19 Comments

  1. 19

    مصیبت زده

    چه بایدکرد؟
    باید استاد و فرود آمد
    بر آستان دری که کوبه ندارد
    چرا که اگر به گاه آمده باشی دربان به انتظار توست
    وگر بیگاه به در کوفتنت پاسخی نمی آید
    کوتاه است در
    پس آن به که فروتن باشی
    …….
    ….

    پاسخ دادن
  2. 18

    نقاش گوشه گیر

    اقای صالحی عزیز دوست عزیز من شما دیگر نباید این مطلب را مینوشتید چون خود سوار بر موج عشیره گرایی بودید و با شعار حیثیت پاوه در خطر است گوش فلک را کر کرده بودید !!!
    من به شخصه انتظار نداشتم شمارا همراه این موج ببینم هرچند طرفداری از کاندیدای خاصی بد نیست و میتواند خیلی خوب هم باشد اما شما طرفدار کاندیدای خاصی نبودید و تنها موج شمارا برده بود !!!

    پاسخ دادن
  3. 17

    نام آشنا

    بیشتر متاثر شدم جناب صالحی،قلمت، تحلیل کو؟؟؟ همین،!!؟؟؟؟

    پاسخ دادن
  4. 16

    دوست عرفان

    اقا عرفان یکی از معضلات عمومی ما ایرانیها قوی بودن در تئوری پردازیهای بلند بالا در هنگام آرامش وبه کنار نهادن همان تئوری در هنگام عمل است وتراشیدن هزاران دلیل واستثنای به ظاهر علمی وتوجیهی.اما در خصوص پروسه انتخابات، تایید ورد صلاحیت کاندیداها ونحوه چینش آنها در منطقه وپراکندگی وتشتت آرای اصحاب فکر واندیشه سبب شد کاندیدای جبهه پایداری به مجلس راه یابند هر چند که ایشان کماکان انکار می نمایند .البته خوشبختانه یا متاسفانه بیشتر تئوری پردازان این جریان غایب مجلس اینده اند،ومنتخب مردم در صورت تعهد به این جریان کاری از پیش نخواهند برد.(خداکند اینگونه نباشد)

    پاسخ دادن
  5. 15

    ناشناس

    آقای صالحی مطلب خیلی خوبی نوشتید باید بادید روشن برخورد کرد

    پاسخ دادن
  6. 14

    فریدون

    جور دیگر باید دید و اندیشید.آری
    آقای صالحی عزیز بسیار ضریف معظل انتخابات و درک سیاسی جامعه مارو بیان کردین.نمیدونم چرا بهمون برمیخوره که بشنویم ما هنوز دارای خصوصیات یک جامعه سنتی هستیم و از نظر بینش سیاسی در سطحی بسیار پایین.وسعی میکنیم با فرافکنی و تخریب همدیگه ضعفمون رو پوشش بدیم.ما هنوز به مساله انتخابات بینشی سنتی و قومی داریم.وبا خواندن موضع گیریهاییی که شد بعید میدونم حالا حالاها چشمها شسته بشن و نگاهها تغیر کنن.

    پاسخ دادن
  7. 13

    پرهام

    روال کلی اینست برای روایت یک خط از قبل تعیین شده وجود داشته باشد و متن در جهت خاص و از پیش تعیین شده حرکت کند. در این نوشته آشفتگی و بلاتکلیفی بیداد میکند. مولف محترم بنظر میاد خواسته اند یک چیزی را منعکس نمایند ولی شتابزدگی ونبود قطعیت مانع شده است

    پاسخ دادن
  8. 12

    دلسوز

    با سلام من هیچی از این مطلب دستگیرم نشد یک نوشتار به سر و ته بود !
    لطفا هدفمند تر بنویسید
    تا جایی که میدانم آقای عرفان صالحی شما دست به قلم بدی ندارید ولی واقعا این مطلبتون بسیار ضعیف و در هم بر هم بود
    با تشکر

