحده اسلامی به چنین سرنوشت شومی مبتلا شده است. …………….
    وَكَأَيِّن مِّن آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ ﴿یوسف , ۱۰۵﴾
    اردتمند شما رستمی تبار