ج 31 فروردین 1403 ساعت 23:35

شهروندی و وظایف شهروندان / کیهان حاتمی

شهروندی و وظایف شهروندان / کیهان حاتمی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: شهروند به چه کسی گفته می شود؟ شهروند به کسی گفته می شودکه حقوق فردی وجمعی خود رامی شناسد وازآنها دفاع می کند،قانون رامی شناسد وبدان عمل می کند وازطریق آن مطالبه می کند.ازحقوق معینی برخورداراست، می داندکه فرددیگری هم حضوردارد،دفاع ازحقوق او یعنی دفاع ازحقوق خودش.شهروند خوب فردی است […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: شهروند به چه کسی گفته می شود؟ شهروند به کسی گفته می شودکه حقوق فردی وجمعی خود رامی شناسد وازآنها دفاع می کند،قانون رامی شناسد وبدان عمل می کند وازطریق آن مطالبه می کند.ازحقوق معینی برخورداراست، می داندکه فرددیگری هم حضوردارد،دفاع ازحقوق او یعنی دفاع ازحقوق خودش.شهروند خوب فردی است که درامورشهرمشارکت می کند.پس شهروندی نه تنها به معنی سکونت دریک شهردرمدت مشخص بلکه به معنای  مجموعه  ای ازآگاهی های حقوق فردی واجتماعی است.کیهان حاتمی

به عبارت دیگر اجتماع انسانی شرط لازم شهروندی محسوب می شود ولی شرط کافی نیست. افراد زمانی لقب شهروندی را به خود می گیرند که حقوق و تکالیف خود را بشناسند و به آن عمل کنند و آنگاست که  شهروند معنا و مفهوم پیدا می کند.

کسی که انسان با فرهنگی است شهر را هم مثل خانه خودش می داند . در این صورت نه تنها خودش رعایت خواهد کرد بلکه از بی ملاحظگی دیگران هم ناراحت خواهد شد و وقتی این حساسیت در شهری ایجاد شد آن شهر خیلی زود به محلی  برای زندگی بهتر تبدیل خواهد شد. همین تبلیغ برای هر شهری موجب رونق آن شهر خواهد شد.

شهروند خوب دارای چه معیارهایی می باشد:

شهروند خوب بودن یعنی مشارکت درسه چیز:

  • احترام برای قوانین وضوابط درجامعه
  • آگاهی ازمسائل ونقطه نظر دیگران
  • مشارکت از طريق رأی دادن و گفتگو درباره مسائل با ديگران

یک شهروندخوب موظف است که ازراه مطالعه ونگرش درست درحل مسائل محلی ومنطقه ای خود کمک کند.ودانش خود را افزایش دهد .

شهروندان با آگاهی واحترام می توانند با مشارکت نسبت به تغییر وضعیت خود کمک کنند.شهروندان می توانند از طریق رای دادن وارائه نظرات خود  با مقامات محلی نسبت به شهرودیارخود احساس مسئولیت کنند.

یک شهروندخوب بایستی آشفتگی ها ی خود را مهار کند وموجباتی را فراهم نمی آورد تا باعث ناراحتی دیگران بشود. ازمبازه با مشکلات احساس لذت می کند،و توانایی کنترل خشم خود را دارد و عملی انجام نمی دهد که بعداً از بابت آن احساس شرمساری کند.

یک شهروندخوب می داند که زندگی دلخواه، خیالی بیش نیست و همیشه یک نوع ناتمامی و نقص در همه جا یافت می شود. چنین فردی برای خواست های خود تلاش می کند. اما پس از اینکه تلاش ها و کوشش ها خود را برای دستیابی به خواست هایش به حد بهینه ای انجام داد وضع موجود را می پذیرد.

وهم چنین این فردی است که اجازه نمی دهد حالت هایی نظیر بدبینی، سوءظن، غرور، نخوت، رشک و حسد، خودخواهی ناسالم و هیجان های منفی در او تقویت شود.

یک شهروندخوب ازنظراسلام:

دراسلام احکام وقوانین اجتماعی همانند احکام فردی مورد اهتمام قرارگرفته است .ازنگاه اسلام ،زندگی اجتماعی وروابط افراددریک جامعه ووظایف یک شهروند درقبال مردم وجامعه ای که درآن زندگی می کند،دارای اصول وضوابطی است که هر فردمسلمان درمناسبات ورفتارهای اجتماعی ملزم به رعایت آنهاست.

