ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 06:45

زخمی تازه بر پیکره کوهستان باینگان/گرده و شیوه سر بولدوزر پوش شدند

زخمی تازه بر پیکره کوهستان باینگان/گرده و شیوه سر بولدوزر پوش شدند

به گزارش سلام پاوه: انجمن دوستداران طبیعت باینگان در یک اقدام  اعتراضی نسبت به تخریب محیط زیست در منطقه بیانیه ای در جهت آگاهی مردم و لزوم توجه جدی مسئولین به مسئله محیط زیست صادر کرده اند که بدین شرح است: به نام او گرده و شیوه سر بولدوزر پوش شدند: بیش از دوسال است […]

به گزارش سلام پاوه: انجمن دوستداران طبیعت باینگان در یک اقدام  اعتراضی نسبت به تخریب محیط زیست در منطقه بیانیه ای در جهت آگاهی مردم و لزوم توجه جدی مسئولین به مسئله محیط زیست صادر کرده اند که بدین شرح است:

به نام او

گرده و شیوه سر بولدوزر پوش شدند:

بیش از دوسال است که  کوهها و جنگلهای اورامانات شاهد عملیات نقشه برداری مهندسان شرکت ملی حفاری نفت ایران است. در نیمه دوم سال 1394 عملیات حفاری و اکتشاف نیز به این پروژه اضافه گردید و نقاط زیادی از اورامانات شاهد هجوم دریلها ومته ها بود. با این وجود جابجایی سیستم های مکانیزه و دستگاه­های حفاری بوسیله یک فروند هلی کوپتر انجام می پذیرفت که این کار صحیح و پسندیده بستری را فراهم نمود تا نقاط بکر و دست نخورده اورامانات از گزند تیغ دستگاه های راه سازی همچون بولدوزر و لودر در امان بوده و تنها زخم ناشی از حفاری را بر پیکر خویش تجربه نمایند.

متاسفانه و در کمال ناباوری این شیوه عمل دیری نپایید و  در اواخر زمستان 1394 شاهد هجوم بولدوزرها به ارتفاعات و پوششهای  جنگلی واقع در محدوده عملیات مذکور بودیم. از جمله این نقاط؛ ارتفاعات زیبا و سرسبز شیوه سر (ماکوان) و گرده( آتشکده) است که سال نو خویش را با ضربات بی امان زنجیر بولدوزر جشن می گیرند.شیوه سر باینگان (2)

برای کسی روشن نیست که چرا استفاده  ازهلی کوپتر جایش را به جاده کشی( با بولدوزر) و نابودی هزاران اصله درخت و هزاران متر مربع پوشش مرتعی داده است. تنها دلیلی که در افواه عامه می گردد چنین است که هزینه بکار گیری هلی کوپتر سنگین بوده لذا متولیان امر چنین استنباط نموده اند با بکار گیری ماشین آلات سنگین راه سازی؛ بصورت زمینی به جابجایی دستگاه های حفاری بپردازند و در هزینه ها صرفه جویی نمایند.

اگر چنین حدسی صحیح باشد فاجعه ای بزرگ قلمداد می گردد. کافی است ارزش ریالی یک اصله درخت یا یک متر مربع پوشش مرتعی را برآورد نموده وآن را با هزینه بکار گیری هلی کوپتر مقایسه کرد.

به گفته کارشناسان یک اصله درخت که صد سال عمر نماید از طریق جذب دی اکسید کربن، تولید اکسیژن، جلوگیری از فرسایش خاک، جذب آب و امکان نفوذ بهتر آن در زمین، تولید هزاران لیترهوای خنک، ایجاد سایه و امثال آن چند صد میلیارد ریال ارزش ریالی دارد و پوشش مرتعی نیز به همین صورت. حال اگر فرض بگیریم که هزینه بکارگیری هلی کوپتر در این پروژه حدود چند ده میلیارد تومان باشد با در نظر آوری خسارت وارده به مراتع و جنگلها به راحتی قابل دریافت است که خسارت های وارده چندین برابر هزینه لازم برای استخدام هلی کوپتر است. این در حالی است که خسارت وارد شده با صرف چند صد میلیارد تومان هم ترمیم نمی گردد.

شایان ذکر است که نوار جنگلی غرب استان کرمانشاه(اورامانات) تاحدودی به عنوان یک سپر دفاعی دربرابر ورود ریزگردها از کشور عراق عمل می نماید و تبعات ناشی از نابودی آن بر همگان روشن است.

امید است مسئولین امر در راهبردهای خویش تجدیدنظر نموده و برای کاهش صدمات ناشی از عملیات حمل ونقل دستگاهها کما فی السابق از وسایل مطمئن و کم آسیب همچون هلی کوپتر استفاده نماید.

چرا که طبیعت نحیف اورامانات هم اکنون به واسطه بیماری های جنگلی، خشکسالی های مداوم دو دهه اخیر، هجوم ریز گردها از کشور عراق، رفتارهای ناردست هموطنان با طبیعت و بدتر از همه صدمات ناشی از انفجار و حفاری شرکت مذکور آنقدر ضربه دیده است که براستی دیگر رقمی برای تحمل صدمات جاده کشی نیز ندارد.

انجمن دوستداران طبیعت باینگان

شیوه سر باینگان

شیوه سر باینگان (3)

شیوه سر باینگان