پ 09 فروردین 1403 ساعت 12:06

انتخابات و پیامدهای آن …/ جزا ولدبیگی

انتخابات و پیامدهای آن …/ جزا ولدبیگی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قوه مقننه ایران نهادی است که ریشه در آرای عمومی دارد (اصل ششم قانون اساسی)و برطبق ضوابط اساسی مدرن سهم قابل توجهی ازحاکمیت در نظام سیاسی کشور را اعمال می نماید . قوه مقننه مظهر اراده عام ملت است که در آن سرنوشت اجتماعی و سیاسی مردم رقم می […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قوه مقننه ایران نهادی است که ریشه در آرای عمومی دارد (اصل ششم قانون اساسی)و برطبق ضوابط اساسی مدرن سهم قابل توجهی ازحاکمیت در نظام سیاسی کشور را اعمال می نماید .جزا ولدبیگی

قوه مقننه مظهر اراده عام ملت است که در آن سرنوشت اجتماعی و سیاسی مردم رقم می خورد و برنامه زندگی آنان پس از برخورد اندیشه ها ،کنکاش ها و مذاکره ،تبادل افکار و بالاخره کسب اکثریت آراء به صورت مجموعه ای مدون در مجاری اجرا قرار میگیرد.

اراده مردم از طریق روند انتخابات شکل میگیرد به طوری که به صورت غیرمستقیم درقانونگذاری و نظارت سهیم هستند برای ورودی شایسته دراین عرصه بسیار خطیر جامعه نیازمند آگاهی و دانایی می باشد که ازملزومات یک انتخاب شایسته می باشد .

شخصی که خود را در معرض آراء عمومی قرار می دهد بایستی دارای توانمندیهای اجتماعی ،سابقه علمی و فعالیت های دارای جنبه های عمومی و سایر مولفه ها باشد تا در صورت ورود نهایی به این عرصه دستاورد و ثمرات آنرا جامعه در تمامی جوانب برداشت نماید. شخص انتخاب کننده نیز بایستی با دوراندیشی و بادر نظر گرفتن فاکتورهای یک انتخاب شایسته و با احترام به رای و نظرخود صرف نظر از موارد احساسی و غیرمنطقی و غیرعقلانی نسبت به انتخاب فرد اصلح اقدام نماید.

اما سئوال این است که ما درچه وضعیتی هستیم؟ آیا افرادی که خود را کاندیدا میکنند با تطبیق وضعیت خود با فاکتورهای مطروحه خود را کاندیدا میکنند یاصرفا با تصمیمات شخصی و بدون توجه به عواقب آن برای خود شخص و جامعه پا در این وادی خطیرمی گذارند؟ که نه تنها تبعات آن در حوزه نتیجه، بلکه در سایر حوزه های اجتماعی و فرهنگی برای سالها برپیکره نحیف جامعه خواهد ماند. برای جلوگیری و برون رفت از این وضعیت نامطلوب که اخیرا به شکلی زشت و ناخوشایند در عرصه عمومی و خصوصی افراد و جامعه خود را نمایان نمود نیاز به گذار از دوران تفکرات قبیله ای و دگماتیستی پیشا مدرن می باشد که شامل هم انتخاب کننده و انتخاب شونده خواهد شد.

انتخابات دارای مزایا و معایبی می باشد که به نظر اینجانب برجسته ترین مزیت آن از زیر به روی عرصه آوردن مشکلات نهان در لایه های مختلف جامعه است که در تفکرات اکثریت افراد و ساختار جامعه نهادینه شده است و باالظاهر وانمود می گردد که منسوخ گردیده اند اما در عالم واقع این گونه نیست. راه برون از این وضعیت اسفبار نقد بیرحمانه این نوع افکار قرون وسطایی و ساختار معیوب آن است تا راه ورود به فضای آزاد و مدنی فراهم گردد.

بسترسازی برای شکل گیری یک جامعه سالم و ایجاد یک روند عقلانی جهت انتخابی شایسته رسالت تحصیل کردگان،معلمین،فرهنگیان و نخبگان جامعه می باشد تا با نقد جامع و به دور از هرگونه تعصب ویرانگر اشخاصی که خواستار حضور در این عرصه هستند و اشخاص و تفکراتی که وی را به این وادی سوق می دهند و همچنین اشخاصی که صرفا به واسطه تعلقات قومی یا فکری خاص او را محصور و تشویق به حضور میکنند می باشد.

در جریان انتخابات اخیر ماهیت واقعی و درونی بسیار از افراد و رسانه ها که داعیه خدمت و متفاوت بودن از عامه مردم را دارند برای جامعه هویدا گردید. افراد و تحصیل کردگانی که نه تنها بارنگ و لعاب مدرن ماهیت واقعی خود را در پشت نقاب عبارات و کلمات پرطمطراق مخفی می کردند بلکه به شیوه ای بسیارحرفه ای و عامدانه بر طبل اختلاف و تفرقه افکنی می زدند و به ترویج عقده های ذهنی خود در فضای عمومی دست می زدند که آثار و جراحات آن برای سالها و دهه ها بر پیکره ذهن افراد و اجتماع مظلوم ما خواهد ماند.

افراد و رسانه هایی که از فرد و جریانی خاص حمایت می کردند و پس از واگذاری این عرصه که محصول تفکرات و عملکرد آنان است نه تنها دیگران را قبیله گرا و عقب مانده معرفی و قلمداد میکنند بلکه تمامی تقصیرات و عقب ماندگی های سالهای اخیر را به گردن این نوع نگاه که خود را از آن بری میدانند می اندازند.

