پ 09 فروردین 1403 ساعت 16:39

چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید… / محمد عرفان صالحی

چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید… / محمد عرفان صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : یک هفته از انتخابات مجلس گذشت، اما هنوز مباحث پیرامونی آن، نقل محافل و سایت های منطقه است. در همین خصوص، مایلم یک پنجره ی جدید برای کاربران عزیز بگشایم، شاید اگر از این منظر به موضوع انتخابات نگاه کنیم خیلی از مسایل را بتوان به راحتی پذیرفت. انتخابات […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : یک هفته از انتخابات مجلس گذشت، اما هنوز مباحث پیرامونی آن، نقل محافل و سایت های منطقه است. در همین خصوص، مایلم یک پنجره ی جدید برای کاربران عزیز بگشایم، شاید اگر از این منظر به موضوع انتخابات نگاه کنیم خیلی از مسایل را بتوان به راحتی پذیرفت.عرفان صالحی

انتخابات به طور مستقیم با قدرت سرو کار دارد و یک پروسه ی کاملا سیاسی است. انتخابات بهترین جایگزین جنگ و نزاع به هنگام انتقال قدرت است. انتخابات محصول مدرنیته و حکومتهای مدرن است، و لازمه اش ملتی مدرن و شهروندانی آگاه با پایه های فکری نسبی گرایانه است؛ ملتی که از مرزهای دنیای سنتی و قیود جوامع سنتی گذشته است.

جامعه ی اورامانات هنوز در بند سنت مانده است و هنوز اکثریت قریب به اتفاق کنشگران عرصه ی انتخابات (کاندیداتورها و رأی دهندگان تعاملى سیاسی با انتخابات ندارند. شاهد این مدعا، انتخابات همین دوره است. سه نماینده در اورامانات انتخاب شدند؛ یک نفر برای مجلس (کاندیدای جبهه پایداری، اصولگرایان تند رو) و دو نماینده برای خبرگان (کاندیداهای لیست امید یا اصلاح طلبان).

این انتخابها نمایانگر این واقعیت است که ما هنوز انتخابات را یک پروسه ی سیاسی نمی دانیم، بلکه آن را در زمره ی مراسم عروسی و عزا (به عنوان یک آیین اجتماعی) قرار داده ایم.

من با اطلاق واژه ی (عشیره گرایی) به شیوه ی انتخاب مردم کاملا مخالفم؛ اتفاقا مردم اورامانات در کمال همت اجتماعی و وفاداری به ارزشهایشان، آراء خود را در صندوق می اندازند. رفتار مردم اورامانات از ثلاث باباجانی تا نوسود، یک رفتار طبیعی و منطبق بر اصول زندگی اجتماعی شان است و این همبستگی اجتماعی قابل تحسین می باشد.

اما چرا این رفتار نیک و پسندیده ی اجتماعی از نظر خود مردم هم اشتباه به بنظر می آید؟

عدم تطابق رفتار اجتماعی سنتی مردم با یک ابزار سیاسی مدرن (انتخابات) موجب ایجاد بی نظمی و ناهماهنگی در پروسه ی انتخابات و شیوه ی انتخاب مردم در شوراها و مجلس می شود و این ناهماهنگی به اندازه ای مشهود است که خود کنشگران این عرصه نیز بعد از سرد شدن تنور انتخابات متوجه آن می شوند، اما به دلیل پایبندی به سنت های جامعه، بارها و بارها این بی نظمی را تکرار می کنند.

تنور داغ انتخابات موجب تحریک احساسات مردم، که همانا مرکز ثقل حرکتهای اجتماعی آنهاست، شده و این تحریک موجب تقویت همبستگی مردم در این ایام می شود.

اما چون این همبستگی در مسیر اصلی خویش هدایت نمی شود معمولا بعد از پایان تب و تاب انتخابات همان مردم از شیوه ی انتخاب خویش سرخورده می شوند. همبستگی اجتماعی مردم جهت تداوم جامعه امری ضروری است، اما انتخابات یک امر سیاسی است و لازم است تا کنشگران، چه نامزدها و چه مردم، قواعد بازی سیاسی را در آن رعایت کنند. همبستگی اجتماعی مردم لزوما نشان از همفکری سیاسی آنها نیست، چه بسا چند نفر در یک آپارتمان برای امور آپارتمان همبستگی داشته باشند ولی به هنگام انتخابات هرکدام به یک طیف سیاسی وابسته باشند. لذا تداخل همبستگی اجتماعی ( به زبان محلی: هاومالی) با عرصه سیاست، نتیجه ای جز مسایل پیش آمده در انتخابات منطقه را در پی نخواهد داشت.

