پ 30 فروردین 1403 ساعت 11:43

زیر پوست اورامانات…/ احسن احمدی

زیر پوست اورامانات…/ احسن احمدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : انتخابات 7 اسفند 94 به پایان رسید که علاوه بر پیامدهای معمول هر انتخابات از جمله: تقابل شادی ها و غم ها، رقابت ها ، تحلیلها،شایعات ،وعده ها، همبستگی ها،گسستگی ها، پوسترها، ژستها و شعارها در این انتخابات پیامدها و پیام هایی دیگری از درون جامعه و در زیر […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : انتخابات 7 اسفند 94 به پایان رسید که علاوه بر پیامدهای معمول هر انتخابات از جمله: تقابل شادی ها و غم ها، رقابت ها ، تحلیلها،شایعات ،وعده ها، همبستگی ها،گسستگی ها، پوسترها، ژستها و شعارها در این انتخابات پیامدها و پیام هایی دیگری از درون جامعه و در زیر پوست اورامانات رونمایی شد که از جنبه ها و دیدگاههای مختلفی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است.احسن احمدی

پروسه پر پیچ و خم موسوم به “انتخابات” را میتوان آزمونی بزرگ و دقیق دانست که در آن عملکرد کلی نمایندگان ادوار گذشته (و نماینده فعلی) مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و رفتار و خواست مردم را میتوان آیینه تمام نمای آن دانست.

مردم با آراء خود همزمان و موازی با “انتخاب” بعنوان هدف و نتیجه انتخابات، تحریم ها،حذف کردن ها و اعتراضات به عملکرد پیشینیان را نیز نشان میدهند.در نگاه دقیق به بازده زمانی کوتاه منتهی به 7 اسفند در اورامانات و نهایتا با بررسی آمار و ارقام مربوط به تعداد آراء به تفکیک شهرستان و درون شهرستان، لایه های پنهان شده و کمتر دیده شده ای خودنمایی میکنند که بسیار تکان دهنده و درد آورند و عمق اعتراضات مردم به نمایندگان قبلی را در آن میتوان دید.

برداشتها از این وضعیت اگر سطحی و ظاهری باشد مایه یاس و ناامیدی و حرکتی به عقب قلمداد میشود که خوشایند هیچ انسان آزاد اندیش و دموکراسی خواهی نیست.
بررسی تعداد آرای 4نامزد اول نشان میدهد که در هر یک از چهار شهر مرکز شهرستانها اکثریت آراء به نامزد خود شهرستان تعلق گرفت و بوی تعصب و عشیره گری به مشام هایی میرسد که فقط ظاهر قضیه را می بینند و سیمای غلط انداز و متعصب نمای اورامانات را ملاک قضاوت خود قرار داده اند.

اما !!!زیر پوست اورامانات چه خبر است؟

چرا هر نامزد در شهرستان (شهر)محل تولد خود بیشترین آراء را کسب کرده اگر این تعصب و عشیره گری نیست پس چیست؟ و چراهای دیگر که ذهن ها را درگیر خود کرده است.

برای پاسخ صحیح و یافتن ریشه این معضل بایستی کمی به عقب برگردیم و شرایط اورامانات را بعد از انقلاب اسلامی مورد مطالعه قرار دهیم و ببینیم عملکرد نمایندگان ادوار گذشته و فعلی مجلس چگونه بوده و چه دستاوردی برای مردمان این منطقه به همراه داشته است آن وقت است که به واقعیتی پی می بریم که تلخ و تاسف بار از یک منظر و خوب و امیدوار کننده از منظر دیگراست.

جنبه خوب و امیدوار کننده این واقعیت این است که با کنار رفتن پرده ها و رجوع به عمق فکری جامعه در میابیم که این حرکت و تجمع اکثریت آراء به نفع نامزدها در شهرستان (شهر)زادگاه خود به هیچ وجه ریشه در تعصب و عشیره گری ندارد (هر چند ممکن است عده قلیلی هنوز با تفکر عشیره گری و متعصبانه رفتار کنند) که این یک خبر خوب است.

با بررسی لایه های قدیمی و زیرین کالبد اورامانات می بینیم که دلایل قوی وجود دارد که مردم را وا داشته تا عمدتا به نامزد شهرستان خود رای بدهند که برای شرح این دلایل بایستی به تفکیک نگاهی اجمالی به هر یک از شهرستانها داشته باشیم.

?شهرستان ثلاث و باباجانی و مردم بزرگوار آن به دلایل مختلف در طول دوران گذشته مورد بی مهری و ظلم های متعددی قرار گرفتند و نسبت به سایر شهرستانها از امکانات کمتری برخوردار بوده و هستند.