غافل ازاینکه وضعیت موجود و مشکلات و گرفتاریهای موجود محصول بینش درونی خود آنهاست و خود نیز دراین مجلاب گرفتارند و تفکرات و عملکرد آنها در عرصه های مختلف فردی و اجتماعی نه تنها تقویت کننده وضعیت موجود بلکه باعث تشدید آن نیزخواهد شد .

افرادی که با ابزار قرار دادن عامه مردم و استعمال عبارات وکلمات زیبا که در این نهانگاه درونی خود اعتقادی ذاتی به آن ندارند جامعه را از رسیدن به وضعیت مطلوب و توسعه یافته بازمی دارند و خسارت آن نه تنها متوجه خود بلکه متوجه عموم جامعه خواهد شد. افرادی که انتخاب خود را انتخابی شایسته و عقلانی و انتخاب دیگران را انتخابی عشیره ای و قیبله ای قلمداد میکنند غافل از اینکه با حضور و تبلیغ و ترویج افکار خود در این عرصه و با اشرافی که به وضعیت موجود و کاندیدای مورد نظر خود داشتند نه نتها به خود بلکه به علم و تاریخ این شهر خیانت نمودند و قطعا مردم در ادامه نه تنها آنها بلکه تفکرات قرون وسطاییشان را به قهقرا و تارک خانه تاریخ هدایت خواهند کرد.

انتظار این است که این نوع افراد و حتی بعضی از رسانه ها اخلاق حرفه ای و رسانه ای را با الگو برداری از افراد شایسته و رسانه های موفق مستقل سرلوحه فکر و عملکرد خود قرار داده و از ترویج لاطا ئلات ذهنی و دگم خود اجتناب ورزند تا شاید از این وضعیت رهایی یابیم ودر مسیر عقلانیت و توسعه فکری و ساختار واقعی قرار گیریم.

نگارنده : جزا ولدبیگی-دانشجوی دکترای حقوق

48 پاسخ برای “انتخابات و پیامدهای آن …/ جزا ولدبیگی

  • عزیزی در تاریخ اسفند 24, 1394 گفت:

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت برادر عزیزم جناب آقای ولدبیگی عزیز و همچنین سپاس از نظرات ارزنده دوستان بخصوص برادر عزیزم جناب اقای قهرمان کریمی
    احسنت
    براستی باید واقعیتها را گفت واقعیتی که همه در خفا و تنهایی بدان اذعان دارن ولی در جمع منکر آنیم براستی ریشه و مظهر تعصب خشک و بیجا و مقوله اینکه ما برتریم در اورامانات کیست چیست

  • یک اشنا در تاریخ اسفند 16, 1394 گفت:

    سلام خدمت تمام دوستان لطفا الکی اظهار نظر و توهین نکنید ایا کسی که دکترای حقوق داره که با این موضوعات سروکار داره میدونه و اگاه یا شما که هرکدام مدرک های مختلف دارید و از این چیزها سردرنمیارید

  • فرهنگ در تاریخ اسفند 16, 1394 گفت:

    آقای هاوار اتفاقا نویسنده به شیوه ای بسیار زیبا وعلمی عبارات وکلمات راچینش کرده تا دردهای نهفته در بطن جامعه را نشان دهد وهدفش فقط جلوگیری از تکرار این اتفاقات ناخوشایند ونهایتا اصلاح امور میباشد شماهم اگر دلسوز جامعه هستید به جای شخصی کردن بحث نقد علمی وموشکافانه از موضوع داشته باش اتفاقا به نظر بنده منظور نویسنده دقیقا افرادی مثل شما هستند که راه انتقاد وقلمفرسایی آزاد را میبندید وصرفا دنبال آرامش کذایی فکری خود هستی در حالیکه نویسنده با جسارت پادر میدان گذاشته و هدفش بهبود وضعیت موجود است اگر متن را چند بار بخونید قطعا برایتان مفید خواهد بود

  • کرد در تاریخ اسفند 15, 1394 گفت:

    وقتی طرف های مقابل (شهرستانهای هم جوار) فارغ از هرگونه معیار و شناخت در انتخابات شرکت می کنند چرا مذمت قوم گرایی فقط متوجه هواداران یک کاندید خاص و از طرف یک طیف خاص ( احتمالا 58 درصدی که به شهرستان رای ندادن) وارد می شود تعصب و قوم گرایی در هر شرایطی پذیرفته و اصلا انسانی نیست اگر افرادی انگشت شمار به تفرقه دامن می زنند تر و خشک را با هم نسوزانید

  • هاوار در تاریخ اسفند 15, 1394 گفت:

    از مدیریت محترم ,صدیق و بزرگوار سایت سلام پاوه عاجزانه تقاضامندم پرهیز کنند از درج اینگونه مطالب در سایت که به ظاهر در پایان بخشیدن به تفرقه های قومی , گویشی و لهجه ای نوشته شده اند ولی باطنا و به علت جهل و عدم اشراف نویسنده متن به بازخورد چینش کلمات در جامعه ( که بعضا از روی احساس و تعصب و آداب غلطی که در زندگی با آن خو گرفته و بزرگ شده) که باعث همانند شدن انتشار مطلبشان در مراوده های اجتماعی به هیزم هایی که برای پنهان کردن و خاموشی آتش روی آن (که از جهل عامل عمل نشئت گرفته) گذاشته میشود ولی این هیزم ها فقط وفقط آتش را شعله ور میکنند . از تمامی دست به قلمان اورامانات برادرانه و دلسوزانه خواهشمندم که متعصبانه و از روی احساسات دست به قلم نبرند

