ج 10 فروردین 1403 ساعت 01:06

ما پیروزیم … / ابراهیم یوسفی

ما پیروزیم … / ابراهیم یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : دنیا ی پر طمطراق و جولان گاه مقدرات و حوادث و پیش آمدها همواره محل آزمون ها و محل آموختن ها بوده وهست .جهان است زیر و رو دارد ,رخ زشت و نکو دارد شب اش با گریه خو دارد سحر بینیش خندان است. بدست آوردن تجربه های گرانبها […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : دنیا ی پر طمطراق و جولان گاه مقدرات و حوادث و پیش آمدها همواره محل آزمون ها و محل آموختن ها بوده وهست .جهان است زیر و رو دارد ,رخ زشت و نکو دارد شب اش با گریه خو دارد سحر بینیش خندان است.ابراهیم یوسفی

بدست آوردن تجربه های گرانبها از این ماوقع و حوادث با پرداختن هزینه های سنگین همراه است . برای مردمی که سالهای اخیر کمتر با هم بودن ها , در غم هم شریک بودن ها , بسوی شادی باهم رفتن ها و بجنگ سرنوشت رفتن ها را و خلص کلام شور و شوق و جنبش و خروش و جوشش و کوشش گروهی را کمتر تجربه کرده ” هوای تازه دیگری بود “. خواب دیروز و بیداری امروز , از هم دور بودن دیروز و باهم بودن امروز و اهمال و بی تفاوتی دیروز و احساس تاثیر در تغییر سرنوشت امروز وحرکت بسوی هویت شناسی و پیشینه فرهنگ امروز را از نتایج این هوای تازه میدانم . بازهم سخن از فرهنگ میگویم چرا که ما چیزی جز فرهنگ و پیشینه معنوی گذشته و حال خود نداریم . “ادب المرء خیر من ذهبه ”

نه عده و عده ای , نه اقتصاد و تجارتی بادآورده از شرایط سیاست یک بام و دو هواهای بازارچه مرزی , نه زبان و دستی توانمند در بالا دست (مجلس و دولت) که احقاق حقوق کند و نه … اما میگویم فرهنگ یکی از پایه های معنوی حیات هر جامعه است و فرهنگ مظهر آرمان های هرجامعه است . سیاست و اقتصاد را نمی توان ظاهر آرمان های اجتماعی به شمار آورد اما کیفیت فرهنگی را می توان کیفیت اجتماعی ارزیابی کرد . تمدن و اقتصاد مبتنی بر پیشرفت مادی و جنگ آدمی با طبیعت برای زیستن بهتر است و لیکن فرهنگ با گذشته های دور و کیفیات معنوی جامعه از روزگاران بسیار کهن در ارتباط است .

فرهنگ همواره از نسل های گذشته به ارث میرسد از این رو هر چه قدیمی تر و کهن تر باشد عظیم تر و زیباتر است . سرمایه واقعی فرهنگ هر جامعه متفکران ,ادیبان , هنرمندان , شاعران ,نویسندگان ,وبدیگر سخن برگزیدگان معنوی آن جامعه هستند که ما به آنان افتخار میکنیم “لئن شکرتم لازیدنکم “. من مردم دیار خود و فرهنگ دیار خود را می ستایم (حاجت مشاطه نیست زلف دل آرام را ) و آنرا با کسی مقایسه نمی کنم و در واقع کاری بدیگران ندارم و از داشته های پربهای فرهنگی خود سخن میرانم و از آن پاسداشت می نمایم و آنرا نه از روی غرض و مرضی ! که از آموزه دینی ام فرا گرفته ام که “حب الوطن من الایمان ” . حبی که با شیر اندرون شده و به جان به در رود .

ومنظورم از شهرم , شهر و روستاهای اطرافمان است که طی سالیان مدید همزیستی و تعامل فرهنگی و ارتباط فرهنگی و انتقال فرهنگی بسیار چیزها کم و بیش از هم آموخته ایم .

شهری است پر کرشمه و خوبان ز شش جهت دستم تهی است ورنه خریدار هر ششم

مردمی بظاهر شکست خورده , در آزمونی بزرگتر پیروز میدان شد . مردمی که یک قدم به جلو گذاشتن را تجربه کرد و از آن نتیجه گرفت . مردمی که انسجام گروهی و خرد و کوشش جمعی پس از سالها خمودگی و خواب و بی تفاوتی دگر بار تجربه کرد و شناساندن هویت ملی جوانان پر شور را در همایش ها و گردهمایی های هزاران نفری به نحو احسن به منصه ظهور رساند .

فراغ دلت هست و نیروی تن چو میدان فراغ است گویی بزن

پس ما پیروزیم که در کمترین زمان زیباترین پاسخ از اعتماد و همراهی گروهی را به چشم دیدیم . ما پیروزیم چرا که جوانان این دیار را بسوی شناخت هویت ملی خود سوق دادیم . ما پیروزیم چرا که با همسایگان اطراف دیار خود تجربه ها را دوباره آموختیم “التجربه فوق العلم “. ما پیروزیم چرا که آموختیم : ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست . ما پیروزیم که آموختیم خود پروری و اعتماد به نفس بهتر از خود سوزی و دیگر پروری است . و ما پیروزیم که آموختیم که با داشتن ۱۰۰ مرد متحد و همفکر کاری میشود کارستان . و انتظار داشتیم که طی ۲۵ سال کسانی راکه با همت خود به کرسی نشانده و حمایتشان کردیم و جورشان را کشیدیم بی وفایی و بد اخلاقی را در جواب مشاهده نمی کردیم “الکریم اذا وعد وفا ” . انتظار داشتیم پیروان آیین یارسان که سالیان سال پذیرای آنان بوده ایم و قبور بزرگانشان را تکریم کرده ایم جواب نیکی را به نیکی میدادند ! وای کاش متحدتر و واقع بین تر بر فردی اجماع تا نیاز همگرای منطقه ایجاد و نتایج بهتری میگرفتیم . و …..