    پاسخ دادن
  9. 11

    ندا

    انصافا مطلب را چندبار زیزرو وکردم ولی چیزی استنباط نکردم نوشتن مطلب نیاز به مطالعه وتحقیق بیشتردارد والا صرف ارایه مطلب جهت خود مطرح کردن مارا به عقب برمیگرداند جناب صالحی

    پاسخ دادن
  10. 10

    ناشناس

    در برابر تعصب منطق نمیتواند کارساز باشد ، اب در هاوان کوبیدن است

    پاسخ دادن
  11. 9

    همشهري

    لازم نيست چشمها را شست كافيست جور ديگر ديد . جناب صالحي خود شما بوديد كه حتي در روز راگيري هم عشيره بازي در آوردي الان آن را محكوم مي كنيد . پس لطفا شما لازم نيست چشمتو بشويي كافي است جور ديگر بنگري.

    پاسخ دادن
  12. 8

    کامران

    به نظر من این مشکل حل نمیشه چون هیچ کسی حاضر به تغییر نیست .اتسانها تغییرات را بوجود می آورند .

    پاسخ دادن
  13. 7

    ک . م

    سلام به همه بزرگواران
    باز کردن پنجره ای نو بر مباحث انتخابات… که فقط یک نام بود و اثری از دید نو ندیدیم
    نویسنده عزیز اقای صالحی به فهم غلط مردم درباره انتخابات اشاره کرده اند و با خط کش خود خوب بد را از هم جدا کردند و اقلیت را که خود و معدودی از افراد جامعه باشند را بر اکثریت به قول ایشان کوته نظر ترجیح دادند که به گمان بنده این نوع نوشتن و نتیجه گیری تا حد زیادی اشتباه است…
    ما نباید چهارچوب برای مردم و جامعه تعریف کنیم ( فقط باید معرف شرایط و افراد خاص باشیم و انتخاب با مردم باشد)
    رفتن اصول گرایان به قول اقای صالحی تند رو به مجلس نشان از فهم غلط مردم از انتخابات نیست بلکه با نگاهی واقع بینانه می توان گفت اصلاح طلبان و سایر گرو هها و به قول خودشان مصلحان نتوانسته اند خود را به جامعه بقبولانند و افرادی که خود را منتسب به این گروهها می دانند هیچگونه خدمتی که نشان از اصلاح و پیشرفت و تغییر باشد را ارایه نداده اند
    و می توان گفت که اصول گرایان از جایگاه بهتری بخاطر تمام کاستی های اصلاح.طلبان برخوردار هستند و خود را به جامعه ثابت کرده اند
    موضوع عشیره گرایی هم به نوعی در تمام منطقه به چشم می خورد و.برخی از افراد و اطرافیان کاندیدها هم به این مسله اب و تاب خاصی بخشیده بودن و در شعارهای انتخاباتی انها کاملا مشهود بود و نتنها همبستگی و وفاق به وجود نیاورد بلکه باعث تفرقه و نقاق و تعصب و عشیره گری شد وتاثیرات منفی جبران ناپذیری بر پیکر اورامانات وارد کردند
    و در پاسخ چه باید کرد!!؟؟
    باید بگویم که چشمها را باید شست و جور دیگر باید دید و اندیشید
    باید صادق بود خیرخواه

    پاسخ دادن
  14. 6

    سعیدی

    خداوکیلی سه بار متن رو خوندنم اخر سر نزانام چیشو واته ن و چیشو گه ره که ن و چیشو په رسان!!

    پاسخ دادن
  15. 5

    ساکن پاوه

    باید برای برطرف کردن این مشکلات پیش آمده عینک خود را برداشت و از عینک دیگران قضاوت کرد. بدترین حالت زمانی است که انسان در صدد گول زدن خود باشند و واقعت ها را نبیند تا زمانی از خودمان شروع نکنیم وضعیت موجود نه تنها خوب بلکه با رشد سریع مدرنیته و نیاز جامعه به قوانین و اصول دموکراسی منطقه ما همچنان در چهار چوب سنت باقی میماند و همانا فرد گرایی قدرت بیشتری پیدا می‌کند در این حالت افرادی که منفعت جمع را بر منفعت شخصی ترجیح داده به حاشیه رانده خواهند شد و به طبع آنها هم جهت بقایی خود به ناچار و ناخواسته فردگرا خواهند شد. برای نمونه اگر در پاوه جناب آقای بگامیری که بیشترین شانس در پاوه را داشت در روزهای آخر انتخابات خود را به نفع یکی دیگر از کاندیداها کنار میکشید و دیگران هم قافله او میشدن میتوانستیم اثبات کنیم که قدمی به سوی دموکراسی برداشته ایم و دیگر عشیره گری و مسائل سنتی در شهرستان پاوه رخت بربسته.
    باید عینکها رو برداشت