    • ای هاوار در تاریخ اسفند 16, 1394 گفت:

      جناب هاوار
      نگرانی شما نسبت به افزایش تفرقه های قومی و گویشی و لهجه ای کاملا درست و قابل درک هستش. اما ما باید ابتدا از خود شروع نماییم و بعد در مورد دیگران قضاوت نماییم. این بخشی از گفته های شما می باشد که به نویسنده متن یا مقاله نسبت داده اید” ولی باطنا و به علت جهل و عدم اشراف نویسنده متن به بازخورد چینش کلمات در جامعه ( که بعضا از روی احساس و تعصب و آداب غلطی که در زندگی با آن خو گرفته و بزرگ شده)” ؛ که در آن به جای نقد مطالب بیان شده، شخصیت طرف را بدون هیچ دلیلی زیر سوال می برید. قضاوت با خود شما

  • پاوه در تاریخ اسفند 15, 1394 گفت:

    واقعا متاسفم واسه ی این نظر دادنتون یعنی حقیقت اینقدر براتون تلخه همین کارهارو کردین که ….. در ضمن ما لقب اشتباهی نگذاشتیم وقتی ایشون دانشجو دکترا هستن پس دکتر هستن

  • میراوا در تاریخ اسفند 15, 1394 گفت:

    باسلام به همه دوستان من درتعجبم که چرا بعضی ازدوستان واقعیتهای پیش روی را دوباره تبدیل به آتش زیرخاکسترمیکنند وازبیان آنچه که دراین چندروزاخیرگذشته دورمیشن ؟چرانباید مابیام علل وعوامل این گفتارواعمال زشت وناپسندوغیرانسانی ودینی را بررسی کینم ؟چرابعضی ازدوستان ازهرنکته ومطلبی برداشت صددرصد منفی ومغرضانه وچشم بسته نگاه میکنند این است مصیبت بزرگ جامعه ما که اصل رافراموش ودنبال حاشیه های بی ربط ومضحک میرویم.کدام یک ازدوستان این گفتارورفتاربعضی ازشهروندان دراین چندروز اخیررا تایید میکند قطعا مطمئن هستم هرانسان منصف وباوجدانی اینهارا محکوم میکند مگرچه اشکالی دارد که این افراد انگشت شماررامورد نقدقراردهیم متاسفانه الان این افرادسم وبیماری واگیرجامعه ما هستندوسالهاست باعث عقب ماندگی و…هستند. چرابعضی ازدوستان ازاین سم وبیماری گندیده دفاع میکنند؟بزاربفهمند که مادرپاوه سالیان سال است که همه افراد جامعه (جاف وهورامی و…)درکنارهم بااحترام به آداب وفرهنگ وزبان وعقیده و…همدیگرزندگی کردیم چراالان به خاطر یک نمایندگی مجلس این آقایان جامعه رادچاراشوب کرده اند بزارماهیت اینها راافرادصاحب فکرواندیشه مشخص کنند تادرآینده دوباره دچارچنین مصیبتهایی نشویم.هرکسی که طرفداراین افراد مریض الاحوال هستند خود ازاینها بدترند .ازنویسنده متن به خاطرروشنگری تقدیروتشکرمیکنم.

  • منصف در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    معضلات و گرفتاری های موجود تک علتی نیستند که آن ها را با قطعیت به افراد حامی یک کاندیدا نسبت می دهید که این نهایت کم لطفی ، بی انصافی و سوگیری جانبدارانه و به دور از واقعیت است .

  • منصف در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    در این شکی نیست که قبل و بعد از انتخابات کسانی خواسته یا ناخواسته در تشویش اذهان عمومی و تفرقه افکنی سهیم بودند ولی چرا شعار و پیام “یکگرتن ژیانه” که در مدتی کوتاه مردم عزیز و فهیم شهرستان را در رسیدن و نیل به خواسته ها به هم نزدیک کرد و گامی در جهت اتحاد و یک دلی بود از نظر دور داشتین(آقای ولدبیگی) و هیچ اشاره ای به آن نکردین و همچنین سه بیانیه ای که با تاکید بر حفظ همدلی در این زمینه صادر شده را مد نظر قرار ندادید. شاید حمایت و همراهی روزهای آغازین انتخابات از کاندیدای اصلی شهرستان بر اساس تعصب یا معیارهای اینچنینی بوده باشد که تا حدی و در مقایسه با شهرهای کوچک این امر کاملا طبیعی بوده است (وضعیت انتخابات مجلس در ادوار گذشته گویای این نکته است که افراد انتخاب شده به واسطه عشیره گرایی و بدون درنظر گرفتن معیارهای لازم انتخاب شده اند ) ولی بر همگان روشن است که بعد از قرارگرفتن کاندیدای شهر در لیست امید موج و جریانی در شهر به راه افتاد که برآمده از بینش و شعور سیاسی بالای مردم شهرستان داشت که همواره و در عرصه های انتخابات ریاست جمهوری همراه با جریان سیاسی غالب(اصلاحات) بوده اند.

