س 29 اسفند 1402 ساعت 06:14

ضرورت تشکیل و فعالیت احزاب سیاسی در اورامانات / شادمان میرصاحب

ضرورت تشکیل و فعالیت احزاب سیاسی در اورامانات / شادمان میرصاحب

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : طایفه گرایی و قوم گرایی، از ویژگیهای ساختار سنتی ایلی و قبیله ای بوده که در شهرهای مرزی، حاشیه ای و کوچک بروز و ظهور می یابد. این پدیده هرچند دارای مزایا و محاسنی بوده و همبستگی، حس وفاداری و روحیه تعاون و همکاری میان گروهها و افراد طایفه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : طایفه گرایی و قوم گرایی، از ویژگیهای ساختار سنتی ایلی و قبیله ای بوده که در شهرهای مرزی، حاشیه ای و کوچک بروز و ظهور می یابد. این پدیده هرچند دارای مزایا و محاسنی بوده و همبستگی، حس وفاداری و روحیه تعاون و همکاری میان گروهها و افراد طایفه را تحکیم و تقویت می کند، اما پیامد های منفی بی شماری برای توسعه مناطقی که بافت قومی و قبیله ای بر مناسبات اجتماعی آن، حاکم می باشد؛ به دنبال دارد.شادمان میرصاحب

به اذعان متخصصین علوم اجتماعی و انسانی، رقابت های قومی و منطقه ای در شهرها و مناطقی با تنوع فرهنگی، قومی، مذهبی، زبانی و حتی گویشی یکی از عوامل مهم عدم توسعه این مناطق بوده و به واگرایی فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی آنها دامن زده است، به نحوی که برخی معتقدند که طایفه و قوم گرایی در توسعه شهرها و مناطق مذکور، تاکنون به عنوان یک آفت مهلک و مانع توسعه عمل نموده است. از جمله پیامدهای منفی و بسیار مخرب برای پدیده طایفه گرایی در توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که می توان به آن اشاره نمود، به شرح ذیل می باشند:

تشدید احساسات و عواطف طایفه ای، سبب می شود تا همبستگی اجتماعی میان اعضاء آنها به شدت تضعیف گردیده و فضای دوستی، صمیمیت و همدلی را به نزاع ، تفرقه ، کشمکش، اتلاف وقت و از بین بردن فرصت ها و هدر رفتن و تخریب سرمایه و نیز نیروی انسانی تبدیل نماید. در نتیجه سرمایه اجتماعی فرسوده و نابود شده و سطح اعتماد ملی و منطقه ای را به اعتماد درون گروهی و طایفه ای تقلیل داده و نوآوری و توسعه را در جامعه کند کرده و از بین می برد.

حاکمیت ساختار قبیله ای و نظام طایفه ای و تاثیر آن بر روابط و ساختار اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی، موجب تنزل اعتماد و همبستگی عمومی به سطح اعتماد و همبستگی درون گروهی خواهد شد. وجود تعصب های قومی و طایفه ای و نیز تنظیم اهداف و روابط برمبنای آن، ارزشها و هنجارهای مثبت و ارزشمند جامعه را تخریب می نماید. دراین حالت افراد یک طایفه،اعضاء طوایف دیگر را غیر قابل اعتماد،بی انصاف و مانع تحقق اهداف خود به شمار می آورند. درچنین وضعیتی افراد یک طایفه کسب قدرت،ثروت وموقعیت بهتر توسط دیگران را به منزله ناکامی، محرومیت و تحقیر خود وطایفه مربوط قلمداد نموده،به هرحربه ای برای از صحنه خارج کردن حریف متوسل میشوند.استمرار و تداوم قوم گرایی، در تحول سیاسی جامعه و گسترش نهادهای مدنی مانع ایجاد می کند.

اما اگر گروهی از شهروندانمان به جهت پیوستگی قومی، طایفه ای و زبانی یا به هر دلیل دیگر احساس کنند که به حقوق آن‌ها بی توجهی شده است و از جانب گروه‌ها و قبایل و طوایف بزرگ‌تر نادیده گرفته می‌شود دیگر انگیزه های لازم را برای مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی شهر و کشور را از دست خواهند داد، به شهروند درجه دوم سقوط کرده، به حاشیه رانده شده احساس محرومیت کرده و موجب تقویت هویت‌هایی مانند محله گرایی، قبیله گرایی و طایفه گرایی می‌شوند.