    پاسخ دادن
  16. 4

    ناشناس

    با سلام و احترام
    نوشتی چشمها را باید شست جور دیگر باید دید اما هر چه نگاه کردم همان را دیدم که بارها و بارها تکرار شده است همه تقصیر را از چشم تقابل سنت و مدرنیته می بینند از دوره گذار، از همبستگی قومی و دوری از کرامت انسانی و یا نرسیدن قطار مدرنیته به شهر سنتی و یا عدم آگاهی و یا عدم اشراف به بازی سیاسی اما آیا براستی چنین است؟
    نمی دانم چرا جامعه چنین می اندیشد چرا تصور می شود اگر مدرن شویم دیگر از قوم و قبیله و نژاد سخنی نخواهیم گفت؟ در حالیکه هگل اوج اندیشه سیاسی را همبستگی قومی می داند و از آن به جان جهان یاد می کند.چرا تصور می کنیم اگر چشمها را بشوییم دنیای جدیدی را تجربه می کنیم؟ چرا موضوع قدرت را چین تحلیل می کنیم و چرا قدرت را امری سیاسی دانسته و آن را در بدنه حاکمیت جستجو می کنیم؟
    کسی پیروز میدان می شود و سرمست پیروزی خویش و راضی از انتخاب و به مرور زمان شعاع رضایت مندیها کاسته خواهد شد و دیگری شاکی و گله مند و برای غلبه بر مغلوبیت به هر توجیهی متوسل می شود به سنت و به مدرنیته ، به وجود احساس قومی در انتخاب فرد پیروز و عدم توجه به کرامت انسانی و قس علی هذا.
    نوبت دیگر که ما پیروز میدان شویم نوشته ها متفاوت خواهد شد آنوقت رای ما آگاهانه و از سر تدبیر است و دیگران برای فرونشاندن خشم خویش چشمها را خواهند شست و طوری دیگر خواهند دید.
    با سپاس و احترام

    پاسخ دادن
  17. 3

    همشهري

    نرود ميخ آهني در سنگ

    پاسخ دادن
  18. 2

    اورامانات

    برطرف نمودن جنبه های منفی طایفه گرایی نیازمند فرهنگ سازی بوده و در کوتاه مدت ، نمیتوان انتظار حل شدن آنها را داشت.
    راهکارهایی بلند مدت پیشنهادی :
    1- اشنایی مردم با قوانین مدنی و اجتماعی و شهری
    2- بیشتر شدن تعامل با محیط های اجتماعی خارج از شهر و منطقه
    شکیل کانون ها و موسسات و گروه های فرهنگی و مدنی با ساختار مبارزه با طایفه گرایی لازم و ضروری است البته باید اعضای این گروه ها به ذنبال ارتقاء سطح فکری و فرهنگی جامعه باشند و همچنین خودشان نباید به نامزدها با این دید که فلانی از این منطقه یا طایفه است نگاه کنند.

    پاسخ دادن
  19. 1

    سارا

    عرفان جان عالی بود و ممنونم ، در جواب سوالت باید بگم این مسئله به عقیده ی من در این صورت حل می شود که پاوه و روانسر یک حوزه ی انتخابیه و جوانرود و ثلاث هم یک حوزه ی انتخابیه که آنوقت با توجه به موقعیت های شهر های نامبرده و تمایلات زیاد فکری در بین آن ها به احتمال زیاد به ندرت آن مشکل حل شود .

    پاسخ دادن

نظر دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *