ج 10 فروردین 1403 ساعت 13:56

ندای آشتی قومی سر میدهیم…/ ماریا عزیزی

ندای آشتی قومی سر میدهیم…/ ماریا عزیزی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بله نتیجه انتخابات نشان داد رأی تک تک ما میتواند مثمر ثمر واقع شود و بر نتیجه تأثیر بگذارد.روحیه همدلی و همجوشی که در جریان انتخابات پیش آمد را باید حفظ کنیم و حتی بیشتر از قبل به آن بپردازیم.نه اینکه متاسفانه با بعضی از صحبت های سوی گیرانه به […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بله نتیجه انتخابات نشان داد رأی تک تک ما میتواند مثمر ثمر واقع شود و بر نتیجه تأثیر بگذارد.روحیه همدلی و همجوشی که در جریان انتخابات پیش آمد را باید حفظ کنیم و حتی بیشتر از قبل به آن بپردازیم.نه اینکه متاسفانه با بعضی از صحبت های سوی گیرانه به اختلافات قومی دامن زد که توسط عده ای از همشهریان بیان شد و ناخواسته بر این همدلی تأثیر گذاشت.ماریا عزیزی

شرکت در انتخابات حق همه ماست حال اگر کسی شرکت کرد یا نکرد یا به کاندید دیگری رأی داد، امری شخصی است که نباید آن را به چالش کشید ودر محافل از این اشخاص بعنوان منفور یا محبوب نام بردچون عن قریب چهار سال دیگر فرا میرسد و همین افراد و همشهریان دوباره رأیشان مثمر ثمر است.پس بیاییم لایه های فکری متعصبانه که زیر غبار سالیان مدفون شده را دوباره پیش نکشیم.اگر نمیتوانیم مرهم باشیم درد مضاعف ایجاد نکنیم.ما قبل از اینکه هورامی،جاف و….باشیم با هر گویش،کرد هستیم.سالها در کنار هم با مسالمت زیسته ایم و وصلیم به پیکره اصلی سرزمینمان ایران عزیز.

پس بیاییم شکافها را ترمیم کنیم و ندای آشتی قومی سر دهیم.

جاف و هورامی هاومالو لایده له فزی باتله ن
گرد فرسه ت کوشه ن سه مه ن قاتله ن

در این راه تمامی افراد جامعه باید گام بردارند و گام اول را از خودمان شروع کنیم.افکار باطلی را که طی سالیان در ذهنمان شکل گرفته و درونی شدهاست را بازبینی کرده و کناری بگذاریم و برای فرزندانمان الگویی مناسب از باور و اخلاق مسالمت آمیز بسازیم.افکار باطل را به نسل نو شکفته انتقال ندهیم .دشمنی هاو قهرها را به دوستی بدل کنیم و جداییها و رنجشها رابه همدلی .و همگی برای همسو کردن افکار جامعه تلاش کنیم.

((وحید رحمانی خلیلی))
کاش میشد خویشتن را بشکنیم
یک شب این تندیس تن را بشکنیم
بشکنیم این شیشه صدرنگ را
این تغافل خانه نیرنگ را
آسمان دوستی آبی تر است
شب در این آیینه مهتابی تر است
خنده ها را میتوان تقسیم کرد
گریه ها را میتوان ترمیم کرد
گر خطر میبارد از این فصل سرد
دوستی ها را باید اول بیمه کرد
عشق با لبخند مردم زنده است
زندگی هم با تبسم زنده است.
نگارنده : ماریا عزیزی

22 پاسخ برای “ندای آشتی قومی سر میدهیم…/ ماریا عزیزی

  • یوسف در تاریخ اسفند 19, 1394 گفت:

    برترین انسان کسی هست که تقوا خداوند داشته باشه نه زبان و لهجه خاص

  • آنا در تاریخ اسفند 18, 1394 گفت:

    ولی فکر کنم نسل های جدید بیشتر تعصب دارند چه کار کنیم باید بسوزیم بسازیم

  • نوسودی (لائه ) در تاریخ اسفند 14, 1394 گفت:

    با تشکر از رسایی کلام و شیوایی بیانتان به نظر دوستان چرا مشاوران اعظم دم از شکست و زیر سوال بردن موفقیت قاطع تمام فرزندان اورامان حتی آنانی که رای نداده اند که مطمئنم که کمی به عقب برمی گشتیم تعدادی آرای ریزش می کردند و آرای واقعی فرزندان اورامان به بیش از 50 هزار افزایش می یافتند ولی صد حیف به امید آینده ای روشن

  • نوید سالاری در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    خانم عزیزی واقعاً جالب بود ولی ای کاش سایردوستان هم در نوشته هایشان مانند شما پاک و صاف سخن می گفتند نه از خواب دیروز و بیداری امروز!! سخن می راندند

  • نريمان رحماني در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    سلام و درود . ممنون خانم عزيزي

  • هادی در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    امان از دست آنهایی که شعور و منطق و یک بزرگ منشی مثل خود را از دست داده اند بیایید همانند این شیر زن (خانم عزیزی که واقعا عزیز و فرهیخته فکر می کنند)بیاندیشیم تا واقعیتی که امروزه در منطقه و توسط اندکی متعصب و……….. هر چند گاهی ، دوستی و وحدت مردم فهیم اورامانات را خدشه دار می کند بیاندیشیم ، عزیزان برادران امروزه اگر فرهیخته گان اورامانات (پاوه ، روانسر جوانرود،ثلاث و ……) سرشماری کنیم اکثر قریب به اتفاق از این دیار دورند چرا ؟چرا کسی به امر توجهی ننموده و نمی نماید ،براستی که تحمل تفکر چنین افرادی که امروزه فضای مجازی را با کلمات سخیف و … آلوده کرده و می کگنند فکر نکنید و فکر نکنیم بییید همانند خانم عزیزی درایت و منطق را در راستای تحول در منطقه به کار گیریم تا موفق و سربلند باشیم آنگاه ادعای ……….داشته باشیم و نهایتا بدانید که بحث تفرقه آمیز زمان به هدر دادن و است امروز ه مردم در کره ماه به تحقیق مشغولند نه به ………………… آفرین خانم عزیزی آفرین بارک الله

  • فیروز در تاریخ اسفند 12, 1394 گفت:

    دستمریزاد…..به امید روزی که بدون تعصبات قومی و مذهبی ، ایرانی آباد را برای آیندگان بسازیم

  • محمد صدیق بهشتی در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    با تشکر و سپاسگزاری از سرکار خانم عزیزی
    ما پیرو دینی هستیم که صحابه های بزرگی چون صهیب رومی ، سلمان فارسی ، بلال حبشی ، جابان کردی و بقیه صحابه های عرب درود خدا بر روان پاکشان باد ،زیر پرچم اسلام در خدمت رسول الله(ص ) جمع و با کلمه توحید، آن افتخارات را آفریدند که همه میدانند .
    حال عده ای به بهانه های مختلف و گفتار ناروا قصد ایجاد تفرقه در بین قوم کرد را دارند شامل این ابیات روانشاد سعدی شیرازی میگردند
    بهایم خموشند و گویا بشر
    زبان بسته بهتر که گویا به شر
    چو مردم سخن گفت باید بهوش
    وگرنه شدن چون بهایم خموش

    به نطق آدمی بهتر است از دواب
    دواب از تو به گر نگویی صواب

  • بیطرف در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    سلام کار گروهی وبا صداقت میخواهد

