ج 10 فروردین 1403 ساعت 00:17

نجات بخش ازن بتدریج حذف می شود!/ محمود رستمی تبار

نجات بخش ازن بتدریج حذف می شود!/ محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : از امروز چهارم آوریل سال 2016 تا هشتم آوریل, 197 عضو معاهده مونترال در مورد مواد مخرب لایه ازن در ژنو گردهم آمده اند تا در آن در باره میزان اجرای تعهدات کشورها در کاهش گازهای hydrofluorocarbons (HFCs)   بحث کنند. گاز هیدروفلوروکربنها یک ماده شیمیایی جایگزین گاز کلرو فلورو […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : از امروز چهارم آوریل سال 2016 تا هشتم آوریل, 197 عضو معاهده مونترال در مورد مواد مخرب لایه ازن در ژنو گردهم آمده اند تا در آن در باره میزان اجرای تعهدات کشورها در کاهش گازهای hydrofluorocarbons (HFCs)   بحث کنند. محمود رستمی تبار

گاز هیدروفلوروکربنها یک ماده شیمیایی جایگزین گاز کلرو فلورو کربن ها Chlorofluorocarbons می باشد.کلرو فلورو کربن ها بعنوان عامل اصلی تخریب لایه ازن در یخچالها, فومها، عایق های مختلف, بسته بندی محصولات, اسپری ها و هواسازها و محلولها بعنوان گاز خنک کننده و گاز پف دهنده, بکار می رفتند.

با حذف تدریجی کلروفلورو کربنها نقش مثبت گازهای جایگزین در عدم تخریب لایه ازن تثبیت و هیدروفلوروکربن ها جایگزین آنها گردیدند.

اما آنچه کشورهای مختلف را به اندیشه واداشت نقش گاز جایگزین در افزایش دمای هوا و تغییرات اقلیمی است.

با افزایش میزان مصرف سالیانه بیش از هفت درصدی آن, و بدین ترتیب تا سال 2050 در سال معادل هشت و هشت دهم گیگا تن دی اکسید کربن (گاز گلخانه ای) به فضا متصاعد می گردد و این یعنی خنثی سازی اثرات مثبت بکارگیری این گاز برای مهار تخریب لایه ازن.

تعهد به معاهدات مونترال برای کاهش مصرف این گاز هیدروفلوروکربن تا سال 2050 موجب جلوگیری از ورود 105 گیگاتن گاز به فضا می شود و همچنین از افزایش چهاردهم درجه ای دمای زمین نیز ممانعت خواهد کرد. ایران تا سال 2010 بالغ بر 9500 تن گاز مخرب لایه ازن یعنی کلروفلورکربنها را حذف نموده است و ظاهرا حفاظت محیط زیست بر اساس این برنامه و برای کنترل گرمایش زمین  تا سال 2015  ده درصد کاهش، تا سال 2020میلادی 35 درصد کاهش ، 67.5 درصد کاهش در سال 2025 و تا پایان سال 2030 ، صد درصد کاهش هیدرو کلرو فلورو کربن ها  را بعنوان گازهای گلخانه ای تعهد نموده است.

مصوبه هیئت دولت در باره کاهش گازهای گلخانه ای در هشتم آبان ماه سال 94 ابلاغ گردیده است.