    • هانه در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

      جناب به ظاهر منصف
      با نگاهی آماری به درصد آراء کسب شده توسط کاندیداهای مجلس شورای اسلامی کاملا مشخص است که مردم هر چهار شهرستان به نماینده های شهر خود اکثراً رای داده اند و همگی بر اساس معیاری طایفه ای و قومی بوده است و جناح بندی سیاسی معنایی نداشته است.
      خواهشمند است به جای شعار گرایی و تفرقه افکنی، کمی منصف باشید

      • دریا در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

        در متن آقای “منصف” به نظر من نه شعارگرایی دیده می شود نه تفرقه افکنی و ایشان در نوشته خود به مساله عشیره گرایی به عنوان فاکتور اصلی انتخاب نماینده پرداخته اند تفرقه افکنی و دیدگاه مغرضانه و جانبدارنه در متن اصلی دیده می شود که یا نخوانده اید یا …

        • هانه در تاریخ اسفند 15, 1394 گفت:

          جناب دریا
          اول اینکه شما از کجا می دانید که جناب منصف آقا می باشند یا خانم
          دوم اینکه، قبول دارم ایشان (جناب منصف) به مساله تعصب و قوم گرایی اشاره کرده اند، اما در راستای اینکه کاندیدای مورد نظر ایشان نقش منجی داشته باشد؛ چون در همان پاراگراف اول گفته هایشان با اشاره به شعار “یه کگرتن ژیانه” همین هدف را دنبال می کند. آن نماینده محترم بهتر بود به جای انتشار بیانیه های پیاپی، به برنده انتخابات تبریک می گفتند و از افزایش تفرقه جلوگیری می نمودند.

  • تهران در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    دوست عزیز دانشجوی رشته حقوق مطلب شمارو از هر جهت می شود نقد کرد. نقد علمی، جدی و عقلانی نه احساسی! اما چون این نقد مصداق به هم زدن خاکستر تفرقه می شود همان به که در دل امثال من بماند تا همان وحدتی که شما ادعایش را دارید عملی شود.
    واقعا یک بار دیگر مطلبتان را مرور کنید ایا بویی جز تفرقه و عناد با یک کاندیدای خاص و عده ای از هواداران آن استشمام می شود!
    به راستی شما برای دوری جستن از این تفرقه چه کردید؟
    اگر الفبای دموکراسی را مرور کنید در دموکراسی قرار نیست کسی برای کسی باید تعیین کند اما شما با ژست دموکراسی خواهی در همان ابتدا هم برای کاندیداها و هم برای رای دهندگان باید تعریف کرده اید !
    یک بار دیگر خودتان را مرور کنید برای وحدت چه کرده اید؟؟؟؟؟

    • هانه در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

      کاکی خوم ، قسه ی حه ق تاله
      دقیقا مشکل از این ناشی می شود که ما به بهانه حفظ وحدت ( وحدتی که در دنیای واقع آنچنان معنایی ندارد)، سعی در نادیده گرفتن واقعیات جامعه و سرپوش گذاشتن بر آنها باشیم. این مسائل باید مورد نقد بیرحمانه قرار گیرد تا تلنگری باشد برای سایر افراد جامعه شاید در دیدگاه های خود بازبینی نمایند.

  • شهروند در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    باسلام ببخشید ایشون دکتر نیستن دانشجو هستن پس زشته از الان لقب دادید بهشون.درضمن مدیر سایت بهتره تمام نظرات رو چاپ کنید .
    قضاوت رو خیلی ها نمیتونن انجام بدن.قضاوت فقط کار خداست نه بنده ش

  • همشهری در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    با سلام
    جناب ولدبیگی چرا اینقدر خودتون رو خسته کردین که در لفافه حرفتون رو بزنید. خدارو شکر این روزها جامعه ما لااقل در دنیای مجازی آزادی بیان دارند. رک و پوست کنده حرفتون رو میزدید و کاملا بدون پرده و متعصبانه همه تقصیر هارو گردن طرفداران کاندیدای برتر شهر پاوه مینداختین همونطور که مشخصا در درون خود این حس رو دارید.

  • دکترای حقوق در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    آقای جزاء لزومی نبود اینقدر خودتونو خسته کنین مستقیما می گفتین تنها کاندید پاوه و اطرافیانش و خلاص و اصلا هم خود شما از روی تعصب و احساسی این مطلب مثلا مقاله رو ننوشتین .چون کاملا منطقی و عقلی و استدلالی به قضیه پردا ختین و کاملا مشخصه.

