پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:30

از کافور درخشان تا سبز لجنی!/ شمس الدین حسینی

از کافور درخشان تا سبز لجنی!/ شمس الدین حسینی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : این نوشته صرفاً جهت اطلاع مسئولین مخصوصاً شبکه بهداشت پاوه و سرو آباد آورده شده و به دور از اطاله کلام و به صورت مختصر و موجز بیان گردیده است. پس از بارش های دو هفته پیش، هوس دیدن رودخانه و سد داریان مرا به اتفاق خانواده به هجیج […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : این نوشته صرفاً جهت اطلاع مسئولین مخصوصاً شبکه بهداشت پاوه و سرو آباد آورده شده و به دور از اطاله کلام و به صورت مختصر و موجز بیان گردیده است.

photo_2016-05-02_00-51-49پس از بارش های دو هفته پیش، هوس دیدن رودخانه و سد داریان مرا به اتفاق خانواده به هجیج کشاند. آب رودخانه و سد گل آلود و تیره بود،از هجیج که گذشتیم به بل به اصطلاح جدید رسیدیم، بل هم رنگی تیره داشت و پس از آن همه بارش طبیعی هم به نظر می رسید که رنگش تغییر کرده باشد. در همین هفته اخیر باز گذارم به آن جا افتاد اما نکته ای که توجهم را جلب کرد این بود که بل باز هم رنگ سابقش را نداشت و رنگش به رنگ سیروان بیشتر شبیه بود.

چشمه بی نظیر بل و رنگ و شکل منحصر به فردش را هر رهگذری در گذشته نه چندان دور به خاطر دارد. از سر تشنگی مشتی آب نوشیدم اما آب مزه ای عجیب داشت شک نداشتم این همان آبی نبود که پارسال از چشمه مخروبه بل توسط پیکورها نوشیده بودم.

برای رهگذری که به قصد دیدار از سد داریان، گذارش هم به بل جدید می افتد،این دو احساس متفاوت وجود ندارد اما کسی که از بل قدیم آب نوشیده باشد متوجه اختلاف فاحش طعم آب این به اصطلاح بل جدید و بل واقعی خواهد شد. این احساس مرا شاید هزاران نفر دیگر هم تجربه کرده باشند اما به خود گفته اند وقتی کسی چیزی نمی گوید لابد من اشتباه می کنم و سکوت کرده اند اما من یقین دارم که این بل، بل سابق نیست.

حکایت بل همان حکایت مشهور خیاطان پادشاه را به یاد می آورد که ادعای دوخت لباس نا مرئی برای پادشاه داشتند و کسی جرأت نمی کرد واقعیت را بیان کند. ما همه در قبال سلامتی خود و دیگران مسئولیم. “کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته.”

چند وقت پیش با یکی از دوستان قدیمی ام که پرسنل سد داریان است،مسئله اختلاط آب سیروان و بل را که مدتها موضوع محافل مختلف علمی و عمومی بود،مطرح کردم و ایشان این فرضیه را به کلی رد کردند و گفتند امکان ندارد این اختلاط صورت بگیرد اما اکنون واقعیت عینی چیز دیگری است.

بحثی که الآن وجود دارد بحث سلامتی مردم است. من از مسئولین خواهشمندم که هر چه سریع تر نسبت به آزمایش آب بل اقدام کنند و سلامتی جامعه را به مصالح سیاسی ترجیح دهند و تا روشن شدن موضوع،مانع شرب آب گردند.

نویسنده : شمس الدین حسینی

5 پاسخ برای “از کافور درخشان تا سبز لجنی!/ شمس الدین حسینی

  • ناشناس در تاریخ اردیبهشت 15, 1395 گفت:

    این بحث جناب حسینی فقط در شرایطی درست است که آب پمپاژ گردد. در غیر اینصورت اصلا با هیچ قانون علمی منطبق نیست. هر کس توجیه علمی آنرا میداند بسم الله
    حالا مزه آب می تواند بعلت خبر از کانالهایی بتونی تا حدی عوض شود. ولی اینکه تغییرات درونی زمین و حل شدن بافت آهکی و زلزله های متعدد و فشار درونی آب سرنوشت بل را به کجا می برد…. کمی صبر لازم دارد. ولی حداقل بدون فرض پمپاژ حداقل 100 اتمسفر فشار وجود دارد و اختلاط آب سد محال است…

  • بل در تاریخ اردیبهشت 14, 1395 گفت:

    آقای ناشناس وعلی،شماهاکه حرفهای آقای هاشمی راجدی گرفتید چه گلی به سر مردم زدید نکنه شما هم مثل آقای دکتر؟؟؟که همیشه با بل سلفی میگیرید وخود رانجات دهنده آن میداند هستید امازمان ساخت سد برای شرکت کلهام کتاب چاپ میکردید؟ وپول خوب بهتان میدادند الان شدید غمخوار بل،!شماهادیگه کی هستید؟

  • ناشناس در تاریخ اردیبهشت 14, 1395 گفت:

    آنهایی که روزی حاضر نبودند نظرات علمی وکارشناسی دکتر هاشمی را قبول کنند امروز چه جوابی دارند ؟

  • علی در تاریخ اردیبهشت 14, 1395 گفت:

    این همان هشداری بود که دکتر مختار هاشمی قبل از آبگیری سد بارها و بارها اعلام کرد و کسی جدی نگرفت.(مخلوط شدن آب سد با چشمه)

  • همشهری در تاریخ اردیبهشت 14, 1395 گفت:

    وای خدای من ما چقدر بدبخت ساده لوح هستیم. هرکاری را برایمان انجام بدهند چه خوب وچه بد فقط چهه چهه به به میکنیم. دیگر از عواقبش نمی ترسیم.چقدر مریضی درپیش داشته باشد .