توجه به این منطقه ومردمان آن و حتی موجودیتشان به عنوان یک شهرستان تا قبل از دوران نمایندگی آقای مصطفی محمدی کمتر وجود داشت.پس از نمایندگی آقای محمدی بود که توجهات به این قسمت از اورامانات شروع شد و امکانات و زیر ساختهای توسعه کم کم شروع به شکل گیری و ساخت کردند و به قولی میتوان گفت توسعه اولیه این شهرستان مدیون تلاش و کوشش بی دریغ آقای محمدی بود( از این لحاظ عملکردش ستودنی و قابل تقدیر است هر چند که در شهرستانهای دیگر عملکرد نسبتا ضعیف تری داشته است).

کم توجهی نمایندگان قبل و بعد از ایشان به شهرستان ثلاث و باباجانی باعث شد که مردم این شهرستان اعتمادشان را نسبت به غیر ثلاثی تا حدود خیلی زیادی از دست بدهند و همیشه کوشیده اند نماینده ای از زادگاه خود را به مجلس بفرستند صرفا به این دلیل که تنها نماینده ثلاثی توانست(خواست) کمی از محرومیتشان بکاهد و خصلت خوب و انسانی “قدر دان بودن” باعث شد تا به نامزد خود رای بدهند.

?شهرستات جوانرود و مردم بزرگوار این شهرستان تاحدود زیادی بیشتر از دیگر شهرستانها طعم توسعه و پیشرفت را چشیدند و دلیل اصلی آن توجه زیاد نمایندگان ادوار گذشته به این منطقه بوده است و از آنجایی که نامزدهای اصلی و مورد نظر آنها از جمله آقای محمد علی رضایی و … که مورد اعتماد مردم جوانرود بودند رد صلاحیت شدند مردم این شهر نتوانستند در میان نامزدهای باقی مانده یک نفر را انتخاب و در حمایتش به اجماع کامل برسند(عملکرد ضعیف نماینده فعلی و عدم توفیق در شکل گیری یک ائتلاف در میان نامزدهای باقی مانده ). این امر باعث سردر گمی و متفرق شدن آرای مردم شهرستان جوانرود شد.

مردم بزرگوار و “قدر دان” جوانرود هنوز نسبت به عملکرد مثبت مرحوم باباخاص در جوانرود با نیکی یاد میکنند و شک ندارم اگر عمر آن مرحوم مجال میداد در دوران بعدی و در صورت نامزدی مجدد رای بسیار بالایی در جوانرود داشت چرا که مردم این شهرستان هم مردمانی قدر دان بوده و هستند.

?شهرستان روانسر و مردم بزرگوار آن سالهاست که در انتخابات مختلف مشارکت خوبی داشتند و امید داشتند که منتخب مردم بتواند(بخواهد) به روانسر توجه بیشتری داشته باشد اما هر بار دچار بی مهری و بی توجهی بیشتری شدند. بحث احداث بیمارستان روانسر سالهاست که بعنوان وعده های انتخاباتی مطرح است و هر بار به فراموشی سپرده شده است و مشکلات و موانع دیگر توسعه روانسر علی رغم قولها و وعده های مسءولین همچنان باقی است.

بنابراین مردم روانسر این بار در یک حرکت اعتراضی تصمیم گرفتند به نامزد روانسری با اکثریت رای دهند بخاطر بی اعتمادی نسبت به دیگر نامزدها.البته حرکتها و واکنش های احساسی در این راستا از عده ای سر زد که بدور از انتظار بود و بیشتر حالت عقده گشایی داشت. عقده ای که رفتار و عملکرد نه چندان درست نمایندگان گذشته را میتوان دلیل اصلی آن دانست.

?شهرستان پاوه و مردم بزرگوار آن هم وضعیت مشابه روانسر و چه بسا شدید تر از آن داشتند.شهرستان پاوه قدیمی ترین شهرستان از لحاظ تقسیمات کشوری است و زمانی شامل تمامی شهرستانهای فوق الذکر بوده است و مشهور است که همزمان با شهر همدان صاحب فرمانداری بعنوان اصلی ترین رکن شهرستان بوده است.
در دوران گذشته بواسطه اکثر نمایندگان ادوار و فعلی بسیار مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است و زخمهای عمیق و شدیدی بر پیکرش وارد شد و “و مردمان آن فقط سکوت کردند”، نسبت به توسعه و جایگاهش بی تفاوت بودند ولی پاوه “سکوت کرد”، تعمدا در تضعیفش کوشیدند اما باز هم”سکوت کرد”،سکوتی بی معنی و بی هدف که به ضرر کل اورامانات تمام شد.