  • قارەمان کەریمی در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    ١- سپاس کاک جەزا وەڵەدبەگی ئازیز بۆ نوسینەکەت
    ٢- بەش بە حاڵی خۆم خوشحاڵم بەوەی کە کەشێکی لەبار (فضای مناسب) بۆ ڕەخنە و لێکدانەوەی ئەم بارودۆخە خاس بووە.
    ٣- لەگەڵ هەمو بەشەکانی وتارەکەتدا هاوڕام بێژگە بەشی کۆتایی کە بەداخەوە بە بڕوای من جەنابیشت وەکو زۆربەی ئێرانییەکان و کوردەکان و پاوەییەکان توشی تەوەههومی سەردەمانی زێڕینی مێژویی (دوره ی طلایی تاریخ) و خۆبەناوەندزانین (خود را مرکز تحولات و جهان پنداشتن) بوویت. پرسیارێک کە لەم چەن ڕۆژەدا و لە دەروونی خۆمدا ڕووبەڕوی بوومەتەوە ئەوەیە کە ئاخر پاوه (مەبەستم لە پاوە، جوگرافیای شارستانی پاوه به هەمو ئاوایی و ناوچەکانیەوەیە نەک تەنیا شاری پاوە) خاوەنی کام مێژووی پڕ لە شانازییە کە ئەمڕۆ هەڵبژاردنی ئەو بەڕێزە کاندیدە ببێتە هۆی خەیانەت بە مێژووی ئەم وڵاتە؟ ئاخر پاوه کام زانا و دانشمەندی گەورەی لێ هەڵکوتووە؟ ئاخر پاوە خاوەنی کام بینا و شوێنەواری مێژوویی گەورەیە؟ ئاخر پاوە کام نوسەری پایە بەرزە لێهەڵکەوتووە؟ ئاخر پاوە خاوەنی کام مەکتەبی فیکرییە؟ ئاخر پاوە خاوەن و ناوەندی کام ئیمپراتوریەتی گەورە یان تەنانەت نیوەگەورەی مێژووە؟ ئاخر کامە شاعیری گەورە لە ئاستی نەتەوەیی (نەک ناوچەیی) بێژگە مەولەوی تاوەگۆزیی لێهەڵکەوتووە؟ ئاخر پاوە خاوەنی کام تایبەتمەندییە کە لە شار و شارۆچکەکانی دیکە جیای کاتەوە؟ ئاخر پاوە خاوەن کام کۆمەڵگای مەدەنی جیاوازە؟ ئاخر پاوە چەندانە ڕێکخراوەی مەدەنی چالاکی هەیە؟ ئاخر پاوە چەند دانە کتێبفرۆشی هەیە؟ ئاخر لە ڕۆژدا چەند کەس سەردانی کتێبخانەی گشتی پاوە دەکەن؟ ئاخر لەم پاوەی ئێمەدا لە ساڵێکدا چەند دانە کۆڕ و کۆبونەوەی گەورە لە ئاستی نەتەوەیی بەڕێوە دەچێت؟ و هەزاران دەردی دیکە. بە پێچەوانەی باوەڕی ئێوەی ئازیز کە دەنگدان (رأی دادن) به بەربژێرێکی (کاندید) تایبەت وەکو خەیانەت لە مێژووی ئەم وڵاتە ئەزانن بە بڕوای من دەنگدان بەو بەڕێزە و تەنانەت دەنگدان بە ئەو بەربژێرانەی کە زۆر لەو لاوازتر و زەعیفتر بون بە تەواوی گونجاو و شیاوە لەگەڵ مێژووی ئەم وڵات و شارە مردووەی ئێمە.

    • همشهری در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

      جناب کریمی مثلا روشنفکر
      اگر شما برعکس ملت بی سواد و بی فرهنگ پاوه ( البته از نظر شما ) کمی مطالعه داشتید و مقداری هم فرهنگ از دانشگاه با خودتون آورده بودید اینطور بی پروا به یک ملت توهین نمیکردین.
      افرادی مانند شما برای اینکه خود را همطراز جامعه محل زندگی کنند ناچار هستند که اطرافیان و تاریخ محل را تخریب کنند تا خود نیز بتوانند عرض اندام کنند.

      • قارەمان کەریمی در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

        بەڕێز “همشهری”
        من هیچ سوکایەتییەکeم بە هیچ کەس نەکردووە و دەقی کامێنتەکەشم دیارە کە ئایا سوکایەتیم بە کەسێک کردووە یان نا.
        ئەو شتەی کە من نوسیومە و وتومە، ڕاستییەکی تاڵە کە بە داخەوە ئێمە خۆمانی لێ گێل دەکەین. ئەم مێژووە هەژارە مێژووی منیشە و ناتوانم لێی دەرچم بەڵام جیاوازی من لەگەڵ جەنابت ئەوەیە کە من بە قەبوڵ کردنی ئەم ڕاستییە هەوڵ و تەقالایەک بۆ قەرەبوی ئەم دواکەوتوییە دەدەم و کارنامەشم دیار و ڕوونە کە جەنابیشت ئەتوانیت سەردانی ئەو ماڵپەڕە بکەیت تا کارنامەی منت بۆ دەرکەوێت. (www.mafname.com)
        بە داخەوە جەنابت نە تەنیا مەیدانی ئیستدلال و زانستت دۆڕاندووە بەڵکو مەیدانی ئەدەبیشت دۆڕاندووە.
        خاڵێکی دیکەش کە پێم خۆشە بیڵێم ئەوەیە ئەگەر ئادرسی تەنیا کتێبفرۆشی ئەم شارە ئەزانیت سەردانێکی بکە و بزانە بازاڕی چۆنە تا ئاستی فەرهەنگی کتێب خوێنی کە گرنگترین پێوەری هەڵسەنگاندنی ئاستی شارستانیەت و پێشکەوتویی وڵاتە بۆت دەرکەوێ.