برخی ازمهمترین وظایف یک شهروندازنظراسلام عبارتنداز:

  • پایمال نکردن حقوق مردم(حق الناس) واحترام به حقوق شهروندان.
  • احساس مسئولیت نسبت به هم نوعان وکمک رسانی به آنها،به هنگام بروز بلاهای طبیعی وغیرطبیعی.
  • رعایت اخلاق اسلامی درتعاملات اجتماعی که ازآن جمله اند:داشتن حسن خلق ورویی گشاده،تواضع وفروتنی، حلم وبردباری ومدارا کردن با مردم وشهروندان
  • و……………………………………….

ونهایتاً معیارهای کلی برای یک شهروند خوب:

  • تاسیس یا مشارکت درباشگاهای فرهنگی وهنری، ورزشی
  • رعایت ترافیک شهری
  • رعایت پاکیزه گی وزیبا سازی شهر
  • تاسیس یا مشارکت در تشکل های مردمی
  • و…………………..

مطالب وموضوعات دراین زمینه بسیاراست ، کارشناسان وصاحب نظران می توانند این موضوع رادرشهرمان بررسی نمایندتا همگی بسوی ساختن شهری آباد قدم برداریم.

فقط یادآوری این مطالب صرفاً برای این بود که اول تذکری باشد برای خودم وبعد دیگر همشهریان عزیزوقصد نصیحت کسی را ندارم.

فقط خود را محک بزنیم وبه خودمان نمره بدهیم ببینیم درچه وضعیتی قرارداریم.

منابع:

  • فصلنامه تحقیقات جغرافیایی شماره 80-تحلیلی تاریخی ازمشارکت شهروندان
  • احترام به حقوق شهروندان- زهرا همایونی
  • تاثیر انسان شناسی براخلاق شهروندی- عبدالحمید غلامی نیا

6 پاسخ برای “شهروندی و وظایف شهروندان / کیهان حاتمی

  • سید احسن احمدی در تاریخ اسفند 19, 1394 گفت:

    آقای حاتمی عزیز مطالب خوبی را بیان نمودید .درود

  • فرزاد بیگامیری در تاریخ اسفند 16, 1394 گفت:

    بسیار عالی ،بیانات شما همیشه شیرین و با مفهوم هستند آقای حاتمی
    همیشه موفق و سربلند باشید

  • بهزاد در تاریخ اسفند 16, 1394 گفت:

    جناب آقای حاتمی عزیز
    کامل ومفیدومختصر آنچه که لازم بود راتوضیح دادید مطالب کاملا صحیح و منطقی و پر بار بودند.
    ممنون بابت مطالب زیبایتان

  • حه‌یده‌ر غولامی در تاریخ اسفند 16, 1394 گفت:

    کاکه گیان ده‌س وه‌ش
    امید که بکوشیم فرهنگ اصیل شهروندی و باور به کرامت ذاتی بشر را نهادینه کرده و در راه اصلاح جامعه ـ که زمانبر و هزینه بردار است ـ در حد وسع و توان خویش گام برداریم.

  • محمد رشید امینی در تاریخ اسفند 16, 1394 گفت:

    آقای حاتمی دست شما درد نکند بسیار جالب وقبل توجه می باشد، امید است با ارایه این گونه مطالب شاهد شهری باشهروندان اخلاق مدار ومسئولیت پذیر باشیم، دوباره دست شمادردنکند موفق باشید.

  • fateh galali در تاریخ اسفند 16, 1394 گفت:

    شعار امسال شهرداری ونیروهای زحمت کش آن این بود که شهر خوب را شهروندان خوب میسازند،به امید آن که هر سال شهرداری شعاری برای ارتقاء فرهنگ شهروندی در سر لوحه کار خود قرار دهد، چون بحق که بدون مشارکت شهروندان هیچ برنامه ای برای رونق شهر به پیش نمیرود ودر این راستا فعالان حوضه شهری وشهروندی باید به هر طریقی کمک حال شهرداری باشند،ممنون از احساس مسئولیت شما جناب حاتمی