  • مبین در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    چراعاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی، درهمه ستادهای انتخاباتی امر توهین وفحاشی کم وبیش وجود داشته واین امر نیز فقط ازجانب افراد بی فرهنگ ونابخرد ایجاد شده است شاید هم باقطع یقین روح هیچکدام ازکاندیداها ازاین امربا خبرنبودن پس بیایید همه باهم برای سربلندی اورامانات دست به دعا شویم وازافکار منفی وبیهوده دوری کنیم هرچه دراین زمینه بحث شودبوی تعفن این بی بندوباری کل منطقه رافراخواهد گرفت. پس ضمن احترام به تمامی عزیزان بیایید همه باهم اوراماناتی همراه باصفا وصمیمیت بسازیم به امید آنروز

  • هولی در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    این مطلب رو به ……… معلم ……… نشون بدین تا دیگه توهین نکنه……

  • عادل شریفی در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    این را بدانیم ما قبل از جاف و هورامی بودن انسان هستیم
    زنده کردن این تعصب فرسوده ، خنده دار و گاها آزار دهنده است

  • کامران در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    ما به حرکت خود با این شعار ادامه می دهیم . قطعا کسانی هستند که حاشیه ساز می شوند . مهم آن است که ما متوقف نشویم ومسیر را برای دیگران هموار کنیم .
    متاسفانه کسانی هستند که از مدرک دانشگاهی خوبی برخوردارند و تفکرات تفرقه را بیان می کنند که امیدواریم مردم فهیم اورامانات آنها را صرفا بخاطر سواد ظاهریشان الگو قرار ندهند .

  • حسینی،پاوه در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    با تشکر از نگارنده
    متاسفانه تلاشهای چندین ساله برای از بین بردن این فرهنگ غلط وپست با حرکات احساسی چند نفر خام وکوته اندیش بر باد رفت امید وارم فضای حاکم برشهر ودیارمان در این چند هفته تلنگری باشد برای بیدار شدن از غفلت تعصبات بی معنی وبالا زدن آستین های همت برای پیشرفت وتعالی بدور از قومیت ولهجه و……..

  • ناشناس در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    ممنون از خانم عزیزی. این تقابل های دوگانه جاف/هورامی، کرد/فارس، شیعه/سنی، زن/ مرد و . . . همه را باید کنار گداشت و بر انسان بودن باید تاکید کرد.

  • فرهنگی در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    مقاله جالبی بود وواقعیت این است که پروسه انتخابات هر 2سال یک بار در کشورمان ایران برگزار میشه و تمام هم می شود پس حیف است به خاطر انتخابات ما (مسلمان،همسایه،فامیل و دوستان )از هم برنجیم وانتخابات خوبی اش به این است که مردم در انتخاب خود آزاد باشند.

  • ناشناس در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    مطلب شما عالی بود استفاده کردیم

  • ناشناس در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    جاف نه گویش است نه زبان. جاف یک قبیله بزرگ ساکن در منطقه است. امید است روزی برسد که کلمه جاف به معنی یک گویش بکار نرود. ماننده آنکه بجای زبان هورامی بگویم پاوه ای و …
    به مطلب زیر از سایت ویکیپدیا توجه فرمایید…………….
    جاف، نامی است که برای اشاره به اتحادیه ایلی مهم و نیرومند کرد جاف به کار برده می‌شود. این طوایف در استان کرمانشاه ساکن در ناحیه جوانرود و روانسر و سرپل زهاب و در استان کردستان و کردستان عراق هستند و مذهب آنها اسلام است. [۱][۲][۳]

    جاف، از ایل های کرد ایران و مشرق عراق است. ایل جاف در ایران، امروزه در استان کرمانشاه، بیشتر در دهستانهای شیوه سر، کَلاشی و ماکُوان (هر سه از بخش بایِنْگان)، دهستان منصور آقایی از بخش مرکزیِ شهرستان پاوه، دهستانهای زِمکان و خانه شور (هر دو از بخش مرکزیِ شهرستان ثَلاثِ باباجانی)، و دهستانهای پلنگانه و شروینه (هر دو از بخشِ مرکزی شهرستان جوانرود) پراکنده‌اند. این ایل در دهستان زمکان و منصور آقایی، فقط ییلاق و در دیگر دهستانها ییلاق و قشلاق دارند (رجوع کنید به مرکز آمار ایران، ۱۳۷۸ ش الف، ص ۱۳۴–۱۳۵؛ ایران. وزارت کشور، ذیل «استان کرمانشاه»).