    • آنتی تعصب در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

      کاک قهرمان این بزرگان را صرفا جهت اطلاع خدمتتان معرفی میکنم :
      شيخ ابوبكر دوريساني

      پير ميكائيل جاف

      ملا عيسي جوانرودي

      ميرزا شفيع پاوه اي

      ملا احمد نودشي اوراماني

      شيخ ابوبكر گلالي شافعي نقشبندي

      صيدي اوراماني

      سيد علي قطب خانگايي

      حاج سيد بايزيد خانگايي

      ملا محمود دشه اي

      خستة خانگايي

      جهان آرا

      معدومي تاوگوزي « مولوي »

      ملا احمد كلاشي

      نصيرالاسلام ملاباشي جوانرودي صديقي

      ملا عبدالصمد جوانرودي

      سيد محمد خانگايي

      ميرزا عبدالقادر پاوه اي

      ملا صلاح الدين پاوه اي

      علامه مفتي دشه اي كردستاني

      شيخ عبدالكريم خانه شوري

      ملااسحاق هجيجي ديواندره اي

      ملا عبدالمجيد موحد نادري

      ملا محمود جوانرودي

      سيد الدوله هاشمي

      ملا اسعد احمدي نودشي

      ملا عبدالقادر جلالي نودشي

      شمس قريشي

      ملا محمد جوانرودي

      ملا فيض الله غريب

      آقا عنايت هدايتي

      مولانا محمود مفتي

      مهري برهان الاسلام

      خورشيدنما داواشي

      ملا نظام الدين جلالي

      سيدحبيب الله نعليني

      وجيه هاشمي

      ميرزا احمد داواشي

      سيد طاهر سيدزاده هاشمي

      ملا محمد امين حسيني كلاش

      حاج ملا خالد مفتي

      دكتر محمد صديق مفتي زاده

      سيد عبداللطيف حسيني

      ماموستا بيساراني
      ماموستا ميرزايي
      جهان آرا خانم و…….

      • قارەمان کەریمی در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

        بەڕێز ئانتی تەعەسوبی ئازیز
        وابزانم کامێنتەکەی جەنابت و ئەو ناوانەی کە داتناون بە تەواوەتی ڕاست و دروستی قسەکەی من ئەسەلمێنن.
        ئەم بەڕێزانەی کە جەنابت ناوت هێناون هەر چەند گەورە و مەزنن بەڵام ناو و ناوبانگیان زۆر بە دەگمەن لە ئاستی ناوچەکەی خۆیان فرەتر چووە و تەنانەت ئەتوانم بڵێم لەم ناوچەی خۆمانەشدا ٩٠ لە سەدی خەڵک هەر ناوی نەبیستوون چە بگات بەوەی کە بیانناسێت.تازە جەنابت بە هۆی ژمارەی کەمی کەسانی پایەبەرز لە جوگرافیای پاوە ناچار بوویت کە لە کەسانێکی سەر بە ڕوانسەر و جوانڕۆ و هەورامان ناو بێنیت کە ئەمەش هەر دوبارە ڕاستی قسەکەی من دەسەلمێنێت.
        بێگومان هەنگاونیان بەرەو داهاتویەکی گەشاوە و ڕووناک بە قەبوڵکردنی ئاستی نزمی شارستانیەت و زانایی ئەمڕۆی خۆمان و هەوڵ و تەقالای ڕاستەقینە بۆ قەرەبوکردنەوەی ئەم هەمو دواکەوتوییە دێتە دی بەڵام بە داخەوە کە ئێستاش لە پاوە ئەم بارودۆخە نەڕەخساوە و هەر بەو بۆنەشەوە دەبینین ئەو کەسانەی که دەخوێننەوە و دەنوسن و هەوڵی پێشخستنی کۆمەڵگاکەمان دەدەن پەراوێزیان دەخەین کە نمونەی زۆر دیاری ئەم کەسانە کاک فەرشید شەریفی، کاک حەمەڕەشی ئەمینی و کەیهانی عەزیزی و کەسانی دیکەن.

    • ناشناس در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

      با سلام
      قهرمان عزیز از نوشته ی پر از دردت بسیار سپاسگزارم و با کلیات سخنان تان موافقم.
      ما تا نپذیریم در کجا و در چه شرایطی هستیم نمی توانیم راه مان را پیدا کنیم. به راستی که دلخوش کردن به تاریخی وهم آلود و بزرگ پنداشتن خیالی خویش و دیارمان، ما را به سمت قهقرا سوق میدهد.
      پس ابتدا بپذیریم که بزرگان دیار ما در هر زمینه ای، تنها در حد منطقه ای بزرگ بوده اند و بس. بپذیریم که ما هم همچون سایر انسانها، معمولی هستیم و بدانیم که تافته ی جدابافته نیستیم. چرا که این توهمات که متأسفانه دامنگیر اقشار تحصیلکرده مان هم شده، در نهایت منتهی به نژاد پرستی می شود.

  • تحسین در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    از دکتر عزیز بخاطر روشنگری که می‌کنند صمیمانه متشکریم .ضمنا آقای صالحی که الفبای حقوق نمی دانند انتظار نمی رود مقایسه بین عقل و احساس داشته باشند مطالب سراسر واقعیت است اما از نظر ایشان احساسات جلوه می نماید.

  • محمد صالح در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    باتشکر ازجناب دکترولدبیگی وهمچنین سایت سلام پاوه برای انعکاس مطالب ونظرات خوانندگان .من باجناب سه رده موافقم .آنچه راهمه ماشاهد آن بودیم اتفاقات ناخوشایندوزشت بود واقعیت اینست باید افرادی که درقبل ازانتخابات طبل ایمان وانسانیت وبافرهنگ بودن رابرروی خود یدک می کردند برای افکارعمومی جامعه مشخص شد که این افراد دردوران تبلیغات وروزرای گیری وبعدازاعلام نتیجه چه ها که نکردندونگفتند ومتاسفانه امروز بانقاب دیگری ازقبل بدتر هم الان درجامعه وفضای مجازی خودنمایی میکنند من برای این گونه افراد هزارچهره واقعا گریه کردم ومتاسف شدم. واین آقایان وخانمها بدانند که ذات وافکارو…شماها برای مردم آشکارشده لطف خودتان راگول نزنید .