” دیده ای خواهم که باشد حق شناس نیک و بد بشناسد اندر هر لباس”

و جور این جوشش و زحمت این جریان بیداری را کاک انور و فرزندانش متحمل شدند که برگی زرین در کارنامه خانوادگی خود ثبت نموده و بر ماست بر حمایت معنوی و مادی جمعی از آنان .

پس روزگار و دوران آن فقط امروز و فردا نیست و روزگاران در پیش است و از ظرفیت های معنوی و فرهنگی و علمی بایستی حداکثر استفاده را در ساخت جامعه فعال و پویا و مسئولیت پذیر و آینده ساز بکار برد . ان شاءالله به امید روزهای بهتر .

7 پاسخ برای “ما پیروزیم … / ابراهیم یوسفی

  • لائه در تاریخ اسفند 13, 1394 گفت:

    کاک ابراهیم میشه درباره جمله « خواب دیروز و بیداری امروز» توضیح بیشتر بدهید!!!

  • ناشناس در تاریخ اسفند 11, 1394 گفت:

    ضمن تشکرازکسانیکه ازفهم عقلانی خوددرموردبیانات اقای یوسفی اظهارنظرکردندازشماعزیزان تقاضادارم ازبرداشتهای منفی دراین موردخوداری کرده وسعی درهمدلی واتحاداقشارمردم عزیزمنطقه ی پاوه واورامانات باشند

  • من باتونبودم در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    بدورازاخلاق رسانەای ورسانەای حرفەایست نظرات روحذف کردن..دراینصورت کل مقالە حذف کنیدبهتراست برادرمحجوب.

    • فرهاد صالحي در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

      دوست گرامی سلام ، نظر شما بسیار برای بنده قابل احترام است اما با توجه به موضوعات پیش آمده نظرات بدون نام برای ما قابل انتشار نیست هرچند واقعیتهای تلخی را شما در کامنتتان بیان کردید اما تعمیم به عموم و نویسنده کار درستی نبود اگر میدانید با اسم اصلی خود یک مقاله در این باره بنویسید و کمک کنید به رفع این مشکل باتشکر مجددا عذرخواهی می کنم

  • فرهاد صالحي در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    با سلام خدمت تمامی کاربران عزیز نظرات شما را خواندیم در بسیاری از موارد به حق بود اما دوستان ادامه دادن این مباحث به نفع مردم شهرستان پاوه نیست از کلیه کاربران عزیزی که کامنت فرستادند تشکر میکنیم و عذرخواهی میکنیم بخاطر اینکه انتشار آنها به صلاح شهرستان نیست لطفا ما را در این باره ببخشید. چون نظرات بدون نام در این مطلب تایید نمی شود.

  • حاتم حکیمی در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    سلام
    کاک فرهاد گرامی ضمن تشکر از شما ودوستانتان به عنوان یک شهروند کرد مسلمان از طرف خودم و نه کس دیگری خواهشمندم هر نوشتاری وهر نظری که به نوعی بوی تفرقه دو دستگی واختلاف افکنی میان مردم محروم وستمدیده ی پاوه جوانرود ثلاث و روانسر وتمامی روستا نشینان زحمتکش را می دهد منتشر نفرمایید من نوعی در خانه پشت سیستم خود نشسته ام و از گرفتاری ها ومشکلات وجیب مردم بی خبر هستم چرا باید بیایم با نام مستعار خودم را هم معرفی نکنم کارها را خراب تر کنم مشکلات جامعه را که طی سالیان طولانی مردم ما را گرفتار کرده دامن بزنم متاسفانه تعدادی از دوستان کاربر میان دم از دفاع مرد م می زنند برای دفاع از گروهی گروهی دیگر را به باد انتقاد می گیرند غافل از اینکه همان گفتار خودشان هم تفرقه افکنانه است حالا از روی غرض ورزی است یا نا آگاهانه خودشان بهتر می دانند مجادله و مباحثات کینه توزانه و بی فایده دردی را دوا نمی کند حالا این انتخابات بهانه دست عد ه ای فرصت طلب می دهد تا از آب گل آلود ماهی بگیرند بنده چندین بار در سایت شما و سایت های محلی دیگر عرض کردم اتحاد وهمدلی مردم ما با هیچ چیزی قابل معاوضه نیست بذر محبت و دوستی رابکاریم
    درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد
    چو مهمانِ خراباتی به‌عزت باش با رندان که دردِسَر کشی جانا گرت مستی خمار آرد
    شب صحبت غنیمت دان که بعد از روزگار ما بسی گردش کند گردون بسی لیل و نهار آرد
    عماری دار لیلی را که مهد ماه در حکم است خدا را در دل اندازش که بر مجنون گذار آرد
    بهار عمر خواه ای دل، وگرنه این چمن هر سال چو نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هَزار آرد
    خدا را چون دل ریشم قراری بست با زلفت بفرما لعل نوشین را که زودش باقرار آرد
    در این باغ از خدا خواهد دگر پیرانه سر حافظ نشیند بر لب جویی و سروی در کنار آرد

  • عطا حیدری در تاریخ اسفند 10, 1394 گفت:

    کلام روانت شایسته تکریم است.