اما چه باید کرد؟

بنده این سوال را از مردم محترم منطقه می پرسم و منتظر جواب می مانم.

19 پاسخ برای “چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید… / محمد عرفان صالحی

  • مصیبت زده در تاریخ اسفند 22, 1394 گفت:

    چه بایدکرد؟
    باید استاد و فرود آمد
    بر آستان دری که کوبه ندارد
    چرا که اگر به گاه آمده باشی دربان به انتظار توست
    وگر بیگاه به در کوفتنت پاسخی نمی آید
    کوتاه است در
    پس آن به که فروتن باشی
    …….
    ….

  • نقاش گوشه گیر در تاریخ اسفند 20, 1394 گفت:

    اقای صالحی عزیز دوست عزیز من شما دیگر نباید این مطلب را مینوشتید چون خود سوار بر موج عشیره گرایی بودید و با شعار حیثیت پاوه در خطر است گوش فلک را کر کرده بودید !!!
    من به شخصه انتظار نداشتم شمارا همراه این موج ببینم هرچند طرفداری از کاندیدای خاصی بد نیست و میتواند خیلی خوب هم باشد اما شما طرفدار کاندیدای خاصی نبودید و تنها موج شمارا برده بود !!!

  • نام آشنا در تاریخ اسفند 19, 1394 گفت:

    بیشتر متاثر شدم جناب صالحی،قلمت، تحلیل کو؟؟؟ همین،!!؟؟؟؟

  • دوست عرفان در تاریخ اسفند 18, 1394 گفت:

    اقا عرفان یکی از معضلات عمومی ما ایرانیها قوی بودن در تئوری پردازیهای بلند بالا در هنگام آرامش وبه کنار نهادن همان تئوری در هنگام عمل است وتراشیدن هزاران دلیل واستثنای به ظاهر علمی وتوجیهی.اما در خصوص پروسه انتخابات، تایید ورد صلاحیت کاندیداها ونحوه چینش آنها در منطقه وپراکندگی وتشتت آرای اصحاب فکر واندیشه سبب شد کاندیدای جبهه پایداری به مجلس راه یابند هر چند که ایشان کماکان انکار می نمایند .البته خوشبختانه یا متاسفانه بیشتر تئوری پردازان این جریان غایب مجلس اینده اند،ومنتخب مردم در صورت تعهد به این جریان کاری از پیش نخواهند برد.(خداکند اینگونه نباشد)

  • ناشناس در تاریخ اسفند 18, 1394 گفت:

    آقای صالحی مطلب خیلی خوبی نوشتید باید بادید روشن برخورد کرد

  • فریدون در تاریخ اسفند 18, 1394 گفت:

    جور دیگر باید دید و اندیشید.آری
    آقای صالحی عزیز بسیار ضریف معظل انتخابات و درک سیاسی جامعه مارو بیان کردین.نمیدونم چرا بهمون برمیخوره که بشنویم ما هنوز دارای خصوصیات یک جامعه سنتی هستیم و از نظر بینش سیاسی در سطحی بسیار پایین.وسعی میکنیم با فرافکنی و تخریب همدیگه ضعفمون رو پوشش بدیم.ما هنوز به مساله انتخابات بینشی سنتی و قومی داریم.وبا خواندن موضع گیریهاییی که شد بعید میدونم حالا حالاها چشمها شسته بشن و نگاهها تغیر کنن.

  • پرهام در تاریخ اسفند 18, 1394 گفت:

    روال کلی اینست برای روایت یک خط از قبل تعیین شده وجود داشته باشد و متن در جهت خاص و از پیش تعیین شده حرکت کند. در این نوشته آشفتگی و بلاتکلیفی بیداد میکند. مولف محترم بنظر میاد خواسته اند یک چیزی را منعکس نمایند ولی شتابزدگی ونبود قطعیت مانع شده است

  • دلسوز در تاریخ اسفند 18, 1394 گفت:

    با سلام من هیچی از این مطلب دستگیرم نشد یک نوشتار به سر و ته بود !
    لطفا هدفمند تر بنویسید
    تا جایی که میدانم آقای عرفان صالحی شما دست به قلم بدی ندارید ولی واقعا این مطلبتون بسیار ضعیف و در هم بر هم بود
    با تشکر

  • ندا در تاریخ اسفند 17, 1394 گفت:

    انصافا مطلب را چندبار زیزرو وکردم ولی چیزی استنباط نکردم نوشتن مطلب نیاز به مطالعه وتحقیق بیشتردارد والا صرف ارایه مطلب جهت خود مطرح کردن مارا به عقب برمیگرداند جناب صالحی

  • ناشناس در تاریخ اسفند 17, 1394 گفت:

    در برابر تعصب منطق نمیتواند کارساز باشد ، اب در هاوان کوبیدن است

  • همشهري در تاریخ اسفند 17, 1394 گفت:

    لازم نيست چشمها را شست كافيست جور ديگر ديد . جناب صالحي خود شما بوديد كه حتي در روز راگيري هم عشيره بازي در آوردي الان آن را محكوم مي كنيد . پس لطفا شما لازم نيست چشمتو بشويي كافي است جور ديگر بنگري.

  • کامران در تاریخ اسفند 17, 1394 گفت:

    به نظر من این مشکل حل نمیشه چون هیچ کسی حاضر به تغییر نیست .اتسانها تغییرات را بوجود می آورند .

  • ک . م در تاریخ اسفند 17, 1394 گفت:

    سلام به همه بزرگواران
    باز کردن پنجره ای نو بر مباحث انتخابات… که فقط یک نام بود و اثری از دید نو ندیدیم
    نویسنده عزیز اقای صالحی به فهم غلط مردم درباره انتخابات اشاره کرده اند و با خط کش خود خوب بد را از هم جدا کردند و اقلیت را که خود و معدودی از افراد جامعه باشند را بر اکثریت به قول ایشان کوته نظر ترجیح دادند که به گمان بنده این نوع نوشتن و نتیجه گیری تا حد زیادی اشتباه است…
    ما نباید چهارچوب برای مردم و جامعه تعریف کنیم ( فقط باید معرف شرایط و افراد خاص باشیم و انتخاب با مردم باشد)
    رفتن اصول گرایان به قول اقای صالحی تند رو به مجلس نشان از فهم غلط مردم از انتخابات نیست بلکه با نگاهی واقع بینانه می توان گفت اصلاح طلبان و سایر گرو هها و به قول خودشان مصلحان نتوانسته اند خود را به جامعه بقبولانند و افرادی که خود را منتسب به این گروهها می دانند هیچگونه خدمتی که نشان از اصلاح و پیشرفت و تغییر باشد را ارایه نداده اند
    و می توان گفت که اصول گرایان از جایگاه بهتری بخاطر تمام کاستی های اصلاح.طلبان برخوردار هستند و خود را به جامعه ثابت کرده اند
    موضوع عشیره گرایی هم به نوعی در تمام منطقه به چشم می خورد و.برخی از افراد و اطرافیان کاندیدها هم به این مسله اب و تاب خاصی بخشیده بودن و در شعارهای انتخاباتی انها کاملا مشهود بود و نتنها همبستگی و وفاق به وجود نیاورد بلکه باعث تفرقه و نقاق و تعصب و عشیره گری شد وتاثیرات منفی جبران ناپذیری بر پیکر اورامانات وارد کردند
    و در پاسخ چه باید کرد!!؟؟
    باید بگویم که چشمها را باید شست و جور دیگر باید دید و اندیشید
    باید صادق بود خیرخواه

  • سعیدی در تاریخ اسفند 17, 1394 گفت:

    خداوکیلی سه بار متن رو خوندنم اخر سر نزانام چیشو واته ن و چیشو گه ره که ن و چیشو په رسان!!

