ج 10 فروردین 1403 ساعت 02:09

به بهانه ی گرامی داشت روز معلم / حاتم حکیمی

به بهانه ی گرامی داشت روز معلم / حاتم حکیمی

بسم الله الرحمن الرحیم               هست کلید در گنج حکیم به نام خداوند جان آفرین               حکیم سخن در زبان آفرین پایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه؛ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّTمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي […]

بسم الله الرحمن الرحیم               هست کلید در گنج حکیم

به نام خداوند جان آفرین               حکیم سخن در زبان آفرین

پایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه؛ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّTمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ.


اوست خدایی که در میان مردم درس نخوانده پیامبری از خودشان مبعوث کرد تا آیاتش را بر آنها بخواند وآنها را تزکیه کند وکتاب وحکمت بیاموزد . (سوره مبارکه جمعه ، آیه 2 )

photo_2016-05-01_20-16-29تعليم و تعلم از شئون الهي است و خداوند، اين موهبت را به پيامبران و اولياي پاک خويش ارزاني کرده است تا مسير هدايت را به بشر بياموزند و چنين شد که تعليم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرينش درآمد. معلم، ايمان را بر لوح جان و ضميرهاي پاک حک مي کند و نداي فطرت را به گوش همه مي رساند. همچنين سياهي جهل را از دل ها مي زدايد و زلال دانايي را در روان بشر جاري مي سازد.

اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: ۱ـ ۵)
بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.
در این آیات خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است.مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرارداد. نوعی انسانی را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد.

( ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ ) سوگند به” قلم” و آنچه را با قلم مى‏ نویسند.

سید قطب نویسنده مصری و صاحب تفسیر فی ظلال القرآن نیز می‌گوید: علت سوگند به قلم و نوشته، بزرگ جلوه دادن آن‌ها است. آیات قرآن در میان ملتی نازل شد که هیچ گونه سابقه اثر و بهره برداری از دانش و فرهنگ با قلم و نوشته در میان آنان نبوده است؛ اما قرآن در چنین شرایط و محیطی به دانش ارج نهاد و به فراگیری آن ترغیب کرد.

مفسران درباره اهمیت و فایده سوگند به قلم و نوشته، به بیان‌های مختلفی سخن گفته‌اند؛ مثلا طنطاوی در تفسیر خود آورده است: خداوند متعال با سوگند به دوات و قلم و نوشته، نخست مسلمانان را به تعلیم و فراگیری علوم تشویق و سپس به جهانیان ثابت کرد اسلام دین دانش است.

(و علم آدم الاسماء کلها…(بقره/ ۳۱) : پروردگار عالم، دانش و معرفت را از لحاظ شرافت و ارزش در اوج همه مراتب و مقامات قرار داده و بر آدم ابوالبشر علیه السلام منت نهاد

قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون انما یتذکر اولوا الا لباب.» (زمر/۹ ) : در برخی دیگر از آیات کتاب متین خود نیز به صراحت، برتری معلمان را بر سایر خلق برمی شمارد و آنان را بر تارک تمامی طبقات مردم قرار می دهد.

در زمینه اهمیت کار معلمی همین بس که او فرمود: «من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا…» (مائده / ۳۲): هر کس نفسی را زنده کند به واقع، تمام جهانیان را زنده گردانیده است (با توجه به اینکه زنده کردن روح و دل آدمی به علم و دانش برتر از زندگی بخشیدن به بدن مادی است.) و همین افتخار برای معلم بس که اگر تا قیامت بدان مباهات کند برازنده اوست.

و باز می فرماید : خلق الانسان ، علمه البیان ( سوره ی الرحمن آیه ی 3 – 4 ) انسان را بیافرید و به او گفتن آموخت . بنا بر این آیات مذکور خداوند امین را معلم انسانها و جهان هستی می داند و این خود نشانگر عظمت و شکوه مقام معلم در قاموس هستی است .

{‏‏يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ( المجادلة‏:‏ 11‏)
خدای متعال، مومنان و دانشمندان را در دنیا و آخرت به درجاتی بر سایر طبقات جامعه انسانی رفعت و سرافرازی می دهد.

دومین معلم، پیامبر اکرم(ص) است .

رسول اکرم(ص) می فرمایند:«انما بعثت معلما» همانا که من معلم برانگیخته شدم.

پیامبر(ص) ارزش قلم علما را برتر از خون شهیدان ذکر فرموده اند:(المداد العلماء افضل من دماء الشهدا)

و در جای دیگر فرموده اند:( ان العلماء ورثه الانبیاء ) علما وارثان پیامبران دانسته است .
آن چه در آیات قرانی و احادیث پیامبر اسلام ذکر شد به علاوه ی آیات و احادیث دیگری که در این مقال فرصت نیست ذکر شود در اهمیت دین مبین اسلام به علم وارزش کار معلم بسیار گویاست و علاوه برادیان آسمانی دیگر تمامی جوامع بشری بر ارزش مقام ومنزلت معلم صحه می گذارند .

علت این همه تکریم از مقام معلم چیست؟ این است که قلمرو کار معلم با سایرین متفاوت است . مهندس فیزیک با اجسام سروکار دارد و شیمی با مواد، پزشکان با اندام و اعضا ، اما قلمرو کار معلم انسان است و آن هم کار بر روی قلب و مغز انسان. فکر کنید که کار روی قلب و مغز چقدر دشوار است . بنابراین صحیح است اگر گفته شود چهره آینده جامعه در آیینه وجود معلمان نمایان است و ساختن و پرداختن افراد در جامعه نقش طبیعی معلم است.

دلیل دیگر تکریم معلم به خاطر ارزش تعلیمی اوست زیرا که واجد صفت تعلیم است ؛صفتی که با خدا و انبیاء در آن شریک است و یکی از علل ثبوت و بعثت پیامبران همین مسئله تعلیم بوده است . با توجه به جایگاه رفیع علم در اسلام ، شغل معلمی نیز مورد احترام قرار گرفته زیرا معلم حامل علم است و بوسیله این شناخت و آگاهی به روشنگری و هدایت می پردازد.

معلم راهنمای نونهالان نوجوانان وجوانان جامعه است .معلم هم چون شمع به جامعه ی بشری نور علم ودانش را می بخشد . معلم با تلاش و جهد خود ریشه ی جهل ونادانی را از بیخ می کند . دل ها وفکرها رامنور می سازدو افق های دور را برای دانش آموزان به زیبایی ترسیم می کند. معلم توامان آموزش وپرورش را کنار هم به شاگردان القا می کند . به راستی تصور جامعه بدون حضور معلم چگونه می تواند باشد همانند تصور جهان بی نور و روشنایی جامعه ای منحط غرق در جهل ونادانی حتی تصور آن دشوار است.

گفتن از جایگاه رفیع معلم در امر ساختن جامعه ایثار و از خود گذشتگی معلمان در پیشبرد جامعه ی بشریت به سوی تعالی واقعیت امر توصیف آن با قلم ناتوان ما بیانش بسیار سخت ودشواراست .ارج نهادن به علم وکار معلم باید تمام لحظات ما باشد نه اینکه سالی یکبار این امر را به یاد بیاوریم.همانند ارج نهادن به والدین که باید در تمام شرایط احترام آن ها رانگه داریم ارج نهادن به مقام شامخ معلم هم همینطور می باشد.

روز معلم، روز بزرگداشت عشق و ایثار است. تجلیل از کسانی که علم را جرعه جرعه در جان ها جاری می کنند. خود لحظه لحظه می سوزند و با دانش خویش، جامعه را می سازند و فردایی باشکوه را نوید می دهند. امروز، روز بزرگداشت کسانی است که الف قدّشان، در راه تعلیم خوبی ها خمیده شد. روز پاسداشت عزیزانی است که در سنگر علم و دانش، سربازانی با اخلاص و دانشمند تربیت کردند. امروز، روز یاد کردن از گمنامان آشناست؛ آنان که دفترهای خاطرات از عطر یادشان آکنده است.هر یک از ما از معلمان ودلسوزی هایشان از بی وفایی های روزگار نسبت به این عزیزان خاطراتی داریم . این خاطرات را گرامی می داریم.به شرف و مردانگی وبزرگوار ی تمامی معلمان سرزمینم درود می فرستم به زنان فداکار معلم که به راستی در خانه مادرانی دلسوز ودر مدرسه معلمانی ایثارگر و مهربان هستند آفرین می گویم وزحماتشان رامی ستایم وبرای همیشه ی تاریخ یادهمه ی معلمان عشق ومحبت شان را ارج مینهم واز صمیم قلب روز معلم را به آن ها تبریک وتهنیت می گویم .

پاوه -یازدهم اردیبهشت ماه 1395 حاتم حکیمی