  • یک فرد در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    دکتر جان عالی عالی موفق باشی من در جواب به افرادی که توهین میکنن فقط میگم متاسفم براشون

  • یک فرد در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    سلام دکتر جان عالی عالی من در جواب به اونایی که توهین میکنن میخوام بگم واقعا متاسفم براشون همین کارهارو کردن که شهرمون روز به روز بدتر میشه

  • سه رده در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    باسلام.دوستان عزیزجناب دکترولدبیگی آنچه راکه ایشان ومن وجنابعالی دیده ایم ولمس میکنیم ومیشنویم دردنیای مجازی وواقعی بیان نمودند نه اینکه خوددرآوری باشد اگرغیرازاین است فرمایش شمادرست است واقعا همه مردم بخصوص مهمانان شهرپاوه (جاف وسوران)وحتی منصفانه پاوه هم ازاین اتفاقات ازته دل ناخشنود ومتاسف شدند.امیدواریم درحوادث ورخدادهای بعدی پیش روی درآینده منصفانه واقعی وحقیقی درچنین مواقعی وارد میدان شده وسکان دارشوند.تاازورود افراد سودجو ،بدخواه ومغرض و…برای بیان افکارشوم ومنسوخ شده اشان جلوگیری شود.

  • بهرامی در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    باسلام دکتر. بیان بجای بود ماهم امیدواریم که مردم اورامانات ازقید تعصبات قومی رهایی یابند

  • آسو در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    سلام جناب دکتر واقعا عالی بود امیدوارم الگوی عملی برای جامه باشد

  • ناشناس در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    متاسفم برای آقای دکتر ولدبیگی که بدون میز به قضاوت پرداخته وهیچگونه تحقیق و مشاهداتی نداشته و از روی تعصب دیگران را محکوم وبه پای چوبه دار میبرد

  • عطاالله قادری در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    زخم تاسف برانگیزی که این روزها سر باز کرده و مایه دلخوری همه به نوعی شده بنظر میاد که با انگیزه خاصی رنگ و لعاب گرفته و قصد برهم زدن آرامش و حسن معاشرت تیره ها و طوایف مختلف در پاوه را دارد. و چشم انداز خوبی نمی توان برای آن متصور بود.متاسفانه افرادی که وارد کارزار انتخاباتی در پاوه شدند به تنها چیزی که فکر نکرده بودند این بود که تعدد نامزدها در یک شهرستان کوچک مثل پاوه ممکنه مردم را رودرروی هم قرار دهد. امیدوارم حوادث اخیر باعث نشه عده ای سوار بر موج تفرقه شوند و موج سواری کنند. تحصیل کردگان نقش مهمی در این مقطع دارند و باید دیدگاههای سنتی را به چالش بکشند. و اجازه ندهند که عوام به آنها و کل جامعه خط بدهند.

  • محمد عرفان صالحی در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    با سلام
    راستش من نمی خوام در خصوص محتوای مطلب فوق نظری بنویسم چون نوشتن در این زمینه موجب ایجاد چالش و تنش می شود، اما فقط یک نکته را که خیلی برایم جالب بود یادآوری می کنم.
    جناب دکتر ولدبیگی عزیز، عنوان مدرک شما دکترا است و رشته ی تحصیلی تان حقوق، همانگونه که خودتان استحضار دارید حوزه ی علم حقوق، حوزه ی حکم رانی عقل محض است، حوزه ای است که در آن احساس نباید حضور داشته باشد، کسی که در حوزه حقوق فعالیت می کند لازم است تا احساسات خود را در قضاوتها، سخنان، نوشته ها و حتی نگاه هایش حذف کند، اما در کمال تعجب وقتی مطلب شما را خواندم، آن را لبریز از احساسات دیدم، احساساتی که شما سعی در محکوم کردن آن نموده اید، در حالی که خود اسیر آن هستید.
    من به فحوای کلامتان کاری ندارم و نمی خواهم نوشته تان را نقد کنم، فقط جهت یادآوری این چند سطر را نوشتم.
    با سپاس

  • سلام در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    جالب بوددکتر

  • کوروش سلیمی در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    با سلام – آنچه که قطعیت داره آینه که انتخابات صرفا بر اساس قبیله گرای باعث پس رفت آون چامعه میشه اگر توجه داشته باشیم استانها محروم و کمتر توسعه یافته بیشتر تعصبی و قبیله گرا هستند و ای کاس آگاهی تمام مردم منطقه در خصوص انتخابات بالا می رفت و تعصبات قبیله ای کم می شد تا شهرمان پیشرفت می کرد ولی باید اذعان داشت که بحث قومیت گرای در شهرمان به صورت نامحسوس همیشه در جریان بوده است نه به صورت آشکار و از طرفی قشر جوان هم متاسفانه اسیر وعده ها و وعیدها می شوند ( حتی نخبگان ) و در مسیر این سیلاب قرار می گیرند

  • سمساری کلیان در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    متن زیبا و بجایی بود. راهکار عملی اینست که به افراد توانمند و شایسته فرصت حضور در اینگونه میدانها داده شود تا مردم به برنامه ها و سوابق و خدمات افراد رای دهند. بیشتر افرادی که وارد این گود میشوند حرف خاصی برای گفتن ندارند و رقابت
    وارد فاز قبیله و عشیره میشود.

