ج 10 فروردین 1403 ساعت 15:55

ایده پور:انقلاب دانایی در عرصه محیط زیست در اورامانات رخ داده است

ایده پور:انقلاب دانایی در عرصه محیط زیست در اورامانات رخ داده است

به گزارش سلام پاوه:گردهمایی هم اندیشی فعالان محیط زیست ائمه جمعه دهیاران اورامانات دیروز چهارشنبه  18 اسفند 1394 با حضور مسئولین و فعالان محیط زیست در تالار چند منظوره هلانیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جوانرود برگزار گردید. به گزارش خبرنگار سلام پاوه: در این گردهمایی که مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه به همراه معاونین،فرمانداران پاوه و جوانرود، بخشداران ، روسای […]

به گزارش سلام پاوه:گردهمایی هم اندیشی فعالان محیط زیست ائمه جمعه دهیاران اورامانات دیروز چهارشنبه  18 اسفند 1394 با حضور مسئولین و فعالان محیط زیست در تالار چند منظوره هلانیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جوانرود برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: در این گردهمایی که مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه به همراه معاونین،فرمانداران پاوه و جوانرود، بخشداران ، روسای سایر ادارات و جمعی از فعالان محیط زیست و منابع طبیعی از اورامانات حضور داشتند.عطاالله قادری

عطاالله قادری رئیس اداره محیط زیست شهرستان جوانرود در ابتدا ضمن خیر مقدم حضور کلیه مهمانان به اهمیت و جایگاه مهم محیط زیست و منابع طبیعی در زندگی امروزی اشاره کرد و خواستار فرهنگ سازی و آشنایی همه آحاد جامعه با مسئله محیط زیست وشدند و اهداف این نشست را تشریح کردند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ضمن تشکر از حضور و بانیان این گردهمایی در سخنانی با اشاره به اصل 50قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  که در آن حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را یک وظیفه قانونی و همگانی برای عموم دانست و این امر را مختصص سازمان خاصی نداست و حفاظت و صیانت از محیط زیست را وظیفه همه اقشار و نهادهای جامعه دانست.

غلامحسین کاظمی در ادامه با اعلام اینکه امروزه متاسفانه بحران های زیست محیطی،ذوب شدن یخ های قطبی،گازهای گلخانه ای،ریزگرد های موجود در سطح کشور و خصوصا در غرب.وجود سد های متعدد در منطقه خود باعث تلفات زیست محیطی در منطقه شده است که این امور نیاز توجه جدی به این مسائل مهم را بیش از پیش کرده است.

وی گفت:الحمدالله در سال گذشته مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان به موضوعات مهم منابع طبیعی و محیط زیست تاکید کردند و خواستار پیگیری و اقدامات سازنده جهت برخورد و مبارزه با آفتهای زیست محیطی شدند.غلامحسین کاظمی

مدیرکل محیط زیست کرمانشاه در ادامه افزود:همه باید برای حفظ و نگهداری محیط پیرامون خود تلاش کنیم چرا که محیط زیست و منابع طبیعی وظیفه کلی و عمومی است و وابسته به گروه و جناح خاصی نیست،بحث توسعه پایدار در راستای سیاست های سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و بر اساس تاکیدات مسئولین نظام و استان باید به صورت جدی و مسمتر مورد پیگیری قرار گیرد.

وی در ادامه گفت:امروزه در سطح استان گونه های متعدد گیاهی و جانوری وجود دارد که این استان را متمایز از سایر استان های دیگر کشور قرار داده است.42 گونه پستاندار،260گونه پرنده،32نوع ماهی و 30نوع خزنده و دوزیست در سطح استان شناسایی شده است.

کاظمی در پایان به اهمیت و جایگاه روحانیون و ائمه جمعه در گسترش فرهنگ محیط زیست اشاره کرد و نقش برجسته عالمان دینی را در این زمینه مهم و از انها درخواست کمک و همراهی با سازمان محیط زیست کردند.