#کارلوس_فوئنتس)( آدم رفته رفته بیش از حد صبور میشود آگاهانه و تعمدا صبور میشود؛ این یک مصیبت بزرگ است.

در انتخابات امسال و در ماههای منتهی به انتخابات در این شهرستان تعدادی بعنوان نامزد پا به عرصه گذاشتند که تا قبل از اعلام رسمی هیچ فعالیت تبلیغاتی به منظور شناساندن خود به مردم اورامانات و حتی شهرستان پاوه نداشتند.

مردم شهرستان پاوه نیز همانند روانسر در یک حرکت اعتراض گونه و به دلیل عدم اعتماد به سایر نامزدها اکثریت آراء شان را به نمایندگان خود دادند و این حرکت را نه تنها نباید عشیره گری و تعصب دانست بلکه بایستی یک اعتراض مدنی قلمداد شود.

✅ از مباحث فوق اینگونه استنباط می شود که مردم اورامانات، مردمانی آگاه و فهیم و بسیار قدرشناس هستند و چنانچه نماینده ای بتواند نسبت به تمام شهرستاتها بطور یکسان فعالیت کرده و دردها و مشکلات مردم را در حد توان خود حل نماید و رفتار و فعالیتی شایسته این مردم فهیم داشته باشد میتواند نماینده دایمی این مردم در مجلس باشد و مولفه هایی چون گویش و زادگاه هیچ گونه تاثیر معنی داری در محبوبیتش نخواهند داشت و این تفاوتهای کم ارزش زمانی پررنگ جلوه میکنند که فرد لایق و توانمند و از همه مهمتر آزمایش شده ای در میان نامزدها را تشخیص ندهند.

در میان نامزدهای تایید صلاحیت شده آقای شهاب نادری بخاطر نامزدی دور قبل و همچنین فعالیت خستگی ناپذیرش در ارتباط تنگاتنگ با اقشار مختلف و شناخته شده تر بود اما آزمایش شده نبود هرچند که همین آشنایی مختصر و ارتباط و نزدیکی با مردم باعث شد تا علی رغم تمام تبلیغات ها و ضدیت ها با اکثریت نسبی رای اعتماد خود را از مردم.(البته در میان نامزدهای رد صلاحیت شده هم کسانی بودند که بخاطر خدمات درخشانشان میتوانستند گزینه های قوی و تاثیر گذار بر روند کلی انتخابات باشند)
با توجه به همه موارد فوق به نظر میرسد در شرایط کنونی بستری متفاوت تر از سالهای قبل در اورامانات فراهم شده است که میتوان آن را “بستر رادیکال” نامید.

عقب ماندگی اورامانات بطور عام و عقب ماندگی بیشتر بخشهایی از آن از یک طرف و جو نسبتا ملتهب ایجاد شده بخاطر انتخابات اخیر که از کنشهای احساسی و غیر متعارف و سلب گونه ایجاد شده از طرف دیگر میتواند نقطه عطفی در روند معمول این دیار باشد که به جرات میتوان گفت آینده سیاسی و اجتماعی و اقتصادی اورامانات اکنون بیشتر از هر زمان دیگری به عملکرد نماینده منتخب بستگی دارد.

هرگاه آقای نادری بعنوان نماینده منتخب مردم واکنش های احساسی و سطحی از خود نشان دهد و به دنبال حذف و یا تضعیف مخالفین و رقیبانش بوده و یا هم و غمش توسعه یک شهرستان خاص باشد و علاوه بر اینها حتی اگر بخواهد در این چهار سال نسبت به امورات منطقه کم یا بی تفاوت شود و به استراحت و وقت فروشی بپردازد و یا فقط به فکر خود و اطرافیانش باشد بسیار بیشتر از نمایندگان قبلی که چنین رفتارهایی داشته اند محبوبیت خود را از دست خواهد داد و از چشم طرفدارانش خواهد افتاد و شکاف های ایجاد شده در میان مردم بیشتر و بیشتر خواهد شد.

اما چنانچه بخواهد و بتواند با مدیریتی جامع و دقیق و با در نظر گرفتن مصالح عموم ضمن تلاش برای ترمیم این شکافها شرایط توسعه همزمان و یکسان کل اورامانات را فراهم کند و ارتباطش را با مردم حفظ نماید بدون شک در دوره های بعدی درصد آرای بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد و “بستر رادیکال” بوجود آمده بهترین بستر برای یک نماینده خوب و کار آمد و سالم و همزمان بدترین و خطرناکترین بستر برای نماینده منفعل و یا منفعت طلب است.