  • معین در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    فرهاد جان سلام خسته نباشید :لطفاً برای آشتی ملی باهمه عزیزان اورامانات ازچاپ هرگونه مطلبی که باعث جریحه دارشدن افکارهموطنان عزیزمان میشود جدا خودداری نمایید چراکه که باچاپ این موارد وافکار منفی کدورتها فراموش نخواهند شد وملکه ذهن خواهد شد.وبوی تعفن این افکار نابخردانه ازجانب افراد قلیل وبی فرهنگ فضای منطقه رافراخواهد گرفت پس بیایید گذشته رابه فراموشی بسپاریم ودست به دست هم برای سربلندی وپیشرفت اورامانات همکاری ومساعدت نماییم

  • دوست در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    من متاسفم برای کسانیکه افکار،جملات و…دیگران همانند خود میدانند (کافرهمه رابه کیش خودپندارد)جناب آشتی و…این واقعیت جامعه ای است که سالها بوده وهست وخواهدبود. این آتش زیرخاکستربود .چراواقعیت راقبول نمیکنید وهمیشه فرافکنی واشکال تراشی و…میکنید. واقع بین باشید .

  • متین در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    فرهاد جان سلام خسته نباشید :لطفاً برای آشتی ملی باهمه عزیزان اورامانات ازچاپ هرگونه مطلبی که باعث جریحه دارشدن افکارهموطنان عزیزمان میشود جدا خودداری نمایید چراکه که باچاپ این موارد وافکار منفی کدورتها فراموش نخواهند شد وملکه ذهن خواهد شد.وبوی تعفن این افکار نابخردانه ازجانب افراد قلیل وبی فرهنگ فضای منطقه رافراخواهد گرفت پس بیایید گذشته رابه فراموشی بسپاریم ودست به دست هم برای سربلندی وپیشرفت اورامانات همکاری ومساعدت نماییم

  • بی طرف در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    با سلام از مدیر محترم سایت تشکر و سپاسگزارم بابت این انعکاس اولا از دکتر ولدبیگی تشکر میکنم بابت اظهارات بی طرفانه و به دور از هیچ گونه تعصب و چشم داشتی دوما من واقعا متأسفم از افرادانی مثل آشتی که با نام مستعار و در پشت پرده قضاوت میکنه افرادانی مثل شماها هستید که با تعصب های کورکورانه شهر پاوه در طول این چند سال نماینده نداره آخه تا کی میخواید اینجوری ادامه بدید همه مردم خوشبختانه یا متأسفانه اینو میبینند و دیدند مردم ما آگاه تر از این حرف ها هستند که شما میزنید و قضاوت میکنید ما باید در جواب این حرفهای شما سکوت کنیم شاید با سکوت بتونیم به مجلس بریم

  • شهروند در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    من بعنوان یک شهروند پاوه ای امیدوارم روزی بیاید که دیگر از خودی و غیر خودی حرف نزنیم بلکه همه شهروندان پاوه در جهت توسعه و تعالی شهرمان گام برداریم.با تشکر از نگارنده مقاله هم که به نوعی ضد تعصب گرایی حرف زدن

  • گولان در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    سپاس کاکه جزا گیان
    زور جوان و بی وینه بوو
    خوزیا ئه م شاره 2 که سی زانا و روشن بیری وه ک جه نابوو تیدا بوایا
    به داخه وه ئیستا خه لکی شاری پاوه به رو دورانی جاهلیت ئه رونو و بییر ئه که نو

  • آشتی در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    جناب دکتری بدون شک قضاوت شما مایه تاسف است چون کسی که دکتری حقوق را بخواندگمان نکنم بی گدار به آب بزند تاسفم ازاین است متهم کردن دیگران ازجانب شما خیلی آسان است پس فردا چطور شما می خواهید حقی نا حق نشود . پس افکارشما خوب درنوشتارشما تراوش کرده .بهتراست با اندیشه بنوسید نه تحریک آمیز می خواهید از نماینده منتخب امتیاز بگیرید این راهش نیست .

  • بهزاداحمدی در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    افسوس جناب دکتر که مدیر محترم سایت نظرات را درج نمیکند وگرنه جواب برای گفتار شما زیاد است

    • فرهاد صالحي در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

      با سلام برادر بزرگوار ما حاضریم اگر جوابیه یا مقاله ای دارید در این مورد منتشر کنیم نه اینکه کامنتهایی با نام مستعار و در پشت پرده . برادر گرامی شما هم با نام واقعی و عکس و تصویر مانند آقای ولدبیگی به اظهار نظر بپردازید مطمئن باشید هیچ اتفاقی نمی افتد

  • هانه در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    بژیت دکتر
    تحلیل شما واقعا عالی و به دور از پیش داوری بود

  • بهزاداحمدی در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    جناب آقای ولدبیگی جنابعالی که در مقاله تان از باب نصیحت کلمات نهانی را در عبارات به آن اشاره کردی آیا بجز به کاندید هم شهری خود به کسی دیگه رای دادی که نشان بدهی فرد مناسب برای اصلاح امور اصلح آن است تا همشهری آن ؟

پاسخ دادن به بهرامی لغو پاسخ