فرماندار جوانرود هم در سخنانی به اهمیت و جایگاه محیط زیست اشاره کرد و اعلام کرد با توجه به وجود ریزگردهای گرد و غبار در غرب کشور و خصوصا در مناطق اورامانات که در طول سال کم و بیش با ان مواجه هستیم نیاز است مسئولین با کار کارشناسی شده و همراهی و برنامه ریزی های دقیق و علمی حداقل بتوانیم این پدیده خطرناک زیست محیطی را کنترل کنیم.آرش لهونی

آرش لهونی در ادامه گفت:امروزه با توجه به دخالت همه جانبه انسان در طبیعت و اقدامات و کارهای بدون کارشناسی شده در بحث محیط زیست باعث تخریب بسیاری از مناطق بکر و دیدنی منطقه هستیم و این روند برای جامعه انسانی زیبنده و درست  نیست.

فرماندار جوانرود افزود:الحمدلله امروزه مردم در منطقه اورامانات به نسبت سالیان گذشته شناخت خوبی از محیط زیست و منابع طبیعی پیدا کرده است اما کافی نیست.بحث آتش سوزی مراتع و جنگلها در این منطقه متاسفانه گاها مشاهده می شود که امیدواریم امسال سازمان حفاظت محیط زیست استان با برنامه ای مدون و کارساز راهکاری در خصوص رفع سریع این معضل پیدا کند.

پرویز ایده پور در سخنانی با اشاره به اهمیت مقوله محیط زیست و منابع طبیعی و نگاهی به گذشته گفت : امروزه محیط زیست ما دستخوش بحران هایی است که بایستی تک تک آحاد این ملت ازآن دفاع کنند.

فرماندار پاوه ادامه داد و گفت : محیط زیست امروزه با شعار حفظ نمی شود و باید عملا همه در حفظ آن کوشا باشیم.

وی با اشاره به تشکیل بیش از 10 سازمان مردم نهاد در شهرستان پاوه در طول کمتر از 15 ماه و میل به تشکیل بیشتر این نهادهای مردمی گفت : شاید این عدد مضاعفی باشد بر پهنه جغرافیای شهرستان پاوه باشد که این بیانگر یک انقلاب در این حوزه است .

وی فعالیت و گرایش مردم اورامانات را به مقوله محیط زیست تحت عنوان انقلاب دانایی مطرح کرد و گفت : گسترش روز افزون سمن ها و انجمن های محیط زیستی  و نقش و جایگاه ویژه و سازنده سازمان های مردم نهاددر حفظ محیط زیست در منطفه را نمونه ای از این انقلاب دانایی دانست .پرویز ایده پور

فرماندار پاوه خطاب به اعضای سمن ها محیط زیستی و NGO ها تذکری داد و گفت : این نهادها نسبت به محیطی که به ان فکر می کنند بایستی برنامه داشته باشند و با بیان مثالهایی از فعالیت های NGO ها در اروپا آنها را از تندروی در فعالیتهای محیط زیستی منع کردند و درخواست کردند که به مبحث «اليناسيون» ؛ آگاهي نداشتن از واقعيتها گرفتار نشوند.

دکتر محی الدین محمد خانی از فعالان عرصه محیط زیست دیگر سخنران برنامه بودند که باسخنان دلنشین و جذاب خود به مضوعاتی اشاره کرد.

وی نقش نگاه مدیران در حراست از محیط زیست، تفاوت جهان جدید و جهان قدیم ، جامعه مدرن و فهم حقوق حوزه خصوصی و حوزه عمومی، شکار در نگاه امروزین شجاعت یا قباحت، شکار های جدید علم اندوزی. صندوقها خیریه حمایت از بیماریهایی ثعبالعلاج و…

جبران خسارت‌هایی گذشته با درختکاری و حمایت از حیات وحش و آزاد سازی حیوانات اسیر، ضرورت کار سیستمی دولت و کار فرهنگی مردم برای حفاظت از محیط‌زیست و کمک نیروهای امنیتی به محیط بانان و نیاز به نیروی بومی بیشتر و بودجه و تجهیزات بیشتر برای صیانت ودر سخنان خود به صورتی زیبا بیان کرد که بسیار مورد توجه حاضرین در جلسه قرارگرفت .

در این گردهمایی دکتر برهان ولدبیگی از فعالین محیط زیست با ارائه پاور پوینت نکات و آموزشهای لازم در خصوص نگهداری و مراقبت از محیط زیست را یادآور شد و تاکید کرد با توجه به نزدیک شدن فصل بهار و گردش مردم امید است نکات مهم در زمینه محیط زیست را رعایت کنند.

در پایان این گردهمایی به فعالین و کسانی که نهایت همراهی و همکاری را با محیط زیست داشته اند تقدیر به عمل امد:ماموستا ملا قادر قادری-پرویز ایده پور فرماندار پاوه-ارش لهونی فرماندار جوانرود-اردلان حاتمی بخشدار باینگان-جواد میرزایی دادیار ثلاث باباجانی-آقای شریفی دادستان پاوه-دکتر برهان ولدبیگی -دکتر محی الدین محمد خانی-سروان پوریا مرادی از نیروی انتظامی پاوه.

لازم بذکر است مجری برنامه اقای حکمت محمدی از فعالان ادبی و عضو شورای اسلامی شهر نوسود بود . همچنین از دیگر نکات مثبت این همایش می توان به اهدای کتابهایی با موضوع محیط زیست و استفاده از ظرفهای گیاهی برای پذیرایی در مراسم اشاره کرد.

همایش محیط زیست جوانرود

محیط زیست جوانرود (1) محیط زیست جوانرود (5) محیط زیست جوانرود (11) محیط زیست جوانرود (10) پرویز ایده پور غلامحسین کاظمی آرش لهونی محیط زیست جوانرود (9) محیط زیست جوانرود (7) محیط زیست جوانرود (6) محیط زیست جوانرود (12) محیط زیست جوانرود (13) محیط زیست جوانرود (14) محیط زیست جوانرود (15) محیط زیست جوانرود (16) عطاالله قادری محیط زیست جوانرود (1) محیط زیست جوانرود (2) محیط زیست جوانرود (7) محیط زیست جوانرود (6) محیط زیست جوانرود (5) محیط زیست جوانرود (4) محیط زیست جوانرود (3) محیط زیست جوانرود (8) محیط زیست جوانرود (9) محیط زیست جوانرود (11) محیط زیست جوانرود (12) محیط زیست جوانرود (13) محیط زیست جوانرود (18) محیط زیست جوانرود (19) محیط زیست جوانرود (21) محیط زیست جوانرود (17) محیط زیست جوانرود (22) محیط زیست جوانرود (16) محیط زیست جوانرود (15) محیط زیست جوانرود (14) محیط زیست جوانرود (20) محیط زیست جوانرود (10) محیط زیست جوانرود (23) محیط زیست جوانرود (24)

همایش محیط زیست جوانرود

3 پاسخ برای “ایده پور:انقلاب دانایی در عرصه محیط زیست در اورامانات رخ داده است

  • دکتر قرقوز بلواردی در تاریخ اسفند 19, 1394 گفت:

    با تشکر از نیت خیر برگزار کنندگان این گردهمایی و شرکت کنندگان محترم
    اما لازم به یادآوری است که مشکلات محیط زیست با گردهمایی حل نمی شود. گردهمایی نه تنها چاره مشکل نیست بلکه خود بخشی از مشکل است.
    شاید جمع شدن این افراد در جوانرود ( از نظر حمل و نقل و تولید آلاینده – پذیرایی – مصرف انرژی الکتریکی و … ) بیشتر از همه شکارچیان شهرستان به محیط زیست صدمه زده باشد!!!!
    با تشکر

  • سرده در تاریخ اسفند 19, 1394 گفت:

    ضمن تقدیر از کلیه فعالین حوزه حفاظت از محیط زیست
    اینکه در اورامانات دغدغه حراست از محیط زیست در حال تبدیل به یک فرهنگ عمومی است امر بسیار میمون و مبارکی است.
    اما همانطور که فرماندار محترم پاوه نیز اشاره داشتند وجود برنامه مربوطه یا برنامه محور بودن انجمنها اصل مهم و لازمی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد. استفاده از متخصصین علوم و فنون محیط زیست و تهیه و تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت مبتنی بر اصول علمی، اولین قدم در این خصوص محسوب می گردد.

  • ناشناس در تاریخ اسفند 19, 1394 گفت:

    چطوری شده جناب ایده پور در این مراسم حضور یافته اما در مراسم انجمن باینگان در اداره ارشاد حاضر نشدند. چطوری جناب حاتمی تشریف بردند ولی برای مراسم باینگان کارشکنی کردند..
    چطوری شده از یکی از فعالین دست به قلم این حوزه دعوت نشده است.