    در گذشته بخشی از جافها در کردستان به سر می‌بردند. امروزه بیشتر جافها، به ویژه در استان کردستان، تخته قاپو شده‌اند. بدیعی (ج ۲، ص ۹۱) به وجود طایفة جاف سقز در منطقه سقزِ کردستان اشاره کرده و گفته است که آنان شافعی مذهب اند. در سرشماری اجتماعی ـ اقتصادی عشایر کوچنده در ۱۳۷۷ش (آخرین آمار)، جمعیت عشایری دهستانهای استان کردستان، به سبب یکجانشین شدن عشایر، ذکر نشده است.

    ایل جاف به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند: بزرگ‌ترین آنها، جاف عراق یا مرادی است که در عراق به سر می‌برند. گروه دوم، جاف جوانرودی است شامل پانزده تیره، از جمله: وکیل، ولدبیگی، باباجانی، باوا و قبادی. گروه سوم، جاف گوران یا کِرماشاه / کرمانشاهی است شامل هشت تیره، از جمله گهواره و تفنگچی و قلخانی که هر سه در اوایل سده سیزدهم به اتحادیه گوران (از فرقة اهل حق یا علی اللّهی) پیوستند و طایشه‌ای / تایشه‌ای و قادرمیرویْسی و نیریجی / نیریژی و بی بیانی / بیویانی که سنّی مذهب اند (سنجابی، ص ۸–۱۰، ۱۵–۱۶، ۱۹؛ ادموندز، ص ۱۵۵؛ برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به عزاوی، ج ۲، ص ۴۴–۷۶). جافها مسلمان و عمدتاً سنّیِ شافعی اند. سلسله‌های تصوف، مانند نقشبندیه و قادریه، در میان جافها پیروانی دارد. شیوخ و بزرگان صوفیة ایل جاف، مرید شیوخ برزنجی مانند شیخ عیسی برزنجی، کاک احمد اعظم سلیمانی و نیز پیرخضر شاهو هستند که سر سلسله آنها به حضرت شیخ عبدالقادر گیلانی می‌رسد (عزاوی، ج ۲، ص ۳۱). جافها به گویش سورانی (از شاخه‌های زبان کردی) گفتگو می‌کنند که در محل به گویش جافی معروف است (رجوع کنید به ولدبیگی، ص ۱).

  • همراه در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    انسان باید اینچنین منطقی و واقع گرا باشد.باید اختلافات را کنار گذاشت و به فکر حل معضلات بود

  • همراه در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    واقعا گل گفتی

  • شاهو در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    با سلام خدمت همه ي دوستان و فرهيختگان و درود به خانم خانم عزيزي بابت بينش سياسي و درك اجتماعي بالاي ايشان كه از بسياري از به ظاهر روشنفكران پر ادعا نداي همدلي و دوري از تعصب سر داده اند.اميد است كه ديگر دوستان نيز نقاب دورويي از چهره برافكنند و چهره ي واقعي شان را به مدم نشان دهند.تا سره از ناسره سوا گردد.

  • محمدفاضل ضیایی در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    نگارنده محترم ؛ دستمریزاد
    مطلب کوتاه و در عین حال مفید و به جایی بود
    بایستی به قضایا نگاه بلند مدت داشت و در برنامه ریزی ها و حرکتها، دور دستها را در نظر گرفت.
    کاملا صحیح است که:
    اگر نمیتوانیم مرهم باشیم درد مضاعف ایجاد نکنیم. ما قبل از اینکه هورامی، جاف و…. باشیم با هر گویش، انسان هستیم، کرد هستیم و مسلمان هستیم.