پ 09 فروردین 1403 ساعت 17:26

سرطانی که آفتاب به مردم هدیه می دهد/ لزوم مراقبت های پیشگیرانه در فصل گرم سال

سرطانی که آفتاب به مردم هدیه می دهد/ لزوم مراقبت های پیشگیرانه در فصل گرم سال

به گزارش سلام پاوه:نور آفتاب علاوه بر آنکه برای بدن مفید است می تواند مشکلاتی را برای بدن به وجود بیاورد که سرطان پوستی یکی از این مشکلات خواهد بود. به گزارش سلام پاوه و به نقل ازشهدشفاءفصل گرما به تدریج با آغاز فصل بهار آغاز می شود. افراد که تا مدتی قبل برای حفظ گرما، […]

به گزارش سلام پاوه:نور آفتاب علاوه بر آنکه برای بدن مفید است می تواند مشکلاتی را برای بدن به وجود بیاورد که سرطان پوستی یکی از این مشکلات خواهد بود.

به گزارش سلام پاوه و به نقل ازشهدشفاءفصل گرما به تدریج با آغاز فصل بهار آغاز می شود. افراد که تا مدتی قبل برای حفظ گرما، بدن خود را پوشانده بودند، اکنون بدون آن پوشش ها در معرض نور خورشید قرار می گیرند.افتاب

نور خورشید برای بدن لازم و مفید است زیرا سبب ساختن ویتامین در بدن می شود و کمبود نور خورشید برای بدن، ایجاد بیماری هایی مخصوصأ در کودکان می شود. اما باید مراقب بود که بدون رعایت بعضی از نکات، این نور عوارض گوناگونی بر بدن وارد می کند.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب علاوه بر آنکه مفید است، می تواند خطر ساز هم باشد. بیماری هایی که نور خورشید می تواند برای انسان به وجود بیاورد اغلب خطرناک بوده به همین دلیل بایستی در مقابل آن ها خود را حفظ کرد.

هنگام آفتاب شدید، باید از کلاه و عینک استفاده شود

امیر امیدواربرنا متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار شهد شفا بیان کرد: کسانی که به آفتاب حساسیت دارند در ابتدای فصل گرما، دچار خارش، سوزش و مشکلات عمده ای در پوست می شوند.

وی افزود: افرادی که یک نوع حساسیت زمینه بیماری دارند باید خیلی مراقب باشند که وقتی در معرض آفتاب قرار می گیرند، مشکلات بیماری آن ها دوباره شروع نشود.

این متخصص بیان داشت: اشخاصی که مشکل عمده ای در تماس با آفتاب ندارند نیز باید یک سری از نکات ایمنی را رعایت کنند که یکی از آن ها استفاده از کرم ضد آفتاب است که بیشتر آن ها باید دو ساعت یک بار باید تمدید شود.

این متخصص ادامه داد: هنگامی که آفتاب شدید باشد باید از کلاه و عینک استفاده شود و اگر این مراقبت ها انجام شود، مشکلی پیش نمی آید.

امیدواربرنا بیان کرد: چنانچه آفتاب شدت زیادی نداشته باشد، مشکلی ایجاد نمی کند ولی در موارد شدید باید مراقب بود زیرا عواقب آن زیاد خواهد بود.

نور آفتاب باعث ایجاد سرطان پوست می شود

علی ابراهیمی متخصص پوست و مو و زیبایی در مورد عوارض آفتاب بهاری بر پوست به خبرنگار شهد شفاتوضیح داد: در فصل بهار با گرم شدن هوا، میزان تأثیر آفتاب روی پوست بیشتر می شود؛ هرچند آفتاب در فصل زمستان و هوای ابری هم می تواند به پوست آسیب برساند ولی در روزهای گرم سال، شدت آفتاب بیشتر و مشکلات پوستی بیشتر می شود.

وی افزود: آفتاب اثرات کوتاه مدت و طولانی مدتی در پوست ایجاد می کند که اثرات کوتاه مدت شامل؛ قرمزی، آفتاب سوختگی، تغییر رنگ قهوه ای روی گونه و بینی است که این تغییرات گذرا هستند.

این متخصص با بیان اینکه نور آفتاب اثرات دراز مدتی روی پوست می گذارد، گفت: برای مثال، قسمت عمده ای از چروک ها که در سنین میان سالی و بعد از آن مشاهده می شود، ناشی از تاثیر آفتابی است که در سنین کودکی و نوجوانی و جوانی بر پوست ما تابیده و در آن زمان ما رعایت نکرده ایم و آفتاب باعث تغییراتی روی پوست ما شده است.

ابراهیمی تغییر رنگ پوست به سمت زردی و تیرگی را از دیگر عوارض نور آفتاب بر بدن دانست و افزود: آفتاب سبب ایحاد خال های پوستی می شود و مهمتر از آن، ایجاد سرطان های پوستی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل افرادی که در تماس طولانی مدت با آفتاب هستند از سن 40 یا 50 سالگی به بعد، ممکن است دچار لکه های زبری روی پوست و یا زخم هایی شوند که در اثر تحریکات عفونت کنند و این ضایعات می تواند پیش درآمد سرطان باشد که باید به پزشک مرجعه کنند و به دقت مورد بررسی قرار گرفته شود.

ابراهیمی بیان کرد: عوارض نورآفتاب را می توان با محافظت از پوست با کرم ضد آفتاب، پوشیدن لباس مناسب و آستین بلند، استفاده از کلاه، عینک و دستکش، کنترل کرد و برای بچه ها از سنینی که راه می افتند از ضد آفتاب استفاده شود.