استمرار این فرهنگ سیاسی در اورامانات جهت دهنده رفتار سیاسی افراد بوده و نشان می‌دهد که این وضعیت معمولاً مانع تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی شده به طوری که نفع قبیله و طایفه و عشیره بر مصلحت جامعه و شهر برتری می‌یابد. همچنین عامل خویشاوندی به عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه شایسته سالاری واقع شده و در چنین شرایطی عشیره گری مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی سالم می‌شود.

با وجود اینکه احزاب در کشور به صورت واقعی ظهور نکرده اند و نهادینه نشده اند و خاصه در مناطق محروم این خلا احساس می شود، اورامانات به تشکیل احزابی جهت رفع چالش های مذکور نیازمند است.

هدف از تشکیل احزاب بکارگیری نیروهای متعهد و متخصص در ابعاد مختلف حوزه فعالیت در هر چهار شهرستان – پاوه ، جوانرود ، ثلاث باباجانی و روانسر – گلچین نموده وآنها را به طور موثری سازماندهی و به کمیته های مختلف و مرتبط با مشکلات اورامانات تقسیم بندی نمود . جذب عناصر متخصص وکارآمد ویا کادر بندی نیروها می تواند قدرت مانور این احزاب را تقویت نموده وکارآیی آنها را بالا ببرد. افراد همسو وهم عقیده دور هم جمع می شوند وبا مشاوره با یکدیگر به یک خرد جمعی دست پیدا می کنند که برآیند آن از تصمیمات فردی بسیار قویتر و عاقلانه تر است.

با اجرایی شدن تشکیل احزاب ، اعضاء، مسائل را از سطح جامعه جمع آوری کنند و پس از تحلیل و دسته بندی به نهادهای تصمیم گیری ( دولت ، مجلس ، افکار عمومی…) عرضه کنند چرا که حزب بهترین نهادی است که مسائل سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی، وفرهنگی را به بحث وکندوکاو قرار می دهد ونتایج آن را به هیات های حاکمه می رساند وبا عملی شدن این نوع کارکرد می توان ضریب صحت وکاهش احتمال خطا را در تصمیم گیریهای سیاسی و سیاست گذاری های راهبردی دنبال کرد.

ناگفته نماند نباید کرکره حزب را تنها در زمان انتخابات بالا کشید! بلکه باید از نقش اثرگذار آن بر مسئولین استفاده کرد و در همه تصمیم‌گیری‌ها برای فراهم شدن اسباب آگاهی اورامانات نقش آفرین باشد.

منابع مورد استفاده :

مقالات :

1 . آسیب شناسی طایفه گرایی انتخابات در شهر های کوچک ، عبدالواحد عبادی

2. احزاب سیاسی و هویت ملی ، تاملی در کارکردها و چشم اندازها ، علی اشرف نظری

3. رفتار انتخاباتی در جوامع مبتنی بر فرهنگ ، داریوش شادی وند .

4 .قومیت و باروری ،تحلیل رفتار باروری گروه های قومی ایران ، محمد جلال عباسی شوازی ، رسول صادقی

5.نقش احزاب در توسعه سیاسی و امنیت ملی ، حسین رحیمی .

2 پاسخ برای “ضرورت تشکیل و فعالیت احزاب سیاسی در اورامانات / شادمان میرصاحب

  • پاوه در تاریخ اسفند 27, 1394 گفت:

    آقای پیرصاحب درcopy past کردن تبحر خاصی دارید.

  • فرهنگی در تاریخ اسفند 26, 1394 گفت:

    سلام و ممنون از کاک شادمان برای مطالبشان .گفتار خوبی است اما ای کاش مطالب تراوشات فکری وما حصل مطالعات فرد باشد چرا که نقل مطالب از دیگران و کپی از نوشته ها ارزش کاری نویسنده را پایین می آورد.