ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 05:47

جاده هجیج ،نقاط حادثه خیز و لزوم توجه مسئولین / عکس

جاده هجیج ،نقاط حادثه خیز و لزوم توجه مسئولین / عکس

به گزارش سلام پاوه : مسیر جاده روستای هجیج با توجه به نقاط حادثه خیز نیازمند توجه مسئولین در آستانه سال نو می باشد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : روستای هجیج در 25 کیلومتری شهر پاوه قرار دارد. این روستای پلکانی با مناظری بسیار زیبا، به عنوان یکی از سه روستای هدف گردشگری شهرستان […]

به گزارش سلام پاوه : مسیر جاده روستای هجیج با توجه به نقاط حادثه خیز نیازمند توجه مسئولین در آستانه سال نو می باشد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : روستای هجیج در 25 کیلومتری شهر پاوه قرار دارد. این روستای پلکانی با مناظری بسیار زیبا، به عنوان یکی از سه روستای هدف گردشگری شهرستان پاوه شناخته شده است. hajij

کوچه های نیم دایره و ردیف ساختمان هایش که به سمت رودخانه زیبای سیروان ساخته شده اند از شگفتی های چشم نواز این روستا به شمار می رود. از خصایص مردمان این روستا می توان به خودکفایی آنان و صادرات این خودکفایی به سایر شهرها و روستاهای دیگر کوردنشین وحتی کشور اشاره کرد. آنان با سنتی ترین وسایل، هنر خلق زیباترین و اصیل ترین گیوه ها و لباس های محلی مردانه( چخورانه ک) را بسط و گسترش داده اند… اما این همه ویژگی منحصر به فرد این روستا نیست، بلکه وجود چشمه یا شاید صحیح تر باشد که بگوییم رودخانه «بل» در دو کیلومتری این روستا، جاذبه‌ی دیگری برای روستای هجیج بود… اما از لحاظ مذهبی نیز، این روستا یکی از قطب های گردشگری وزیارتی منطقه است، زیرا مرقد امامزاده سید عبیدالله فرزند امام موسی کاظم(ع) مشهور به کوسه هجیج، در این روستا واقع است.

متاسفانه در سال های اخیر که سایت ها و خبرگزاری های سطح پاوه، فعال بوده اند، خبرهای ناگواری از این روستای زیبا و هدف گردشگری، در آنها منعکس شده است! خبرهای تلخی که بیشتر به حوادث و سوانح رانندگی در مسیر جاده های منتهی به این روستا، نابودی چشمه زیبای بل، ریزش کوه در جاده و … می پردازند.

19 آبان 1392؛ متاسفانه بر اثر سقوط یک دستگاه خودرو به دره در مسیر جاده روستای هجیج به روستای ناو، 7 نفر جان باختند.

محل سقوط ماشین کارگران روستای ناو

1 فروردین 1393؛ واژگونی یک وسیله نقلیه پیکان سواری در مسیر جاده هجیج به روستای ناو ، باعث کشته شدن 3 نفر شد.

12 تیر 1393 ؛ چشمه زیبا و منحصر به فرد بل واقع در روستای هجیج از توابع شهرستان پاوه این روزها حال و هوای خوبی ندارد .

9 مرداد 1394؛ یک دستگاه مینی بوس با با ۲۰ سرنشین در مسیر نودشه به هجیج دچار سانحه شد.

20 دی 1394رئیس اداره راه و شهرسازی پاوه افزود: در جاده پاوه به نودشه و نزدیک تونل ورودی روستای هجیج بر اثر ریزش کوه مشکلاتی در رفت و آمد خودروها ایجاد شد که عوامل راهداری در حال پاک کردن جاده هستند.

21 دی 1394 ؛ جاده روستای هجیج بر اثر ریزش کوه مسدود شد.

4 بهمن 1394؛ مسدود شدن جاده روستاهای هجیج و دودان بر اثر ریزش کوه

جاده هجیج

وضعیت خطرناک جاده جدید هجیج و ، علی الخصوص در حین بارش باران و نزولات آسمانی، ما را بر آن داشت که در این راستا با کمک گرفتن از یکی از کارشناسان و مهندسان عمران موضوع را بررسی کرده و گزارشی در این باره تهیه کنیم.

با توجه به حوادث جاده هجیج، که در سال های اخیر روی داده اند و باعث پدید آمدن چندین مورد ریزش کوه و مسدود شدن مسیر شده بودند، تصمیم گرفته شد از مسیر این جاده همراه با کارشناسان و دوستان سلام پاوه بازدید به عمل آید. همچنین در مورد راهکارهای جلوگیری از ریزش آنی …………بر روی جاده مذکور قبل از اینکه باعث لطمات جانی شود، بحث و مبادله نظر صورت پذیرد.