  • ساکن پاوه در تاریخ اسفند 17, 1394 گفت:

    باید برای برطرف کردن این مشکلات پیش آمده عینک خود را برداشت و از عینک دیگران قضاوت کرد. بدترین حالت زمانی است که انسان در صدد گول زدن خود باشند و واقعت ها را نبیند تا زمانی از خودمان شروع نکنیم وضعیت موجود نه تنها خوب بلکه با رشد سریع مدرنیته و نیاز جامعه به قوانین و اصول دموکراسی منطقه ما همچنان در چهار چوب سنت باقی میماند و همانا فرد گرایی قدرت بیشتری پیدا می‌کند در این حالت افرادی که منفعت جمع را بر منفعت شخصی ترجیح داده به حاشیه رانده خواهند شد و به طبع آنها هم جهت بقایی خود به ناچار و ناخواسته فردگرا خواهند شد. برای نمونه اگر در پاوه جناب آقای بگامیری که بیشترین شانس در پاوه را داشت در روزهای آخر انتخابات خود را به نفع یکی دیگر از کاندیداها کنار میکشید و دیگران هم قافله او میشدن میتوانستیم اثبات کنیم که قدمی به سوی دموکراسی برداشته ایم و دیگر عشیره گری و مسائل سنتی در شهرستان پاوه رخت بربسته.
    باید عینکها رو برداشت

  • ناشناس در تاریخ اسفند 17, 1394 گفت:

    با سلام و احترام
    نوشتی چشمها را باید شست جور دیگر باید دید اما هر چه نگاه کردم همان را دیدم که بارها و بارها تکرار شده است همه تقصیر را از چشم تقابل سنت و مدرنیته می بینند از دوره گذار، از همبستگی قومی و دوری از کرامت انسانی و یا نرسیدن قطار مدرنیته به شهر سنتی و یا عدم آگاهی و یا عدم اشراف به بازی سیاسی اما آیا براستی چنین است؟
    نمی دانم چرا جامعه چنین می اندیشد چرا تصور می شود اگر مدرن شویم دیگر از قوم و قبیله و نژاد سخنی نخواهیم گفت؟ در حالیکه هگل اوج اندیشه سیاسی را همبستگی قومی می داند و از آن به جان جهان یاد می کند.چرا تصور می کنیم اگر چشمها را بشوییم دنیای جدیدی را تجربه می کنیم؟ چرا موضوع قدرت را چین تحلیل می کنیم و چرا قدرت را امری سیاسی دانسته و آن را در بدنه حاکمیت جستجو می کنیم؟
    کسی پیروز میدان می شود و سرمست پیروزی خویش و راضی از انتخاب و به مرور زمان شعاع رضایت مندیها کاسته خواهد شد و دیگری شاکی و گله مند و برای غلبه بر مغلوبیت به هر توجیهی متوسل می شود به سنت و به مدرنیته ، به وجود احساس قومی در انتخاب فرد پیروز و عدم توجه به کرامت انسانی و قس علی هذا.
    نوبت دیگر که ما پیروز میدان شویم نوشته ها متفاوت خواهد شد آنوقت رای ما آگاهانه و از سر تدبیر است و دیگران برای فرونشاندن خشم خویش چشمها را خواهند شست و طوری دیگر خواهند دید.
    با سپاس و احترام

  • همشهري در تاریخ اسفند 17, 1394 گفت:

    نرود ميخ آهني در سنگ

  • اورامانات در تاریخ اسفند 17, 1394 گفت:

    برطرف نمودن جنبه های منفی طایفه گرایی نیازمند فرهنگ سازی بوده و در کوتاه مدت ، نمیتوان انتظار حل شدن آنها را داشت.
    راهکارهایی بلند مدت پیشنهادی :
    1- اشنایی مردم با قوانین مدنی و اجتماعی و شهری
    2- بیشتر شدن تعامل با محیط های اجتماعی خارج از شهر و منطقه
    شکیل کانون ها و موسسات و گروه های فرهنگی و مدنی با ساختار مبارزه با طایفه گرایی لازم و ضروری است البته باید اعضای این گروه ها به ذنبال ارتقاء سطح فکری و فرهنگی جامعه باشند و همچنین خودشان نباید به نامزدها با این دید که فلانی از این منطقه یا طایفه است نگاه کنند.

  • سارا در تاریخ اسفند 17, 1394 گفت:

    عرفان جان عالی بود و ممنونم ، در جواب سوالت باید بگم این مسئله به عقیده ی من در این صورت حل می شود که پاوه و روانسر یک حوزه ی انتخابیه و جوانرود و ثلاث هم یک حوزه ی انتخابیه که آنوقت با توجه به موقعیت های شهر های نامبرده و تمایلات زیاد فکری در بین آن ها به احتمال زیاد به ندرت آن مشکل حل شود .

پاسخ دادن به دلسوز لغو پاسخ