در مورد آقای نادری هیچ قضاوتی ندارم و معتقدم باید صبر کنیم تا خواست و توانش به معرض آزمایش گذاشته شود.

بنده از طرفداران ایشان نبوده ام با این اوصاف امیدوارم ایشان در زمره نمایندگان خوب و کارآمد قرار بگیرد به گونه ای که در دور بعد نیاز به هیچ تبلیغاتی نداشته باشد و بعد از اتمام چهار سال تنها هم و غم مردم آن باشد که مبادا بخاطر دفاع از حقوق اولیه و برحق ملت کرد و علی الخصوص اورامانات و دعوی ها و کشمکش هایی که بخاطر مردم داشته است رد صلاخیت شود که این آرزوی همه مردم اورامانات است چرا که فرد و اینکه چه کسی نماینده باشد مهم نیست بلکه مهم این است کسی باشد که توان و خواست لازم برای دفاع از حقوق حقه این مردم شریف و بزرگوار را داشته باشد.

در پایان ضمن تبریک پیروزی در انتخابات به آقای شهاب نادری و طرفدارانش امیدوارم همانگونه که در پروسه انتخابات توان و درایت لازم را از خود نشان داد در روزها و سالهای پیش رو نیز با توان مضاعف در خدمت مردم باشد و نام خود را جاودانه نماید.

بختیار و سربلند باشید
سید احسن احمدی

8 پاسخ برای “زیر پوست اورامانات…/ احسن احمدی

  • محمدفاضل ضیایی در تاریخ اسفند 15, 1394 گفت:

    کاک احسن عزیز
    بسیار زیبا و در عین حال منطقی نظرتان را نگاشتید
    موید باشید

  • * جناب ژورنالیست * you در تاریخ اسفند 15, 1394 گفت:

    خنده دار خنده دار خنده دار … جناب احمدی بنده از حامیان آقای رضایی هستم اما خیلی تابلو بود که صرفا هدفت از این مطلب تبلیغی بود برای آقای رضایی اگر هم اینگونه نیست به صراحت میگم که اصلا تحلیل شما را قبول ندارم

  • مریم محمودی در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    جناب احمدی بزرگوار تحلیلتان بسیار متفاوت و واقع گرایانه بود.
    شهرستان ما را سکوتی فرا گرفته که خود و دلایلش برای همگان جای بسی تامل دارد.

  • نوریاب در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    درسته جناب قلاخوان من خودم یکی از طرفدارن آقای ح .ا و آ . ل بودم ولی واقعا درحد و شایسته آنها نبود که ایطورتعصب نشان بدن و یا مامو که با رای نوریاب بالا امد شاهد بودیم بهش ان پشت کرد واقعا شخصیت ادمها رانمیشه تشخیص داد مگر در چنین مواقعی و بیشتر ازهمه یک حرکت برای من خیلی جای تعجب داشت اونهم حضور شخصیت بزرگ ملا اکرم سابقی در شعبه ها را ی گیری

  • حیدر در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    همین تشکرات وچشم گفتنهای منافقانه باعث افول جامعه میشود جناب مهندس احمدی مطالبی که شما بیان کردید فقط درکتاب آمده چه کسی به آن عمل میکند خدامیداند، مثلا خودشما درانتخابات شورای اسلامی حاضر ندشدین بایکی ازاقربای خودتان مهندس صالحی به اجماع برسید واون وضعیت اسفناک رابه بارآوردین پس خواهشا صادقانه ومنطقی سخن به میان آورید

  • قلاخوان در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    واقعا دراین انتخابات چهره خیلی از افراد برای مردم مشخص که چه تعصب و عشیره گری راه انداختند مخصوصا چند تن از براردران شورا که بیشترین آرائ انها از غیر همشهری های خودشان بود حیف که شخصیت ادمها را نمیشه به راحتی تشخیص داد وگرنه مردم نمیبایست که از این قبیل افراد برای وکالت استفاده کند جناب مهندس احمدی خودتونو اماده کنید برای دوره بعد از همین الان پشتیبان شما هستیم

  • مسعود در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    با سلام آقا ی احمدی کامل ومفیدومختصر آنچه که لازم بود وواقعیت داشت رآتوضیح دادند مطالب ایشان کاملا صحیح و منطقی بود.بایدصبرکرد…

  • اسامه در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    عالي بود آقاي احمدي جاي بسي تشكر دارد كه شما با قلم تواناي خود حقيقت را بدور از تعصب بيان نموديد اي كاش همه ما بتوانيم به جاي توجيهات بي ارزش حقيقت را درك كنيم