مهندس جلیل علیزاده در این باره به خبرنگار سلام پاوه گفت : در این مسیر نقاط حادثه خیزی وجود دارند که متاسفانه ممکن است خطرات و حوادثی را در آینده برای ساکنان روستای هجیج، گردشگران و سایر کسانی که در این مسیر تردد می کنند، به وجود آورد.لذا جهت جلوگیری از حادثه باید تهمیدات و ایمن سازی و مقاوم سازی در مسیر فوق صورت گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به توپوگرافی منطقه و شیب بسیار تند این جاده، مسیر فوق بسیار حادثه خیز است. همچنین انفجار های گسترده و حفاری های مورد نیاز جهت ساخت و سازهای مرتبط با سد داریان، باعث گردیده بیشتر صخره های جاده هجیج مرتبا در معرض خطر ریزش قرار گیرند. درنتیجه باید ایده و برنامه ای جهت برون رفت از مشکل فوق را ارائه کرد.جاده هجیج

این مهندس عمران ادامه داد و افزود : با توجه به وجود نقاط حادثه خیز و خطرناک ناگفته نماند که در حال حاضر سد داریان و مجموعه شرکتهای که در سد مشغول فعالیت هستند دارای امکاناتی هستند که جوابگوی مشکل مذکور و نقاط حادثه خیز می باشد. لذا ممکن است در صورت اتمام پروژه سد داریان، حل مشکل این جاده به وسیله مسئولین و امکانات شهرستان پاوه و یا شاید استان کرمانشاه نیز به سختی امکان پذیر باشد؛ بنابراین باید قبل از اتمام پروژه سد داریان همه شرکت ها را موظف به تکمیل پروژه مسیر فوق با کمترین خطر نمود.

علیزاده افزود : قبل از هر چیز باید صخره هایی را که احتمال سقوطشان زیاد است، توسط انفجار و یا تثبیتشان از ریزش جلوگیری نمود. در مسیر های دیگر که صخره ها احتمال ریزش در صورت مقطعی دارند باید به صورت مش بندی و شات کریت تثبیت کرد.

همانگونه که در عکسهای مذکور مشخص است، مردم روستای هجیج صخره های حادثه خیز را به صورت سنتی اطراف آنها خشکه چینی کرده تا از بروز حادثه و ریزش صخره های بالا دست روستا جلوگیری کنند، اما مجموعه شرکتهای سد باید با تمام امکانات قبل از اتمام کارشان مشکلات فوق را مرتفع کنند.

hj (4)

جاده هجیج

پیشنهاد کارشناسان ما:

1-اعمال این فعالیت ها در شیبهای تند برای جلوگیری از ریزش سنگ در جاده های کوهستانی که شامل مالچ-پتن پاشی-فنس کشی-تعبیه فنس های فلزی و … می شوند.

جاده هجیج

2-سنگ های بی پایه و سست در کوههای مذکور رها سازی شده و با توجه به ریزش برداری اساسی در این مسیر مشکلات خط ریزش رفع شود.

3-سست بودن جنس سنگها از مهمترین عوامل ریزش است .لذا باید با کارشناسی در محل های حادثه خیز، این سنگ های پرخطر را شناسایی و منهدم کنند.

4-تغییر در شیب هندسی دامنه ها و زیر بری دامنه ها و احداث راه های ارتباطی  روی این دامنه ها عامل مهم ریزش است.

5-وجود لایه هایی از خاک در لابه لای سنگ ها در مسیر جاده ها به هنگام بارش باران و خیس خوردگی خاک موجب لیز خوردن این سنگها و ریزش انها به سطح جاده می باشد البته این نکته توسط اهالی روستای هجیج به صورت خشکه چینی دور سنگهای مذکورموجبات جلوگیری از شستن خاک و از ایجاد خلاء بین سنگها و صخره ها جلوگیری نموده که خود یک نوع تثبیت و جهت جلوگیری از ریزش بوده است.

جاده هجیج

جاده هجیج

جاده هجیج

hj (7)

hj (6)

جاده هجیج

hj (9)

hj (8)

جاده هجیج

جاده هجیج

یک پاسخ برای “جاده هجیج ،نقاط حادثه خیز و لزوم توجه مسئولین / عکس

  • کانی در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    جالبه که در شهرستان پاوه سه روستا هدف گردشگری معرفی شدن،که دوتا از این سه روستا وضعیت جاده ای فوق العاده بدی دارند، یکی همین روستای هجیج که مسافران زیادی داره،بخصوص زایرین امامزاده. دومی روستای خانقاه که به خاطر گازرسانی و عمرانات، دو کیلومتر جاده ای که داره،واقعا وضعیت اسفناک و افتزاحی داره،فقط دوکیلومتر فاصله داره تا شهر پاوه.سومین روستا هم اگه سر راه اصلی جاده پاوه به کرمانشاه قرار نداشت،معلوم نبود چه وضعیتی پیدا می کنه.
    واقعا اگه قراره گردشگر و توریست جذب بشه این راه جاده ای راهش نیست!!!!